Jump to content

DJ-licentie


MJ_Forever

Recommended Posts

Hallo,

na wat research over het dj'en kwam ik op de site van SABAM terecht.

Ik zag er dat elke dj een dj-licentie moet hebben. Ik heb de voorwaarden gelezen en eigelijk snap ik niet volledig wanneer je deze licentie moet kopen.

BTW ik ga draaien met usb's met muziek die ik zelf gekocht heb & cd's van thuis.

Mvg

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat jij daar niet mee te maken krijgt. Volgens mij is dat als je steeds bekender wordt en steeds op grotere feesten gaat draaien. Ik denk jij gewoon op feesten/verjaardagen gaat draaien en hoef je je hier niet druk om te maken.

Link to comment
Delen op andere websites

Misschien is het makkelijk om het even bij 1 topic te houden over je DJ feestje in plaats van bij elke stap een nieuwe te maken.

SABAM is gewoon een auteursrechtenorganisatie net al wij hier brein en bumma/stemra hebben. Maar dit heb je als DJ helemaal niet nodig, zeker gezien het punt waarop je nu staat moet je je er geen zorgen over maken. Ga eerst maar eens leren draaien, en dan ook daadwerkelijk draaien en een drive-ins show creëren. En als je dan toe bent aan echt grote feesten, dan kun je hier weer eens naar kijken.

Verder niet negatief bedoelt, maar dit soort 'gein' kost veel geld. En aangezien jij nog niet eens een fatsoenlijke mengtafel wil betalen, moet je vooral niet naar dit soort dingen gaan kijken.. :clown:

Bewerkt: door Fiegel5
Link to comment
Delen op andere websites

Ik geef geen stuiver uit aan dat soort organisaties. Ik heb vele djs en label eigenaren gesproken en nog nooit hebben ze mij ooit iets positiefs over dergelijke gezegd.

als SABAM binnenvalt

Yeah right... Raar wereldbeeld heb jij dan.

Bewerkt: door S-te-Fan
Link to comment
Delen op andere websites

Waar het op neer komt is dat die dj-licentie je het recht geeft om muziek, waar auteursrecht op rust, te draaien op bijvoorbeeld feestjes en fuiven (maar dan moet je alles ook nog eens origineel in je bezit hebben). Ben je dus van plan om ergens openbaar plaatjes te draaien, dan ben je volgens SABAM verplicht om zo'n licentie aan te schaffen. Maar goed, het lijkt me stug dat hobby-Dj's zo'n dure licentie gaan aanschaffen, laat staan dan SABAM plotseling voor je deur staat. Tenzij je ze een uitnodiging voor je feestje geeft natuurlijk... 0_0

Link to comment
Delen op andere websites

En hoezo hebben deze organisaties het recht om jouw geld af te dwingen uit naam van auteursgerechtigden, zonder dat zij dat willen en/of weten?

Omdat hun weer in contact liggen met de artiesten en platenmaatschappijen.

Link to comment
Delen op andere websites

Omdat hun weer in contact liggen met de artiesten en platenmaatschappijen.

Ja, maar niet elke platenmaatschappij wil dit. Vaak omdat ze toch geen geld krijgen van Bumra/stemra/SABAM

Bewerkt: door S-te-Fan
Link to comment
Delen op andere websites

Ja, maar niet elke platenmaatschappij wil dit. Vaak omdat ze toch geen geld krijgen van Bumra/stemra/SABAM

Dat is het probleem ook van organisaties als Buma/SABAM. Het zijn gewoon een stelletje parasieten, dus uit principieel opzicht zou ik me al niks van hen aantrekken. Niet voor niets ligt men ook onder vuur.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...