Jump to content

Linux, OS X & Windows

Recommended Posts

Geplaatst:

Made in China. Waarom moet dat veel kosten?

Gebruikte materialen en productieproces. Een unibody is veel duurder om te produceren dan een aan elkaar geschroefde behuizing.

Inderdaad, dat kost zo al wel 500 euro meer om te maken!

Serieus, zo'n behuizing kost nog geen 2 euro om te maken, waar praat je over?

Wist je trouwens dat een in elkaar geschroefte behuizing al meer materiaal gebruikt dan die 'unibody' met panelen die even groot zijn als dat mac kapje. Daarbij is volgens mij metaal ook nog wel iets duurder dan een stukje plastic, complete onzin dus.

• Reacties 205
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Teh_Ninja

37

• wesley123

28

• Hayte

24

• GolfG60

22

Geplaatst:

Inderdaad, dat kost zo al wel 500 euro meer om te maken! [/qu

Serieus, zo'n behuizing kost nog geen 2 euro om te maken, waar praat je over?

De kilo prijs van aluminium vandaag is €1,66. Er gaat meer dan 1 kilo in een body, plus dat het uit één blok komt. Er gaat dus heel veel verloren. En dan komt het productie proces er nog bij. Al met al kost het denk ik minimaal 30 keer zo duur is als die van de gemiddelde pc.

Wist je trouwens dat een in elkaar geschroefte behuizing al meer materiaal gebruikt dan die 'unibody' met panelen die even groot zijn als dat mac kapje.

Het gaat niet alleen om hoeveel materiaal er gebruikt wordt, maar ook om de prijs van dat materiaal. Daarnaast kan je een behuizing die uit meerdere delen bestaat in meerdere fabrieken laten produceren. Fabriek A produceert het front paneel, fabriek B de zij panelen, fabriek C het frame etc. Als je een behuizing uit 1 stuk maakt kan dat niet, en is het dus duurder.

Daarbij is volgens mij metaal ook nog wel iets duurder dan een stukje plastic, complete onzin dus.

Dit pleit enkel voor de Apple, die is immers uit aluminium(is een metaal) gemaakt,

Geplaatst:

Dus jij wilt zeggen dat het goedkoper is om het in drie verschillende bedrijven te doen, die dus allemaal eerst hun zooi naar jou moeten brengen voor je er iets mee kan, dan één bedrijfje wat het even in elkaar flanst en dus maar één bezorgingskost heeft? Plus het overgebleven Aluminium kan je gewoon weer samensmelten tot een nieuw blok, lijkt mij.

En hun faptastisch scherm is niet eens zo belangrijk. Het merendeel van iMac gebruikers zijn mensen met te weinig pc verstand en te hoge budgetten, en die gaan geen foto's bewerken. Mijn scherm, wat al een geweldig schermpje is (voor mij), zou al genoeg zijn. En die was maar zo'n 250 euro. Dus plastic rotzooi eraf, in bulk kopen, en dat zit ook al goed.

Geplaatst:

Made in China. Waarom moet dat veel kosten?

Gebruikte materialen en productieproces. Een unibody is veel duurder om te produceren dan een aan elkaar geschroefde behuizing.

Aluminium is niet speciaal. Productieproces is ook niet speciaal. (Als jouw visie geldt dat frezen lekker veel kost, zou zowat alles 3x zo duur moeten zijn).

En kijk eens naar de upgradeopties. En dan naar de prijzen.

LG staat algemeen bekend als goedkoop.

LG zal ook wel meerdere lijnen schermen hebben. Kijk eens naar een iMac scherm en vergelijk die eens met een goedkoop scherm. Qua helderheid, kijkhoek, kleurweergave etc. is het scherm van een iMac echt veel beter. Natuurlijk is Apple niet de enige die dat soort schermen gebruikt, maar bij andere merken betaal je dan ook heel wat voor een scherm met die kwaliteit.

Oh.

http://tweakers.net/pricewatch/253713/dell-ultrasharp-u2711.html#tab:info

http://tweakers.net/pricewatch/260797/apple-led-cinema-display-27-inch-%28mid-2010%29.html#tab:info

Geplaatst: (bewerkt)

Dus jij wilt zeggen dat het goedkoper is om het in drie verschillende bedrijven te doen, die dus allemaal eerst hun zooi naar jou moeten brengen voor je er iets mee kan, dan één bedrijfje wat het even in elkaar flanst en dus maar één bezorgingskost heeft?

Yup, de schoentjes die jij aan hebt zijn hoogstwaarschijnlijk op precies dezelfde manier gemaakt. Dit heb je als het goed is ook geleerd bij aardrijkskunde of economie.

