Jump to content

Architectuur...?


Phoenyxar

Recommended Posts

15_seagrams0012.jpg

Modernisme

Welkom bij ons tweede deel in onze reis doorheen de bouwstijlen der tijden. Door aanvraag koos ik voor dit deel voor Modernisme. Modernisme is zoals vele bouwstijlen ook een kunststijl, die gaan we echter niet behandelen, maar ze bezit ongeveer dezelfde kenmerken. Ik leid deze stijl dan ook in met 's werelds beste toonbeeld voor de stijl. De Seagram Building, New York is in 1958 gebouwt, de gevel is monotoom en voornamelijk opgemaakt uit glas en staal. Modernisme heeft ondanks zijn eenvoud en minimalisme vaak geleid tot een wereldwijde afgunst ten opzichte van wolkenkrabbers en hoogbouw. Je kunt het zien als de bouwvariant op de "Nieuwe Zakelijkheid", men boort door naar de essentie van een gebouw, zonder ornamenten, gewoon praktisch en gebruiksvriendelijk. Maar zoals ik al zei is dat niet de meest aangename bouwstijl, maar het heeft toch ook zijn charmes. Dus laat me je meenemen door de sobere en statische wereld van het modernisme!

3271874516_b9776e8a71.jpg

Ik begin als inleiding met een verzameling modernistische bouwwerken op een locatie waar je ze op het eerste zich niet verwacht. Quartier du Nord In Brussel. Hoewel Brussel (qua moderne gebouwen dan) voornamelijk volstaat met post-modernistische reuzen is er een achthoek van modernisme te vinden. Een kring van 8 rechthoekige modernistische glazen reuzen (met de achtste in planning), allemaal met dezelfde dimensies en afmetingen (102-108m) en toch allemaal net ietsje verschillend.

uiJx2.jpg

Belgacom Torens, Brussel

Nou, de naam zegt het wel al, dit zijn de hoofdkantoren van Belgacom, afgewerkt met een luchtbrug en een vrij grote spits. Dankzij de Belgacom Torens kreeg Quartier du Nord opnieuw zijn bouwboost die het daarvoor 20 jaar had verloren. Ook één van de weinige plaatsen in het land waar je dagelijks een vlag zult zien wapperen.

51849581.jpg

North Galaxy, Brussel

De nieuwste van de 8 (7), hoewel je het niet op het eerste zicht zou zeggen, zijn ze meer dan dertig jaar na de eerste tweelingtorens gebouwd, geheel in dezelfde modernistische stijl. Hoewel ze hierdoor niet echt worden gesmaakt door de omwonenden passen ze toch wel perfect bij hun omgeving.

4726544717_4fe01ea125_z.jpg

World Trade Center 1 & 2, Brussel

Buiten New York bestaan er wel meer steden in de wereld waar een WTC-complex is gelegen, Brussel is er hier eentje van. De oorspronkelijke plannen voor de Noordwijk omhulden dan ook ongeveer 50 van deze blokken, later teruggedrongen tot 8. In de praktijk zijn er echter nog maar 3 van de uiteindelijke 4 WTC-torens gebouwd.

51849635.jpg

World Trade Center 3, Brussel

Hoewel de naam anders doet vermoeden is dit de oudste van de 3 WTC-gebouwen en ook degene met de dringendste nood aan renovatie, dit is tot nog toe de enige van de 4 hoekpunten van het kruispunt waar geen tweeling staat. Wat uiteindelijk ook niet zal gebeuren, want WTC 4 zal een post-modernistische toren worden en het evenwicht lichtjes verschuiven.

Nee, het zijn niet de meest tot de verbeeldingsprekende gebouwen, maar dat is modernisme ook nooit geweest. Modernisme is strak en fris, maar toch vooral sober en zakelijk. Deze woorden zijn belangrijk en zullen ook centraal staan bij de rest van onze tocht.

