Jump to content
Die Hard

Voorpret - De HUD


gallery_7284_229_48603.jpg

Deze rubriek is geschreven door @Die Hard

Zoals inmiddels gebruikelijk: Voorpret als onderdeel van MAF op de frontpage!

Nog nooit eerder toonde Rockstar Games een gameplay-video van een Grand Theft Auto-game aan het grote publiek, maar deze week was het dan eindelijk zover. Vier minuten en vijftig seconden videomateriaal, vergezeld door een voice-over van een vrouw waarvan ik mezelf - afgaande op haar stem - afvraag of ze überhaupt weet hoe een PlayStation 3-controller eruit ziet. Maar goed, dat terzijde. Zij opende haar zegje met de zin "With Grand Theft Auto 5, Rockstar have tried to re-imagine the open world game in a number of ways." Één van de gameplay-onderdelen waar we veel van te zien kregen is misschien wel één van de belangrijkste onderdelen van een game: de Heads-Up Display. Oftewel:

DE HUD

De radar

Sinds GTA III is de radar het enige onderdeel van de HUD dat altijd prominent op je scherm aanwezig is geweest wanneer zich geen cutscene afspeelt. Sinds diezelfde game kennen wij deze radar dan ook als een ronde minimap in de linkeronderhoek van je beeldscherm. Enkele maanden geleden gingen er al geruchten dat de radar van GTA V niet meer rond zou zijn, maar rechthoekig. Dankzij de gameplay-video is dit gerucht nu daadwerkelijk bevestigd. Onder deze rechthoekige radar bevinden zich drie balkjes: een groene, een blauwe en een gele. De groene staat logischerwijs voor de hoeveelheid health, de blauwe voor armor en de gele voor hoe lang je je special skill nog kan gebruiken. Een andere noemenswaardige verandering is dat de radar niet altijd meer een top down view heeft. Zodra je je in een voertuig bevindt, of dat nu een vliegtuig of een auto is, gaat de radar dichter bij de grond hangen zodat je een view krijgt die wij kennen van de GPS. En als dat nog niet genoeg was: in GTA V verschijnt er nu ook een rode cirkel wanneer je schiet of dingen tot ontploffing brengt, welk aangeeft tot waar het geluid van eerdergenoemde acties te horen is.

gallery_7284_229_17390.jpggallery_7284_229_21459.jpggallery_7284_229_11386.jpg

Links: De radar met top down view | Midden: In een helikopter bevindt de radar zich lager bij de grond | Rechts: De roodgekleurde cirkel geeft aan tot waar je schoten te horen zijn

Characters-menu

Een ander onderdeel van de game die we in de gameplay-video voor het eerst te zien kregen was het mechanisme van het veranderen naar een andere protagonist. Meteen was te zien hoe ontzettend soepel en mooi dit gebeurde, maar daar ga ik het nu niet over hebben. Waar ik het wel over ga hebben is het menu dat tevoorschijn komt wanneer je een ander character wilt selecteren. Dat menu toont namelijk alle skills en in hoeverre je op dat moment gevorderd bent in die skills. Zo zien we nogmaals bevestigd worden wat we al wisten: Michael is bijzonder goed in schieten en stealth, Franklin is vanwege zijn baan bij een autohandelaar zeer goed in autorijden en Trevor is krachtig en een echte piloot. Deze skills kunnen overigens allemaal verbeterd worden naar mate je ervaring opdoet en oefent.

Verder is te zien dat de protagonisten allemaal hun eigen kleur hebben gekregen. Blauw voor Michael, groen voor Frankin en oranje voor Trevor. Een leuk detail dat sommigen van jullie misschien niet is opgevallen, is dat wanneer er uit- of ingezoomd wordt op de protagonist tijdens het switchen, het overzicht van de map op dat moment ook echt gekleurd wordt in de kleur van die protagonist, zoals hieronder te zien is. Het vierde driehoekje dat niet wordt bezet door één van de protagonisten is bedoeld voor je multiplayer-character, zodat je snel en soepel over kunt schakelen naar Grand Theft Auto Online, waar Rockstar ons binnenkort meer over gaat vertellen. Waar de 83 days in dat driehoek voor staat is onduidelijk. Het lijkt haast alsof je nog 83 dagen moet wachten totdat je online kunt spelen, maar dat lijkt me sterk.

