-Matthijs- Geplaatst: 7 januari 2013 Rapport Geplaatst: 7 januari 2013 Genesis signature tutorial In deze tutorial maken we de onderstaande signature: Stap 1 First things first: een render. Uiteraard mag je deze zelf kiezen, maar houd er wel rekening mee dat de signature om de render is heen gebouwd. Niet elke render leent zich voor de 'schietende' oranje beams, dus zoek of een gelijkwaardige render of gebruik de Genesis render. Mijn gebruikte render vind je hier. Plak deze niet rechtstreeks in je signature, maar sla de afbeelding eerst op als .PNG op je computer. Stap 2 We beginnen natuurlijk met het maken van een nieuw document. Ga naar File > New of gebruik de sneltoets CTL + N. Mijn signature wordt 500*180px, dat vind ik een prettige grootte om op te werken. Selecteer de Paint Bucket Tool en selecteer een donkergrijze kleur. Dit doe je door in je toolbox op het kleurenpalet te klikken. Mijn exact gebruikte kleur is #131719. Vul vervolgens de background layer met deze kleur. Stap 3 Open via File > Open of sneltoets CTRL + O de render die je zojuist op je computer hebt opgeslagen (of al op je computer hebt staan). Mocht de layer van de render nog op slot staan, dubbelklik dan op de layer van de render en klik in het opvolgende scherm op OK. Ga naar Select > All om je afbeelding te selecteren. Ga daarna naar Edit > Copy om je afbeelding te kopiëren. Ga terug naar je signature en ga naar Edit > Paste, zodat de render in je signature verschijnt. Stap 4 De render is natuurlijk nog te groot om te gebruiken, dus we gaan deze verkleinen zodat deze in de signature past. Gebruik de Move Tool om je render door de signature te slepen. Plaats de afbeelding ongeveer in het midden van je signature. Selecteer de layer van de render en ga naar Edit > Free Transform of gebruik de sneltoets CTRL + T. Er verschijnt nu een selectie om de render waarmee je de afbeelding kunt verkleinen. Klik op het vierhoekje linksboven en houd deze vast. Houd daarnaast de Shifttoets ingedrukt en sleep je muis naar binnen toe. Zoals je kunt zien wordt de afbeelding verkleint. Verklein de render verder naar een geschikte grootte. Je kunt in het midden klikken om de render weer terug naar het midden te slepen. Mijn resultaat: Stap 5 Duplicate de layer van de render. Dit doe je door er met je rechtermuisknop op te klikken en voor Duplicate Layer te kiezen. Een andere manier is om de layer van de render te selecteren en op CTRL + J te drukken. We gaan de render gebruiken om op te smudgen. Blauw speelt een hoofdrol op de achtergrond, dus we willen met name de blauwe deeltjes van de render gebruiken. Selecteer de gedupliceerde layer, druk op CTRL + T en draai de render een beetje zodat het blauw op de juiste plek terecht komt. Stap 6 Selecteer de smudge tool. Ga dan naar Windows > Brushes. In dit scherm kunnen we het gedrag aanpassen van de brush die we gebruiken bij het smudgen. Selecteer de brush Chalk 23 px. Dit is een standaard brush in Photoshop. Neem vervolgens de onderstaande instellingen over: Begin in een diagonale richting te smudgen. Het blauwe smudge effect dat we voor ogen hebben loopt van de rechter onderhoek naar de linkerbovenhoek. Bij het smudgen zijn CTRL + Z (een stap terug) en CTRL + ALT + Z (meerdere stappen terug) je grootste vrienden, dus maak er goed gebruik van. Sleep na het smudgen de layer onder de render. Mijn resultaat: Duplicate je smudge-layer en sleep met de Move Tool de gedupliceerde layer iets naar boven. Zet vervolgens de blendmode op Color Dodge. Mijn resultaat: Het blauw begint al iets meer naar voren te komen, maar het 'popt' nog lang niet. Daarom herhalen we deze stap nog twee keer. Dupliceer de meest recente layer twee keer en controleer of beide layers op Color Dodge staan. Mijn resultaat: Stap 7 Dit smudge effect gaan we ook op de rest van de background toepassen. In het kort: Duplicate de render en zet deze in de gewenste positie: Smudge de render: Duplicate de smudge layer, verplaats deze iets naar boven en zet de blendmode op Color Dodge: Dupliceer die layer weer twee keer (en zet de blendmode op Color Dodge): Stap 8 Voeg een Color Balance toe. Dit doe je door op het zwart/witte bolletje onderaan je layerpalet te klikken en in het schermpje dat uitrolt te kiezen voor Color Balance. Zorg dat deze adjustment onder de render staat, maar boven de smudgelayers! Neem de onderstaande instellingen over: Shadows en Highlights hoeven niet ingesteld te worden. Mijn resultaat: Stap 9 Maak een nieuwe layer (CTRL + SHIFT + N) boven de Color Balance. Zorg wel dat deze onder de render blijft! Zet de blendmode van de layer op