Jump to content

Chinees meisje


Twister24

Recommended Posts

Hi allemaal

In mijn AK boek stond een bericht over China en dit sprak mij heel erg aan!

(Het is een foto omdat ik nogal haast heb :puh:)

kleinekeizertjes.jpg

Wat vinden jullie hier nou van?

Ik vind dit niet normaal! Je mag best van je kind een hoog cijfer verwachten, maar als je kind gaat weg lopen omdat ze een slecht rapport heeft (Of minder dan die vader verwachte)! Als je kind dan wegloopt, dan zou ik toch eerst bij mezelf gaan kijken of ik iets gedaan heb! We bespraken dit in de klas, maar niet iedereen dacht er zo over! Sommige dachten zelfs dat ouders juist zo streng moeten zijn! Dat is al helemaal onzin!

Dat is niet normaal gewoon!

Naar aanleiding zoals sommige hier oordelen: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD OM TE BEOORDELEN!

Ik wil gewoon weten wat jullie hier van vinden!

>>> Door Lantyz: Afbeelding verkleind. Voortaan zelf even doen, svp.<<<

Link to comment
Delen op andere websites

Rofl, dit is gewoon stereotypering. Dat meisje zal wel straf krijgen oid, maar dat weglopen doet ze zelf. Geen enkele normale ouder stuurt zijn/haar kind weg omdat die alleen slechte cijfers heeft.

Bewerkt: door ikt
Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind dat wij hier niet over kunnen oordelen, als wij dit wel doen beoordelen wij het vanuit onze (westerse) ogen.

Wij vinden dit misschien niet normaal maar andersom zijn er ook weer dingen die zij van ons niet normaal vinden.

'Normaal' is maar net waar je bent opgegroeid ; er is geen gelijk/juist

Wie zegt dat onze manieren 'beter' zijn?

Ik laat die mensen lekker leven met de normen en waarden waar zij mee zijn opgegroeid en laat het voor de rest rusten.

Link to comment
Delen op andere websites

Zoals Amfetamientje zegt: wij vinden dit niet kunnen (of de meeste toch), maar vergeet niet dat waarden anders zijn in andere gebieden. Als ik een mening geef vanuit mijn punt zou ik denken dat het aan de ouders ligt? Niet helemaal, Chinese waarden zijn anders, kinderen worden daar opgevoed om anderen te overtreffen. Dus als dit eens minder gaat vallen ze af. Klinkt wreed in onze oren, maar het zijn de waarden waar de Chinese regering zelf voor verantwoordelijk is.

Link to comment
Delen op andere websites

Ow, ik geloof dit zeker wel. Er was laatst nog een 13-jarige (somewhere in that area) jongen, wat zelfmoord pleegde omdat hij straf had. Hij mocht niet gamen omdat zijn rapport slecht was...

En idd, Chinezen hebben totaal andere normen en waarden, daar zijn dit soort acties normaal. Net als het feit dat je maar één kind mag hebben, dat voetjes van meisjes worden "klein gehouden" door ze in te binden, af te knellen zodat ze misvormd worden. And so on. But hey, who am I to judge?

Link to comment
Delen op andere websites

Ow, ik geloof dit zeker wel. Er was laatst nog een 13-jarige (somewhere in that area) jongen, wat zelfmoord pleegde omdat hij straf had. Hij mocht niet gamen omdat zijn rapport slecht was...

En idd, Chinezen hebben totaal andere normen en waarden, daar zijn dit soort acties normaal. Net als het feit dat je maar één kind mag hebben, dat voetjes van meisjes worden "klein gehouden" door ze in te binden, af te knellen zodat ze misvormd worden. And so on. But hey, who am I to judge?

Volgens mij is het hier ook vrij normaal dat je een tijdje niet mag gamen of computeren (iig niet lang) als je alleen maar 3'tjes haalt op je rapport.. :cab:

Link to comment
Delen op andere websites

Ow, ik geloof dit zeker wel. Er was laatst nog een 13-jarige (somewhere in that area) jongen, wat zelfmoord pleegde omdat hij straf had. Hij mocht niet gamen omdat zijn rapport slecht was...

En idd, Chinezen hebben totaal andere normen en waarden, daar zijn dit soort acties normaal. Net als het feit dat je maar één kind mag hebben, dat voetjes van meisjes worden "klein gehouden" door ze in te binden, af te knellen zodat ze misvormd worden. And so on. But hey, who am I to judge?

Volgens mij is het hier ook vrij normaal dat je een tijdje niet mag gamen of computeren (iig niet lang) als je alleen maar 3'tjes haalt op je rapport.. :cab:

Ja inderdaad, maar ik zou er niet van weglopen. Dan was ik al redelijk vaak weggelopen. :puh:

Maar daar zijn andere regels dan hier, volgens mij krijgen ze daar stokslagen op school als ze het niet goed doen.

