Jump to content

IV modding - 4 jaar later


Dutchy3010

Recommended Posts

IV modding is naar mijn mening niet echt van de grond gekomen, helaas. De eerste tools kwamen al zeer snel uit, maar modding heeft nooit echt aangeslagen. Ik ben dan ook nog steeds in SA modding blijven hangen: deze GTA is echt briljant te modden en de mogelijkheden zijn eindeloos. Wat denken jullie dat de reden is? Hebben jullie IV wel eens gemod? En misschien nog wel belangrijker; hebben jullie zelf wel eens mods gemaakt? Die verder ging dan texture mods, bedoel ik dan...

Hopelijk is GTA V meer mod-able dan GTA IV. De modding scene van San Andreas is echter voorlopig zeker nog niet uitgestorven. Denk dat met V in het vooruitzicht, iedereen op de pc juist weer San Andreas wil gaan spelen. En dan wellicht met behulp van mods bepaalde functies uit V simuleren...

Link to comment
Delen op andere websites

Als het op "modden" aankomt heb ik opzich wel meerdere mods geprobeerd, maar geeneen heb ik echt lang mee gespeeld omdat er simpelweg geen echt leuke mods zijn, op texturemods/handling editors/car-mod's na. Verder zelf alleen beetje gespeeld in Handling file, ben d'r niet verder mee gegaan.

Link to comment
Delen op andere websites

Als ik over de eigenschappen beschik dat ik mods kon maken had ik eigenlijk meer mods voor GTA IV gemaakt dan voor GTA SA, GTA SA ben ik nooit echt in de modding wereld terecht gekomen. En ja, ik vind het jammer dat het nooit heeft aangeslagen, ik denk misschien ook dat we op het forum een gebrek hebben aan mensen die heel goed kunnen modden. Zelf hoop ik snel bij informatie bij het onderdeel scripten of iets dergelijks te zijn, dat ik een keer aan de bak kan met modden, maar dat zal denk ik later zijn voor GTA V. Wie weet slaat dat wel aan. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat het vooral door de engine komt. Voor SA heb ik zelf nooit mods gemaakt maar wel geïnstalleerd en omdat de engine nog vrij simpel was, kon je je mods ook simpeler maken en ze er in-game toch goed uit laten zien. Je models moesten dus niet heel complex zijn.

Door dit topic ben ik de mods die ik ooit gemaakt heb voor IV weer eens op gaan zoeken op GTAGaming.

http://www.gtagaming.com/downloads/gta-iv/vehicle-mods/3208

M'n eerste mod was een conversion van een model naar GTA IV, en dat was een Ford GT. Was "geslaagd" genoeg, maar als je wat dichter ging kijken zag je wel dat er hier en daar dingen niet klopten (textures die niet 100% juist zaten, hier en daar doorzichtige stukken, te groot gescalede textures, interieur uit een standaard IV auto. M'n Corvette hierboven was de tweede conversion en heb ik veel meer tijd aan besteed met onder andere onderdelen die random op de auto spawnden (een spoiler en andere motorkap), secondary paint color zodat je je auto in twee kleuren kon hebben, nummerplaat, goed werkende lichten enzovoort.

Het was pas dan dat ik doorhad dat als je een perfecte mod wil afleveren, je er écht veel tijd voor nodig moet hebben. Niet dat dat voor SA niet zo was, maar door de engine moest je nog minder dingen tweaken en foutjes waren ook niet zo snel zichtbaar, in de IV engine zag je letterlijk alles. En ik maakte dan zelf de models nog niet, die haalde ik gewoon van het internet.

Er zijn voor IV zeker genoeg mods hoor, alleen niet zoveel als in GTA San Andreas. San Andreas was dan ook immens populair en kon door iedereen op z'n pc gedraaid worden, en door dingen als SAMP en MTA kreeg het nog extra belangstelling. Dat was gewoon een spel dat "gemaakt" was om te modden. Bij IV liep het al mis door de zware engine waardoor veel mensen het spel niet konden draaien, en dan nog eens dat daardoor modding een stuk moeilijker werd.

