Jump to content

De Muziekkroeg - Het trefpunt voor geluidsjunkies


Silverbyte

Recommended Posts

  • Reacties 711
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • NicolaB

    88

  • Silverbyte

    75

  • GuitarGuy666

    73

  • Foreigner97

    49

Zijn er nog mensen die naar The Passion hebben gekeken? Alleen wat betreft de vele nummers die langskomen altijd een mooi evenement om naar te kijken. Dit jaar was het kwalitatief misschien wat minder dan voorgaande jaren, maar er kwamen nog genoeg nummers voorbij die zeker wel de moeite waard waren. Met Wit Licht door Jeroen van Koningsbrugge als absolute hoogtepunt. Ik wist niet dat die gast zo goed kon zingen!

Hij kan wel goed zingen, maar ik ben Jeroen van Koningsbrugge zó gewend van Nieuw Dier en de Lama's dat het me gewoon niet lukt om hem serieus te nemen. Ik zit mezelf onwillekeurig constant voor te bereiden op een plotselinge grap of dat hij plotseling gaat mompelen.

Verder is het enige wat ik van The Passion heb gezien een analyse van De Snijftafel, dat alleen de negatieve aspecten van de show belicht dus kan ik daar natuurlijk moeilijk een goede mening mee vormen.

Al weet ik van mezelf dat ik ook aardig kan mierenneuken, en vooral BN'ers daarbij een makkelijk doelwit van me zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...



Perfect om A Mind Slip van DeWolff te luisteren met een stokje wierook ernaast. Onvoorstelbaar goed nummer, wat de Nederlandse muziek betreft is het haast het beste wat ik ooit gehoord heb. Ik raad het eenieder van ganser harte aan om het eens te luisteren, ik krijg er geen genoeg van.
Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Wel, ik had kunnen zweren dat ik hier al over 1001 albums you must hear before you die had gepost. Alleszins: eind 2013 had ik me voorgenomen die hele lijst eens door te nomen en nu zit ik dus... nog geen 20 albums verder emo.gif De lijst loopt chronologisch vanaf de jaren '50 en die albums/stijlen kunnen me gewoon niet echt boeien. Daarom is het onderhand al 15 maanden geleden sinds ik de laatste keer een album van het lijstje kon strepen. Ik heb besloten weer te beginnen, hopelijk nu iets consistenter en aan een iets hoger tempo dan hiervoor. Anders zit ik er nog zo'n 75 jaar aan bezig, en dat is nu ook niet direct de bedoeling.

Momenteel ben ik bijna (ik zou bijna 'eindelijk' zeggen) klaar met de jaren '50. Als ik me daarna nog door het begin van de jaren '60 kan worstelen, kom ik eindelijk aan de stijlen/artiesten die me hopelijk wat meer gaan kunnen interesseren smile3.gif

Als ik trouwens iets positief moet zeggen over de jaren '50: de live albums die ze in clubs opnemen, met mensen die na elk nummer klappen, artiesten die grapjes maken en soms gewoon stukjes improviseren geven toch wel een zeer leuk sfeertje.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik wil juist de uitdaging uitgaan om ze alle 1001 te horen voor ik sterf. Mijn eerste doel is ook nog altijd om gewoon nieuwe muziek te leren kennen en artiesten die veel invloed hebben gehad op de evolutie binnen een bepaald genre. Maar als ik dan even 100 albums niet kan pruimen, dan vind ik het ook te stom dat ik er maar 901 zou hebben beluisterd. Bovendien denk ik dat het na de jaren '50 echt een stuk makkelijker gaat worden, denk ik.

Momenteel ben ik trouwens bijna door de jaren '50 heen. Ik zit nu te luisteren naar het derde laatste album: Kind Of Blue van Miles Davis. Perfect om op de achtergrond op te zetten en ondertussen wat anders te doen thumbsup2.gif

Edit: Wat ik wel soms doe is maar één volume van iets beluisteren, want sommige albums in de lijst bestaan uit meerdere volumes. En ook al heb ik erg genoten van bijvoorbeeld Ella Fitzgerald: 3 uur was me toch iets teveel van het goede, het moet een beetje vooruit gaan puh2.gif

Wat ik trouwens ook doe is een lijstje bijhouden en mijn bedenkingen vooraf en commentaar achteraf erbij zetten. Als ik dan later een album wil beluisteren, kan ik zien welk ik goed vond en welk minder.

