Jump to content
Joriz

GTAV, Japan en Seks: Geen goede combinatie!


Censuur heeft bij spellen van Rockstar Games wel vaker een rol gespeeld. Zo is in de Duitse versies van GTA Vice City en GTA San Andreas minder bloed te zien, is er een bewerkte versie van het spel Bully en is het in Australië geen eens mogelijk om Manhunt het land in te krijgen. Nu op naar het volgens sommige meest perverse land ter wereld. Namelijk Japan. Ondanks dat ze in Japan de meest zieke dingen maken, moeten ze het altijd weer volgens Japanse wet censureren. Gamewebsite Kotaku kwam er achter dat de Japanse versie van Grand Theft Auto V bij sommige missiefragmenten dus ook anders was. Kortom kijk en vergelijk (dit filmpje bevat dikke spoilers en is mogelijk NSFW). knipoog.gif

Bron: Kotaku

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

Die martelscenes hadden voor mij anders ook niet gehoeven. Ging me toch net een tikkeltje te ver.

Die vond ik nou net het leukste :7

als je die leuk vond moet je wel een raar persoon zijn. Sorry dat ik het zeg hoor,

maar in mijn ogen vind niemand het leuk om irmand zo bruut toe te takelen totdat hij

Haast niets meer kan.

Ik vind het leuk omdat het een video game is, ik zou het nooit in het echt doen. Mijn moeder heeft er, wegens het geproefde geweld en grove taal, nog bezwaar tegen gehad dat ik V ging kopen, of überhaupt een PS3 :7. Dus wat ik bedoel: Ik wil het nooit in het echt doen, maar V is een open world game, waar je alles in mag doen. Ik ga nooit het pad op wat er in die game wel gebeurt. :t

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ik vond de betreffende missie die bepaalde scene ook niet heel veel toevoegen. Ik heb hier met meerdere (internationale) fans discussie over gehad. Aangezien je nergens anders in het spel de neiging hebt om dit soort dingen te doen past het misschien niet bij GTA. In tegenstelling tot Manhunt waarbij je dit wel 'leuk hoort te vinden'. Het enige wat ik mooi vond aan de missie was Trevors eindeloze monoloog op weg naar het vliegveld. Dit leek mij eerder een statement van Rockstar Games. Dat dit soort brute praktijken die nog steeds door bepaalde Amerikaanse overheidsinstellingen worden gedaan eindelijk is moeten stoppen. Leek even of je in een Amnesty International spotje zat. Dat was voor mij de enige reden dat ik vind dat Rockstar de missie in het spel moet laten zitten. Juist om dit soort 'politieke' dingen aan de kaak te stellen en je er over na te laten denken.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ik vind dat soort dingen nooit heel erg om te doen in een spel, dan doet het me niet zoveel. In het echte leven gaat het me natuurlijk te ver en wat jij zegt is dan ook wel interessant dat Rockstar Games het gebruikt om een statement af te geven. Het gebeurd natuurlijk nog vrij regelmatig en niet alleen in landen waarvan je 't zou verwachten. De Amerikanen doen d'r ook nog vrolijk aan mee. Los van dit als echt zoveel mensen hier last van hebben zouden ze natuurlijk de tussenweg kunnen zoeken dat je kan kiezen wat je wilt. Of de manier zoals het nu is of het spelen zoals de Japanners het voorgeschoteld krijgen.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Voor de zekerheid dit maar in een spoiler gezet.

Voorafgaand aan de martelscene krijg je een cutscene waarin die vent ondervraagd wordt door volgens mij Karen (Michelle). Daarin slaan ze hem met een zaklamp en eisen ze dat hij gaat praten en uiteindelijk dreigen ze dat ding in z'n kont te steken.

Maar volgens mij gebeurd dit echt hoor, wat ik in die spoiler heb gezet. Het viel op zich nog wel mee maar het leek, zoals Joriz zegt, een statement van Rockstar. Eerlijk gezegd vond ik de martelscene best wel grappig, alleen het trekken van de tand had er dan wel uit gemogen. De rest hoort gewoon in de game, hoe ranzig of erg het ook is. Dan denk ik dat het doodschieten of executeren van iemand toch nog wel wat ernstiger is.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ik vond die laatste scene niet té erg, voor mij persoonlijk, maar ik kan zeker begrijpen dat iemand anders het wel te ver vindt gaan. Ik begrijp deels ook niet echt waarom het in GTA zit, in Saw en Manhunt weet je dat je zoiets moet doen, daar koop je het voor.

Ik heb die censuur niet zo veel begrepen in Japan, ze zijn daar ook echt niet de netste..

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ik vind dat soort dingen nooit heel erg om te doen in een spel, dan doet het me niet zoveel.

Zoiets heb ik ook, vond het nog best leuk om te doen :7 Natuurlijk is er een groot verschil tussen een game en dat dit ooit in het echt zou gebeuren, maar ik vind het perfect passen bij Trevor's karakter. Maar het kan zijn dat dit inderdaad als 'schokkend' word ervaren wat ik ook wel goed begrijp.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Die gedachte had ik ook nog inderdaad. Trevor heeft gewoon een zieke gedachte en door middel van deze missie word dat nog een keer benadrukt. Wanneer je dit soort dingen kunt uitvoeren moet je ergens toch wel een zieke en verknipte geest hebben. Ik zou dit niet kunnen doen want zou daar echt wel blijvend last van hebben.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

En tegelijkertijd liet het ook de andere kant van Trevor zien, waar hij de arme man naar het luchthaven brengt om te vluchten (al zij het onder lichte drang) en waar zijn monoloog enorm interessant is. Ik vind het wel goed dat Rockstar zoiets heeft durven doen. Okej, het is wat controvers, maar tegelijkertijd is het ook een manier om de speler de gruwel van zo'n praktijken te tonen via een game. Ik vond het op eerste zicht een wat vreemde missie, maar in retrospect is het ook wel interessant. Chapeau Rockstar daar.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...