Plus het overgebleven Aluminium kan je gewoon weer samensmelten tot een nieuw blok, lijkt mij.

Klopt, er moest eigenlijk ''tijdelijk verloren'' staan. Maar dit omsmelten zorgt telkens weer voor extra kosten. Zowel het omsmelten zelf als het transport er van.

En hun faptastisch scherm is niet eens zo belangrijk. Het merendeel van iMac gebruikers zijn mensen met te weinig pc verstand en te hoge budgetten, en die gaan geen foto's bewerken.

Ik zie die iMac's inderdaad nooit op grafische lycea, bij fotografen, bij grafisch designers, bij printbedrijfen etc. staan.

Edit1:

Ik heb hier voor mij een vergelijkbaar Dell scherm staan (24"), en die doet qua bouwkwaliteit gigantisch onder voor een Apple scherm.

Edit3:

Ik ben even verder gaan kijken over die schermen. Die Apple is een edge-lit scherm(led aan de randen) en die Dell een normaal lcd scherm.

Edit2:

Aluminium is niet speciaal. Productieproces is ook niet speciaal. (Als jouw visie geldt dat frezen lekker veel kost, zou zowat alles 3x zo duur moeten zijn).

Dat een productie proces niet speciaal is(het wordt (in deze branche) anders bijna nooit gebruikt) maakt het niet goedkoop.

Bewerkt: door Teh_Ninja
Geplaatst:

En hun faptastisch scherm is niet eens zo belangrijk. Het merendeel van iMac gebruikers zijn mensen met te weinig pc verstand en te hoge budgetten, en die gaan geen foto's bewerken.

Ik zie die iMac's inderdaad nooit op grafische lycea, bij fotografen, bij grafisch designers, bij printbedrijfen etc. staan.

Dan snap ik dat hele nut van het beeldscherm al helemaal niet. No offence maar hoe meer jullie lullen over de Mac hoe nuttelozer ik het vind, het heeft een super geweldig scherm wat geen enkele nut heeft en het is ook 2 keer zo duur zonder enige reden, terwijl het OS 3 keer zo goedkoop is omdat ze een Open Source kernel gebruiken.

Dat een productie proces niet speciaal is(het wordt (in deze branche) anders bijna nooit gebruikt) maakt het niet goedkoop.

Nou, om zo'n scherm te maken kost helemaal niks, maximaal 10 euro dat het de fabrikant kost.

Dan snap ik dat hele nut van het beeldscherm al helemaal niet. No offence maar hoe meer jullie lullen over de Mac hoe nuttelozer ik het vind, het heeft een super geweldig scherm wat geen enkele nut heeft en het is ook 2 keer zo duur zonder enige reden, terwijl het OS 3 keer zo goedkoop is omdat ze een Open Source kernel gebruiken.

Wat snap je niet? Voor het bewerken van foto's heb je geen scherm nodig dat alle kleuren realistisch weergeeft?

Edit:

Trouwens, de kernel is niet open source. Het heeft enkel delen geleend van FreeBSD.

Bewerkt: door Teh_Ninja

Dus jij wilt zeggen dat het goedkoper is om het in drie verschillende bedrijven te doen, die dus allemaal eerst hun zooi naar jou moeten brengen voor je er iets mee kan, dan één bedrijfje wat het even in elkaar flanst en dus maar één bezorgingskost heeft? Plus het overgebleven Aluminium kan je gewoon weer samensmelten tot een nieuw blok, lijkt mij.

En hun faptastisch scherm is niet eens zo belangrijk. Het merendeel van iMac gebruikers zijn mensen met te weinig pc verstand en te hoge budgetten, en die gaan geen foto's bewerken. Mijn scherm, wat al een geweldig schermpje is (voor mij), zou al genoeg zijn. En die was maar zo'n 250 euro. Dus plastic rotzooi eraf, in bulk kopen, en dat zit ook al goed.

Een bedrijf dat alles kan maken, kan meer geld vragen voor een product te maken.

Drie verschillende bedrijven die maar een deel kunnen maken is goedkoper, ze kunnen immers niet de hoofdprijs vragen omdat ze maar een klein deel kunnen doen.

Verzendkosten is daar ook zo minimaal dat ze dat kunnen verwaarlozen, en de kans is groot dat die bedrijven vlakbij liggen.

Daarnaast is een unibody, uit een blok gefreesde kast veel duurder.

Proces duurt langer, kost meer materiaal, vergt betere gereedschappen, en meer denkvermogen.