Auto mods en trainers zijn zeker van de grond geraakt, maar bijvoorbeeld maps en mission mods zijn dan weer achtergebleven. Dat was vooral door het ontbreken van tools, pas sinds een jaartje zijn mensen echt bezig met map mods en conversions (GTA III en VC naar RAGE converten enzo).

Ik denk dus vooral dat het ligt aan het feit dat IV zich minder makkelijk laat modden en veel meer tijd vergt voor een degelijke mod. En natuurlijk het feit dat mensen nogal snel gedemotiveerd raken als iets niet lukt en het dan opgeven, wat bij IV wel 'ns snel durfde gebeuren. Ik veranderde één miniem ding aan een model door er een spoiler aan toe te voegen en plots hadden m'n banden geen textures meer enzo, en na een tijdje zoeken vind je een doodsimpele oplossing. Maar als je die niet vond, ja dan was het natuurlijk demotiverend.

Link to comment
Delen op andere websites

Zeker een goed punt, Senne. Helemaal niet over nagedacht dat het inderdaad ook iedere keer moeilijker wordt om models te maken die in het spel passen. In SA moest je niet de meest gedailleerde auto erin zetten, want dan was het echt lelijk, één gedetailleerde auto in totaal. In IV moet het juist wel. Dus jij denkt dat wat modelling betreft de modding scene dood aan het bloeden is, op de uitzonderlijk goede modellers na? Want GTA V zal alleen maar betere models hebben...

Link to comment
Delen op andere websites

Toen ik GTA IV kocht was ik nog druk bezig met cleo scripts maken voor SA en dat wilde ik wel doortrekken naar IV. Maar het kostte mij veel te veel moeite om überhaupt de het programma al werkend te krijgen destijds en toen heb ik al snel de hoop opgegeven. Het is een stuk moeilijker geworden om te modden. In San Andreas haal je gewoon een file uit de mapjes je doet een edit en propt het weer terug, maar zo simpel heb ik dat nooit ervaren in IV. Daarom denk ik dat er als er mods uitkomen er ook meteen gigantische mods uitkomen, de moeite die je er voor moet doen is te groot om iets kleins en grappigs uit te brengen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ja, het ligt hem vooral aan de moeite die je moet doen om een release-waardige mod uit te brengen dezer dagen. Mods maken voor GTA SA was kinderspel, bij wijze van spreken. Je moest wel wat leren en sleutelen aan bepaalde dingen, maar eens je doorhad hoe het werkte en je werd er goed in, kon je met gemak from scratch wekelijks één mod uitbrengen. Kijk naar Puma back in the day: maakte al z'n models zelf in SketchUp en importeerde ze naar GTA SA. Daarin zagen de models er gelikt uit, en omdat Puma er ervaring mee had en de modding tools zowel als de engine dat toelieten, was het voor hem denk ik best een routinejob. Model maken, importeren, beetje materials, textures en dummies aan toevoegen en klaar is kees. Er kroop nog altijd veel werk in maar ik denk dat mensen als Puma (en correct me if I'm wrong Puma, want je doolt hier weer rond heb ik gezien) 's ochtends konden beginnen met een idee en het 's avonds releasewaardig in-game hadden staan.

