Jump to content

Trainingsprogramma voor fietsen.


MJ_Forever

Recommended Posts

Yoow allemaal,

volgende week is er bij ons op school sportdag.

Je kon kiezen tussen 2 dingen. Ik koos voor 's ochtende 40 km fietsen en 's middags zwemmen in Sunparks.

Omdat ik niet zo'n goede conditie heb, wil ik graag een trainingsprogramma, oftewel enkele oefeningen enzo.

Ook programma's met wat ik de avond ervoor moet eten en de dag zelf.

Ik heb nog nooit in mijn leven een fietstocht van 40 km. gedaan, ik wil het graag volhouden, help me aub!

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 36
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • MJ_Forever

    14

  • Teh_Ninja

    8

  • Visser23

    5

  • MidnightMayhem

    2

Sowieso was het handiger geweest als je eerder was begonnen. In 1 week kan je je conditie niet echt verbeteren. Wel een beetje hoor. Maar je hoeft niet een geweldige conditie te hebben om 40 km te fietsen.

Link to comment
Delen op andere websites

Eet minstens een uur voor je gaat sporten niks, en drink enkel water in dit uur. Doe elke dag oefeningetjes van 2 minuten lopen - 1 minuut rust - 2 minuten lopen enzovoort... Tot je zo ongeveer 10 minuten hebt gedaan. Naarmate je voelt dat dit beter wordt, doe je bv. 3 minuten lopen ipv 2. Want wat is er nu beter dan je eigen gevoel? Die trainingsprogramma's pushen je alleen maar. Nog een goeie raad: stop er niet mee na de sportdag. Blijf dit doen. Wordt fitter en sportiever. Ik spreek uit eigen ervaring. ;)

Probeer tijdens de sportdag enkel water te drinken, misschien een klein beetje Aquarius.

Eet de dag ervoor vooral gezond, en 2 tot 4 stukken fruit.

Link to comment
Delen op andere websites

Eet minstens een uur voor je gaat sporten niks, en drink enkel water in dit uur. Doe elke dag oefeningetjes van 2 minuten lopen - 1 minuut rust - 2 minuten lopen enzovoort... Tot je zo ongeveer 10 minuten hebt gedaan. Naarmate je voelt dat dit beter wordt, doe je bv. 3 minuten lopen ipv 2. Want wat is er nu beter dan je eigen gevoel? Die trainingsprogramma's pushen je alleen maar. Nog een goeie raad: stop er niet mee na de sportdag. Blijf dit doen. Wordt fitter en sportiever. Ik spreek uit eigen ervaring. ;)

Probeer tijdens de sportdag enkel water te drinken, misschien een klein beetje Aquarius.

Eet de dag ervoor vooral gezond, en 2 tot 4 stukken fruit.

Die 2 minuten rennen, 1 minuut joggen is een High Intensity Interval Training(HITT).

Voor mensen zonder conditie raad ik die echt af, als je hem goed wil doen is het echt slopend.

Als je hem wilt doen:

5 minuten warming up.

2 minuten sprinten.

1 minuut joggen.

Dat doen tot je 20 minuten hebt zonder warming up.

Cooling down!!!

Als dat te zwaar is zou je ook 1 minuut sprinten-1 minuut lopen/joggen kunnen doen.

Als HITT te zwaar is kan je beten voor een duur training gaan, van 30 tot 60 minuten.

Edit: Deze dingen gelden trouwens ook voor fietsen, zwemmen, roeien enz.

En als je buiten wil gaan hardlopen raad ik je aan goede schoenen te kopen.

Bewerkt: door Teh_Ninja
Link to comment
Delen op andere websites

First of all, ik heb dit soort dingen allemaal op school geleerd. Beweging, sport en maatschappij. Ik moet dus ook les geven en onder andere warmup.

Ik denk dat je gewoon elke dag eventjes een stukje moet fietsen, en dat elke keer een beetje moet opbouwen. Daarnaast is een warming up belangrijk, aangezien dat blessures voorkomt. Aangezien je geen goede conditie hebt zou ik hier tijd aan besteden.

Warm up:

- 6 minuten lopen, gewoon joggen, meer niet!

- Knieheffen (knie omhoog tot 90 graden)

- Hakkebillen (handen op je billen (even netjes houden :puh:) en met je hakken je hand aanraken)

- Knie voor langs (soort huppelen, knie hoog inbrengen)

- Rekken (erg belangrijk). Rek je benen op alle mogelijke manieren, maar doe dit totdat je net op het randje van pijn zit. Als je pijn voelt, ga je iets terug totdat je niks voelt.

- Sprinten

- Opnieuw rekken

Is het daarnaast gewoon fietsen, of echt wielrennen? Als dat het is, moet je echt beginnen. Als het gewoon fietsen is, moet je je rust bewaren. Rustig aan beginnen, anders ben je erg snel moe. Daarna ook nog zwemmen, haha, dat wordt leuk. Denk dat je erg moe bent daarna :puh: Over het eten: wat je eet de dag ervoor maakt totaal niks uit, maar eet niet teveel voor het sporten. Natuurlijk moet je goed eten, anders ga je je slecht voelen, maar eet niet te veel. Wat je eet maakt opzich niet veel uit. Die het overigens wel minimaal een uur van te voren, anders krijg je steken, wat ook niet prettig is.

