Jump to content

Paarse Vrijdag 2013


Grand Theft Auto TOM

Recommended Posts

De afgelopen weken is het sommigen misschien wel opgevallen dat er voorbereidingen werden gedaan op verschillende scholen om homofobie onder Nederlandse homoseksuelen onder de aandacht te brengen. Jaarlijks worden enorm veel homo's gepest, omdat ze 'anders' zijn dan de rest. Paarse Vrijdag is één van de vele acties waarmee men dit zoveel mogelijk wil proberen in te perken, samen met natuurlijk Roze Maandag, de Gay Pride enzovoort.

Je kunt de actie zelf steunen op verschillende manieren. Zo kon je tot voor kort geleden speciale 'Stop Homofobie' bandjes verkrijgen (zie afbeelding). Op scholen die een GSA (Gay Straight Alliance) hebben werden deze gratis of tegen een laag bedrag beschikbaar gesteld aan geïnteresseerden. Je kunt echter natuurlijk ook gewoon een paars shirt, broek, strikje om je pols of wat dan ook dragen. Of houd het extra subtiel door bijvoorbeeld het achtergrondje op je smartphone naar paars te veranderen.

DSCF5477.JPG

De bekende bandjes met 'Stop Homofobie' erop

Of je nou wel of niet homo bent, met deze actie steun je homoseksuelen in Nederland en natuurlijk in de rest van de wereld. Laat zien dat jij voorstander bent van homoseksualiteit door iets paars te dragen of iets positiefs te zeggen. Dat kan in dit topic, maar ook op sociale media als Twitter of Facebook. Iedere steun is welkom!

Draag jij vandaag paars op school? Reageer! Gelieve alleen respectvolle reacties en geen negatieve uitingen omtrent de actie te plaatsen. Als je het overdreven vind, dan zegt dat al iets over jouw houding naar homo's toe. Met andere woorden, dan hoor je ook niet in dit topic te zijn. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 52
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Venzio

    6

  • Grand Theft Auto TOM

    6

  • SpacyColours

    6

  • NicolaB

    6

Mooi initiatief! Al is het zo jammer dat er voor zoiets vanzelfsprekend actie gevoerd moet worden... Een wereld waarin iedereen zichzelf kan zijn zou toch zo prachtig zijn. Ik steun zulke zaken maar al te graag, en het bestrijden van homofobie is toevallig een van de zaken waar ik wekelijks over praat tegen andere mensen. Net omdat ik het zo normaal vind dat er holibi's zijn. En eigenlijk zijn ze ook niet 'anders', ze zijn net als de hetero's, zwarten, blanken, mannen, vrouwen, ... mensen met goede en slechte eigenschappen. Hopelijk veranderd de wereld snel op een manier zodat iedereen z'n plaatsje vindt in de maatschappij.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik kan niet anders dan de mening van ZaroX in de statusupdates te delen. Laat ik voorop stellen dat ik he-le-maal niets heb tegen homo's, ik heb familie en vrienden die homoseksueel zijn, en daar zou ik ze nooit op afrekenen. Dat er homofobie bestaat is inderdaad ontzettend jammer. Maar, sorry dat ik het zeg, homo's hebben dit ook best wel aan zichzelf te danken. Ze wíllen zich onderscheiden van de rest, zie bijvoorbeeld de Gay Pride, maar ook in de omgang. Zij willen wel hetzelfde behandeld worden, maar gedragen zich wel anders? Dat gaat er bij mij niet in. Als zij zelf "compleet normaal" doen, dan beschouwen mensen hen ook eerder als "compleet normaal".

En om het hier meer bij het forum te betrekken; Tom, hoe vaak laat jij vallen dat je homoseksueel bent? Als jij behandelt wilt worden als enig ander, waarom laat je het dan zo ontzettend vaak vallen? Ik zeg toch ook niet dagelijks dat ik hetero ben? Jullie ideaal is dat het niet uitmaakt of je homo of hetero bent, maar toch leggen jullie er zelf keer op keer de nadruk op...

Toch best ironisch dat deze dag komt een paar dagen nadat Australië het homohuwelijk heeft verboden en India homoseksualiteit weer strafbaar heeft gesteld. :7

Gelieve alleen respectvolle reacties en geen negatieve uitingen omtrent de actie te plaatsen. Als je het overdreven vind, dan zegt dat al iets over jouw houding naar homo's toe. Met andere woorden, dan hoor je ook niet in dit topic te zijn. :puh:

Je wilt een discussietopic, maar wilt geen andere mening horen dan die van jouzelf. Dan is dit geen discussietopic. Echt onzin dat hier niet op mag worden gereageerd dat men het overdreven vindt. Met respect; ja, maar dat moet niet alleen in een homo-topic, maar in elk topic op het forum.

