Jump to content

Zelfgemaakte straalmotor voor Profielwerkstuk!


Mythbuster

Recommended Posts

Ik heb met een maat van me voor ons profielwerkstuk een straalmotor(van een turbocharger) gebouwd, ongeveer 80 euro (turbocharger+bobine+bougie+metaal) verbrast voor dat werkstuk. We waren superblij dat we een vonk hadden eergisteren, al was hij super klein(zie ik net als ik hem vergelijk met wat anderen voor elkaar krijgen op internet). Dus wij gingen gisteren testen op school en nou doettie het niet... Gewoon helemaal niets.. :|

Uiteindelijk hebben we hem aan de praat gekregen door de schakelaar voor de ontsteking te vervangen door een circuit dat automatisch 20 tot 30 vonken per seconde timed(eerst kwam er een vonk bij het omzetten van de schakelaar). Zoals we al dachten bleek tijdens deze test dat de leraar Natuurkunde er inderdaad geen hol van begreep tot vandaag.. 'Om hem in stand te houden moet je dan zeker dat gat dichthouden'(duidend op het inlaat gat waar de bladblazer lucht aanvoert)... Nee meneer, dat is voor de luchtaanvoer... Die luchtaanvoer wordt aangedreven door de tweede turbine, die de compressor aandrijft zodat hij meer lucht aanzuigt. 'oooh nu snap ik pas hoe het echt werkt!'... xD

Typ maar even op Google maar even 'home made jet engine' in als je wil weten hoe dit precies werkt.

Hier is het filmpje!

(het gas en dus de motor staat trouwens uit als de leraar zijn hand erbij houdt)

Als je dit trouwens zelf wil maken voor je profielwerkstuk(volgend jaar ofzo): Go ahead, maar weet waar je aan begint. Houd rekening met de veiligheid, er kunnen flinke vlammen ontstaan, zoals je ziet in het filmpje bij 0:07...

Zulke straalmotors werken niet goed als je een maar half werkende bobine of een oude bougie gebruikt. Vooral de bobine moet écht goed zijn. De ontsteking is echt een struikelpunt met deze dingen. Je hebt overigens een bladblazer nodig om de motor op toeren te brengen, wij kunnen er alleen een lenen van school, en die dingen kunnen aardig prijzig zijn, dus als je niemand kent met zo'n ding is het lastig!

Comments zijn zeer welkom.

Bewerkt: door Mythbuster
Link to comment
Delen op andere websites

Goed idee Dutchy.. Het is echter al wel gelukt, en ik wil hem wel graag showen hier!

Kun je de titel dan ook even veranderen in 'Zelfgemaakte straalmotor voor Profielwerkstuk!'

Hier is alvast het YouTube filmpje!

EDIT: Niet echt nuttige post meer maar goed..

Bewerkt: door Mythbuster
Link to comment
Delen op andere websites

In het examen jaar moet iedereen(voor zover ik weet) een profielwerkstuk maken. Je moet dan een werkstuk maken over een onderwerp dat jij leuk vind, waar ongeveer 80 studielasturen voor staan(je moet dus ongeveer 80 uur in je project stoppen). Dit werkstuk mag overal over gaan, het is een soort eindwerk voor je middelbare school. Dit telt mee voor je examen en nog wat dingetjes..

Wij hebben dit een keer bij Scrapheap Challenge gezien, daar deden ze het in 10 uur, dus dachten we 'dat moet wel lukken', en uiteindelijk, na veel rompslomp en proberen, veel trial and error, veel gesloopte onderdelen en veel knalletjes, werkte het ook :D Het wordt dus nergens voor gebruikt, misschien dat we hem voor de lol nog eens ergens op gaan vast maken, maar nu nog even niet. Dat is nu ook wat te gevaarlijk(er komt flink wat stuwkracht uit), daarbij hebben we even geen geld of tijd meer om er echt nog iets professioneels mee te bouwen. Het is dus wel onderdeel van een project :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Mooi als je zo iets mag maken als eindwerk :puh: .

Wat heb je eigelijk als ontsteking gebruikt? Ik dacht eerst aan een ontsteking van een brommer maar deze is afhankelijk van het toerental en aangezien het toerental bij een straalmotor nog al oploopt :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

In eerste instantie inderdaad een bobine van een brommer. Maar die bobine is op een gegeven moment geklapt. Ook was dat een bobine met gedeelde minpool(dus secundaire minpool verbonden met primaire minpool, dat werkt best kut..). Daarna hebben we een nieuwe bobine weten te bemachtigen, dat was er een uit een auto geloof ik, best een grote, en ook zonder gedeelde minpool.

Oftewel gewoon een 12V accu van een motor, verbonden met bobine uit een auto, en dan een bougie direct in de aansluiting waar normaal een verdeler inzit. De aansluiting van de bobine naar de verdeler in b.v. een auto of brommer is namelijk hetzelfde als die van de verdelerkabels naar de bougie... Dus de bougie kon gewoon op in de aansluiting op dezelfde manier als wanneer je hem verbind met een van de verdelerkabels...

Dus we hebben hem gewoon zonder verdeler aangesloten op de bougie :), dus er is dan niets afhankelijk van het toerental. Het toerental kunnen we dus aanpassen door de gasdruk te verhogen, meer is daar niet voor nodig in theorie....

