Jump to content

Tekeningen


Grand Theft Auto TOM

Recommended Posts

Hoi!

Ik heb wat tekeningen die ik wilde laten zien. Er zit door het slechte scannen helaas geen kleur op.

Mercedes-Benz Sprinter "Buurtbus lijn 460"

s5h175.jpg

DAF 95XF "Trekker"

20a4aht.jpg

DAF Ginaf "Dakar rally truck"

hvueps.jpg

Mercedes-Benz Sprinter "Ambulance Brabant-Zuid"

30rwcvs.jpg

Ik hoop op reacties!

MVG Grand Theft Auto TOM

Link to comment
Delen op andere websites

Over getekend of uit je hoofd? Niet slecht gedaan, alleen moeten de banden iets mooier uitgewerkt worden. En auto's met zo'n hoekige vormen komen recht uit de jaren 50-60. icon_mrgreen.gif

Dank je voor je reactie!thumbsup2.gif Idd de banden hadden beter moeten zijn... Maar met ronde dingen in 3D heb ik soms effe wat moeite gehad.puh2.gif Fijn dat je het goed vind.

PS: ik heb het overgetekent van een plaatje van internet...

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Link to comment
Delen op andere websites

Zal wel aan mij liggen, maar ik zie nergens diepte in, in geen enkel plaatje... Tip voor de volgende keer, gebruik een liniaal/geo-driehoek voor rechte lijnen en schets eerst licht de ronde dingen en teken deze daarna in een vloeiende lijn over, waarnaar je rustig de schets lijnen weg. Zo komt het er toch beter uit te zien. Ook moet je op papier drie punten hebben waar ja vanaf werkt:

2lkbeqc.png

Twee punten op de horizon waar je naartoe werkt en één punt in het midden ergens onder die twee punten. Vanaf hier werk je. Alle horizontale lijnen MOETEN altijd richting de verdwijn-punten gaan en de verticale dingen ALTIJD recht houden!

Link to comment
Delen op andere websites

Belangrijkste punt is denk ik dat je eerst een schets moet maken met lichte lijnen. Daarin teken je alleen de buitenkant, daarna deuren, ramen, banden en zo langzaam de details uitwerken. Als je met de schets ziet dat er iets niet recht is, kan je dat aanpassen. Nu zie je dat je bij enkele tekeningen compleet de mist bent ingegaan met het perspectief.

Tweede tip, probeer met een dik potlood de vulling te maken ('inkleuren'), nu zijn het eerder krassen.

@hieronder: je kan rondjes in de tekening ook gewoon met een passer tekenen. En je bedoelt concentreren ipv consenteren neem ik aan.

Bewerkt: door TomHagen
Link to comment
Delen op andere websites

Wat je ook kan doen als je eenmaal de schets af hebt.

Je kijkt naar de achterkant van het blaadje terwijl je hem in het licht houd. Op een of andere manier zie je daardoor alles op een andere manier en zie je fouten makkelijker.

En zorg ook dat als je iets met diepte tekent dat de lijnen die in het echt evenwijdig ook in je tekening evenwijdig zijn. Anders lijkt het dat het gene dat je hebt getekend in een vreemde bocht te gaan. Wat je tekening niet mooier maakt.

En wat misschien makkelijker werkt is als je eerst heel licht een goede kubus, of balk tekent en daarin je voertuig tekent. Maar niet dat hij dan zweeft in je kubus. Maar dat de voorkant van je voertuig ook de voorste zijde raakt en de bovenkant de bovenste zijde.

En als het echt niet lukt oefen dan nog even in 2d. Teken alleen de zijkant. Dan de voorkant, De bovenkant, Achterkant, enz.

Als je daar eenmaal het gevoel bij hebt dat dat beter gaat zou je alles rustig kunnen samenvoegen in een ruimtelijke tekening.

En ik zie ook dat je niet goed ben met cirkels.

Wat ik heb gedaan was een passer genomen en dan meerdere cirkels op papier gezet. Allemaal van verschillende grote. Die ben ik dan rustig gaan overtrekken. En dan na iedere cirkel steeds sneller. Op begeven moment heb je gewoon het gevoel van een goede cirkel.

En de laatste tip die ik je geef.

Neem de tijd. Als je merkt dat je je niet meer goed op je tekening kan consenteren leg hem dan even weg.