4541473550_ed93d76ccd_z.jpg

Delftse Poort, Rotterdam

Eén van mijn favoriete gebouwen in Rotterdam en ook één van mijn favoriete modernistische gebouwen. het bakent het Noorden van het centrum van Rotterdam af en is een makkelijk te herkennen gebouw. Het is hem het kleine accentje dat het zo af maakt, het dubieuze oranje oplichtende logo dat deze modernistische reus verhindert van té monotoom over te komen. Qua vorm en grootte komt het heel dicht in de buurt van mijn volgende voorbeeld.

un1.jpg

Verenigde Naties, New York

In feite was dit één van de eerste modernistische en moderne torens in New York. Op zich niet eens zo hoog maar het effect blijft hetzelfde. Samen met de Seagram Building is dit gebouw het toonbeeld voor Modernisme in de wereld, vele torens in de wereld zijn gespiegeld naar hun ontwerp. Toch vreemd, aangezien het gebouw vaak wordt bekritiseerd op zijn uiterlijk. Omwille van de vergroende gevelelementen zijn begin dit jaar de beide gevels vernieuwd en heeft het nu een effen blauwe kleur.

chrysler_trump_esb1_23march02_@_wirednewyork.com_.jpg

Trump World Tower, New York

Jup, nog eentje in New York en weer eens Trump, die trouwens nog wel enkele torens in New York bezit, maar daar wijden we niet over uit. De Trump World Tower (of zwarte doos naast de Chrysler Building) is een overduidelijk goed voorbeeld van modernistische architectuur. Zo goed zelfs dat ik niet eens kon gokken in welk jaar het was voltooid. Lichtjes overdreven, ik heb gegokt, maar ik zat er een goede 17 jaar naast. Dit gebouw staat nog maar 13 jaar recht. Dertien jaar, het ziet er echter uit alsof het altijd al heeft bestaan, de kracht (en zwakte) van Modernisme.

worlds-highest-buildings-13.jpg

Sears Tower,

We verblijven nog even in Noord-Amerika en verwonderen ons vervolgens aan het grootste en hoogste modernistische gebouw in de wereld. Het heeft een lange tijd het grootste gebouw in de wereld geweest, van 1974 tot 1998. Ondertussen is de toren wel hernoemd tot Willis Tower, maar de oude naam blijft toch beter hangen. In tegenstelling tot de meeste modernistische blokken is de Sears Tower zeer geliefd bij het volk, maar de verklaring zal te vinden zijn in zijn schaal.

Tour-Montparnasse.jpg

Tour Montparnassa, Parijs

Hoewel hij niet wordt gesmaakt door de Parijse bevolking is deze modernistische toren toch een vrij gekend herkenningspunt in Parijs. Na zijn voltooiing in 1972 was het het hoogste gebouw in de Europese Unie, nu enkel nog het 14e. Er bestaan plannen om de omgeving rond de Montparnasse (Montparnasse zelf) wat om te bouwen tot een kleine hoogbouwkluster zodat de toren zelf minder uitsteekt ten opzichte van zijn omgeving. Iets wat ook tegenstand vind bij de Parijzenaars, het afbreken van Housmann-gebouwen lijkt bij hun gelijk te staan aan heiligschennis.

2523521117_505333f3c5_z.jpg

National Congress, Brasilia

Het probleem met modernisme is dat de stijl niet meer wordt geapprecieerd, de meeste voorbeelden van de stijl zijn ondertussen al lang gesloopt en vervangen door post-modernistische en internationale stijlen. De weinige overblijvende exemplaren zijn nog maar enkele kantoortorens en dan ook enkel te vinden aan de Amerikaanse Oostkust of in West-Europa, verder is de stijl nooit verspreid geraakt. Echter is er wel één stad op het Zuidelijke halfrond waar je veel modernisme zult vinden, de kunstmatige hoofdstad van Brazilië: Brasília - de stad is gebouwd in de vorm van een vliegtuig in de jaren '60, de hoogdagen van de modernistische architectuur, met als één van de vele modernistische gebouwen het Nationaal Congres. Brasilia is de enige moderne stad die op de UNESCO werelderfgoed-lijst staat, omwille van de voorgaande reden.