gallery_7284_229_26023.jpggallery_7284_229_36223.jpggallery_7284_229_36005.jpg

Boven: De drie protagonisten en hun skills | Onder: De map krijgt de kleur van de desbetreffende protagonist tijdens het switchen

Wapenwiel

Het wapenwiel werd door Rockstar Games geïntroduceerd in Red Dead Redemption en is in GTA V de vervanger van het wapenvierkantje rechtsboven op je scherm. Al eerder werd door Rockstar bevestigd dat dit het geval zou zijn en in de gameplay-video kwam hij dan ook gelukkig snel voorbij. Het wiel zorgt ervoor dat je veel sneller kunt wisselen: in plaats van dat je alle wapens langs moet om naar een bepaald wapen te komen kan je nu je wapenwiel openen, een tikje geven in de juiste richting en je haalt het andere wapen tevoorschijn. Dankzij het wapenwiel konden we ook al enkele attachments (onderdelen die je op je wapen kan zetten waardoor je een krachtiger of stiller wapen krijgt) zien. Zo had Franklin's AP Pistol een extended clip (meer munitie) en zijn Carbine Rifle, zoals je hieronder kunt zien, een extended clip en grip. Dat laatste zorgt ervoor dat de Accuracy verbeterd wordt.

Tijdens het selecteren van de wapens kwamen ook de statistics van de wapens voorbij, iets wat nieuw is in GTA. Zoals ik hierboven al beschreef kunnen deze verbeterd worden door je wapens te customizen. Dit kan onder andere gebeuren door extended clips, grips, flaslights en scopes.

gallery_7284_229_146664.jpg

Het wapenwiel en de statistics

Andere onderdelen

Dan nog enkele onderdelen van de HUD die niet altijd zichtbaar, maar wel al sinds de allereerste GTA aanwezig zijn. Zo staat het Wanted Level nog steeds lekker rechtsbovenin. De enige verandering daarin is dat we de zesde ster niet meer zullen zien: het maximaal haalbare level in GTA V is teruggebracht naar vijf sterren. Ook de hoeveelheid geld die je met je meedraagt staat rechtsbovenin en is zichtbaar op plaatsen waar je het uit kan geven (zoals kledingwinkels of garages) en wanneer je in het eerder beschreven character-menu terechtkomt. Dan hebben we nog de hoeveelheid munitie die je met je meedraagt. Je raadt het al: rechtsbovenin. Een klein detail, maar wel leuk om te vermelden, is dat Rockstar bijna alles aan de HUD veranderd heeft, maar het Wanted Level, het geld en de munitie staan nog steeds in hetzelfde lettertype en op dezelfde plek (weliswaar iets verder naar de hoek geschoven) als in GTA IV.

Een nieuwe weg

Ik weet niet hoe vaak ik nu al heb gezegd dat Rockstar Games met GTA V een compleet nieuwe weg in slaat, maar ik heb geen andere keuze dan het nu weer te zeggen. Na twaalf jaren van trouwe dienst wordt afscheid genomen van zowel de ronde radar als het wapenvierkant, en overgestapt op een rechthoekige radar en het wapenwiel. Het is misschien allemaal even wennen, maar met uitzondering van nostalgische gevoelens die ons zullen achtervolgen zijn het wat mij betreft allebei verbeteringen. Met GTA V gaat Rockstar de lat niet alleen heel hoog leggen voor de concurrentie, maar ook voor zichzelf, want het begint er meer en meer op te lijken dat het heel moeilijk gaat worden om GTA V te overtreffen. Met op het moment van publiceren van dit artikel nog twee maanden en vier dagen te gaan, moeten we maar afwachten of onze hooggespannen verwachtingen terecht zullen zijn. Bedankt voor het lezen, en volgende week zijn we er weer met een nieuwe Voorpret, tot dan!

Vergeet uiteraard niet om de rest van de MAF van deze week te lezen.

