Jump to content

Zelfgeschreven nummers


Puma

Recommended Posts

Jow,

Ik had wat zelfgeschreven nummers uitgevoerd in mp3 en ik post ze hier zodat jullie kunnen zeggen wat jullie d'rvan vinden :). Alles is zelfgeschreven, maar door gebrek aan apparatuur opgenomen met computergeluiden; wel van iets betere kwaliteit dan midi :7. Alles wat enigszins fatsoenlijk is heb ik op m'n SoundClick-account gezet. Ik heb nog veel meer en dat kan ik ook wel uploaden, als jullie dat willen, maar dit vind ik tot nu toe wel genoeg.

Link naar m'n pagina:

http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=1016854

Link naar m'n nummers:

http://www.soundclic...?bandID=1016854

Space is een lange gitaarsymfonie die ik volgens mij al eerder heb gepost. 54 en Time zijn beide ook symfonieën en de rest van de nummers zijn gewone nummers. Voor geen van de geuploade nummers heb ik al een tekst.

Comments :)?

Bewerkt: door Puma
Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind die drums echt verschrikkelijk. (niet door de kwaliteit maar door de niet-goede-drumpartij)

Verder mis ik gitaarsolo's en er zit te weinig spanning/opbouw in.

Hier zie je bijvoorbeeld een goede opbouw:

Rustig begin met veel herhaling, steeds meer instrumenten en tussen stukjes, en op het eind een vette solo.

http://www.youtube.com/watch?v=SCplsXu1HRk Weer een rustig begin (0.55) en het werkt toe naar een geweldige solo met veel gevoel, gevoel mis ik ook vooral bij jou nummers

EDIT: Maar al met al toch zeker niet slecht :tu: (KUTGW etc...)

Bewerkt: door hippiebus
Link to comment
Delen op andere websites

Ik stop al een bepaalde opbouw in m'n nummer, alleen valt jou die misschien niet op. Iedereen ziet dat anders.

Ik ben het niet met je eens over dat 'gevoel'. Waarom? Dat is simpel.

Een artiest/muzikant schrijft muziek. Hij/zij kan die muziek alleen maar 'bedenken' als hij/zij daar een bepaalde inspiratie voor heeft. In sommige gevallen, zoals jij bedoelt, is dat zijn/haar gevoel. Boosheid, verliefd zijn, verdriet of blijheid kunnen bepaalde motieven zijn. Op het moment dat zo iemand een bepaald gevoel heeft, schrijft hij ook bepaalde muziek. Vaak kun je dan concluderen dat het gevoel van hem/haar in die muziek zit.

Tot zover neem ik aan dat je het met mij eens bent. Nu 't volgende.

Die inspiratie is lang niet altijd gevoel. Sterker nog, een groter deel van de artiesten/muzikanten haalt ergens anders z'n inspiratie uit. Ik heb het dan over zijn/haar mening of opvatting, een bepaald bericht dat hij/zij de wereld in wil krijgen, het gevoel dat hij/zij iets doet voor de maatschappij (in de vorm van muziek schrijven) of simpelweg iets doen omdat je het gaaf vindt. Het kan ook zijn dat er simpelweg een geweldige melodie in je hoofd rondsuist en wanneer je deze terugluistert, je er een bepaald gevoel bij krijgt die je later uitwerkt in een heel nummer.

Bij mij is het eerste vaak het geval. Ik schrijf geen ballads zoals Guns 'n' Roses over verloren liefdes, waarin ik mededeel hoe zielig ik wel niet ben of hoe geweldig hij/zij wel niet is. Nee, ik geef commentaar op de wereld om me heen. Voorbeelden?

