Jump to content

Voorlichting over homoseksualiteit op scholen


Fiegel5

Recommended Posts

  • Reacties 39
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Grand Theft Auto TOM

    4

  • kelwin

    3

  • Phoenyxar

    3

  • MostWantedKid

    3

Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Algemene acceptatie van homoseksuelen is niet altijd even goed in dit land, maar er zijn nog honderden andere discussiepunten in de samenleving waarover je op scholen voorlichting kan geven en ik zie eigenlijk niet zo goed in wáárom juist homoseksualiteit als enige naar boven komt. Want naast discriminatie tegen homoseksuelen, is er ook discriminatie tegen islamieten, joden, emo's, gothics en tal van andere groepen mensen.

Ik ben het er mee eens dat er meer aandacht op school gegeven moet worden aan homoseksualiteit, maar ik vind dat precies hetzelfde geld voor andere groepen. Discriminatie en wangedrag tegen een emo is net zo erg als tegen een homo. Men moet de nadruk niet enkel leggen op homoseksualiteit. Discriminatie in het algemeen is ook een probleem en als onderdeel daarvan mag je best dieper ingaan op homoseksualiteit, maar het hoeft niet enkel en alleen zo te zijn dat men homo voorlichting gaat geven, maar meer als onderdeel van een algeheel anti-discriminatie traject op scholen.

Bewerkt: door Sprunk
Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind niet dat er voorlichting moet komen over het homo of lesbienne zijn zelf, maar dat er voorlichting moet komen hoe je normaal moet reageren. Soms zie ik reacties van hetero's tegen homo's van dat ik denk dat diegene echt eens normaal moet doen en moet weten dat er mensen zijn die op hetzelfde geslacht vallen.

Zelf heb ik echt niks tegen homo's of lesbiennes want ik ken er zelf een paar en die doen gewoon normaal tegen iedereen, maar het gaat bij mij gewoon niet naar binnen dat mensen het niet snappen dat sommigen op hetzelfde geslacht vallen..

Bewerkt: door MostWantedKid
Link to comment
Delen op andere websites

Het is natuurlijk erg dat het discrimineren van homo's nog steeds gebeurd hier in Nederland, maar ik denk niet dat voorlichten op scholen de juiste manier is om dat tegen te gaan. Zoiets krijg je van huis mee, of dat krijg je niet. Scholen lijken me niet de juiste plek om dit bij te brengen aan de leerlingen, het zal misschien aankomen bij een aantal, maar ik denk dat als je er juist de nadruk op legt dat het dan juist vaker gebeurt. Als men gewoon doet alsof alles gewoon is, is er helemaal niets aan de hand. Maar wanneer men gaat prediken dat een 'homo' anders is dan anderen, maar ook gewoon heel normaal (want dat willen ze over brengen), denk ik dat de leerlingen er juist anders naar gaan kijken.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk ook dat het mischien niet eens een verschil zal uitmaken, zoals de poster hieboven me zei; het ligt ook aan je opvoeding.

En dingen als homohaat en homogeweld blijft, net als oorlog, gewoon in de wereld. Hoe hoger de straffen, taakstraffen, voorlichtingen ook mogen zijn.

Al is het hier, in landen zoals pakistan,istanbul en dat soort, armoedige, islamitische gebieden, Blijft dit gewoon gebeuren.

Link to comment
Delen op andere websites

Hmm om eerlijk te zijn, ik vind dit slechte zaak. Het komt inderdaad voor dat er nog vrij veel discriminatie rond speelt omtrent het geslacht waar men opvalt. Maar ik vind niet dat je voorlichting moet geven over homo-seksualiteit, zoals eerder werd gezegd, er zijn veel meer punten waar ook tamelijk veel discriminatie in voorkomt. Moeten we nou overal echt perse een voorlichting over hebben? Lijkt me een beetje sterk. Tevens ben ik ook van mening dat we niet overspoelt moeten worden met (homo) seksualiteit zooi. Ik heb nog nooit van me leven een voorlichting gehad over homo's en ik accepteer het wel dat er mensen homo/lesbienne zijn, dus ik vind dat het een beetje overbodig is allemaal. Maargoed dat is hoe ik er over denk.

Eens een draai om je oren is prima, maar per direct voor alle kinders een voorlichting geven is overbodig.

Link to comment
Delen op andere websites

Daar heeft Bierbuikje ook wel een punt. Dit moet je eigenlijk gewoon vanuit huis meekrijgen, ik heb ook wel eens ouders gezien die hun kind bijbrengen dat homoseksualiteit een soort van ziekte is. Als je dat doet ben je in mijn ogen niet zo'n hele goede ouder :$ .

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben lesbienne - de meeste mensen accepteren dat wel als ik het recht in hun gezicht zeg. Voor de rest laat ik het niet openlijk blijken en zo. Ik heb diep respect voor homo's en lesbiennes die zichzelf accepteren en durven te zeggen dat ze dat zijn, alleen moeten ze zich ook weer niet overdreven zo gaan gedragen van 'Kijk mij nou eens, ik ben homo/lesbienne, lekker puh!!!' - dat vind ik gewoon irritant.

Maar ontopic: wat moeten we leren dan van die voorlichting? Ik snap het hele nut er niet van.