Overlay. Selecteer de Brush Tool en kies een soft brush van zo'n 75px: Zet de foregroundcolor op de kleur #5f99b5: Brush nu licht over de gesmudgde stukken heen. Mijn resultaat: Stap 10 Hoogste tijd om de render meer bij de background te betrekken. Je kunt ervoor kiezen om de smudge-technieken van net te gebruiken om de render in te blenden, maar ik heb ervoor gekozen om dat met een aparte afbeelding te doen. Open deze afbeelding in je signature en gebruik de sneltoets CTRL + SHIFT + U om 'm zwart-wit te maken. Zet daarna de blendmode op Screen. Er blijven nu een hoop witte vegen over die je kunt gebruiken voor het inblenden. Dit is even een kwestie van passen en meten: kijk vooral hoe de witte vegen ogen op de armen. De rest is niet belangrijk, dat gummen we toch weg. Voor het gemak heb ik alle onderliggende effecten even weggehaald zodat je kunt zien hoe de C4D op mijn signature ligt: Zodra je tevreden bent met de positionering gum je alle onnodige stukken weg met een soft brush. Selecteer daarna de Smudge Tool en smudge (met de instellingen die we net ook voor de background gebruikt hebben) licht over de C4D-render heen. Houd rekening met de 'flow', dus smudge met de arm mee. Mijn resultaat (voor de duidelijkheid nog steeds even zonder de background): Voeg een Color Balance toe. Zorg dat deze boven de gesmudgede layer staat. Klik vervolgens met je rechtermuisknop op deze Color Balance en kies voor Create Clipping Mask. Op je layerpalet zul je een pijltje moeten zien dat wijst van de Color Balance naar de gesmudgede layer. Op deze manier worden de instellingen van de Color Balance uitsluitend op deze specifieke layer toegepast. Neem voor de Color Balance de onderstaande instellingen over: Mijn resultaat: Ik ben nog niet helemaal tevreden, dus ik heb deze stap ook toegepast aan de achterkant van de render en boven bij het wapen: Stap 11 Voeg een Curves toe (via het zwart-witte bolletje onderaan je layerpalet) en neem de onderstaande instelling over: Mijn resultaat: Stap 12 Open deze C4D-render in je signatue en zorg dat deze helemaal bovenaan staat. Druk op CTRL + T en draai de render zodat deze past in de flow van de blauwe achtergrond. Zet de C4D-render vervolgens op blendmode Screen. Zoals je ziet, valt de zwarte background weg en houd je de oranje delen over. Die gaan we gebruiken voor de 'schietende' oranje beams. Beweeg de C4D-render met de Move Tool door je signature en kijk naar geschikte plekken die je kunt gebruiken. Mijn oogt valt op het bovenste topje: Plaats de beam op een geschikte plek en ga naar Filter > Blur > Motion Blur. Ik heb de onderstaande instellingen gebruikt: Let op: Bepaal voor jezelf de juiste angle. Zorg dat de beam wel 'scherp' genoeg blijft. Speel met de angle tot je tevreden bent. Mijn resultaat: Gum met een soft brush de overbodige delen weg: Stap 13 Voeg een Color Balance toe boven de layer van de oranje beam. Klik met je rechtermuisknop op de Color Balance en kies voor Create Clipping Mask. Neem daarna de onderstaande instelling over: Mijn resultaat: Houd CTRL ingedrukt en klik op de layer van de oranje beam en de Color Balance. Klik vervolgens op je rechtermuisknop en kies voor Duplicate Layer. Beide layers worden gedupliceerd en het effect wordt versterkt. Mijn resultaat: Ik heb de beam en de Color Balance beide nog twee keer gedupliceerd en vervolgens iets kleiner gemaakt. Met dit stukje heb ik de beam wat verlengt: Stap 14 Open deze C4D-render in je signature en zet de blendmode op Color Dodge. Er blijft weinig over van de C4D-render, maar we hebben ook maar klein stukje nodig: een strakke lijn. Het stukje dat ik gebruikt heb, heb ik met een rode pijl aangegeven. Plaats deze lijn in de beam en duplicate de C4D-render een twee of drie keer. Verdeel deze lijnen over de beam. Zet de blendmode op Color Dodge en gum onnodige stukjes weg met een soft brush. Mijn resultaat: Stap 15 Open deze C4D-render in je signature en zet de blendmode op Linear Dodge (Add). Voeg boven deze render een Photo Filter toe. Klik met je rechtermuisknop op de Photo Filter en kies voor Create Clipping Mask. Neem vervolgens deze instellingen over: Kleurcode: #ec8a00 Mijn C4D-render ziet er alsvolgt uit: Voeg boven de Photo Filter een Color Balance toe. Klik met je rechtermuisknop op de Color Balance en kies voor Create Clipping Mask. Neem daarna de volgende instellingen over: Mijn C4D-render ziet er alsvolgt uit: Stap 16 We hebben alleen de miniscule deeltjes van deze C4D-render nodig. Die zetten we op de beams voor het 'sparkling' effect. Ik heb met rood omcirkelt op welke delen ik met name doel: Houd CTRL