  • "Law of the Primates": in dit nummer uit ik mijn kritiek op de manier waarop mensen met elkaar omgaan. Tegenwoordig behandelt iedereen elkaar als een stuk stront en luistert niemand meer naar de rest. Ik heb er nog geen tekst voor geschreven, maar grofweg weet ik al wel hoe die vorm moet krijgen. Als ik een tekst wil verzinnen luister ik simpelweg tientallen keren een nummer totdat ik een tekst voor een couplet of refrein in m'n hoofd heb zitten, met een melodie die in het nummer past. Dat komt alleen niet altijd goed uit, want ik heb een keer een bepaalde zang bedacht voor een nummer die ik zelf niet kon zingen omdat deze te hoog was. Lager kon niet, want dan klonk het niet bij de kracht van het nummer (dit nummer was overigens "World of Illusion", zie onderstaande songtext).
  • "Time"? Dit is mijn meest recente stuk. Het begin (de gitaren) kwamen zomaar mijn hoofd binnen zetten en toen heb ik ze ook in een programma geschreven. Vandaag (vanmiddag dus) heb ik de rest geschreven: dat rare loopje na het begin (wat zo omhoog gaat), de bongo's en daarna de rest van het nummer. Ik schrijf zo'n nummer gewoon uit mezelf: ik denk er niet bij na en als ik op dreef ben kan ik in een paar uur een compleet nummer schrijven dat ook nog enige kwaliteit heeft (een paar vrienden van me of gasten uit de band waarin ik speel vinden het dan ook gaaf en als we eraan toe komen voegen we het nummer toe aan de repetoire van de band). Voor dat "automatische componeren" heb ik geen andere verklaring voor dan dat dat door mijn onderbewustzijn komt. Eigenlijk ga ik dus een beetje hetzelfde te werk als een surrealistische kunstenaar: je doet/schrijft/maakt/tekent/verwoordt alles wat in je opkomt, zonder dat je erbij nadenkt en je ratelt maar door totdat je een resultaat hebt.
  • "God's Fury" gaat over de toorn van God, zoals de titel al zegt. Hierbij kun je het ook zien als wraak. Ik doel hiermee op de manier waarmee de mens de wereld kapot maakt. De reactie van God op dit alles is simpel: hij organiseert oorlogen tussen de mensen. Natuurlijk is dit fictie, maar het was mijn idee, gevoel en interpretatie van de muziek toen ik het terugluisterde. In dit geval vertelt het dus een bepaald verhaal ("Hotel California", "Smoke on the Water" en "Stairway to Heaven" zijn bekende nummers waar elk een compleet verhaal in wordt verteld: let maar eens goed op de tekst).
  • "Space" vind ik zelf gewoon een gave compositie geworden. Toen ik het intro had staan, vloeide de andere 7 minuten muziek er vanzelf uit. Als het goed is, kun je dat ook horen: het zijn misschien ergens aan elkaar geplakte stukken, maar alle stukken geven een bepaald gevoel en stemmen overeen in stijl. Daarbij begint het nummer heel duister en leeft het later helemaal op, met een toch redelijk uitgebreide solo aan 't einde en verschillende solo's tussendoor (en wat dacht je van het begin? akkoestische solo?). Als je dat geen opbouw noemt, weet ik het ook niet meer.

Een paar teksten van mij die ik voor andere eigen nummers gebruikt heb (om duidelijk te maken hoe ik een bepaalde mening of visie in een nummer stop qua tekst):

World of Illusion:

Eerste couplet: Je maakt kennis met de situatie, namelijk adrenaline als drug gebruiken.

This new life

Is a dream

An illusion

That never stops

So

Easily

You feel good

Untill it drops

Refrein: De sensatie die je beleeft als je weer een nieuwe knal adrenaline krijgt.

Explode

Unload

Your adrenaline

Into the sky

Deform

Distort

Your heart is pumping too fast

You get high

Tweede couplet: Je probeert te stoppen, maar het lukt je niet en je zit vast in de wereld van illusies: je voelt je geweldig, maar je weet dat je jezelf bedriegt en het lukt je niet meer om terug te komen naar de echte wereld.

Escape

Of this sad bad world

Seeing the blinding lights

Of your imagination

Do you realise

You are an unknown stranger

In this bad mad world

Of sad sensation

Unaware

Of the sacrifice

You did

To feel relieved

You got trapped

In this great great world

This great great dream

In which you greatly believed

Voor de duidelijkheid: ik gebruik zelf geen drugs of wat dan ook (behalve alcohol dan natuurlijk :bier: ). Deze tekst vertelt puur een verhaal met alle problemen van dien en als ik je het nummer laat horen dan zul je dit verhaal, het gevoel na de adrenaline stoot en het slechte gevoel erna terughoren in de muziek.

