kelwin Geplaatst: 16 november 2011 Rapport Geplaatst: 16 november 2011 (bewerkt) ik zei het verkeerd, ik bedoelde dat het volk een andere baan heeft dan de regering natuurlijk. En het punt dat je dan wil maken is? omdat de regering als suggestie zegt: omdat de bevolking ook voor 70% uit lager opgeleiden bestaat. Bewerkt: 16 november 2011 door kelwin Reageren
Dutchy3010 Geplaatst: 16 november 2011 Auteur Rapport Geplaatst: 16 november 2011 Ik vind dat de openingspost een beetje anders is dan het nieuwsbericht zelf, ik wou namelijk er neer zetten dat ik het belangrijker vind dat er mensen in komen met meer ervaring van bepaalde dingen. Maar zoals ik het opvat van het nieuwsbericht willen ze gewoon minder hoge eisen stellen qua opleiding, en persoonlijk vind ik dat beter, niet zozeer om welke opleiding(en) ze hebben maar dat ze meer kijken naar de ervaring dat iemand heeft. @Jimmiefitz, ja, wat sommige lagere opgeleiden in huis hebben is namelijk ervaring, wat lang niet alle hogeropgeleide hebben. Heb het ook gezien op school, deed zelf een niveau 2 opleiding en kon meer dan de meeste mensen van niveau 4, omdat ik meer praktijk kreeg dan theorie. En theorie valt altijd anders uit dan in de praktijk, en dit geval zie je overal terug, bijvoorbeeld ook tussen de Kamerleden. Ik heb het in mijn openingspost juist zo zwart-wit gesteld, omdat ik een discussie wilde aanwakkeren. Overigens ben ik het er zelf mee oneens. Stel; een vrachtwagenchauffeur. Heeft heel veel meegemaakt op de weg, en dus veel levenservaring. Maar die heeft "te specifieke" levenservaring. Kan wat zeggen over infrastructuur, maar voor de rest? Het idee achter democratie is dat je een selecte groep mensen hebt, die verstand heeft van zaken, en daarom het voor iedereen kan bepalen. Die proberen het land zo goed mogelijk te besturen. Natuurlijk met een verschillende mening, maar wel goed gefundeerd (sommige politici daargelaten). Iemand die niet weet hoe hij een discussie aan moet gaan, moet niet de politiek in. Dan krijgen we straks alleen maar "doe normaal!", "doe zelf normaal!" debatten. Reageren
kelwin Geplaatst: 16 november 2011 Rapport Geplaatst: 16 november 2011 Dan krijgen we straks alleen maar "doe normaal!", "doe zelf normaal!" debatten. HAHAH, daar heb je gelijk in, hoe zou dat dan er uitzien? dan krijg je alleen maar dat soort gevechten. Reageren
Sjaakswabber Geplaatst: 17 november 2011 Rapport Geplaatst: 17 november 2011 Bullshit, De regering is al zo'n zooitje, laat staan met lageropgeleide goedkopere mensen. Mischien dat het daarom al alleen beter is, tot nu toe doet de regering weinig. Het enige wat we hebben gekregen een paar dagen geleden is een honden/katten politie. Reageren
MegaPilot Geplaatst: 17 november 2011 Rapport Geplaatst: 17 november 2011 Mensen met verstand van politiek zijn meestal wel hoger opgeleide mensen, dat is nogal logisch, niet? De slimste mensen aan de macht is in mijn ogen logisch.. Reageren
GolfG60 Geplaatst: 17 november 2011 Rapport Geplaatst: 17 november 2011 Ik heb het in mijn openingspost juist zo zwart-wit gesteld, omdat ik een discussie wilde aanwakkeren. Overigens ben ik het er zelf mee oneens. Stel; een vrachtwagenchauffeur. Heeft heel veel meegemaakt op de weg, en dus veel levenservaring. Maar die heeft "te specifieke" levenservaring. Kan wat zeggen over infrastructuur, maar voor de rest? Het idee achter democratie is dat je een selecte groep mensen hebt, die verstand heeft van zaken, en daarom het voor iedereen kan bepalen. Die proberen het land zo goed mogelijk te besturen. Natuurlijk met een verschillende mening, maar wel goed gefundeerd (sommige politici daargelaten). Iemand die niet weet hoe hij een discussie aan moet gaan, moet niet de politiek in. Dan