En die foto laden duurt ook lang zeg. :cab:

Bewerkt: door Nick_Kerkwijk
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb op school tijdens de lessen aardrijkskunde dit onderwerp besproken, en het is inderdaad zo dat de jeugd in Azië - en dan vooral China - onder enorme druk wordt gezet wat schoolresultaten betreft. De Chinezen mogen maar één kind per gezin hebben, wat wil zeggen dat ze van dat kind dan ook alles verwachten. Het moet later de mogelijkheid hebben om zijn ouders op te vangen als deze bejaard zijn. Daarvoor moet je een goede job hebben, en dat begint dan weer bij goede schoolresultaten.

De kinderen worden daar dus zo hard onder druk gezet dat ze bij het minste al denken dat ze zo hard gefaald hebben dat ze hun ouders niet meer onder ogen durven komen, en dan lopen ze weg van huis of plegen ze zelfmoord. Wij kunnen er door onze Westerse cultuur met ons hoofd niet bij, maar daar is zoiets "normaal", als in gecultiveerd.

Link to comment
Delen op andere websites

Hoe raar het ook klinkt, hier denken die ouders wel over na.

China, het dichtstbevolkte land ter wereld (1,3 miljard inwoners) heeft natuurlijk geen werkplek voor zoveel mensen. De mensen die er dus wel doorkomen worden door een strenge selectie gehaald, om te kijken of ze wel over de goede vaardigheden beschikken. Met een minimale opleiding in China verdien je ongeveer even veel met een Fulltime job als je hier doet met een krantenwijk van 1 uur per week, omdat er gewoon zoveel vraag naar werk is. Dit zijn ze gelukkig al wel aan het verbeteren, maar helaas blijven dit nog feiten.

De ouders willen dus dat hun zoon/dochter (meestal een zoon, want die kunnen harder werken op het platteland ens. ivm de 1kinds regel) allerlei goede resultaten haalt, zodat hij/zij later ook een goede studie kan volgen (indien het geld aanwezig is), en een goede baan kan krijgen waarvan hij later ook weer zijn/haar ouders kan verzorgen.

Hier in Nederland hebben wij het maar goed, een Jan modaal (het meest voorkomende inkomen, in 2009 31.659 euro) heeft een mooi huis met een keuken, slaapkamer, woonkamer, wc, extra slaapkamer en nog een werkkamer. Zelfs als je onder de Jan modaal zit, kan je dit al hebben. In china, waar het inkomen per hoofd 25% (2007, kon geen recentere vinden) van de Nederlanders is, moet je niet gaan denken dat het 25% van iemand met een top salaris van 100.000 euro is, maar 25% van Jan Modaal. Dat is krap aan 8000 euro op jaarbasis, en dan moet je maar de mazzel hebben dat je werk hebt.

Link to comment
Delen op andere websites

Natuurlijk is het niet goed als een kind onderdruk word gezet door een ouder, maar wat kun je er tegen doen? Als iedereen in dat soort landen zo leeft heb je weinig keus. Jammer dat de meeste kinderen geen 'normale' opvoeding tot hun beschikking krijgen want zo leren ze het hun automatisch aan, en al helemaal al ze wat ouder worden. Dat kinderen van huis weglopen verbaast me dan ook niets. Als kind hoor je een normaal en vooral gezond leven te leiden. Nu weet ik wel dat in die landen sowieso alles anders is dan hier maar toch is het triest.. Ik denk dat dit gewoon met hun cultuur te maken heeft, als hun naar ons levens methode kijken zullen zij daar ook ongetwijfeld van opkijken.

Link to comment
Delen op andere websites

In Volksrepubliek China mag je tegenwoordig heus wel meer als 1 kind hebben hoor.

Wij hebben het in de klas ook over japan gehad. Dat daar zo'n leraar gwn een kind in de grond had gegraven als straf. En dat terwijl onze leraar er alleen maar iets van zegt als iemand van 2 hoog iemands boeken uit het raam gooit :puh:.

Link to comment
Delen op andere websites

In Volksrepubliek China mag je tegenwoordig heus wel meer als 1 kind hebben hoor.

Wij hebben het in de klas ook over japan gehad. Dat daar zo'n leraar gwn een kind in de grond had gegraven als straf. En dat terwijl onze leraar er alleen maar iets van zegt als iemand van 2 hoog iemands boeken uit het raam gooit :puh:.

Peking, 29 febr. 2008 China bestudeert of het mogelijk is om het één-kind-beleid te versoepelen uit zorg over de vergrijzing. Van opheffing van de wet is echter geen sprake.

NRC handelsblad zei dit.

Waarom zouden ze het in 2008 nog niet willen opheffen, maar in 2010 opeens wel? :?

Zeg niet dat het met de olympische spelen ofzo heeft te maken, want die was in 2008 :puh:

Bewerkt: door flippie13
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...