Voorgaande edities Voorpret:

Landschappen - Los Santos River - Snelwegen - De Blueprint van Los Santos - Los Angeles - Omgeving - Heists - Screenshot-analyse - Bezienswaardigheden - Gangs

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

Ik vind het alleen jammer dat jullie niet zo diep in gaan op de trailer. Want eerlijk gezegd wist bijna iedereen deze dingen al. Terwijl jullie er normaal dingen uit halen die bijna niemand opmerkt.

Het spijt me om dat te horen. Door in te gaan op één onderdeel van de trailer had ik juist gehoopt er enkele dingen uit te pikken die niet iedereen waren opgevallen. Doordat het zo'n groots iets is (ik vermoed dat het gemiddelde lid van het GTAForum de gameplay video al minimaal vijf keer opnieuw heeft bekeken) blijven er natuurlijk ook heel weinig dingen over die niemand heeft opgemerkt.

Maar ik merk wel dat jullie enkele voorspellingen presenteren als feiten :$

Verklaar uw nader? Ik ben benieuwd waar ik de fout in ben gegaan. Bij elke voorspelling probeer ik expliciet te vermelden dat het een voorspelling is, tenzij ik zeker weet dat het is bevestigd. Ik hoop dat je je reactie aan kan vullen met een/enkele voorbeeld(en). :)

Natuurlijk allemaal nogmaals ontzettend bedankt voor de reacties. Ook kritische noten zoals de twee reacties hierboven en Jacky's verzoek om de gehele gameplay video uit te lichten horen we graag!

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Waar de 83 days in dat driehoek voor staat is onduidelijk. Het lijkt haast alsof je nog 83 dagen moet wachten totdat je online kunt spelen, maar dat lijkt me sterk.

Ik denk dat dat niet meer dan logisch is? Deze video is opgenomen 83 dagen vóór 17 september. Met andere woorden, de datum dat de servers online gaan.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Waar de 83 days in dat driehoek voor staat is onduidelijk. Het lijkt haast alsof je nog 83 dagen moet wachten totdat je online kunt spelen, maar dat lijkt me sterk.

Ik denk dat dat niet meer dan logisch is? Deze video is opgenomen 83 dagen vóór 17 september. Met andere woorden, de datum dat de servers online gaan.

Voor de developers die bij R* aan het werk zijn zullen ze voor de multiplayer toch online moeten. Tevens lijkt het me niet heel moeilijk om, wanneer je een gameplay video maakt die door miljoenen mensen bekeken wordt, zoiets simpels als een notificatie voor de dagen tot het online gaan van de servers even weg te halen. Ik blijf erbij dat het me sterk lijkt, maar dat is en blijft natuurlijk subjectief gebonden. :)

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ik vond het zeker niet slecht, maar had gehoopt dat er iets speciaals uit werd gehaald, aangezien jullie gewoon hele goede schrijvers zijn en oplettend kijken. Maar mis. hier is er gewoon weinig extra informatie uit te halen.

Ik verheug mij al op de volgende uitgave.

Bewerkt: door Crazy-Ghost

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Maar ik merk wel dat jullie enkele voorspellingen presenteren als feiten :$

Verklaar uw nader? Ik ben benieuwd waar ik de fout in ben gegaan. Bij elke voorspelling probeer ik expliciet te vermelden dat het een voorspelling is, tenzij ik zeker weet dat het is bevestigd. Ik hoop dat je je reactie aan kan vullen met een/enkele voorbeeld(en). :)

Bij deze:

Onder deze rechthoekige radar bevinden zich drie balkjes: een groene, een blauwe en een gele. De groene staat logischerwijs voor de hoeveelheid health, de blauwe voor armor en de gele voor hoe lang je je special skill nog kan gebruiken.

Volgens mij is dit alleen op fora gemeld zoals GTAForums.com en Reddit. Ik heb geen enkel officieel bericht van Rockstar Games langs zien komen waarin de functie van de gele balk bevestigd wordt. Voor hetzelfde geld is dit een voedsel-balk, waar je kan zien dat je honger hebt?

Deze skills kunnen overigens allemaal verbeterd worden naar mate je ervaring opdoet en oefent.

Hoewel het logisch is dat deze skills allemaal verbeterd kunnen worden, is dit tevens niet bevestigd. Wie weet kan dit wel helemaal niet, of wordt dit geleidelijk meer na het spelen van missies.