Ik weet nog dat ik in het begin bij IV eens een Enzo uit de Sketchup database had gedownload en die ging proberen converteren naar IV. In sketchup zag het model er prachtig uit, dus naar 3DS max geconverteerd waar het nog altijd degelijk was, maar éénmaal ik via Zmodeler de deur op een auto had geconverteerd, zorgde de engine ervoor dat je zowat de polygons kon tellen. Het zag er compleet niet uit. Je moet dus al beginnen van een perfect afgewerkt 3D model gemaakt in een programma als 3DS Max waar weken of zelfs maanden in kruipt, of je moet al een goed model liefst gratis kunnen vinden op het internet (bijvoorbeeld uit andere games). Nog vóór je kan beginnen aan je uiteindelijke mod, heb je er dus waarschijnlijk al vele uren inzitten. Dan moet je dat nog 'ns converteren en zorgen dat je model eerst perfect zit, dan alle textures en materials (en als je met goed afgewerkt interieur en motor werkt, dan is dat lang niet simpel) goed zetten en als laatste de dummies, enzovoort. Sowieso dat je dan al minder mods kan releasen, en (dat was alleszins bij mij het geval) na een aantal keer heb je het wel gezien. Er kruipt gewoon zoveel tijd in omdat het complexer wordt. En dat is dan enkel over car mods, want met map mods en scripting heb ik geen ervaring. Wel weet ik dat men voor maps een hele tijd heeft lopen researchen naar hoe alles in elkaar zat, zoals de collision en hoe alles werd opgeslagen en aangeduid. Eer dat ontleed was, was men al een paar jaar verder, en dan moesten op basis daarvan nog 'ns tools ontwikkeld worden. Iets zoals de SAMP Map Editor waarbij je gewoon delen kon kiezen en achter elkaar plaatsen om zo een weg te maken bijvoorbeeld, is er voor zover ik weet nooit gekomen.

Enkel zij die echt tijd en dedication hebben, blijven dus doorgaan. Feit is dat het er alleen maar moeilijker op wordt en als je geen ervaring hebt met voorgaande GTA's modden, zal je bij GTA V waarschijnlijk zo'n complexe toestanden voor je krijgen, dat je het maar al te snel opgeeft. Er wordt dus een soort van kern uitgedund die al jaren ervaring heeft met GTA modden en hopelijk ook overstapt op GTA V. Ik ben alleszins van plan om na de release voor PC van GTA V (als die er komt, god be with us) de modding wereld op de voet te volgen zoals ik bij IV gedaan heb, om dan tutorials te maken over hoe men ze moet installeren. En wie weet, als ik dan tijd en zin heb, rol ik weer in Zmodeler en probeer ik 'ns wat te converteren. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben wel eens aan een Nederlandse vertaling begonnen, toen GTA IV PC net uit was. Toen was ik nog zo naïef om te denken dat ik dat wel zou volhouden in mijn eentje, maar ik ben niet bepaald ver gekomen. :puh:

Ik weet niet of die mod ooit al eens gemaakt is voor GTA IV? Ik heb wel die NL-vertaling voor San Andreas eens gedownload en die zat erg goed in elkaar. Maar het is iets waar je met een heel team serieus voor aan de slag moet, anders lukt zoiets gewoon niet. xD

Voor San Andreas heb ik wel eens mods gemaakt, puur omdat dat veel simpeler was inderdaad.

PS, zou een DYOM in GTA IV trouwens mogelijk zijn?

Link to comment
Delen op andere websites

PS, zou een DYOM in GTA IV trouwens mogelijk zijn?

Niet aannemelijk. Met wat moeite kun je nog races uitstippelen, de AI code erin kwakken en races maken, maar daar houd 't denk ik op. GTA IV is zeer complex, met zowel het maken van objectives als het laten uitvoeren hiervan.

