Jump to content

Voorlichting over homoseksualiteit op scholen


Fiegel5

Recommended Posts

Ik geef toe dat een complete voorlichting dat nergens heen gaat, niet nodig is. Maar wat ik wel vind, is dat op middelbare scholen (en evt laatste jaar basisschool) de leerling moet leren met elkaars voorkeur om te gaan.

En nu de belangrijkste vraag: Denk jij (geloof jij) dat dit via voorlichtingen moet?

De mening van die kinderen gaat echt niks veranderen via dergelijke acties hoor, dat is iets dat in de handen van de ouders moet worden gelegt.

Het is de verantwoordelijkheid van de ouders om hun kinderen in verband met dergelijke onderwerpen te leiden, daar heeft het school geen verplichting in, ondermeer omdat dat gewoon nergens tot leidt.

Ik heb wel respect voor je mening hoor, maar ik geloof niet dat je iemands mening kan veranderen via dergelijke benaderingen, dat is iets dat moet gebeuren door iemand waar het kind zelf naar wil luisteren.

Bewerkt: door Phoenyxar
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 39
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Grand Theft Auto TOM

    4

  • kelwin

    3

  • Phoenyxar

    3

  • MostWantedKid

    3

Ik geef toe dat een complete voorlichting dat nergens heen gaat, niet nodig is. Maar wat ik wel vind, is dat op middelbare scholen (en evt laatste jaar basisschool) de leerling moet leren met elkaars voorkeur om te gaan.

En nu de belangrijkste vraag: Denk jij (geloof jij) dat dit via voorlichtingen moet?

De mening van die kinderen gaat echt niks veranderen via dergelijke acties hoor, dat is iets dat in de handen van de ouders moet worden gelegt.

Het is de verantwoordelijkheid van de ouders om hun kinderen in verband met dergelijke onderwerpen te leiden, daar heeft het school geen verplichting in, ondermeer omdat dat gewoon nergens tot leidt.

Ik heb wel respect voor je mening hoor, maar ik geloof niet dat je iemands mening kan veranderen via dergelijke benaderingen, dat is iets dat moet gebeuren door iemand waar het kind zelf naar wil luisteren.

Misschien klopt het wel inderdaad, dat het niet zozeer zal helpen. Maar bedenk wel dat leerkrachten ook zogenaamde opvoeders zijn, net als ouders. Het enige verschil zit 'm in het geloof/strengheid van de ouders. Sommige ouders zijn minder streng, maar leren hun kind ook te weinig. Dan biedt de school een oplossing.

Ik geef niet toe dat voorlichtingen ook daadwerkelijk zo gaan werken zoals het zou moeten, maar ik ontken ook niks. Ofwel, ik zie wel wat er gebeurt. Dat de tolerantie (enorm) zal stijgen, dat durf ik zo niet te zeggen. Toch denk ik dat op deze manier jongeren op z'n minst leren dat iedereen gelijk is.

Ik snap je mening overigens wel, hoor. Enkelen buiten het forum om (onder andere een aantal die bi/homo zijn) vonden het ook ietwat overdreven. Maar het is en blijft ieders eigen mening. Zo vind ik de voorlichting aan de ene kant zeer belangrijk. Maar aan de andere kant, als ouders nou eens een keer het initiatief zouden nemen door hun kind leren om te gaan met anderen en hun voorkeur/handicap/etc, dan zou de samenleving stukken vooruit gaan.

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Link to comment
Delen op andere websites

Voorlichting geven wilt niet zeggen dat het ook echt gaat helpen. Want hoeveel ouders, leraren en medemensen zeggen tegen kinderen dat ze niet mogen schelden? Precies, daar krijg je het al. Leerlingen luisteren toch niet. Op elke basisschool of in het voortgezet onderwijs bij Maatschappijleer/Burgerschap komt het onderwerp van gelijkheid wel eens aan bod. Maar discriminatie is nog altijd een toenemend probleem. Want denkt de overheid nu dan precies te bereiken met voorlichting?