Maar wat heeft het modernisme ons dan eigelijk gebracht buiten een verzameling aan grote glazen schoendozen? Eigelijk bitter weinig, de stijl zelf is ondertussen achterhaald en door de meeste mensen verafschuwt. Wat is modernisme dan eigelijk? Een gebrek aan creativiteit? Een manier om goedkoop grote gebouwen neer te poten? Een bijna uitgewist blad in de geschiedenis? Nee, eigelijk was het de breuk met het voorgaande, de reden dat vandaag de dag geen Art Deco of ouder meer wordt gebouwd, modernisme was de toegangspoort naar de vele internationale stijlen die we vandaag kennen, het was het startschot van een tijdperk waar glas en staal werden geïntroduceerd en ze daarna niet meer waren weg te denken. Er bestaat dan ook geen beter einde voor een stukje over deze stijl dan een afbeelding van nog zo'n controversiëel modernistisch gebouw. De MetLife Building in New York (typisch voor de stijl, want het overstijgt de oudere en meer geliefde stijlen)

519007485_977eff45b6_z.jpg?zz=1

-Bedankt voor het vrijlaten van deze post, volgende uitzetting zal over een stad gaan.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 56
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Phoenyxar

    26

  • NickyHendriks

    5

  • Mitchelhal

    3

  • Nyltje

    3

  • 3 weken later...

Om hier nog eens wat activiteit in te blazen en omdat het eens wat anders is dan een gewone opvoering van architectuur doe ik nu even een speciaaltje.

photo5loj.jpg

Tamweel Tower, Dubai

Nee, dit is geen special effect of een lichtshow, het is een explosie en vuurbal van gesmolten metaal. Eergisterennacht brak er een brand uit op één van de bovenste verdiepingen van een appartementsgebouw in Dubai (één van de Tamweel Tower Appartementen) Het vuur verspreidde zich op korte tijd naar beneden via een sterk branddragende Aluminium-legering als gevelbekleding. De vluchtende bewoners moesten bij het ontsnappen uit en onder het gebouw uitkijken voor loskomend en neervallende gesmolten gevelelementen. De oorzaak is niet goed gekend, net als mogelijke slachtoffers. Het verontrustende is dat er wel meerdere appartementen en kantoren in Dubai staan met een gelijkaardige brandgeleidende gevelbekleding.

photo55o.jpgphoto57.JPG

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...

8200696194_a9d58f8a01_b.jpg

New, New York

Welkom in The Big Apple? Wel, het leuke aan New York is dat de stad vrij dynamisch continu evolueert. Ze groeit met de tijd mee, oudere gebouwen sneuvelen en nieuwe worden opgetrokken. Dus waarom zou ik iet eens een klein stukje doen over het "nieuwe" New York. De projecten die er aankomen en degene waar al volop aan gewerkt wordt. Een tripje door New York, ja waarom niet?

211a15g.jpg

One 57, New York

Ja het gebouw is ook al te zien in de banner van deze post, maar dit is de impressie van het gebouw, de render als je het zo wilt horen. Het gebouw heeft zijn hoogste punt (op 307m) bereikt en geef het nog een jaartje en het is af. Het zal het nieuwe hoogste punt zijn van Midtown, hoewel dat de bouw wat problemen heeft gekent. Zo hebben enkele balken van de enorme torenkraan die een goeie 310m boven de straat zweeft het begeven tijdens Sandy. Gelukkig is er niks losgekomen en is de kraan ondertussen al gedeassembleert, met enkele weken vertraging tot gevolge.

57cam.jpg

432 Park Avenue, New York

Ja, deze kleine bouwput zal binnen 2 jaar de hoogste toren van de hele Oostkust houden. Ja, dit kleine ding. Met de bouw mee zal het nog andere verschillende records zetten, waaronder grootste Height-to-Width-ratio die een verbluffende 19:1 zal zijn (met een hoogte van 426m). Hoewel het design op zich niet echt innoverend is, is het wel een zeer interessant gebouw om volgen. Hele kleine werkruimte, heel klein vloeroppervlak, bij gevolg zullen het aantal verdiepingen per maand geweldig hoog zijn.

lPosN.png

432 Park Avenue, One 57 en Tower Verre, New York

DSCF2912.JPG

175 Greenwich Street, New York

De naam zal bij velen wel geen belletje doen rinkelen, maar zijn andere naam "Three World Trade Center" misschien wel. Na 11 jaar planning en uitstel is de bouw toch eindelijk begonnen, iets wat nog niet kan gezegd worden voor Two World Trade Center. Het is mijn favoriet onder de 5 nieuwe WTC-gebouwen en met 2 WTC wel een geduchte strijd.