ingedrukt en selecteer de C4D-render, Photo Filter en Color Balance. Klik vervolgens met je rechtermuisknop op de selectie en kies voor Duplicate Layer. Doe dit twee of drie keer en sleep met de Move Tool de gedupliceerde stukjes naar een ander deel van de beam. Verklein de render als de stukjes wat te groot zijn. Gum alle onnodige restjes weg met een soft brush (ook op de gedupliceerde layers!). Mijn resultaat: Stap 17 Voeg meerdere beams toe zoals beschreven staat in stap 12 t/m 16. In het kort: Kies een geschikte beam en blur deze met een Motion Blur (let daarbij telkens goed op de angle): Voeg een strakke lijn toe van de C4D-render uit stap 14 om de beam wat meer power te geven: En voeg tot slot enkele 'sparkling' effects toe: Mijn eindresultaat: Stap 18 Maak een nieuwe layer boven alle andere layers en selecteer de Brush Tool . Kies een soft brush van zo'n 400px. Zet je foreground-color naar #ff9a1d. Brush nu eenmalig in de rechteronderhoek. Zorg dat ongeveer de helft van de brush buiten de signature valt. Mijn resultaat: Zet de blendmode op Screen. Mijn resultaat: Stap 19 Voeg boven de layer van de render een Gradient Map toe (via het zwart-witte bolletje onderaan je layerpalet) en neem daar de onderstaande gradient voor over: Van #475461 naar #8092a1. Klik met je rechtermuisknop op de Gradient Map en kies Create Clipping Mask. Zet de blendmode vervolgens op Color. Mijn resultaat: Stap 20 Voeg boven de Gradient Map van net een een nieuwe layer toe (CTRL + SHIFT + N). Klik met je rechtermuisknop op de layer en kies voor Create Clipping Mask. Selecteer de Brush Tool en brush met een oranje kleur over de voorkant van de render (gezicht, borst, rechter voorarm en linker onderarm) varieer met verschillende tinten oranje en brushsizes (30-50px). Onderstaand een inzicht in de door mijn gebruikte kleuren op de verschillende lichaamsdelen: Zet de blendmode op Soft Light en de opacity op 80%. Mijn resultaat: Stap 21 Voeg een nieuwe layer toe boven je recenste layer (van de vorige stap). Klik hier met je rechtermuisknop op en kies opnieuw Create Clipping Mask. Herhaal de vorige stap. Dit zijn mijn gebruikte kleuren: Zet de blendmode op Overlay en de opacity op 60%. Mijn resultaat: Stap 22 Maak boven alle andere layers een nieuwe layer en ga naar Image > Apply Image. Ga vervolgens naar Filter > Sharpen > Sharpen en zet de opacity van deze layer op 40%. Resultaat: En dat is het wel zo'n beetje... Het eindresultaat verschilt iets met het origineel, want ik heb niet alle (kleine) adjustments meer kunnen achterhalen. Ik hoop dat de tutorial goed bevallen is en verwacht natuurlijk een aantal mooie uitkomsten van jullie! Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben over de tutorial, schroom dan vooral niet om hier een reactie achter te laten! Reageren
TekaLoca Geplaatst: 5 februari 2014 Rapport Geplaatst: 5 februari 2014 Deze tutorial is echt geen makkie voor een beginner. Ik gebruik photoshop nu al een paar jaar maar heb nooit echt progressie geboekt. Nu met deze tutorial heb ik wel écht wat bijgeleerd, waarvoor ik jou bedank, Matthijs! Echt top Nu, ik heb niet de hele tutorial kunnen volgen aangezien de link waar de render stond dood is. Vanaf die stap koos ik dus maar voor een Messi-render. Het resultaat vind je in mijn showtopic. Jammer dat er nog geen respons is geweest op deze tut want hij is echt geweldig KUTGW! Reageren
Bassieboy35 Geplaatst: 6 februari 2014 Rapport Geplaatst: 6 februari 2014 Leuke tutorial! Wou hem eigenlijk gaan proberen met die render, maar de link werkt helaas niet. Zou je die kunnen fixen? EDIT: Heb deze kunnen vinden. Reageren
3LOPIX Geplaatst: 9 augustus 2014 Rapport Geplaatst: 9 augustus 2014 Mijn resultaten, niet zoals gepland maar ik volgde het op een gegeven moment niet meer. Wel een super tutorial trouwens! Maar ik ben nog niet heel bekend met Photoshop. Reageren
-Matthijs- Geplaatst: 9 augustus 2014 Auteur Rapport Geplaatst: 9 augustus 2014 Was het de manier waarop het uitgelegd werd of kon je dingen niet vinden? Ik wil je best een handje helpen hoor. Reageren
3LOPIX Geplaatst: 10 augustus 2014 Rapport Geplaatst: 10 augustus 2014 Was het de manier waarop het uitgelegd werd of kon je dingen niet vinden? Ik wil je best een handje helpen hoor. Het is geweldig uitgelegd hoor! Maar ik denk dat het door de render komt, ik heb die van Bas gebruikt omdat Render link broken was. Daarom kreeg ik met het smudgen ofzo al problemen, dat de uitkomst niet het zelfde was. Maar ik heb de stappen gevolgd. Ik ben echter wel tevreden met het resultaat! Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.