Ik persoonlijk denk niet dat het ineens de problemen zal oplossen, zoals ik eerder al scheef. Ik denk zelfs dat het erger word. Homoseksulateit komt de laatste tijd ook erg veel op de televisie. Onder andere in programma's als 'uit de kast' en een paar maanden terug was er ook een avond vullend programma erover op de TV. Dit zal juist avarechts werken. Mensen die homo's al niet zo graag mochten, maar zich nog koest konden houden, worden nu júist anti homo omdat homo's op TV allemaal hun verhaal gaan doen over dat ze het zo zwaar hebben. En ja, dat is ook zo, als homo zijnde heb je niet altijd de vrijheid om veilig te kunnen doen wat je wilt en kan het zo zijn dat je op school gepest wordt. Dit moét inderdaad aangepakt en opgelost worden. Maar nogmaals, ik zet grote vraagtekens bij de vraag of voorlichting echt de juiste oplossig is...

Bewerkt: door Sprunk
Link to comment
Delen op andere websites

Sexualiteitles daarover lijk mij geen goed idee, echt weer een vrouwelijke minister met zo'n idee. Doe eens wat aan de economische zorgen, ipv honden/katten achter laten aan lantaarnpaal politie, dit idee nu weer. Maar ook vele andere onbelangrijke ideeen.

Maar les om uit te leggen hoe homo's in elkaar zitten en er niks aan kunnen doen dat ze homo zijn, omdat die mensen zo geboren worden. Zou wel goed zijn, ik heb een vriend die 2 broers en 2 zussen heeft. Waarvan je echt vroeger al kon merken dat een van die 2 broertjes homo is.

Link to comment
Delen op andere websites

Ja. Alleen niet over homoseksualiteit, ik denk gewoon alleen over het hele term seksualiteit. Ik vind gewoon dat hier, en met name op de middelbare school, heel weinig rekening mee word gehouden. In de klas hebben wij ook een homo en gepest worden wordt hij ook weer niet maar er wordt wel regelmatig wat over gezegd. En ik denk dan soms echt van; moet dit? Sommige jongeren denken gewoon niet na over wat ze zeggen.

Link to comment
Delen op andere websites

Voorlichting is natuurlijk altijd goed, over wat dan ook. Kennis kan geen kwaad. Verplichten is echter een andere zaak. Laat scholen die voorlichting willen geven dat doen, en de scholen die dat niet willen niet doen. En laat mensen die het willen volgen het volgen en mensen die het maar gelul vinden wegblijven. Iedereen happy.

Link to comment
Delen op andere websites

Voorlichting geven wilt niet zeggen dat het ook echt gaat helpen. Want hoeveel ouders, leraren en medemensen zeggen tegen kinderen dat ze niet mogen schelden? Precies, daar krijg je het al. Leerlingen luisteren toch niet. Op elke basisschool of in het voortgezet onderwijs bij Maatschappijleer/Burgerschap komt het onderwerp van gelijkheid wel eens aan bod. Maar discriminatie is nog altijd een toenemend probleem. Want denkt de overheid nu dan precies te bereiken met voorlichting?

Ik persoonlijk denk niet dat het ineens de problemen zal oplossen, zoals ik eerder al scheef. Ik denk zelfs dat het erger word. Homoseksulateit komt de laatste tijd ook erg veel op de televisie. Onder andere in programma's als 'uit de kast' en een paar maanden terug was er ook een avond vullend programma erover op de TV. Dit zal juist avarechts werken. Mensen die homo's al niet zo graag mochten, maar zich nog koest konden houden, worden nu júist anti homo omdat homo's op TV allemaal hun verhaal gaan doen over dat ze het zo zwaar hebben. En ja, dat is ook zo, als homo zijnde heb je niet altijd de vrijheid om veilig te kunnen doen wat je wilt en kan het zo zijn dat je op school gepest wordt. Dit moét inderdaad aangepakt en opgelost worden. Maar nogmaals, ik zet grote vraagtekens bij de vraag of voorlichting echt de juiste oplossig is...