5270_0050_1_w.jpg

150-175-200 Greenwich Street, New York

8207850128_be82c3482e_b.jpg

One World Trade Center, New York

Daar in de verte bouwt men aan 1WTC, het zogenoemde paradepaardje van de WTC-heropstand. In feite is hij bijna klaar, wat na zovele jaren eigelijk wel zou mogen. Op de London Shard na, zal het ook het duurste gebouw in de wereld zijn (qua contructie-kostprijs) Veel valt er niet meer te zeggen over het gebouw, of misschien eigelijk zo veel dat ik het ga laten. Ik laat hem wel voor zichzelf spreken.

29lenpf.jpg

World Trade Center, New York

Het is nog maar een klein lijstje hier, ik kan ook moeilijk alles tentoon stellen. Maar om af te sluiten toch nog even een render van Hudson Yards, waarvan ik vooral de rechtse torens adoreer.

hudson-yards-nyc-east-yards-dv-mir-122012.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

Het zal waarschijnlijk heel dom klinken, maar hebben die nieuwe WTC torens nou een extra beveiliging tegen bijvoorbeeld vliegtuigen?

Of is er een bepaald nood plan als er een vliegtuig in een bepaalde zone komt?

Aangezien ze waarschijnlijk iets als 11 september niet willen herhalen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik weet in ieder geval wel dat 1 WTC bombestendig is (één van de redenen van de hoge kost van het gebouw) maar "bombestendig" is natuurlijk een zeer relatief woord. Laten we stellen dat de gemiddelde kolom toch enkele kilo's aan Torpex of TNT zal overleven voor aleer die het zal begeven. Ik denk trouwens niet dat het mogelijk is om een gebouw echt veilig te maken als het aankomt op aanslagen en vliegtuigen. Of je moet je gebouw een loden gevel geven, maar dat is niet het meest aangename natuurlijk :D

Link to comment
Delen op andere websites

Tja, beetje onzin als je het mij vraagt. Alsof dat nog eens zal gebeuren... En als dat zou gebeuren, en het is bombestendig, dan wijken ze wel uit naar een van de andere torens die dat niet zijn :puh:

Bewerkt: door commando
Link to comment
Delen op andere websites

Nou ja, het hoort een beetje bij de "heropstand van de VS na 9/11" hè. Het zou niet zo sociaal aanvaard zijn mocht 1 WTC niet bombestendig zijn, of het nu nuttig zou zijn of niet, het gaat hem hier meer over de symboliek erachter. Hetzelfde voor mogelijke aanslagen. Er zijn in New York genoeg torens om in te vliegen (of een andere aanslag om te plegen) maar als terroristische groepering wil je meer dan enkel materiële schade toerichten en daar zijn gebouwen met een monumenten-status doelwit, 1 WTC voorop.

Link to comment
Delen op andere websites

Architectuur, leuk dat hiervoor een topic is! Heeft me altijd al enigzins geboeid, nooit wat mee gedaan eigenlijk.

Ik ben vele malen langs dit gebouw (de Apenrots in Groningen) gereden. Echt mooi.

Groningenzuid13.jpg

Ook hebben vuurtorens mij altijd geïnteresseerd.

Ziehier een juweeltje uit Oostende:

425812255_b86fa73c80.jpg

Maasvlakte:

MaasvlakteNLD.jpg

En ten slotte Noordwijk:

foto02.jpg

Had vroeger m'n hele kamer volhangen met posters en kaarten van vuurtorens :puh:

Bewerkt: door Foreigner97
Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

p1030173x.jpg

2012

Aah, één van die weinige momenten waar een zelfgenomen foto van pas komt. Even ter informatie, hier ziet u de The Shard in Londen zoals die dat was in 2011, april 2011 om exact te zijn. Nou het ondertussen toch al een weekje 2013 is wil ik eens terugkijken op 2012 en de projecten die mij (en anderen) wel zijn opgevallen.

