Jump to content

Orgaandonor


Wesley

Donor?  

25 leden hebben gestemd

  1. 1. Ben jij een orgaandonor?

    • Ja
      7
    • Nee
      18


Recommended Posts

Ik denk dat het mij niet zoveel uitmaakt wat ze met mijn lichaam doen als ik dood ben.

Van mij part word ik aan de wetenschap gegeven of halen ze me organen uit m'n lichaam.

Maar of ik echt een vaste keuze heb?

Nee eigenlijk niet echt, Ja of Nee, het maakt me niet uit wat ze met me doen.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 43
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Dutchy3010

    5

  • NandroDavids

    4

  • Nissan

    3

  • Sjaakswabber

    2

Om de discussie wat verder te voeren: wat vinden jullie van het idee dat wel eens wordt geopperd om mensen die zelf geen donor zijn ook geen donor-organen te geven?

Dat vind ik een hele lastige, het geeft me ook een erg dubbelgevoel.

Aan de ene kant heb ik zoiets van, je wil niks geven en verwacht wel wat terug? Het is wel goed met je, geven en nemen.

Aan de andere kant, wil je iemand echt laten sterven omdat hij/zij geen donor is?

Toch denk ik dat de laatste vraag voor mij een nee is. Je moet je ook afvragen waar je de grens legt. Iemand die bijvoorbeeld er nog niet over heeft nagedacht, denk aan een kind van 3 jaar, is (nog) geen donor. Zo iemand mag natuurlijk wel een donornier (of wat dan ook) krijgen.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 8 maanden later...

Ik vind het prima dat mensen het doen en het is ook hard nodig, eenmaal we zijn nu ook met 7 miljard mensen vroeger was het wel anders.

Maar ik vind het niet kunnen dat ze hebben besloten dat iedereen moet doneren, en als je niet wil dat moet invullen?? Andere gaan niet over je lichaam dat mogen ze niet beslissen want dat is privé!

Ik zeg dan ook nee, niet alleen daarom maar ook omdat het niet goed voelt en liever me hele ''hebben en houden'' in t graf wil eindigen.

Je weet ook niet waar je lichaamsdeel naartoe gaat en wat men ermee doet. Of zoals ze weleens in films laten zien dat het lichaams vreemd is en iemand anders in je hebt. Als ik het al wil doen is het familie of geliefde als het moet maar het is een lastige kwestie...

Trouwens herinner me dat we al zo'n topic hebben?

Bewerkt: door Forever GTA
Link to comment
Delen op andere websites

Moeilijke kwestie, want aan de ene kant vind ik het geen fijn idee dat er dingen uit mijn lichaam worden gehaald, aan de andere kant vind ik het goed als iemand door kan leven met mijn organen.

Ik weet het nog lang niet.

Link to comment
Delen op andere websites

Ikzelf zou er geen probleem mee hebben orgaandonor te worden. Zelf heb je het niet meer nodig als je dood bent en je kan er iemand anders een groot plezier mee doen. Natuurlijk wordt je stoffelijk overschot wel verminkt en is het raar om te bedenken dat ze na je dood iets van jou wegnemen en het in een ander plaatsen, maar rotten in de kist helpt ook niemand. Bovendien is het nog slecht voor het milieu.

Iets wat hiermee samenhangt is je lichaam aan de wetenschap schenken. Onlangs was het wetenschapsdag bij ons op school en ik had gekozen om een dissectie van het hart te doen bij de universiteit. Daar had je allemaal foetussen en embryos op sterk water, maar ook lichaamsdelen van mensen, rompen en zelfs hele hoofden. Als je je lichaam wegschenkt, wordt er niet gezegd wat er mee gebeurd, dus kan je overal eindigen. Ofwel mag iemand zich uitleven met je hoofd uit te lepelen, ofwel (als je ietwat gelukt hebt) wordt je gemummificeerd om de technieken van de Egyptenaren te ontrafelen.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 9 maanden later...

Het is vandaag de laatste dag van de Donorweek in Nederland, een week waarin geprobeerd wordt om zo veel mogelijk nieuwe donoren vast te leggen. Dat wilde ik toch nog even onder de aandacht brengen, want ik heb mijn Nee in een Ja veranderd, en het zou toch mooi zijn als er meer mensen een Ja invullen :)

Waarom een Nee? Omdat ik het helemaal geen fijn idee vind om na mijn dood uit elkaar te worden gehaald. Leg mij maar gewoon in een kist onder de grond en laat de natuur dan maar haar werk doen. Ik weet, het is geen heel sterke reden, maar ik vind het echt helemaal niets om na mijn dood donor te zijn.

