Jesperkaj Geplaatst: 23 november 2011 Rapport Geplaatst: 23 november 2011 Dit is toch een moeilijke kwestie. Informatie geven over homoseksualiteit oké, maar een complete voorlichting wordt heel lastig.. Denk maar eens van kind van kleins af aan al te maken met info over het hetero zijn. Een bekend voorbeeld is bijvoorbeeld de vader en moeder van een kind. Een kind krijg denk ik al heel vroeg mee dat een relatie tussen een man en een vrouw het meeste normale is wat er is. Zal een ouder het met zijn kind die op de basisschool zit het hebben met een homostel wat ze tegen het lijf liepen? Ik denk het niet. Hoe moet een ouder dat uitleggen als het kind van kleins af aan al te maken heeft gehad met een papa en een mama? Dan wordt zo'n voorlichting naast seksuele voorlichting tussen man en vrouw ineens raar, omdat het kind van niets anders weet. Reageren
commando Geplaatst: 24 november 2011 Rapport Geplaatst: 24 november 2011 Dit is toch een moeilijke kwestie. Informatie geven over homoseksualiteit oké, maar een complete voorlichting wordt heel lastig.. Denk maar eens van kind van kleins af aan al te maken met info over het hetero zijn. Een bekend voorbeeld is bijvoorbeeld de vader en moeder van een kind. Een kind krijg denk ik al heel vroeg mee dat een relatie tussen een man en een vrouw het meeste normale is wat er is. Zal een ouder het met zijn kind die op de basisschool zit het hebben met een homostel wat ze tegen het lijf liepen? Ik denk het niet. Hoe moet een ouder dat uitleggen als het kind van kleins af aan al te maken heeft gehad met een papa en een mama? Dan wordt zo'n voorlichting naast seksuele voorlichting tussen man en vrouw ineens raar, omdat het kind van niets anders weet. het valt denk ik dan alsnog goed voor te lichten. Beter eens het leren, dan niet leren Reageren
Jacky-2007 Geplaatst: 26 november 2011 Rapport Geplaatst: 26 november 2011 Als ze het gewoon noemen bij de sexuele voorlichting in de brugklas, worden kindertjes opgevoed met het idee dat homo's normaal zijn. Dus niet meer "een mannetje en vrouwtje komen samen en worden verliefd en gaan de liefde bedrijven", maar "twee mensen komen samen". Als er vanaf het begin geen verschil wordt gemaakt, hoeft men later ook niet alles te fixen. Voor de rest zo weinig mogelijk aandacht aan besteden. Dat maakt het alleen maar "anders". Mijn zoon zit zoals bekend (in groep 4 van) het basisonderwijs, en als ik zijn opdrachtenboekjes bekijk, dan weet ik al waat het probleem zit. Je begint in de brugklas bij seksuele voorlichting te lachen om homo's, je begint bij maatschappijleer te lachen om emo's, alto's, gabbers, orthodoxe joden en ingeburgerde islamieten omdat je ze voor die tijd niet hebt gezien. Als voorbeeld, leerboekje uit groep 3, de opdracht zag er ongeveer zo uit: Je ziet een bushokje. Hoeveel personen er in het bushokje staan is niet te zien, omdat de helft van het bushokje is afgeschermd met een wand. Boven het hokje staat een cijfer, bijvoorbeeld een acht. De opdracht is dan om het aantal mensen in het bushokje te tellen wat je wel kan zien, de acht is het totaal. Zo kan een groep 3'er uitrekenen hoeveel personen er dan nog achter de wand zitten in het bushokje. Het is een geillustreerde min-som, zogezegd. 