Link to comment
Delen op andere websites

Sorry maar als je het mij vraagt is het simpel:

Wil je normaal behandeld worden gedraag je dan ook normaal en laat dit soort dagen achterwegen want bij jeugd heeft dit een omgekeerd effect..

Ik kan dit eigenlijk grotendeels alleen maar beamen. Waarom moet er een Gay Pride zijn? Er is toch ook geen Hetero Pride? Ik vind dat iedereen evenveel respect moet krijgen en ik heb ook zeker niks tegen homo's maar op deze manier komt het voor mij over als aandachttrekkerij en dat is toch juist niet de bedoeling omdat mensen juist dan er tegenop komen omdat er -mijn mening- dan een beetje te veel aandacht aan gegeven aan iets wat eigenlijk normaal hoort te zijn, en wat homo's toch ook willen?

Link to comment
Delen op andere websites

Mensen die iets tegen homo's hebben leven nog in de steentijd of zijn te ver doorgeslagen in hun religie. In plaats van dat we allemaal van die bandjes dragen, heb ik liever dat mensen die homo's slaan of discrimineren harder aangepakt gaan worden.

@ Dutchy: lang niet elke homofiel doet mee aan de homocultuur. Dat is alleen de manier waarop je ze op TV ziet, met Gaypride en zo, wat inderdaad wel een beetje een rol speelt bij het feit dat homo's als "anders" worden gezien.

Mij maakt het dus niets uit wat iemand's geaardheid is. Ik heb ook geen bandje nodig om tegen homofobie te zijn.

:7 @ "het achtergrondje van je smartphone naar paars veranderen". Is dat tegenwoordig de manier waarop je zegt dat je ergens voor staat? :puh:

Bewerkt: door SpacyColours
Link to comment
Delen op andere websites

Bij mij op school hebben we een jongen die zelf ook homo is, en die wou er meer aandacht voor hebben. Toen heeft hij bij de organisatie een pakket gekregen met posters en de bandjes. Hij heeft ze zelf op school uitgedeeld, en heeft er ook heel open over gepraat bij de mensen. Maar dan hoor je ook weer op het schoolplein die er totaal niet over kunnen dat 'zulke mensen' dat zomaar op het schoolplein doet. Ik heb het bandje al paar dagen geleden gekregen, en ik heb er gewoon ermee in het openbaar gelopen. Ik vind dat gepest en mensen die hun keuze is om 'homofoob' te zijn een zeer slechte keuze. Iedereen mag toch zelf weten wie die als persoon is? Iedereen is eigenlijk gewoon als het liedje van Lady Gaga.. Born This Way. Ik doe tenminste niet mee aan dat zwakke gepest tegen homo's en getreiter. Kan daar totaal niet over :puh:

Bewerkt: door Extreem
Link to comment
Delen op andere websites

Ik kan niet anders dan de mening van ZaroX in de statusupdates te delen. Laat ik voorop stellen dat ik he-le-maal niets heb tegen homo's, ik heb familie en vrienden die homoseksueel zijn, en daar zou ik ze nooit op afrekenen. Dat er homofobie bestaat is inderdaad ontzettend jammer. Maar, sorry dat ik het zeg, homo's hebben dit ook best wel aan zichzelf te danken. Ze wíllen zich onderscheiden van de rest, zie bijvoorbeeld de Gay Pride, maar ook in de omgang. Zij willen wel hetzelfde behandeld worden, maar gedragen zich wel anders? Dat gaat er bij mij niet in. Als zij zelf "compleet normaal" doen, dan beschouwen mensen hen ook eerder als "compleet normaal".

Wat een treurige mening. Waarom zouden homosexuelen zich anders moeten gedragen om gelijkwaardig behandeld te worden? De basis voor de rechtsstaat Nederland is juist dat iedereen, ongeacht geslacht, sexualiteit, of religie, gelijkwaardig is.

Misschien ben je er niet van bewust, maar jij maakt net zo veel gebruik van je grondrechten als ieder ander. Zonder twijfel heb jij meningen en gewoonten die niet aansluiten bij de meerderheid. Dat is immers wat jou jezelf maakt. Dat is hoe jij jezelf onderscheidt van anderen: Je identiteit. Vind jij het rechtvaardig om daarom anders behandeld te worden? Ik betwijfel het. Ditzelfde geldt ook voor homo's: Door zich anders te gedragen en kleden onderscheiden zij zich van de massa, en laten de wereld zien dat zij individuen zijn. Zij worden hierdoor verbonden met andere homo's; in kort, zij vormen een subcultuur. Net zoals andere subculturen moet ook de 'gay lifestyle', bij gebrek aan een ander woord, beschermd worden tegen de tirannieke meerderheid.