Link to comment
Delen op andere websites

We hebben ooit een aardige start gemaakt met DYOM voor GTA IV. Het probleem is dat DYOM echt gigantisch veel vergt van het spel zelf, zeker v7 is een waar gevecht voor San Andreas. Dit levert niet alleen de nodige kopzorgen en onverwachte crashes, maar om dit te maken moet ook echt alles van een spel uitgevogeld zijn. Wij zijn hier zo lang geleden mee begonnen, en er zit zoveel werk in, maar we hoefde zelf de basis niet meer uit te zoeken. Veel was door anderen gedocumenteerd, waardoor het natuurlijk een stuk sneller gaat. Uiteraard moesten we nog veel uitzoeken, maar niet de basis. IV coding staat nog maar in zijn kinderschoenen. Wat wij hadden gemaakt voor DYOM IV, kostte al uren en uren, terwijl we dit in SA in een mum van tijd zouden hebben gemaakt. Er is niet veel gedocumenteerd en de tools zijn zeker niet zo ver gevorderd. Daarom zijn we er destijds mee gekapt. Het is zeker mogelijk om DYOM te maken (al weet ik natuurlijk niet in hoeverre het goed gaat, misschien houd het na de basis wel op), maar het kost zo ongelooflijk veel tijd, dat we er een ons werk van zouden moeten maken. Als je geïnteresseerd ben kan ik wellicht wat screens opzoeken... :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Interesante topic en reacties :)

Toen ik GTIV voor het eerst had voor de PC, liep het spel erg slecht op mijn PC.

PC is krachtig genoeg om GTAIV soepel te kunnen laten draaien, waarom alle spellen draaiden goed en GTAIV niet?

Oke, heb Nvidia update geinstalleerd en het liep gelukkig prima! Explosies waren zelfs geen probleem!

Later wou ik eens lol hebben met GTAIV, dus maakte ik een heel krachtige weaponmod: knuppel.

Daarmee kon je mensen zeg maar de lucht in slaan, net als bij een honkbal haha

Natuurlijk vlogen de mensen heus niet uit de stad hoor, slechts 3 tot 25 meter :klap:

GTAIV is zoooooo saai, je wilt het natuurlijk leuk maken door crazy mods te maken.

Later kwamen de DLC's uit. Een klap in mijn geizcht want de DLC 's zijn van de 7de patch of zo en vragen enorm veel VRM en CPU kracht.

Met ander woorden, ze vergen enorm teveel van de resources. begin 2009, C2D 2.26GHz, 4GB RAM en......512MB videokaart.

1GB was al heel goed, maar je moest 3GB hebben voor zo een *** slecht geporte spel!

Alleerste carmod, nou het is geen carmod, ik vond een klassieke auto zo mooi maar dat is van de DLC's!

Dus heb ik eenlelijke auto vervangen voor die DLC's auto.

De pret was toen over want een auto van minstens 40 polies in een erg zware slecht geporte spel...

Daarbij waren de schaduwen spuuglelijk, je kon ze geen schaduwen noemen maar eerder Microsoft Paintbrush.

Textures zagen er ook erg spuuglelijk uit, als je ze met Windows Viewer bekeek, is het echt mooit!

Maar in het spel lijkt het eerder een platte stront.

Dan moet je nog normalmaps maken, speculairmaps en nog meer andere rotzooi.

De originele GTAIV camera achter de auto is da helaas verdwenen.

De XYZ axis is helaas ook erg moeilijk want het zorgt ervoor dat je auto erg snel op zijn kop gaat want je moet

nog bepaalde waarden veranderen in handlig.cfg of .dat. Maar de reflecties en graphics zien er gewoon spuuglelijk uit.

Je hebt echt perse ENB series nodig om het mooi te maken maar come on, dan staat je PC op exploderen!

Een van de grafische kaarten van de maker van ENB was letterlijk verbrand!

Characters en NPC's in GTAIV zien er ook spuuglelijk uit, alsof ze zijn gemaakt van plastic.

Kortom, het is niet het waard om zoveel tijd in het modden van GTAIV te steken, daar trek je juist alleen maar haren uit je kop.

Zwaar spel, slecht geport, zeer moeilijk en veeleisend.

GTA SA, daar heb je geen dikke PC nodig van 2000 euro. GTA SA kan bijna op elk slechte videokaart gespeeld worden.

Voor carmods heb je wel een ietwat betere videokaart nodig maar GTA SA is ook het beste GTA game aller tijden.