Laat ik het subtiel zeggen: leerlingen moeten wat méér voorlichting krijgen over homoseksualiteit. Want wat je zegt, dat er bij vakken als Maatschappijleer dit soort onderwerpen wel een keer aan bod komen. Toch is dit naar mijn mening veels te weinig. Leerlingen steken te weinig op van die informatie. Met zo'n voorlichting zou een leerling beter zijn/haar mening kunnen geven over het onderwerp, dan dat er slechts een alinea of twee wordt gebruikt hiervoor.

Zoals ik eerder al zei, ik zeg niet dat er zo'n voorlichting moet komen die zo uitgebreid is als maar kan. Maar wat ik zou willen, is dat er gewoon wat meer aandacht moet worden besteed hieraan. Vooral op scholen waar veel sprake is van discriminatie. En natuurlijk ook op scholen waar normaliter religieuze lessen worden gegeven. Dat laatste is vooral omdat streng gelovigen vaak een negatief beeld van homo's hebben. Denk bijvoorbeeld aan de Islam. Marokkanen/Turken moeten over het algemeen niks van ons hebben.

And that was my opinion. :puh:

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Link to comment
Delen op andere websites

Leerlingen steken te weinig op van die informatie.

Wat valt er in godsnaam te leren over homoseksualiteit? Discriminatie ten opzichte van welke minderheid dan ook wordt vermeden juist door de aandacht ervoor te vermijden.

Alles zoekt wel een natuurlijke weg, net zoals acceptatie van homoseksualiteit in de samenleving en dat zal niet gaan door het medium van 'leren over homoseksualiteit' - met alle respect.

Link to comment
Delen op andere websites

Voorlichting geven wilt niet zeggen dat het ook echt gaat helpen. Want hoeveel ouders, leraren en medemensen zeggen tegen kinderen dat ze niet mogen schelden? Precies, daar krijg je het al. Leerlingen luisteren toch niet. Op elke basisschool of in het voortgezet onderwijs bij Maatschappijleer/Burgerschap komt het onderwerp van gelijkheid wel eens aan bod. Maar discriminatie is nog altijd een toenemend probleem. Want denkt de overheid nu dan precies te bereiken met voorlichting?

Ik persoonlijk denk niet dat het ineens de problemen zal oplossen, zoals ik eerder al scheef. Ik denk zelfs dat het erger word. Homoseksulateit komt de laatste tijd ook erg veel op de televisie. Onder andere in programma's als 'uit de kast' en een paar maanden terug was er ook een avond vullend programma erover op de TV. Dit zal juist avarechts werken. Mensen die homo's al niet zo graag mochten, maar zich nog koest konden houden, worden nu júist anti homo omdat homo's op TV allemaal hun verhaal gaan doen over dat ze het zo zwaar hebben. En ja, dat is ook zo, als homo zijnde heb je niet altijd de vrijheid om veilig te kunnen doen wat je wilt en kan het zo zijn dat je op school gepest wordt. Dit moét inderdaad aangepakt en opgelost worden. Maar nogmaals, ik zet grote vraagtekens bij de vraag of voorlichting echt de juiste oplossig is...

Laat ik het subtiel zeggen: leerlingen moeten wat méér voorlichting krijgen over homoseksualiteit. Want wat je zegt, dat er bij vakken als Maatschappijleer dit soort onderwerpen wel een keer aan bod komen. Toch is dit naar mijn mening veels te weinig. Leerlingen steken te weinig op van die informatie. Met zo'n voorlichting zou een leerling beter zijn/haar mening kunnen geven over het onderwerp, dan dat er slechts een alinea of twee wordt gebruikt hiervoor.

Zoals ik eerder al zei, ik zeg niet dat er zo'n voorlichting moet komen die zo uitgebreid is als maar kan. Maar wat ik zou willen, is dat er gewoon wat meer aandacht moet worden besteed hieraan. Vooral op scholen waar veel sprake is van discriminatie. En natuurlijk ook op scholen waar normaliter religieuze lessen worden gegeven. Dat laatste is vooral omdat streng gelovigen vaak een negatief beeld van homo's hebben. Denk bijvoorbeeld aan de Islam. Marokkanen/Turken moeten over het algemeen niks van ons hebben.