The Thief That Has No Face:

Couplet: De mensheid heeft een probleem: de gelijkheid is verdwenen. Er is geen oplossing voor, maar er is wel hulp nodig.

I never dream

About salvation

The only need

Is a declaration

A salvation

Of the human kind

Is there anyone

Hearing my words

Who can get my soul

Into the world

Refrein: God wordt aangesproken ("Look upon the sky") en het tweede stukje is zijn antwoord: de oorzaak van de verdwijning van gelijkheid is onbekend: gestolen door een dief zonder gezicht (dus een onbekende dief).

Look upon the sky

The evenness has died

Which was our only guide

Disappeared without a trace

The thief that has no face

Ik ben ook helemaal niet gelovig ofzo, maar ik schets gewoon fictieve oorzaken en redenen die bestaande zaken hebben en dat bloeit voort uit de muziek. Zoals je merkt zijn mijn teksten vaak redelijk abstract en snap je ze vaak pas als je de achterliggende gedachte weet.

Hopelijk snap je nu beter hoe en waarom ik mijn nummers schrijf. Graag hoor ik je reactie hierop :).

Bewerkt: door Puma
Link to comment
Delen op andere websites

Tekst

eh... amen :bier:

Ik zal het ook maar even per nummer vertellen:

Time: een heel leuk melodietje, maar het wordt (vind ik) te lang herhaalt. het stukje op 0.22 vind ik een soort van irritant, het lijkt opeens alsof het nummer sneller en langzamer gaat (kan ook aan GP liggen, heb er ook ervaring mee :Y )

Ik vind dit nummer dus wel aardig, maar weet niet waarin je het zou kunnen gebruiken; voor een intro is het wat te lang, voor een gewoon nummer te eentonig. (veel herhaling) alleen voor een soort filmmuziek zou het leuk zijn.

Hemeltje: noemde jij niet maar vond ik toch de moeite waard. ik vind het echt een goede melodie maar vanaf 0.09 zou ik hem afkappen en ik zou hem iets vloeiender maken (geen pauze tussen door)

World of Illusion: Met tekst echt een geweldig nummer, niks op aan te merken (integendeel)

Gods fury: Ook echt een nummer voor met tekst. omdat je zegt dat het een verhaal verteld neem ik aan dat er ook tekst bij zit, vergeten toe te voegen misschien? :bonk:

Space: Ben je een Pink Floyd fan? daar doet me dit heel erg aan denken (vooral die eerste 4 noten, kwam dat ook niet in een of ander nummer voor?)

Er zit zeker opbouw in, ik vind hem alleen een beetje eentonig (0.00 tot 2.32 (op youtube) is steeds hetzelfde, en dan is nog de overgang naar het volgende stuk niet zo mooi)

Verder vind ik dat er tekst bij moet 8)

Tenslotte wil ik nog even zeggen dat je de politiek in moet, ik denk namelijk dat je erg goed bent in debatteren

Ik zal trouwens nog wel eens een eigen compositie hier posten. :Y

Bewerkt: door hippiebus
Link to comment
Delen op andere websites

Tenslotte wil ik nog even zeggen dat je de politiek in moet, ik denk namelijk dat je erg goed bent in debatteren

Daar bak ik dus helemaal niks van op school... :7 Je eigen compositie wil ik graag horen! Ik zal kijken of ik een keertje een eigen nummer op kan nemen, compleet met zang etc.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben zelf niet zo'n liefhebber van rock en ik moet toegeven dat ik sowieso sceptische verwachtingen had (niets persoonlijks overigens!!!). Toen ik Hemeltje hoorde werd het bevestigd, volgens mij is dit Greensleaves in gitaar, maar dan matig opgenomen en met overdreven drum.

ik werd dan ook een beetje omver geblazen toen ik Time hoorde. Hippiebus zegt dat Time een lang intro heeft en langdradig is maar, maar ik luister zelf veel elektronische muziek, o.a. Drum & Bass (erg, erg langdradig voor de onervaren luisteraar) dus ik ben wel wat gewend. De opbouw is gewoon echt goed.

De rest van de nummers zijn ook niet slecht, maar Time springt er voor mij op onverwacht positieve manier uit (en Hemeltje op een negatieve manier, vooral omdat je het (misschien onbewust) niet zelf geschreven hebt).

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...