8 - aantal zichtbare personen = aantal personen achter de wand. Beetje lastig uit te leggen, ik doe mijn best. Voor de opdracht staan er in het opdrachtenboek ± 16 bushokjes. Als je de illustraties bekijkt, dan zie je alleen maar blanke gezinnen, blanke oudjes, met heel af en toe een donder gekleurde oude man met een wandelstok. Allemaal standaard gekleed: Spijkerbroek, een trui of blouse, en sporadisch bij een kindje een korte broek, en bij een oude man een hoed. Als je je hele basisschool carrière dit soort illustraties te zien krijgt, dan ga je ook lachen bij seksuele voorlichting over een homo-stel, en bij maatschappijleer over een jood met een keppeltje. Waarom staan er bij die bushokjes geen homo-stellen, geen alto's, geen emo's, geen watzo's, ditzo's, aso's en datzo's? Waarom geen jood, geen islamiet, geen geit in het bushokje? Ik vind het onzin om voorlichting naar de scholen te brengen, ga er eerst maar eens voor zorgen dat al het lesmateriaal aansluit bij de maatschappij waar we in leven. Zorg eerst maar dat je dat voor elkaar krijgt, ik durf te wedden dat de brugklassers van de toekomst homo's dan helemaal niet meer raar vinden, en niet meer gaan lachen om Afro-negers met Jamaica-shirts. Hetzelfde geldt trouwens voor de positieve discriminatie: Weg met de Gay Parade, weg met eens-in-de-twee-jaar-drie-weken-extra-verlof voor Turken en Marokkanen. De deur uit met die onzin. Denk je nou werkelijk dat je geaccepteerd wordt als je jezelf juist voor paal gaat zetten op een bootje in Amsterdam, op een feestje waarbij de naam al impliceert dat hetro's niet welkom zijn? Dan maak je het onderscheid i.m.o. alleen maar groter. Positieve discriminatie is ook discriminatie, dus niet gezond voor de maatschappij. Reageren
Guardian1980 Geplaatst: 27 november 2011 Rapport Geplaatst: 27 november 2011 Waarom geen jood, geen islamiet, geen geit in het bushokje? Hmmm, beter geen islamiet met een geit in het bushokje, anders krijg je daar weer gedonder over Uit welk jaar is dat boekje? Want als het redelijk nieuw is, is dat wellicht iets om aan te kaarten bij het schoolbestuur. Zijn het oude boekjes (ook scholen moeten bezuinigen) dan zou het nog een beetje te verklaren zijn. Ik ben het overigens wel met je eens hoor. Reageren
Jacky-2007 Geplaatst: 28 november 2011 Rapport Geplaatst: 28 november 2011 Zeker geen oude boekjes, dit is gewoon recente leerstof (2010) waar landelijk mee les gegeven wordt. Reageren
Cilly Geplaatst: 8 december 2011 Rapport Geplaatst: 8 december 2011 Hmmm. Tsja, ik vind dat scholen wel voorlichting kúnnen geven, maar ik denk dat de grootste verantwoordelijkheid bij de ouders ligt. Dominic weet dat er homo's zijn, hij weet wat dat zijn. Hij weet ook dat het geen scheldwoord is. Leslies (Jaja, lesbies gaat er niet in) zijn ook gewoon mensen, al had ie eerst wel de theorie dat wanneer 2 lesbiennes een kind krijgen, ze dat opeten. Theorie: Bij de kip moet een ei ook bevrucht zijn door een haan wil je een kuiken krijgen, als er geen haantje bij komt kun je de ei eten, dus zal dat ook zo bij mensen zijn. Inmiddels weet ie hoe het wel zit. En ja, soms lacht ie erom. En ja, hij kijkt ook naar homo's op straat, vindt lilliputters geweldig en weet dat moslims geen varken eten. Ik denk dat het belangrijk is om je kind te leren dat het gewoon normaal is. Zwart, homo, hetero, wit. Het moet niet uit maken, aangezien je daar niets aan kan doen. Zelfde met gehandicapten: Ik wil dat mijn kind vraagt aan de gehandicapte waarom hij in een rolstoel zit, in plaats van te kijken en te wijzen. Gelukkig heeft Dominic al vanaf zijn geboorte veel gezien: Mijn ex-stiefmoeder is een Surinamer, mijn vader rijdt met een scootmobiel en voormalige vrienden van ons hebben een meervoudig gehandicapt kind. Punt <-> Paal: Ik denk