Link to comment
Delen op andere websites

Iedereen mag toch zelf weten wie die als persoon is? Iedereen is eigenlijk gewoon als het liedje van Lady Gaga.. Born This Way. Ik doe tenminste niet mee aan dat zwakke gepest tegen homo's en getreiter. Kan daar totaal niet over :puh:

Prima, maar ik mag zelf ook weten met wie ik om ga en wat ik van mensen vind. Zoals ik al zei; iedereen is hetzelfde, ongeacht geslacht, voorkeuren of dergelijke maar als je zelf geen vervelende aandacht wilt dan moet je ook niet 'onnodig' aandacht zoeken als met een Gay Pride.

EDIT: niet op je persoonlijk gericht

Bewerkt: door Venzio
Link to comment
Delen op andere websites

Iedereen mag toch zelf weten wie die als persoon is? Iedereen is eigenlijk gewoon als het liedje van Lady Gaga.. Born This Way. Ik doe tenminste niet mee aan dat zwakke gepest tegen homo's en getreiter. Kan daar totaal niet over :puh:

Prima, maar ik mag zelf ook weten met wie ik om ga en wat ik van mensen vind. Zoals ik al zei; iedereen is hetzelfde, ongeacht geslacht, voorkeuren of dergelijke maar als je zelf geen vervelende aandacht wilt dan moet je ook niet 'onnodig' aandacht zoeken als met een Gay Pride.

Dat klopt inderdaad, maar in de huidige 'samenleving' wordt pesten wat een beetje persoonlijker. Dat is het altijd al geweest, maar het blijft toch wel zo dat homo's even veel rechten hebben dan heteroseksuelen. Dit gaat dan toevallig over homofobie op scholen, waar ik overigens dus best wel tegen ben. Over de Gay Pride, daar ben ik het wel mee eens. Kijk dat je een feestje wil hebben is goed, maar ik onnodige aandacht? Ik weet het niet ( :7) Als er een evenement zou zijn voor hetero's dan zouden die even goed aandacht zouden zoeken.

Bewerkt: door Extreem
Link to comment
Delen op andere websites

Wij zijn tegen homofobie en dragen een paars armbandje en als liefst lopen we met een regenboogvlag dat in een hipsterkostuum inclusief skinnyjeans en een verwijfd kapsel.

Ja, dat kan een manier zijn om de afstand tussen 'homo' en 'homofoob' klein te maken. Maar zeg nou zelf, ik kan in m'n nakie over een voetbalveld rennen om respect te krijgen voor dieren die geslacht worden. Maar de meesten zullen denken: Waarom wordt die gozer niet geslacht?!?

Misschien ben ik wel daarin net zo uniek als de homo zelf hoor. Maar is niet de intentie gewoon, dat je mag vallen op wie je mag vallen? Ik snap niet dat men daar parades voor moet hebben, gekleurde vlaggen, een fobie tegen homofobische reacties etc, etc...

Link to comment
Delen op andere websites

Wij zijn tegen homofobie en dragen een paars armbandje en als liefst lopen we met een regenboogvlag dat in een hipsterkostuum inclusief skinnyjeans en een verwijfd kapsel.

Dat is echt het belachelijkste post die ik ooit op dit forum heb gezien. Mensen die tegen homofobie zijn niet automatisch personen die een hipsterkostuum dragen met skinnyjeans en een verwijfd kapsel? :7

Link to comment
Delen op andere websites

Wij zijn tegen homofobie en dragen een paars armbandje en als liefst lopen we met een regenboogvlag dat in een hipsterkostuum inclusief skinnyjeans en een verwijfd kapsel.

Dat is echt het belachelijkste post die ik ooit op dit forum heb gezien. Mensen die tegen homofobie zijn niet automatisch personen die een hipsterkostuum dragen met skinnyjeans en een verwijfd kapsel? :7

Ooit van sarcasme gehoord? Sjezus

Link to comment
Delen op andere websites

Wij zijn tegen homofobie en dragen een paars armbandje en als liefst lopen we met een regenboogvlag dat in een hipsterkostuum inclusief skinnyjeans en een verwijfd kapsel.

Dat is echt het belachelijkste post die ik ooit op dit forum heb gezien. Mensen die tegen homofobie zijn niet automatisch personen die een hipsterkostuum dragen met skinnyjeans en een verwijfd kapsel? :7

Zie je mij dat schrijven? Ik ben zelf ook niet zo'n fan van homofobie. Doch zou ik niet (op zo'n manier) een paarse vrijdag, of laat ik het beter noemen Een dag van respect en gelijkheid, creëren.

Bewerkt: door commandant
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...