Jump to content

PC Schoonmaken (de kast)


qbdown

Recommended Posts

  • Reacties 35
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Sprunk

    5

  • Sublime

    4

  • SpacyColours

    4

  • GTA_MasterNL

    3

Als je met een stofzuiger in een computer gaat rotzooien, maakt niet uit of de computer aan staat of niet, dan bestaat de kans dat een van je pc onderdelen een schok krijgt. Dat gaat niet ten gunste van de prestaties. Sterker nog, je pc zal niet meer aan kunnen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ja. Het maakt niet uit of je PC aan of uit staat. Alle chips e.d. zijn gebouwd om een bepaald voltage aan stroom te krijgen. Door statische elektriciteit ontvangt een chip opeens veel meer dan waar hij voor ontworpen is. Het gevolg is dat de chip en je moederbord door branden met als resultaat een enkeltje stortplaats.

Link to comment
Delen op andere websites

Als je toch bezig bent kan je net zo goed even de hoge druk spuit gebruiken, dan ben je er écht zeker van dat alles schoon is :clown:

On: Ik zou eigenlijk graag willen weten: wat is nou de beste manier om je pc schoon te maken?

Link to comment
Delen op andere websites

Antwoord op die vraag is al 20 keer gegeven in dit topic. Het gebruik van een bus perslucht is namelijk de beste manier.

Ja maar hoe kom ik aan zoiets? Op wat voor manier bedoel je een bus perslucht? Waar kan ik zoiets bestellen?

Link to comment
Delen op andere websites

oh dan liggen ze zelfs in m'n plaatselijke mediamarkt. ik zag ze al es liggen en vroeg me af of het echt dit was dat er altijd bedoeld was met een busje perslucht.

ps: met een 500ml busje perslucht, hoeveel keer zou ik daarmee m'n pc (3 Fans, 1 CPUkoeler en 1 GPUkoeler) kunnen uitblazen?

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 years later...

*Bump*

Sinds gisteren doet onze computer nogal vreemd. Computer maakt een raar zoomend geluid en het beeldscherm is donkerder dan normaal en valt steeds na een paar seconden uit. Dit was gistermiddag zo. Gisteravond deed alles het wel weer de hele tijd. Maar vanochtend weer niet.

Nu hebben we al heel lang niet meer de pc van binnen schoongemaakt. Ten eerste, is het daar nu al te laat voor of zou dit het probleem misschien nog kunnen verhelpen?

Ten tweede, we hebben momenteel geen perslucht maar wel een fietspomp. Dus kan ik straks gewoon de kast openschroeven, en met de fietspomp al het stof wegblazen?

Bewerkt: door SpacyColours
Link to comment
Delen op andere websites

Schoonmaken kan wel erg helpen ja. Het kan ook gewoon zijn dat z'n beste tijd is gehad van de computer, of er wat mis is met de voeding.

Als eerste zou ik vooral de ventilatoren goed schoonhouden, want dat kan echt helpen,zelf ook vaak gehad . Ten tweede alle kabeltjes eruit en erin doen (intern en de voeding). Gewoon met een droog doekje of evt. zelfs met een niet al te nat billendoekje.Ventilatoren kan je ook met een wattenstaafje schoonmaken als je ze los haalt of goed op past. Vooral oppassen voor je moederbord en andere open chip-stukken. zelfs met een stofzuiger als ze het moeilijk te bereiken valt. Met een fietspomp blaas je het alleen maar weg naar een ander punt in je computerkast lijkt me, dat blazen doen die ventilatoren normaliter al genoeg. :D

Bewerkt: door Thundercover
Onnodige spoiler om tekst weggehaald. ;-) ~ Thundercover
Link to comment
Delen op andere websites

Ten tweede, we hebben momenteel geen perslucht maar wel een fietspomp. Dus kan ik straks gewoon de kast openschroeven, en met de fietspomp al het stof wegblazen?

Jep, werkt perfect. Blaas wel effe in je gezicht om er zeker van te zijn dat er geen vloeistof uit de fietspomp komt.

En doe het bij voorkeur buiten, er komt serieus wat stof uit na enkele jaren. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Gebruik Nooit alleen een stofzuiger wanneer je een computer proper maakt, eerst spuit je met perslucht het stof af de CPU-koeler, fans en alle andere plaatsen waar je stof ziet. Gebruik enkel de stofzuiger voor het stof op te zuigen dat uit je kast is gevallen of het stof dan op de bodem van de kast ligt. Nooit gebruiken vlak bij de elektronische componenten. ;)

Link to comment
Delen op andere websites

En niet te vergeten vooral je videokaart schoon te maken, je kan 'm der ook even uittrekken om de fans enzo schoon te maken.

Dat is, als je een PCI videokaart heb (apart in het moederbord geklikt).

Als het zoomende geluid niets met het probleem te maken heeft kan het ook miss zijn dat de VGA of HDMI kabel niet goed vast zit, dit had ik bij mijn vorige monitor ook.

Bewerkt: door Sublime
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...