7723816924_bf44a7d3ab_b.jpg

The Shard, Londen

Ja hoor, hier is die dan, meer dan een jaar nadat ik er foto's van had gemaakt was Europa's hoogste gebouw klaar (om enkele maanden later te worden voorbijgestoken door Mercury City) en werd het gebruikt als één van de Londense iconen voor de Olympics. Gelegen op Southwark (naast de Guy's Hospital) en ook niet al te ver van de London Eye overschaduwt het in feite alles in heel Londen, tevens het duurste gebouw ooit. Er is omwille van het vrij unieke design ook al vaak de vergelijking gemaakt met Barad-Dûr (Sauron's Tower) maar zelf vind ik het wel een prachtig gebouw, ook omdat ik het zelf heb mogen aanschouwen in aanbouw en hopelijk binnenkort nog eens nu het af is.

pdxn3.jpg

Kingkey 100, Shenzhen

Wie ooit de moeite heeft genomen om de openingspost door te lezen zal dit gebouw dan wel al hebben zien voorbijkomen, maar dan vanuit een andere hoek Voor mij is het simpelweg het mooiste gebouw van 2012 en als ik wat ga verderkijken ook gewoon het mooiste moderne gebouw. Ja, de uitspraak van de naam kan hier en daar wel een glimlach te voorschijn toveren, maar dat nemen we er dan ook maar even bij zeker.

439px-Devon_energy_center.JPG

Devon Center, Kansas City

Wat is de reden dat ik speciaal dit gebouw heb opgenomen in de lijst? Wel om te beginnen is het vloerplan opgebouwt vanaf een driehoek en ik heb nu éénmaal wel een voorliefde voor driehoekig-achtige gebouwen. Daarbij is het uiteindelijke resultaat ook zeker niet mis, een beetje een massief gebouw, maar zeker wel een mooie top. Is ook direct met voorsprong het hoogste gebouw uit Kansas geworden.

GEMGAFWE.jpg

Arteveldetoren, Gent

Ingehuldigt als Vlaanderen's hoogste (kantoor)gebouw. Niet dat op dat vlak de concurrentie echt competitief is. De Artveldetoren (eerst de MG Tower) staat in de lus van een snelwegafrit en ligt in feite vrij ver van centrum-Gent verwijdert. Zeker geen misse toren, maar zijn locatie is toch wel wat... misplaatst?

jubi20120729e.jpg

Ministerie van Binnenlandse Zaken, Den Haag

Den Haag wordt door velen vaak niet echt als een aangename stad gezien, voornamelijk veroorzaakt door de aanwezigheid van Justitie, Parlement en Regering. Maar als het op deze 2 en een halve torens aankomt zijn de meningen vaak wel vrij positief. In feite is het neo-Art Deco en het is gelukkig degelijk uitgevoerd. Vrij massieve torens wel, maar je kunt niet alles hebben.

zjgsvp.jpg

Porta Nuova Garibaldi, Milaan

Dan mogen ze nog 8 miljoen foto's hebben genomen van dit gebouw daar in Milaan, dan zit er geen één tussen waar dat gebouw er volledig opstaat op een degelijke manier. Maar ja, is ook best moeilijk, het is rond een centraal punt opgebouwt en draait er dus als een slang rond. Hoewel ik niet elk project in Milaan zo goed vind heeft de Garibaldi toch wel iets speciaals, iets iconisch. De grote mast op de top helpt natuurlijk, lichtjes té groot misschien, maar ja. Heb het net als The Shard ook al zelf mogen aanschouwen in aanbouw.

7704069592_0a81d1a019_z.jpg

Stratford, Londen

In een jaar als dit, waar de Olympische Spelen één van de grootste evenementen was, mag het Olympisch park in Stratford toch niet ontbreken? Hier in beeld is het centrale stadium (waarvan de concrete naam me even ontglipt) en de Arcelor Orbit te zien. Vele delen van het Olympisch park zijn ondertussen al terug afgebroken. Het is misschien niet het design dat het zo'n mooi project maakt, maar wel hoe de Olympische Spelen toch nog nuttig zijn gebruikt voor de stad. Zo mogen er nog worden gebouwt van mij...