Het vierde driehoekje dat niet wordt bezet door één van de protagonisten is bedoeld voor je multiplayer-character, zodat je snel en soepel over kunt schakelen naar Grand Theft Auto Online, waar Rockstar ons binnenkort meer over gaat vertellen. Waar de 83 days in dat driehoek voor staat is onduidelijk. Het lijkt haast alsof je nog 83 dagen moet wachten totdat je online kunt spelen, maar dat lijkt me sterk.

Dit vierde driehoekje is niets over bekend. Nu presenteer je alsof het een feit is dat het vierde driehoekje bedoeld is voor de multiplayer. Hoewel dit natuurlijk vrij logisch is, zou het natuurlijk ook zo kunnen zijn dat over 83 dagen een 4e gangmember uit de gevangenis komt. (Voorbeeldje)

Dankzij het wapenwiel konden we ook al enkele attachments (onderdelen die je op je wapen kan zetten waardoor je een krachtiger of stiller wapen krijgt) zien.

Mierenneuken: de omschrijving van attachments klopt niet echt. Attachments zijn niet alleen onderdelen die je op je wapen kan zetten waardoor je een krachtiger of stiller wapen krijgt. Ik zou het veranderen naar:

"Dankzij het wapenwiel konden we ook al enkele attachments (onderdelen die je op je wapen kan zetten waardoor je bijvoorbeeld een krachtiger of stiller wapen krijgt) zien."

Please note: misschien zijn sommige dingen die ik hier vermeld wel door officiële bronnen bevestigd maar heb ik die gewoon niet langs zien komen. Mocht dit het geval zijn, misschien kan je dan aan bronvermelding doen? (Mits dit niet te veel werk is natuurlijk ;) ) Verder vind ik het een erg mooi verhaal en zijn dit gewoon wat puntjes waar ik mijn twijfels over had die ik graag met je wil delen. :)

Bewerkt: door ZaroX

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Onder deze rechthoekige radar bevinden zich drie balkjes: een groene, een blauwe en een gele. De groene staat logischerwijs voor de hoeveelheid health, de blauwe voor armor en de gele voor hoe lang je je special skill nog kan gebruiken.

Volgens mij is dit alleen op fora gemeld zoals GTAForums.com en Reddit. Ik heb geen enkel officieel bericht van Rockstar Games langs zien komen waarin de functie van de gele balk bevestigd wordt. Voor hetzelfde geld is dit een voedsel-balk, waar je kan zien dat je honger hebt?

Op deze schets, gemaakt door één van de mensen die door Rockstar Games is uitgenodigd op een preview-bijeenkomst, werd al aangegeven dat het balkje werd gebruikt voor de special skill. Op 1:49 van

zal je zien dat het balkje zich opnieuw vult wanneer Michael de aanvallers in het gebouw neerschiet. Aangezien Michael's special skill het vertragen van tijd tijdens vuurgevechten is, en zijn balkje zich weer vult wanneer hij een vuurgevecht voert maar de skill niet gebruikt, is het logisch om te concluderen dat het om zijn special skill gaat. Natuurlijk kan je dit nog steeds een voorspelling noemen, maar er zijn redenen genoeg om gewoon aan te voeren dat het gele balkje gebruikt wordt voor de special skill, vooral vanwege de bevestiging van één van de previewers.
Deze skills kunnen overigens allemaal verbeterd worden naar mate je ervaring opdoet en oefent.

Hoewel het logisch is dat deze skills allemaal verbeterd kunnen worden, is dit tevens niet bevestigd. Wie weet kan dit wel helemaal niet, of wordt dit geleidelijk meer na het spelen van missies.

In deze preview van CVG staat het volgende:

"The other skill categories all the characters share, and through missions, side missions, activities and more, their stats can gradually be improved. No matter how much flying Franklin and Michael do, they'll never be as good as trained pilot Trevor, but you can - over time - improve them, so they become easier to control mid-air, and more successful in getting from A to B (and, in grand GTA tradition, presumably destroying C on the way). The same will be true with, say, Franklin, the game's best driver. Michael and Trevor won't match him, but through iteration they'll come close."