Daarnaast heeft het meer kans op falen, wat dus tijd, materiaal en veel geld kost.

Materialen opwarmen/verhitten heeft vaak negatieve gevolgen, het materiaal wordt zachter en minder sterk, raakt zijn positieve eigenschappen kwijt.

Dus opnieuw smelten en vormen tot een blok kan erg negatief uitpakken, vooral als het meerdere keren gebeurd.

Maargoed, alles wat handwerk is, is duur, nu is een iMac geen handwerk maar het is geen gigantische massa productie zoals je bij Packard Bell, Dell, HP etc. ziet.

Daarnaast, wat de meeste hier niet inzien, iMac's etc. zijn meer 'stijlvol' bedoeld, voor mensen die een computer willen maar geen kast etc.

Je hebt ook banken die voor uiterlijk en comfort zijn gemaakt en daardoor ook een hoger prijskaartje hebben, dan de bloemetjes bank van je oma.

Zo heb je ook de china made horloges van 5 euro, maar ook een 10.000 euro kostende Rolex.

Maar daar heb je geen fanboys of bashers die huilen dat je voor 5 euro ook een horloge hebt :schater:

Bewerkt: door GolfG60
Geplaatst:

Dat komt omdat Rolexen niet als revolutionair en verbazingwekkend worden geprezen door hun makers, terwijl ze de prestaties van een pannenkoek hebben.

Geplaatst:

Dat komt omdat Rolexen niet als revolutionair en verbazingwekkend worden geprezen door hun makers, terwijl ze de prestaties van een pannenkoek hebben.

De presentatie kan je het product niet op afrekenen. Zelf ben ik ook geen fan van Steve Jobs, hoe effectief zijn presentaties ook zijn.

Geplaatst:

Hij vraagt mij waarom er geen mensen zijn die gaan huilen over Rolexen. Ik zou in principe niks tegen Apple hebben, als hun marketing er niet was. Die heeft zo'n simpele maar doch revolutionaire woordenschat dat ik gewoon spontaan moet kotsen als ik weer een email van Apple binnenkrijg.

Geplaatst:

Hij vraagt mij waarom er geen mensen zijn die gaan huilen over Rolexen. Ik zou in principe niks tegen Apple hebben, als hun marketing er niet was. Die heeft zo'n simpele maar doch revolutionaire woordenschat dat ik gewoon spontaan moet kotsen als ik weer een email van Apple binnenkrijg.

En waarom maak je jezelf lid van de Apple nieuwsbrief o.i.d.?

Geplaatst:

Ik kan mij niet helemaal herinneren hoe ik er lid van werd, wel houd ik het omdat ik het wel handig vind wanneer ze weer een nieuwe iCrap rip-off hebben bedacht. Zoals de nieuwe iShuffle, welke gewoon de eerste Gen is met een liposuctie.

Geplaatst:

Persoonlijk, vindt ik dat ook ietsje te ver gaan, maar ik vind niet dat hun producten slecht zijn terwijl het genoeg geld kost.

Netzoals dat voor de iPhone en iPod ook goede concurrentie is, maar toch heeft een iPhone vele voordelen.

Veel apps bv, veel ondersteuning.

Daarnaast, hoeveel telefoons hadden zo vroeg al een fatsoenlijke internetbrowser?

Op sommige gebieden liep/loopt Apple wel voorop en dat is zeker iets wat zeker is.

Qua pc gebruiker zal het zeker zijn dat het aan een gebruiker ligt wat hij/zij fijner vindt, logisch.

Daarom vindt ik dat een Mac revolutionair te noemen ook ietwat kort door de bocht, maar om het slecht of minder te vinden om zijn prijskaartje, tja, het is wat de gek ervoor geeft.

Maar wat een voordeel is van een Mac is, dat de kans op fouten in je OS->Hardware erg/extreem klein is(logisch als je naar hardwarevariatie kijkt), wat bij een windows pc weer wat groter is vanwege variatie tussen hardware.

Geplaatst:

Ik kan mij niet helemaal herinneren hoe ik er lid van werd, wel houd ik het omdat ik het wel handig vind wanneer ze weer een nieuwe iCrap rip-off hebben bedacht.

Je kan veel over Apple zeggen, maar niet dat ze andere merken kopiëren, hoewel, qua styling kijken ze veel naar Braun producten uit de 60's. Maar het zijn juist de andere merken die Apple vaak na doen.

Zoals de nieuwe iShuffle, welke gewoon de eerste Gen is met een liposuctie.

Eigenlijk is het een wedergeboorte van de 2e generatie :clown: .

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...