And that was my opinion. :puh:

Maar ik snap niet goed wat je met die voorlichting bedoelt, volgens mij kan er niet meer gepraat en gediscussierd worden over zo'n onderwerp dan bij zedenleer of godsdienst (wat maatschapijleer zal zijn in Nederland) BIj zo'n vak kan iedereen vrij zijn mening geven wordt er gepraat over hoe moeilijk het is om uit de kast te komen en wat je nog allemaal moet weten.

Zo is dat toch op mijn school (België), ik weet niet of in Nederland zo'n onderwerp anders wordt aangepakt.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het prima dat scholen er wat meer aandacht aan besteden, maar je moet er geen groot ding van maken. Neem het mee bij sexuele voorlichting of bij een vak als maatschappijleer (of hoe dat tegenwoordig ook heet). Ik weet nog dat wij in de tweede klas bij maatschappijleer de voorzitter van het COC op bezoek kreeg die een verhaaltje kwam vertellen, prima om het zo te doen.

Ik denk (net als sommige anderen hier) dat het vooral iets is wat men van huis uit mee moet krijgen, ik zie het als een deel van de opvoeding.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het prima dat scholen er wat meer aandacht aan besteden, maar je moet er geen groot ding van maken. Neem het mee bij sexuele voorlichting of bij een vak als maatschappijleer (of hoe dat tegenwoordig ook heet). Ik weet nog dat wij in de tweede klas bij maatschappijleer de voorzitter van het COC op bezoek kreeg die een verhaaltje kwam vertellen, prima om het zo te doen.

Ik denk (net als sommige anderen hier) dat het vooral iets is wat men van huis uit mee moet krijgen, ik zie het als een deel van de opvoeding.

Inderdaad dat denk ik ook. En niet alleen van huis uit, maar ook de rest vd maatschappij waar je mee omgaat. Zo zie je dat, treiteren en pesten op seksuele geaardheid bij het VWO, minder voorkomt dan op het VMBO.

Tevens denk ik; dat wanneer er bijvoorbeeld bekend is dat iemand getreiterd wordt met zijn seksuele geaardheid, de mentor een verdiepende "voorlichting" kan geven gericht op het omgaan voor beide kanten met elkaar. :Y

Link to comment
Delen op andere websites

Mwah, ik denk dat het ook er aan ligt hoe goed je in een groep/school ligt. Als je altijd al de pineut bent geweest van pesterijen dan is dit natuurlijk gewoon te makkelijk om op in te haken, ikzelf heb het ook gewoon aan mijn vriendengroep verteld. En niemand heeft mij er om laten vallen, zelfs moslims niet. Gepest ben ik ook nooit, en ook niet toen ik uit het kastje ben gekropen. Hoogstens een ludieke opmerking, waar ik dan zelf meestal ook wel om kan lachen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind dat men wel geïnformeerd mag worden over zulke dingen. Als homoseksualiteit als normaal wordt beschouwd, dan zouden al die pesterijen er rond toch wat moeten verminderen, niet? En zoals Mania het al zegt, kennis kan geen kwaad..

Link to comment
Delen op andere websites

Misschien klopt het wel inderdaad, dat het niet zozeer zal helpen. Maar bedenk wel dat leerkrachten ook zogenaamde opvoeders zijn, net als ouders. Het enige verschil zit 'm in het geloof/strengheid van de ouders. Sommige ouders zijn minder streng, maar leren hun kind ook te weinig. Dan biedt de school een oplossing.

Vaak zijn strenge ouders juist conservatief.

Link to comment
Delen op andere websites

Nou, ik ken genoeg leeftijdsgenoten met zeer strenge ouders die niet eens weten wat de maatschappelijke normen zijn, als het om tolerantie gaat. Maar dat kan uiteraard verschillen per ouder. Toch ben ik het wel (deels) eens met wat je zegt.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...