8277427606_399d60c504_b.jpg

Abrai Al-Bait Endowment, Mekka

Heb even gezocht naar een goede foto van dit ding, het is nu éénmaal vrij moeilijk aangezien toegang tot bij het gebouw wordt ontzegt aan niet-Islamieten waardoor het aantal foto's vrij beperkt is, maar ik denk dat ik wel nog een goede foto heb gevonden. Ik heb nog steeds hetzelfde pleidooi als vorige keer. Het maakt mij niet uit of je nu gelovig bent of niet, maar dit gebouw smijt toch een hele cultuur letterlijk aan zijn voeten neer. Heel het Endowment-project is ook maar ontworpen om zoveel mogelijk geld uit de bedevaarders te kloppen... Ja, binnen enkele decennia zullen Arabische historici met schaamte terugkijken naar deze periode, ongetwijfelt...

Nou ja, dat was 2012 in gebouwen voor mij, wat hebben jullie zoal ervaren? :D

Link to comment
Delen op andere websites

Jottem wat een vraag.

Ik weet dat in het Midden-Oosten momenteel (te) veel wordt geëxperimenteerd met modernisme-art deco-islamitische symbolen. Die 3 gecombineerd heeft naar mijn weten geen naam en ik hoop dat het ook nooit zo populair wordt dat het een naam krijgt en dat het bij enkelingen blijft want het is gewoon spuuglelijk. De Abraj Al-Bait is er eentje van. Je gaat toch geen gebouw van 600 meter neerpoten om vervolgens er een klok op te meppen van 80x80m en een gigantische crescent moon? Je kunt spreken van symboliek, maar ik noem het in dit geval kitsch.

In Japan lijkt het dat men gewoon nog altijd wastzit in de jaren 80', waar ze gewoon de ene modernistische blok na de andere neersmijten, tegenwoordig ook wel vaker een post-modernistisch gebouw. Maar Japan is wel vrij gekend voor een wegwerpcultuur te hebben als het op gebouwen aankomt (neem dat maar letterlijk)

In China bouwt men momenteel vooral experimenteel, uitzoeken van vele verschillende vormen, vaak nog nooit gezien in de rest van de wereld. Wat resulteerd in de meest afzichtelijke gedrochten die er bestaan... Gelukkig bestaan er naast die rampen ook nog daadwerkelijk mooie projecten, die zijn gelukkig ook het beste gekend, maar als je ooit een Chinese stad zou bezoeken, verwacht dan zeker niet continu prachtige gebouwen. Voor mij is bijvoorbeeld de Kingkey 100 in Shenzhen een prachtig gebouw, maar dat maakt de stad er niet beter op. China zit in een building boom waar het belangrijker is om een gebouw snel recht te zetten, bijgevolg wordt de kwaliteit van het gebouw achterwege gelaten. De eerste renovatie en herontwikkelingen zijn ondertussen al bezig (building boom is nog geen 10 jaar bezig...) Hebben ze net als in Saoudi-Arabië ook een totaal gebrek aan respect voor een culturele erfenis...

In Zuid-Amerika is er minder geëxperimenteer, daar zetten ze gewoon vrij straight-to-the-point spuuglelijke gebouwen én prachtige. Hoewel ik moet zeggen dat het aantal mooie gebouwen/projecten niet al te groot is. Ze zijn er ook veel realistischer dan in het Midden-Oosten/China, wordt gebouwt op vraag in plaats van utopie.

In Noord-Amerika en Europa bouwt men ondertussen gewoon verder op vraag, voornamelijk post-modernisme, deconstructionisme (is daadwerkelijk een stijl) en "internationaal". Dat laatste is gewoon een naam voor neo-modernisme maar dan met wat meer aandacht voor het design. Misschien moet ik eens een stukje doen over projecten in Nederland, er zitten er echt hilarische tussen, dat kan ik toch al zeggen.

Geen echte algemene trend dus, alhoewel op sommige vlakken wel wat gekeken wordt naar natuurlijke vormen, wat vaak tot compleet afzichtelijke ontwerpen leidt.

Maar het kan ook goed uitgevoerd worden.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...