Link to comment
Delen op andere websites

Daar heeft Bierbuikje ook wel een punt. Dit moet je eigenlijk gewoon vanuit huis meekrijgen, ik heb ook wel eens ouders gezien die hun kind bijbrengen dat homoseksualiteit een soort van ziekte is. Als je dat doet ben je in mijn ogen niet zo'n hele goede ouder bloos.gif .

Ligt eraan, kan ook met het geloof te maken hebben. Als je bijvoorbeeld in een islamitisch gebied zit, zoals Pakistan, je zegt dat je homo bent, dan is je leven ten einde gekomen... daar zijn ook vooral incidenten zoals dat homo's inelkaar geslagen of vermoord zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Als ze het gewoon noemen bij de sexuele voorlichting in de brugklas, worden kindertjes opgevoed met het idee dat homo's normaal zijn. Dus niet meer "een mannetje en vrouwtje komen samen en worden verliefd en gaan de liefde bedrijven", maar "twee mensen komen samen". Als er vanaf het begin geen verschil wordt gemaakt, hoeft men later ook niet alles te fixen. Voor de rest zo weinig mogelijk aandacht aan besteden. Dat maakt het alleen maar "anders".

Link to comment
Delen op andere websites

Dit gaat toch echt de verkeerde richting op. Als men het noodzakelijk vindt om 'voorlichting' of informatie te verschaffen in scholen dan benadert men de situatie echt compleet verkeerd. Op deze manier wordt homoseksualiteit net als een 'ziekte' of aandoening afgeschildert. Dat is natuurlijk niet de bedoeling maar dat is wel het effect van het bekijken van minderheden via dergelijke instanties.

Mocht men het nodig vinden om informatie te verschaffen over dergelijke onderwerpen dan moet dat initiatief van het individu komen, anders is het echt compleet verloren moeite.

Dergelijke 'inlichtingen' zijn trouwens ook niet nuttig, de mening van kinderen over andere mensen (of de manier hoedat ze oordelen) wordt voornamelijk bepaald door de opvoeding van de ouders en de directe omgeving. Ja, de school hoort inderdaad wel thuis in omgeving, maar wanneer je dergelijke onderwerpen voorlegt aan een massa gaat de massamening de mening van het individu overstijgen.

Het is uiteraard als initiatief goed bedoeld, maar gaat niet het gehoopte resultaat geven, wat wel spijtig is.

Link to comment
Delen op andere websites

Persoonlijk ben ik van mening dat er veel baat is aan voorlichting over homoseksualiteit. Vooral op middelbare scholen, waar vaak sprake is van discriminatie. Het is niet zo dat ik iedere hetero zie als iemand die tegen homoseksualiteit is, maar ik merk dat velen negatief reageren over het onderwerp.

Juist als ik eigenlijk sommige reacties binnen dit topic lees, vind ik dat diegenen toch wat voorgelicht moeten worden. Niet iedereen snapt hoe moeilijk het voor veel homoseksuelen is om uit de kast te komen, of überhaupt over het onderwerp te praten. Althans, dat merk ik constant.

Daarnaast worden veel homoseksuelen verkeerd beoordeeld. De meesten zien ze als types zoals Gerard Joling, Gordon etc. Dat vind ik juist negatief.

Nu mag ik nog blij zijn dat we niet in de middeleeuwen leven, toen het tot je dood kon leiden (wat nu overigens nog steeds wel zo is in landen als Marokko, Turkije etc.), maar ik denk dat veel leerlingen nog wat kunnen hebben aan wat voorlichting. Zelfs al is het maar de 'basis'; alle kleine beetjes helpen. Op deze manier leer je elkaar beter te accepteren. Ook gewoon over het algemeen.

Ik geef toe dat een complete voorlichting dat nergens heen gaat, niet nodig is. Maar wat ik wel vind, is dat op middelbare scholen (en evt laatste jaar basisschool) de leerling moet leren met elkaars voorkeur om te gaan. Dat ze niet constant om niks lopen te schelden/bekvechten etc. Dat zou voor mij meer dan voldoende zijn.

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Link to comment
Delen op andere websites

Daar heeft Bierbuikje ook wel een punt. Dit moet je eigenlijk gewoon vanuit huis meekrijgen, ik heb ook wel eens ouders gezien die hun kind bijbrengen dat homoseksualiteit een soort van ziekte is. Als je dat doet ben je in mijn ogen niet zo'n hele goede ouder bloos.gif .

Ligt eraan, kan ook met het geloof te maken hebben. Als je bijvoorbeeld in een islamitisch gebied zit, zoals Pakistan, je zegt dat je homo bent, dan is je leven ten einde gekomen... daar zijn ook vooral incidenten zoals dat homo's inelkaar geslagen of vermoord zijn.

Geloof vind ik wat anders. Oké, het is natuurlijk ook raar dat je van je geloof geen homo mag zijn en dat je daarvoor de doodstraf krijgt, maar wij (niet-islamitische mensen) moeten daar eigenlijk niks mee te maken hebben. Ik ken dat geloof ook verder niet en weet niet wat hun principes zijn. Klinkt misschien best raar maar zo zie ik het :$ .

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...