Jump to content

Toch weer betalen voor ID-kaart

Recommended Posts

Geplaatst:
DEN HAAG - Mensen die donderdag of later een ID-kaart aanvragen, moeten daarvoor dan toch weer betalen.

Op 9 september stelde de Hoge Raad dat er geen leges mochten worden gevraagd. De juridische grondslag was er niet en de dienst die werd verleend, was volgens het orgaan niet genoeg om het geld zonder die juridische grondslag toch te vragen.

Het was niet tegen dovemansoren gezegd; massaal trok men ten stadhuize voor een gratis ID-kaart. De documentjes dreigden op te raken en de kosten voor de overheden liepen toch aardig op.

In het wetsontwerp staat gewoon als wetgeving dat er betaald moet worden, zoals dat ook voor bijvoorbeeld het rijbewijs het geval is.

Lees volledige bericht op Nu.nl

Ik kan hier wel een verhaal bij gaan typen, maar ik denk dat dit wel duidelijk is. Natuurlijk gaan we hier allemaal wat van vinden en daar wil ik het graag over hebben. Ik ben benieuwd wat andere mensen hier van vinden dat we er plotseling toch wel weer voor moeten betalen.

Ben benieuwd!

• Reacties 50
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• commando

7

• Guardian1980

7

• Rolly

5

• GolfG60

4

Geplaatst:

Belachelijk dat je hiervoor moet betalen. De ID-kaart is verplicht om te hebben, dus dan moet de overheid die gewoon gratis verstrekken.

Geplaatst:

Ben er laatst heen geweest, was al een half jaar 14 die lui zeiden het is niet verplicht anderen zeggen wel. Wie heeft er nu gelijk? Ik wil best wat geld er voor dokken maar 45 euro vind ik bespottelijk hoog voor een 'kaartje met een naam', 2012 worden ze nog duurder. We zijn gewoon weggelopen en dachten laat maar zitten, ik heb hem nog niet nodig maar sommige zeiden dat het verplicht was waardoor ik ging. Mijn broer (16) kreeg gewoon hem gratis met een brief dat hij hem op kon halen.

Geplaatst:

Ben er laatst heen geweest, was al een half jaar 14 die lui zeiden het is niet verplicht anderen zeggen wel. Wie heeft er nu gelijk? Ik wil best wat geld er voor dokken maar 45 euro vind ik bespottelijk hoog voor een 'kaartje met een naam', 2012 worden ze nog duurder. We zijn gewoon weggelopen en dachten laat maar zitten, ik heb hem nog niet nodig maar sommige zeiden dat het verplicht was waardoor ik ging. Mijn broer (16) kreeg gewoon hem gratis met een brief dat hij hem op kon halen.

Vanaf je 14de ben je verplicht om een ID/Paspoort te dragen ;)

Geplaatst:

Dat dacht ik ook maar mensen van het gemeentehuis zeiden van niet. Ik gedraag me normaal maar ze kunnen me het altijd vragen.

Geplaatst:

De regering praat over het verlies van een aantal ton...:7 Volgens mij heeft de regering genoeg geld in de staatskas om die paar ton per jaar te missen. Anyways, ik vind het inderdaad wel een beetje vreemd om iets te verplichten, om er vervolgens een behoorlijk prijskaartje aan vast te maken.

Geplaatst:

Ik betaalde 10 euro voor de mijne, niet klagen dus! :D Ik vind het maar normaal dat je ervoor betaalt..

Ja maar of het nou een tientje is of 50 euro's...

Geplaatst:

ik vind dat je gewoon een basis identiteitsbewijs ( id-kaart ) gratis moet krijgen, omdat het verplicht is deze te dragen...

ikzelf, heb al een tijdje geen ID-kaart meer, wel een Rijbewijs en een Paspoort...

Geplaatst:

Belachelijk dat je hiervoor moet betalen. De ID-kaart is verplicht om te hebben, dus dan moet de overheid die gewoon gratis verstrekken.

helemaal mee eens nandrodavids! :tu:

Geplaatst:

Ach ja, we betalen er hoe dan ook toch voor. Nu direct aan de balie, anders via belasting. Maar of een prijskaartje van enkele tientjes terecht zou zijn weet ik niet. Ik heb niet idee dat het de overheid zoveel geld kost per ID-kaart.

Geplaatst:

Kleren zijn ook verplicht om aan te hebben, die betaal je toch ook zelf?

Geplaatst:

Kleren zijn ook verplicht om aan te hebben, die betaal je toch ook zelf?

ID-Kaart met kleren vergelijken is hetzelfde als appels met peren. Overigens kreeg ik maandag een brief binnen dat ik mijn geld kon ophalen. En ik kreeg vandaag weer een brief binnen dat dat niet meer kon. Vaag gebeuren dit.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...