Link to comment
Delen op andere websites

Dank je voor de 3 nieuwe reacties!thumbsup2.gif Idd met het perspectief lukte me niet zo heel goed... En TomHagen en Rinaldootje: ik had het met een passer willen doen, maar die van mij is stuk en verder hebben we er geen.puh2.gif

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Link to comment
Delen op andere websites

Dank je voor de 3 nieuwe reacties!thumbsup2.gif Idd met het perspectief lukte me niet zo heel goed... En TomHagen en Rinaldootje: ik had het met een passer willen doen, maar die van mij is stuk en verder hebben we er geen.puh2.gif

Zo duur zijn ze niet bij de hema hoor :bonk:

en OT:

De basis is er, nu moet je nog leren diepte te tekenen, want nu lijkt het alsof die auto's scheef staan..

Link to comment
Delen op andere websites

Dank je voor de 3 nieuwe reacties!thumbsup2.gif Idd met het perspectief lukte me niet zo heel goed... En TomHagen en Rinaldootje: ik had het met een passer willen doen, maar die van mij is stuk en verder hebben we er geen.puh2.gif

Zo duur zijn ze niet bij de hema hoor crazy.gif

en OT:

De basis is er, nu moet je nog leren diepte te tekenen, want nu lijkt het alsof die auto's scheef staan..

Weet ik... Daar probeer ik aan te werken.

Link to comment
Delen op andere websites

Ligt het nou aan mij, of heb jij al gruwelijke moeite met zoiets simpels als een cirkel? No offence, maar dat soort basis vormen moet je toch wel een beetje fatsoenlijke kunnen tekenen aangezien het zo nog steeds een beetje aandoet als een kleuter tekening. Maar dat van die wielen was je gelukkig al zelf opgevallen. Verder niks bijzonders verder qua kritiek: perspectief en misschien wat strakkere en vooral rechtere lijnen.

Overigens zou ik perspectief wel oefenen met de opzet hierboven, maar uiteindelijk is het misschien fijner om het verder op gevoel te doen als je echt een auto tekent. Dat werkt bij mij in ieder geval stukken fijner.

Link to comment
Delen op andere websites

Vergeet de tijd als je tekent, volgens mij werk je namelijk te gehaast.

Als voorbeeld je eerste tekening, de 1ste achteruit (vanaf de voorkant gezien), kijk eens naar de meest rechter kant van die ruit. Als je meer tijd ervoor had genomen, was het wel een mooie rechte lijn geworden, nu heeft het bijna iets weg van een 'S'.

Niet elke lijn hoeft in 1 keer getrokken te worden, je kan ook elke keer kleine stukjes van de lijn schetsen, zodat 1 lange lijn eigenlijk uit meerdere kleine lijnen bestaat. Die techniek gebruik ik, en een rechte lijn heeft bij mij geen kreukels erin zitten.

Verder is het nog iets oefenen op je 3d vormen. De basissen heb je al, een 3d kubus tekenen is ook niet moeilijk. Maar, de 3de tekening, het linker voorwiel: WTF. Of ik heb onder een steen geslapen de laatste tijd, en is de techniek al zodanig ontwikkelt dat je je voorwielen los van elkaar kan draaien, of er klopt daar iets niet. Om dat linker voorwiel te tekenen had je niet zo heel veel moeite hoeven te doen, je hoefde namelijk alleen maar het rechter voorwiel na te tekenen, maar dan enkele centimeters ernaast!

Ook vind ik de ruiten, en andere grijswaarden, ingekrast. Tekening 2, die vooruit is een mooi voorbeeld wat overduidelijk opvalt. Teken, al eerder gezegd, met kleine lijntjes, een glim effect of een schaduw effect teken je door meerdere lagen aan te brengen, meerdere keren over het vlak tekenen dus. Ook kun je andere potloden ervoor gebruiken (uit me hoofd is 4B geschikt om schaduwen mee te maken).

Neem je tijd voor je tekeningen, desnoods oefen je eerst op normale kleurplaten. Gekras hoort op de kleuterschool, als 13 (?) jarige bezit je al dusverre motorische vaardigheden dat je tussen de lijntjes iets wel goed kan inkleuren. Neem je tijd, en dan maak je pracht tekeningen ;)

Keep it up :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...