krijgen we straks alleen maar "doe normaal!", "doe zelf normaal!" debatten. Klopt, maar het moet ook niet zijn dat je iemand er voor neerzet die er geen verstand van heeft, of weinig, daar schieten we ook niks mee op. Daarnaast moet het wel volwassen blijven en geen kleuterklas worden, en eigenlijk vind ik dat een opleiding er zeker nut bij heeft maar lang niet alles zegt. Zoals je zelf al aangeeft zijn er ook die niet tot slecht kunnen discussiëren en er een kindercrèche van maken, met iemand met een lagere opleiding maar meer ervaring(zowel met het daadwerkelijke onderwerp als discussiëren) en dus meer mee opschieten. Mensen met verstand van politiek zijn meestal wel hoger opgeleide mensen, dat is nogal logisch, niet? De slimste mensen aan de macht is in mijn ogen logisch.. Daarom heeft België dus geen regering of iets.... Inkoppertje he Reageren
Guardian1980 Geplaatst: 18 november 2011 Rapport Geplaatst: 18 november 2011 Ma Flodder in de regering, samen met een lesbische, geestelijk gehandicapte Marokkaanse vrouw. Want dat is een afspiegeling van de bevolking Welke opleiding mensen hebben moet denk ik niets uitmaken, ik denk dat hun kennis en kunde van belang moet zijn. Reageren
Mania-92 Geplaatst: 18 november 2011 Rapport Geplaatst: 18 november 2011 Ik pleit voor een kamer zonder politici. Politici zijn onbetrouwbare bedriegers. Net zoals momenteel in Italië moet een kamer en een regering opgebouwd zijn uit economen, wetenschappers, directeuren van allerlei belangrijke bedrijven. Aan al die jan doedels in de kamer heb je geen fluit. Reageren
MegaPilot Geplaatst: 19 november 2011 Rapport Geplaatst: 19 november 2011 Mensen met verstand van politiek zijn meestal wel hoger opgeleide mensen, dat is nogal logisch, niet? De slimste mensen aan de macht is in mijn ogen logisch.. Daarom heeft België dus geen regering of iets.... Inkoppertje he Je weet niet eens wat er gaande is in België.. Reageren
Cabyon Geplaatst: 19 november 2011 Rapport Geplaatst: 19 november 2011 Mensen met verstand van politiek zijn meestal wel hoger opgeleide mensen, dat is nogal logisch, niet? De slimste mensen aan de macht is in mijn ogen logisch.. Daarom heeft België dus geen regering of iets.... Inkoppertje he Je weet niet eens wat er gaande is in België.. Jawel. De onderhandelingen verlopen zeeeeer stroef omdat Bart de Wever van de NVA (de winnende partij) wil dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, en weigert dus ook samen te werken met de PS. Is dit goed? Reageren
MegaPilot Geplaatst: 19 november 2011 Rapport Geplaatst: 19 november 2011 Jawel. De onderhandelingen verlopen zeeeeer stroef omdat Bart de Wever van de NVA (de winnende partij) wil dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, en weigert dus ook samen te werken met de PS. Is dit goed? Ongeveer ja, maar nu doet Bart De Wever niet meer mee in de regeringsonderhandelingen. Feit is dat Wallonië jaren geprofiteerd heeft van Vlaanderen dat zowat de motor is van België. Nu Vlaanderen dit begint te beseffen en hier iets aan probeert te doen, doet Wallonië er alles aan om tegendraads te doen. Reageren
flippie13 Geplaatst: 21 november 2011 Rapport Geplaatst: 21 november 2011 Jawel. De onderhandelingen verlopen zeeeeer stroef omdat Bart de Wever van de NVA (de winnende partij) wil dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, en weigert dus ook samen te werken met de PS. Is dit goed? Ongeveer ja, maar nu doet Bart De Wever niet meer mee in de regeringsonderhandelingen. Feit is dat Wallonië jaren geprofiteerd heeft van Vlaanderen dat zowat de motor is van België. Nu Vlaanderen dit begint te beseffen en hier iets aan probeert te doen, doet Wallonië er alles aan om tegendraads te doen. Nou veel succes ermee he. Reageren