dat voorlichting daarover wel gegeven moet worden, maar je moet het niet heel bijzonder gaan maken. Gewoon feitelijk: Er zijn mannen die op mannen verliefd worden. Dat kan, daar is niets mis mee en als jij op een jongen verliefd wordt is dat ook prima. Het is zo beladen als je het zelf maakt, hoor. Ik weet nog wel dat Dominic dacht dat homo's er heel bijzonder uitzagen (okay, je pikt ze er vaak wel uit), en helemaal verbaast was toen we op bevrijdingsdag langs de COC stand liepen. "Goh, mama! Die homo zag er net zo uit als jij en ik!"...Dûh! Reageren
Cilly Geplaatst: 8 december 2011 Rapport Geplaatst: 8 december 2011 Dit is toch een moeilijke kwestie. Informatie geven over homoseksualiteit oké, maar een complete voorlichting wordt heel lastig.. Denk maar eens van kind van kleins af aan al te maken met info over het hetero zijn. Een bekend voorbeeld is bijvoorbeeld de vader en moeder van een kind. Een kind krijg denk ik al heel vroeg mee dat een relatie tussen een man en een vrouw het meeste normale is wat er is. Zal een ouder het met zijn kind die op de basisschool zit het hebben met een homostel wat ze tegen het lijf liepen? Ik denk het niet. Hoe moet een ouder dat uitleggen als het kind van kleins af aan al te maken heeft gehad met een papa en een mama? Dan wordt zo'n voorlichting naast seksuele voorlichting tussen man en vrouw ineens raar, omdat het kind van niets anders weet. Onderschat de simpelheid en flexibiliteit van kinderen niet. Dominic begon te schelden met het woord homo en toen heb ik, zoals ik altijd doe als hij scheld, gevraagd of ie ook weet wat het is. Nou, dat wist ie niet. Dan heb je al je ingang. Dominic heeft ook een homo knuffel, Koetje. Alleen is ie nog in de ontkenning, want hij blijft volhouden dat ie getrouwd is met Mevrouw Beer. Uhuh.... Reageren
Hayte Geplaatst: 8 december 2011 Rapport Geplaatst: 8 december 2011 IK HAD OOK EEN KNUFFEL DIE KOETJE HEETTE! =D Anyway, hoe oud is Dominic, als ik vragen mag? Is het niet een beetje... snel om hem nu al dingen aan te leren? Ik bedoel, als je alles zo voor hem voorkauwt, heeft hij niet echt (of in ieder geval, minder) de dwang om nieuwe dingen aan te leren, of niet? Reageren
Cilly Geplaatst: 8 december 2011 Rapport Geplaatst: 8 december 2011 Dominic is nu 3 weken 7. Nou, het voorkauwen valt wel mee, hoor. Dominic heeft een hele grote informatiedrang en ik vertel hem ook vaak iets niet. Maar...Scheldwoorden leg ik wél uit, simpelweg omdat een "dat wil ik niet horen" soms niet genoeg is en ik wel wil dat hij weet dat schelden soms een boel impact kan hebben. Over de koetjes en de bijtjes; hij weet dat papa's en mama's naakt gaan 'knuffelen' en dat het zaadje van papa bij mama naar binnengaat en er zo een baby ontstaat. Heel simplistisch dus, hij weet niets over penetratie, orgasmes, standjes, miskramen en IVF. Reageren
commando Geplaatst: 11 december 2011 Rapport Geplaatst: 11 december 2011 IK HAD OOK EEN KNUFFEL DIE KOETJE HEETTE! =D Als ze het gewoon noemen bij de sexuele voorlichting in de brugklas, worden kindertjes opgevoed met het idee dat homo's normaal zijn. Dus niet meer "een mannetje en vrouwtje komen samen en worden verliefd en gaan de liefde bedrijven", maar "twee mensen komen samen". Als er vanaf het begin geen verschil wordt gemaakt, hoeft men later ook niet alles te fixen. Voor de rest zo weinig mogelijk aandacht aan besteden. Dat maakt het alleen maar "anders". inderdaad, daar ben ik het volledig mee eens Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.