Het vierde driehoekje dat niet wordt bezet door één van de protagonisten is bedoeld voor je multiplayer-character, zodat je snel en soepel over kunt schakelen naar Grand Theft Auto Online, waar Rockstar ons binnenkort meer over gaat vertellen. Waar de 83 days in dat driehoek voor staat is onduidelijk. Het lijkt haast alsof je nog 83 dagen moet wachten totdat je online kunt spelen, maar dat lijkt me sterk.

Dit vierde driehoekje is niets over bekend. Nu presenteer je alsof het een feit is dat het vierde driehoekje bedoeld is voor de multiplayer. Hoewel dit natuurlijk vrij logisch is, zou het natuurlijk ook zo kunnen zijn dat over 83 dagen een 4e gangmember uit de gevangenis komt. (Voorbeeldje)

In dezelfde preview als waar ik net naar verwees, staat ook het volgende over het characters-menu:

"The wheel is divided into four equal triangles: Franklin, Trevor, Michael... and a slot for your multiplayer avatar. Rockstar wouldn't be drawn on further details, promising a multiplayer reveal for another day, but clearly there's a more symbiotic relationship between offline and online play than in GTA IV, and with a simple press of Down on the d-pad, you'll be able to drop in and drop out of multiplayer at will."

Dankzij het wapenwiel konden we ook al enkele attachments (onderdelen die je op je wapen kan zetten waardoor je een krachtiger of stiller wapen krijgt) zien.

Mierenneuken: de omschrijving van attachments klopt niet echt. Attachments zijn niet alleen onderdelen die je op je wapen kan zetten waardoor je een krachtiger of stiller wapen krijgt. Ik zou het veranderen naar:

"Dankzij het wapenwiel konden we ook al enkele attachments (onderdelen die je op je wapen kan zetten waardoor je bijvoorbeeld een krachtiger of stiller wapen krijgt) zien."

Hier moet ik je gelijk in geven. Klein foutje van mijn kant, fijn dat je zo oplettend bent. :)

Bedankt dat je deze dingen aankaartte, feedback en verbeteringen zijn altijd welkom!

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

(Om maar niet je hele post te quoten:)

@Die Hard:

Hulde! Geen idee dat dit al bekend was, ik had het in ieder geval niet officieel meegekregen.

Misschien zou je de volgende keer een kleine bronsvermelding kunnen doen? :)

Het spijt me in ieder geval dat ik zei dat je enkele voorspellingen presenteerde als feiten, het is zelfs erg goed uitgezocht! :klap:

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Overigens denk ik dat die 83 days staat voor het aantal in-game dagen dat is verstreken.

Maar waarom zou Rockstar Games dat willen doen? Bij spellen zoals DayZ is het vrij logisch, aangezien je zo lang mogelijk moet zien te overleven.. En als zulke statistieken worden bijgehouden is het niet logisch om deze te plaatsen op een plek die snel gebruikt moet kunnen worden (snel switchen tussen characters), alle andere informatie behalve die van de characters zit dan alleen maar in de weg.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Overigens denk ik dat die 83 days staat voor het aantal in-game dagen dat is verstreken.

Maar waarom zou Rockstar Games dat willen doen? Bij spellen zoals DayZ is het vrij logisch, aangezien je zo lang mogelijk moet zien te overleven.. En als zulke statistieken worden bijgehouden is het niet logisch om deze te plaatsen op een plek die snel gebruikt moet kunnen worden (snel switchen tussen characters), alle andere informatie behalve die van de characters zit dan alleen maar in de weg.

Geen idee. Maar in SA was toch ook de dag van de week weergegeven als je op TAB drukte? Dat had toch ook geen nut?

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Geen idee. Maar in SA was toch ook de dag van de week weergegeven als je op TAB drukte? Dat had toch ook geen nut?

Ik was vergeten dat die functie bestond in San Andeas, heb 't net nog even nagekeken (Waardoor ik natuurlijk weer een paar uur lekker aan 't spelen was). :puh:

Maar je hebt inderdaad gelijk. Echter was TAB in GTA:SA geen veel bezocht menu zoals het character-switch menu wordt, daarom vind ik het niet logisch om iets zonder enige functie in zo'n belangrijk menu te plaatsen. Ik ga er dan ook vanuit dat het geen simpel dag-tellertje is. We will see :)

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...