Bewerkt: door thebig
Link to comment
Delen op andere websites

De jaren '40 en '50 hebben juist heel mooie muziek voortgebracht, vind ik. Ik vind Ella Fitzgerald en Miles Davis geweldig. Kind Of Blue is één van de meest iconische jazzalbums aller tijden, prima voor op de achtergrond, maar als je je er in gaat verdiepen, ontdek je dat er hele verhalen achter zitten.Veel artiesten uit die tijd speelden weliswaar 'standaardcomposities' die door talloze muzikanten zijn uitgevoerd, maar de echte grootheden, zoals ook Billie Holiday, Sarah Vaughan, etc. gaven daar toch weer een compleet eigen verpakking aan mee. Sowieso is jazz een heel interessant genre, wat mij betreft. Je hebt heel traditionele artiesten die vooral sfeervolle, rustige 'slow/smooth jazz' werk speelden, maar er zijn ook een heleboel experimentele, innovatieve muzikanten zoals Thelonious Monk en Sun Ra die weliswaar niet echt 'easy listening' waren, maar wel heel toffe dingen gemaakt hebben.

Link to comment
Delen op andere websites

De voorbeelden die ik hier had geplaatst waren ook wel allemaal dingen die me aanspraken. De jazz en vocal jazz cd's die in de lijst stonden vond ik allemaal wel goed, dat genre ligt me best wel. Het zijn gewoon veel andere dingen die me minder aanspraken. Zo zijn er ook enkele folk en country cd's en daar komen mijn haren recht van overeind, en niet op een positieve manier. Ik laat me trouwens ook wel graag ongelijk bewijzen wat die genres betreft. Zo ben ik nu aan het luisteren naar Marty Robbins' Gunfighter Ballads & Trail Sons. Dat is een classic country album en ik dacht dus dat het me niet ging liggen, maar er zitten een paar goede nummers tussen en het valt goed mee. Ik ga er zo meteen een nummertje in rate het nummer boven je plaatsen :tu:

Het is dus niet dat ik die albums allemaal slecht vond, maar ik verwacht gewoon dat de muziek die later werd gemaakt me vele malen beter gaat liggen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ja, ik kan me goed voorstellen dat de decennia daarna je meer aanspreken, kijkend naar waar je zoal naar luistert. Eigenlijk heeft elk decennium fantastische dingen voortgebracht.

Folk vind ik zelf wel een fijn genre, maar country is een beruchte stroming. Countrymuziek staat erom bekend vaak een beetje cheesy/corny te zijn, het is soms geen bijster intelligente muziek. Als ik country luister, is het vooral alt-country, dat is vaak wat duisterder en soberder en wat verder verwijderd van die typische Nashville-sound. Ik vind bijvoorbeeld Ryan Adams, The Jayhawks, Justin Townes Earle, etc. best wel oke. Als je dan nóg wat verder de duistere kant opgaat, kom je bij slowcore, met als misschien wel bekendste voorbeeld Mark Kozelek en zijn Red House Painters. Maar goed, ik denk dat je daar ook nog wel wat van tegen zult komen als je eenmaal bij de jaren '90 bent.

Even iets heel anders: ik heb een mondharmonica gekocht. Een Hohner Special 20 in C-stemming. Leek me altijd al leuk om eens mee aan de slag te gaan. Het gaat me tot nu toe best aardig af. De 2 en 4 draw benden (de noten buigen met een speciale ademtechniek, als het ware) lukt al aardig, dus nu een beetje simpele melodietjes proberen te maken.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Ik had 'm hier al gepost, maar eigenlijk mag deze uitvoering van The Circle of Life in dit topic niet ontbreken. Deze man heeft dit nummer uit The Lion King opgenomen met alleen zijn stemgeluid en percussie. En het resultaat mag er zijn!

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...

Nog één dag en dan komt Book of Souls van Iron Maiden uit! :dans: Ik heb hem al in mijn iTunes staan, en ben hem nu aan het luisteren. Tot nu toe écht een te gek album. Het eerste nummer heeft een beetje een lange intro, maar daarna wordt ie wel echt te gek.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...