Link to comment
Delen op andere websites

Dit komt me bekend voor. :puh: Voor mijn PWS (inmiddels ook alweer 2 jaar geleden) heb ik ook met een maat een straalmotor gebouwd, zij het dan wel een pulsejet. Deze werkt iets anders dan een conventionele straalmotor, omdat hij geen draaiende onderdelen heeft. Dit betekent wel dat hij slijtvast is en makkelijk te maken. We hebben hem dan ook from scratch gebouwd. Voor de ontsteking hadden we een of ander apparaat uit het natuurkundelokaal dat in snelle pulsen 12V naar 6000V transformeerde. Overigens heeft een pulsejet alleen tijdens het starten een vonk nodig, daarna niet meer.

Bij ons lukte het starten ook niet direct, maar toen we een compressor gebruikten om de motor aan te blazen ging het perfect.

Hieronder een kort filmpje van de eerste succesvolle run:

En een filmpje over het hele project op dailymotion: http://www.dailymotion.com/video/x5gc7b_pulsejet-the-movie_tech

Bewerkt: door Nuke[NL]
Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...

Mooie pulsejet, hij werkt goed zo te zien..

We hebben net onze presentatie achter de rug en hebben ook gelijk ons punt gekregen. Een 6.4... Volgens mij kan hij het 1: niet hebben dat we in het begin bij 3 contactmomenten steeds iets te laat het benodigde deel van het verslag af hadden

En vooral 2: het niet kan hebben dat hij het principe in eerste instantie zelf niet snapte. Pas na de eerste succesvolle test en het nog een keer uitgelegd te hebben zei hij dat hij het snapte! We hadden elke keer al het idee dat hij geen idee had van wat we deden :7. Hij dacht nota bene bij die test dat we 'waarschijnlijk die kant dicht moeten houden om hem uit zichzelf draaiend te houden?', wijzend op de luchtinlaat kant.. Ik bedoel, come on.. Elke verrekte mongol weet dat je in principe in ieder geval zuurstof nodig hebt om iets te kunnen verbranden! :ch:

Vandaag hebben we dus nog een keer op school gedemonstreerd. Na de presentatie nog een demo gegeven, en daarna nog aan een vriendin van me laten zien. Denk dat we hem echter te heet hebben gestookt tijdens die demo's. Toen we hem aan een vriendin wouden laten zien kwam de motor niet meer op toeren. De lagers zijn waarschijnlijk kapot, of de sealing om de oliekamer dinges heen is kapot, waardoor de olie gewoon de turbine in kwam... De schoepen van de turbine waren rood gloeiend na de presentatie demo, het slakkenhuis van die turbine werd ook steeds donkerder van kleur(bijna op het punt om te gloeien)...

Na 5 flesjes water om hem af te koelen, was de turbo nog steeds na 2 seconde weer droog gekookt :7

Ik post binnekort nog wel 2 foto's. Misschien dat we de turbo nog uit elkaar halen om te zien wat er mis is.

EDIT@Hieronder: Toen we er water overheen goten, gloeide hij al niet meer. Voordat we er water overheen gooiden maar hij nog wel gloeide, wilde hij ook al niet meer normaal starten. Maakte gewoon geen hoge toeren meer...

Bewerkt: door Mythbuster
Link to comment
Delen op andere websites

Je mag er dan ook geen water over gieten he :puh: , als hij roodgloeiend stond en je giet er water over dan hard je dat metaal en zorg je voor spanningen in het metaal waardoor de lagers en warschijnlijk nog wat dingen zullen kapot zijn. Het feit dat hij roodgloeiend komt is geen probleem bij metaal, maar het te snel afkoelen kan nare gevolgen hebben.

Link to comment
Delen op andere websites

Ai, dat is jammer.... Ik weet niet wat jouw begeleidende leraar doceert, maar je zou toch verwachten dat hij een onderwerp dat bij zijn vakgebied hoort snapt. Onze natuurkundeleraar snapte het gelukkig wel. Wij hadden trouwens een 8,4 voor ons PWS. We hadden eigenlijk een 8,8 gehad, maar door een misverstand ontbraken de tussentijdse beoordelingsformulieren in het verslag. Ik dacht nl. dat de leraar die had, maar mijn maat bleek die dus te hebben......

Link to comment
Delen op andere websites

' date='26 februari 2010 - 18:55 ' timestamp='1267206950' post='1597230']

Ai, dat is jammer.... Ik weet niet wat jouw begeleidende leraar doceert, maar je zou toch verwachten dat hij een onderwerp dat bij zijn vakgebied hoort snapt. Onze natuurkundeleraar snapte het gelukkig wel. Wij hadden trouwens een 8,4 voor ons PWS. We hadden eigenlijk een 8,8 gehad, maar door een misverstand ontbraken de tussentijdse beoordelingsformulieren in het verslag. Ik dacht nl. dat de leraar die had, maar mijn maat bleek die dus te hebben......

Ik vind het eigelijk erg dat die leraar er niks van snapte en dan nog voor de camera overkomt als een leek op dat gebied. Ik zou het niet appreciëren als ik zo een leraar zou hebben :ch: . Het minste wat hij kon doen is er eens op internet informatie over opzoeken zodat hij jullie kon begeleiden zoals het hoort, maarja het is nu eenmaal anders he.

En over dat water, ja. Een mens heeft nogal snel de neiging om water te gieten als iets te warm komt terwijl je het soms beter langzaam laat afkoelen :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Thing is: Degene die je hoort op de video is de vader van degene waar ik mee samenwerk. Hij heeft er juist wel verstand van, maar wilde niet te veel gas verspillen, aangezien het de gasfles van zijn boot is :puh:. En degene die aan de uitlaat voelt of er genoeg lucht doorheen komt is van de Exo ruimte, en die weet er ook wel van af.

De leraar stond er juist bij te kijken zo van 'hee dat is grappig ^_^ ', maar dan die ^_^emoticon met een snor en een bril :puh:

Bewerkt: door Mythbuster
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...