Jump to content

[SA|MODEL] Wapen in-game zetten


Revolution-Designer

Recommended Posts

Goedemorgen iedereen,

In deze tutorial wil ik laten zien hoe je met 3DS Max een wapen in-game kunt zetten. Dit wil ik laten zien door middel van de colt45 te vervangen met een ander model.

Benodigdheden:

Wanneer je dit hebt, en hebt geïnstalleerd kun je beginnen met de tutorial.

Aan de slag:

Om de tutorial gemakkelijker te maken zal ik 'm opdelen in stappen. Zo kun je gemakkelijk terugkijken als je bijvoorbeeld iets hebt fout gedaan. Ook is het aangeraden om een backup te maken van de bestanden die in de tutorial worden vervangen!

Stap 1: Om te beginnen heb je een zelfgemaakt wapen nodig, ik heb de mijne al klaar. Het is nogal een simpel model met slechte textures, maar ik had geen alternatief voor deze tutorial. :D

Open je model, de scale van het model maakt niet uit.

2cr96kn.jpg

Stap 2: Zoals je ziet heeft mijn wapen de vorm van een pistool, daarom gaan we ook de colt45 vervangen. (Je mag ook de Desert Eagle vervangen, de models hebben allebei ongeveer dezelfde vorm.) Open IMG Tool en zoek colt45.dff op en exporteer hem.

Stap 3: Nu gaan we met Kam's Scripts het .dff bestand importeren in 3DS Max. Ga naar het kopje Utilities in 3DS Max en druk onderaan op DFF IO. Vervolgens open je het kopje Import DFF en klik je op de knop Import DFF en open je colt45.dff.

2zf78co.jpg

Stap 4: We hebben nu een heel klein model precies op het midden van de X-as en Y-as. (Selecteer het kleine wapen en druk op Z om beter in te kunnen zoomen.) Het is de bedoeling dat je nu je eigen wapen gaat scalen tot de exacte grote van de Colt45. Hierna draai je, je wapen zodat hij in de exacte houden van de Colt45 staat.

jkeyc5.jpg

Stap 5: Nu zet je, je wapen in de Colt45. Zodat hij letterlijk op precies dezelfde plaats staat. Zorg dat je, je wapen geselecteerd hebt. Nu gaan we de Pivots resetten. Ga naar het Utilities kopje en klik op Reset XForm. Nu klik je onderin op Reset selected, nu zijn de pivots gereset!

resetxform.jpg

(Bedankt Puma voor deze afbeelding)

Stap 6: Verander de naam van je wapen naar Colt45. (Dit kan door naar het modify kopje te gaan.) Hierna verwijder je het geïmporteerde wapen. Maar let op! Verwijder alleen het wapen, niet het model dat Gunflash heet!

15yzzph.jpg

Stap 7: Nu je het originele wapen hebt verwijdert, blijft alleen jou wapen over met de gunflash. Nu is het de bedoeling om de gunflash netjes in de loop van je wapen te zetten. De plaats van de gunflash is in-game de plaats waar het 'schiet effect' komt.

Stap 8: Als we nu gaan exporteren krijgen we een (fout)melding. De melding zegt dan: 'More than 1 Hieracy links were selected! only 1 is allowed in DFF.' Dit is wat je moet doen. Klik bovenin op Graph Editors en vervolgens op new Schematic view. Je ziet nu een schermpje met colt45 en gunflash. Deze 2 moet je connecten met elkaar. Klik op het kleine knopje connect in de taakbalk van het schermpje en klik op gunflash en houd de muisknop ingedrukt. Nu sleep je de muis naar colt45 en laat je los. Sluit het schermpje, nu kunnen we normaal exporteren.

2ijhtah.jpg

Stap 8a: Selecteer je wapen inclusief de gunflash. Klik vervolgens op DFF IO. Vink nu het vakje Skip COL aan en druk op de knop Export DFF. Vervang de originele colt45.dff met de nieuwe.

ny6905.jpg

Stap 9: Nu moeten we natuurlijk ook de colt45.dff in de gta3.img vervangen. Dus open IMG Tool en vervang het bestand.

Voordat je IMG Tool sluit moet je ook even colt45.txd opzoeken en exporteren.

Stap 10: We kunnen hebben nu een model, maar nog geen texture. Daarvoor hebben we TXD Workshop. Open TXD Workshop en klik op File -> Open. Open nu de colt45.txd.

Stap 10: We zien nu 3 textures. Een daarvan moet weg, namelijk de texture van de originele colt45. We kunnen hem natuurlijk ook vervangen. Dubbelklik op de texture van de colt45, deze texture heet colt_all. Vervang nu de naam van de texture met de naam van je eigen texture.

Stap 11: Nu druk je op het knopje Import in de kleine taakbalk boven de textures. Zoek nu je eigen texture op en vervang hem met die in de txd. Als de texture erin staat druk je op Save TXD. Je kunt nu de colt45.txd vervangen met de originele in de gta3.img.

Stap 12: Je kunt je wapen nu in-game testen. Mijn resultaat:

ve6cxv.jpg

Stap 13: Als het goed is, staat je wapen nu goed (en bugloos) in-game. Het kan zijn dat CJ het wapen niet goed in zijn hand vast heeft. Je kunt dit oplossen door de Pivot van de move tool iets te verschuiven.

Dit was de tutorial, hopelijk heb je er iets aan of heb je er iets van geleerd!

Vragen, opmerkingen of gewoon een reactie is altijd welkom!

Bewerkt: door Revolution-Designer
Link to comment
Delen op andere websites

Goede tutorial! Vergeet niet de schaal te resetten. Het is een stuk makkelijker om gewoon de "reset x-form" tool te gebruiken: met één druk op de knop zet je de coördinaten en rotaties beide op 0.0 en de schaal op 100, zonder dat je model verandert. De "reset x-form" knop zit in de "Utilities" tab, "Utilities kolom", derde van onderen. Selecteer gewoon je model, klik op de knop en klik op "Reset selected". Klaar is Kees :)! Pic:

resetxform.jpg

Bewerkt: door Puma
Link to comment
Delen op andere websites

Mooie tut RD. Paar kleine tips nog.. :puh::

-Je moet altijd de gunflash aan het wapen linken, want hij zal sowieso een foutmelding geven (tenzij je je wapen aan het origineel attached en die verwijderd).

-Neem wat Puma zegt over! Dat is erg snel en het belangrijkste: Als je je wapen verkleind zal de schaal niet op 100% staan. Wanneer je exporteert word dat dus weer gereset dus x-form resetten is erg belangrijk.

-Om snel een parameter op 0 te zetten kan je rechtsklik op het schuif gevalletje (die met de pijltjes) klikken. Zo staat die meteen op 0.

Verder heel goed, keep it up :).

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...