Zoals toen al gezegd vond ik het zelf geen heel sterke reden, en ik ben dan ook van mening veranderd. Ik geloof niet in een leven na de dood, en dus merk je er gewoon niets van als je dood bent en ze gebruiken je organen. Dan is het zonde als die dingen weg liggen te rotten, en dan help ik liever 'postuum' nog iemand anders ermee.

Leggen jullie je keuze ook even vast? :)

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het een lastig dilemma.

Zoals iedereen hier al oppert, is het een fijne gedachte dat je iemand helpt die een donororgaan nodig heeft (of dit nou voor een zware crimineel of een lieve oma is laat ik even achterwege).

Aan de andere kant moet het een raar idee zijn voor je nabestaanden dat je organen uit je lichaam worden gehaald. Ik bedoel, ik zou het vreemd vinden als een familielid van mij komt te overlijden en eerst de organen uit zijn/haar lichaam worden gehaald, en de overledene vervolgens in een kist wordt gelegd.

Om de discussie wat verder te voeren: wat vinden jullie van het idee dat wel eens wordt geopperd om mensen die zelf geen donor zijn ook geen donor-organen te geven?

Als iemand een orgaan nodig heeft waarmee hij/zij 't leven weer op kan pakken, geef hem/haar dan die orgaan. Het maakt mij niet uit of diegene nou wel of niet orgaandonor is. Ik vind het geen fijn gevoel om te denken dat iemand komt te overlijden omdat hij/zij geen gebruik mag maken van een donor, omdat hij/zij zelf geen donor is.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik loop al sinds 1998 met een donorcodicil rond met daarop een grote JA. En daarvoor had ik de rode geschreven versie ook al 15 jaar in mijn portemonnee zetten met daarop ook de JA. Denk dat ik 13 was toen ik die invulde en mijn ouders hebben toen zelfs nog mee getekend erop. Feitelijk was de reden voor de JA een thans erg beschamende: ik had een film gezien over levend begraven worden en dat leek mij het allerergste wat je ooit kon gebeuren. Om dat te voorkomen besloot ik alles van waarde uit mijn lichaam te laten halen na de dood, zodat ik in ieder zeker wist dat ik dat ook bleef :) Later kwamen er meer redelijkere redenen voor, omdat je simpelweg met organen die je zelf niet meer nodig hebt anderen kan redden. Als ik er niets meer aan heb dan wellicht iemand anders.....

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben een orgaandonor. Van mij mogen ze elk stukje hebben. Waarom zou je iemand anders niet helpen om verder te kunnen leven. Zelf heb je na je dood toch niks meer aan die organen. Mensen die er tegen zijn, zijn voor mij toch een beetje egoistisch.

Bewerkt: door Dizzee
Link to comment
Delen op andere websites

Ik moet me echt eens inschrijven. bloos.gif Van mij mogen ze alles gebruiken, behalve mijn hersenen. Voor mijn gevoel zit mijn ziel in mijn hersenen; ik zou het niet fijn vinden dat iemand anders met (een stukje van) mijn ziel loopt.

EDIT:

Zojuist ingeschreven via www.jaofnee.nl.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik weet nog niet zeker of wat ik zal invullen. Voor mijzelf is het eenvoudig, als ik sterf en iemand anders kan mijn niertjes gebruiken, dan vind ik dat prima. Aan de andere kant weet ik niet of mijn familie het prettig zal vinden om op een crematie mijn lichaam helemaal verminkt in die kist te zien liggen. Ik houd toch graag rekening met zo'n dingen.

Link to comment
Delen op andere websites

En jij denkt dat daar geen rekening mee wordt gehouden met die orgaantransplantatie? Iedereen wilt er in zijn/haar kist toch nog goed bij liggen voor de nabestaanden? Het wordt allemaal voor zover mogelijk netjes weggewerkt. Met kleding er overheen zie je in ieder geval al niets van de nek naar beneden. Hoe het met het gezicht zit weet ik niet.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...