@Midnight: Die oefening is echt niet goed. Daardoor raak je heel snel moe. Loop dan liever tien minuten door. Als je twee minuten loopt, en dan gaat rusten, gaat je bloedstroming weer aanpassen. Als je dan weer gaat lopen, moet het zich weer aanpassen. Dit kost erg veel moeite, en is dus af te raden.

@Teh Ninja: 20 minuten? Hou toch op man! 6 minuten is meer dan genoeg voor joggen! Meer moet echt niet hoor.

Link to comment
Delen op andere websites

De basis begint met fietsen.

Dit doe je door te fietsen naar school in plaats van de auto/bus/tram/trein/etc. Hoe lang mag je over de 40km doen? Ongeveer 2u? Dan moet je een aardig tempo hebben, 2 en een half uur moet zeker lukken voor 40km. Zorg voor een flesje cola onderweg en je haalt het wel.

Ik zelf fiets elke dag 16/18km naar school en daar doe ik 1uur over. Houd wel rekening met de wind. Dat maakt het wat lastiger en dan moet je meer kracht hebben dan conditie.

Bewerkt: door Bierbuikje
Link to comment
Delen op andere websites

De basis begint met fietsen.

Dit doe je door te fietsen naar school in plaats van de auto/bus/tram/trein/etc. Hoe lang mag je over de 40km doen? Ongeveer 2u? Dan moet je een aardig tempo hebben, 2 en een half uur moet zeker lukken voor 40km. Zorg voor een flesje cola onderweg en je haalt het wel.

Flesje cola? Verder alles goed? :puh: Dat is zowat het slechtste wat je kan drinken onder het sporten. Zorg voor water, of Dubbel Fris of zoiets.

Link to comment
Delen op andere websites

De basis begint met fietsen.

Dit doe je door te fietsen naar school in plaats van de auto/bus/tram/trein/etc. Hoe lang mag je over de 40km doen? Ongeveer 2u? Dan moet je een aardig tempo hebben, 2 en een half uur moet zeker lukken voor 40km. Zorg voor een flesje cola onderweg en je haalt het wel.

Flesje cola? Verder alles goed? :puh: Dat is zowat het slechtste wat je kan drinken onder het sporten. Zorg voor water, of Dubbel Fris of zoiets.

Water heeft geen smaak waar ik toch altijd wel naar snak en verder geeft cola je een soort energy kick. :Y

Link to comment
Delen op andere websites

Zes minuten joggen genoeg voor conditie?

Die tijd maakt echt niet uit hoor, het gaat om herhalen. Als je direct start met twintig minuten gaat het sowieso al fout. Zes minuten is zeker genoeg, als je dat elke dag maar herhaalt, of elke keer wanneer je gaat sporten. Maar naast die zes minuten is er ook nog een warming up hè. Dit moet je ook zeker erbij optellen. Dit staat los van het joggen.

Water heeft geen smaak waar ik toch altijd wel naar snak en verder geeft cola je een soort energy kick.

Euhm, totaal niet. Het enige wat er gebeurt is dat je buikpijn en steken krijgt in je buik. Energie kick is het sowieso niet. Dan kan je nog beter gewoon echt drinken met fruit erin aanraden bijvoorbeeld.

Link to comment
Delen op andere websites

Zes minuten joggen genoeg voor conditie?

Die tijd maakt echt niet uit hoor, het gaat om herhalen. Als je direct start met twintig minuten gaat het sowieso al fout. Zes minuten is zeker genoeg, als je dat elke dag maar herhaalt, of elke keer wanneer je gaat sporten. Maar naast die zes minuten is er ook nog een warming up hè. Dit moet je ook zeker erbij optellen. Dit staat los van het joggen.

Bij HITT training wat MidnightMayhem aanraadde is het wel degelijk nodig. Dat is dan ook de reden dat ik het afraad.

Link to comment
Delen op andere websites

Bij HITT training wat MidnightMayhem aanraadde is het wel degelijk nodig. Dat is dan ook de reden dat ik het afraad.

Die training is sowieso af te raden. Daarvoor twintig minuten joggen is hierbij nog steeds erg overdreven trouwens. Dat betekend dus twintig minuten lopen. Rust. Twee minuten lopen, rust, twee minuten lopen, rust. Etc. Dat is erg slecht hoor. Je lichaam moet dan elke keer aanpassen aan die dingen.

Link to comment
Delen op andere websites

Daarom moet je ook sprinten en joggen, dus niet lopen of stilstaan. Anders krijg je last van je darmen.

Maar als je het goed uitvoert is het echt niet slecht hoor.

Dus jij wilt twee minuten sprinten, één minuut joggen, twee minuten sprinten etc.? Succes met volhouden.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...