commando Geplaatst: 24 november 2011 Rapport Geplaatst: 24 november 2011 Link naar nieuwsbericht Kamervoorzitter Verbeet wil dat er meer lager opgeleide kamerleden komen, omdat de bevolking ook voor 70% uit lager opgeleiden bestaat. Wat vinden jullie daarvan? Zijn jullie het daarmee eens? er zijn echter wel wat haken en ogen aan... 1. lager opgeleiden, zijn niet voor niets lager opgeleid en kunnen zich daardoor minder goed vinden in de politiek. 2. de meeste lager opgeleiden hebben geen interesse in de politiek 3. het denkniveau van de lager opgeleiden is, lager dan dat er vereist is. Reageren
Jacky-2007 Geplaatst: 26 november 2011 Rapport Geplaatst: 26 november 2011 Ik pleit voor een kamer zonder politici. Politici zijn onbetrouwbare bedriegers. Net zoals momenteel in Italië moet een kamer en een regering opgebouwd zijn uit economen, wetenschappers, directeuren van allerlei belangrijke bedrijven. Aan al die jan doedels in de kamer heb je geen fluit. Dat is helemaal geen slechte gedachte. Ik denk ook dat bij een aanpak als deze je gelijk het punt "afspiegeling van de maatschappij" invult. Neem bijvoorbeeld een Henny van de Most, of Joop van den Ende. Allebei niet bepaald academici, maar zeker wel iets toe te voegen waar het gaat om het besturen van grote BV's. Reken maar dat Nederland eigenlijk ook gewoon als een grote BV kan worden gezien, met een directie (Tweede Kamer) en een Raad van Bestuur (Eerste Kamer). Ik denk overigens niet dat we nu een kamer hebben vol met "Jan Doedels". Er zit in Den Haag ook zeker wel heel wat werkervaring en levenservaring in de huidige partijen, maar het verschil moet denk ik gemaakt worden door het er niet meer zo ver vanaf te laten staan. Ter illustratie, een politicus nu is alleen maar politicus, en daarnaast wellicht gezinsman of -vrouw. Misschien moet de Tweede Kamer maar ingevuld worden door parttimers, mensen uit de top van diverse groepen (economen, wetenschappers, directeuren van allerlei belangrijke bedrijven) die een deel van hun tijd gaan besteden aan het besturen van Nederland BV. Op die manier zijn het niet meer "alleen maar" politici, maar ook werknemer of werkgever. Op die manier haal je de directe, actuele ervaring uit de maatschappij de politiek in. Reageren
NandroDavids Geplaatst: 26 november 2011 Rapport Geplaatst: 26 november 2011 Misschien moet de Tweede Kamer maar ingevuld worden door parttimers, mensen uit de top van diverse groepen (economen, wetenschappers, directeuren van allerlei belangrijke bedrijven) die een deel van hun tijd gaan besteden aan het besturen van Nederland BV. Op die manier zijn het niet meer "alleen maar" politici, maar ook werknemer of werkgever. Op die manier haal je de directe, actuele ervaring uit de maatschappij de politiek in. Op parttime basis het land besturen? Dat lijkt me onmogelijk. Het lijkt me een prima plan om, zoals Mania-92 zegt, de Tweede Kamer meer te vullen met mensen met een achtergrond als econoom, wetenschapper of directeur. Maar dan wel als achtergrond, niet als andere helft van de tijdsbesteding. Dat gaat niet werken. Meer lager opgeleiden in de Tweede Kamer? Dat alsjeblieft niet. In principe wil ik niemand beledigen, of een bevolkingsgroep over één kam scheren, maar ik doe het toch maar even: als we meer lager opgeleiden in de Tweede Kamer gaan zetten, vrees ik dat ons land er niet beter op gaat worden. Met dit idee slaan we door in de Tweede Kamer als afspiegeling van de maatschappij. Als we dat gaan doen, zou er bijvoorbeeld ook 1 verstandelijk gehandicapte in de Tweede Kamer moeten zitten. Ik weet het, dat is een extreem voorbeeld, maar die kant gaan we dan wel op. En dat moeten we toch niet willen. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.