Storymode, meerdere steden, plattelanden, woestijnen, en alles wat een ander spel niet heeft.

Ik kocht GTA SA sinds spetember 2006 en speel het altijd en mod het altijd nog. GTA SA is nooit saai!

Ik vind de grafische omgeving in dat spel erg leuk en mooi uit zien, echt typisch iets voor een GTA spel dat HOORT te zijn!

GTAIV is niks, is alleen maar serieus, een Siberische vluchteling die vuile werk opknapt voor slechte bazen

en ondertussen de kont van zijn neef redden. Slechts maar 1 kleine stad, verder niks, geen fietsen, plattelanden, woestijnen en nog meer weg.

Een spel hoort niet serieus te zijn, het echte leven hoort dat wel. Een neger die in een eerste fiets moet stelen,

odnertussen mensen doodrijdt, die later een mysterieuze Green Goo in Area 51 moet stelen van een hippie in een jetpack! :bonk:

Of een paar paarse dildo's die je kan vinden in de douchekamers in politiegebouwen! En nog meer van zulke idiote dingen in GTA SA.

Ik wist direct dat GTA SA nooit verveelt, je kan er echt zoveel mee doen. Zelfs de Russen en Bulgaren maken heel complexe scripts mods!

GTAIV is niet het waard zoals .Senne al zegt. Je steek zooooooveel tijd in je mod en dan ziet het er spuuglelijk uit in GTAIV.

Tot heden mod ik nog steeds GTA SA en heb nog veel te doen en het verveelt nooit.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

Ik denk dat IV juist perfect te modden is. Vooral de scripthook heeft hier IMHO een geweldige impuls aan gegeven. Gewoon native C++ i.p.v. Scm met opcodes. En dat binnen een paar weken ! Het voordeel van de scripthook is dat duizenden natives inmiddels bekend zijn, en aangezien V dezelfde engine gebruikt, zal dat dus herbruikbaar zijn.

Ik persoonlijk ben een enorme fan van GTAIII VC en GTAIV maar helaas niet van GTASA (ik heb deze zelfs nooit uitgespeeld). Dus wellicht ben ik enigsinds bevooroordeeld.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat IV juist perfect te modden is. Vooral de scripthook heeft hier IMHO een geweldige impuls aan gegeven. Gewoon native C++ i.p.v. Scm met opcodes. En dat binnen een paar weken ! Het voordeel van de scripthook is dat duizenden natives inmiddels bekend zijn, en aangezien V dezelfde engine gebruikt, zal dat dus herbruikbaar zijn.

Ik persoonlijk ben een enorme fan van GTAIII VC en GTAIV maar helaas niet van GTASA (ik heb deze zelfs nooit uitgespeeld). Dus wellicht ben ik enigsinds bevooroordeeld.

GTAIV is alleen perfect te modden voor scripts zoals je zei, C++ en ook .lua dacht ik.

Voor auto's, daar heb je echt een beest van een pc voor nodig want de idioten tegenwoordig converteren elke auto van Forza naar GTAIV.

Forza auto's hebben tussen de 100.000-400.000 polies en dan nog niet te bespreken over de taxi-bug. Dan is er in het hele spel, op je beedlscherm,

telkens de taxi's én tientallen dezelfde Forza auto's.

Zelf vind ik GTAIV echt een heel leuk spel. Is alleen saai dat enige stad Liberty City na een tijdje.

Misschien zal ik het een keer weer bespelen als ik een nieuw laptop heb.

Voor nu, is GTA SA het allerbeste GTA.

@sjaak, als je de rechtmatige eigenaar bent van de Simple native trainer, heb er echt ervan genoten in GTAIV!

Had er veel lol gehad en telkens ging ik op rampage met je trainer :klap:

Hopelijk zal GTAV ook te modden zijn met C++ en kijk ik er naar uit naar je simple native trainer voor GTAV!

Laten we in ieder geval hopen dat aru terugkomt :(

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...