Jump to content

Paarse Vrijdag 2013


Grand Theft Auto TOM

Recommended Posts

Toevallig dat ik dit topic zie, paar maanden geleden begonnen klasgenoten van mij er ook over om paars te gaan dragen voor homorechten of iets in die trant, het enige wat ik kon denken ''daar gaan we weer'' waar ik vooral me aan erger is dat het grote publiek hier in Nederland ''Homoseksuelen'' iets speciaals vindt, iets wat door IEDEREEN geaccepteerd moet worden of je het nou leuk vindt of niet, hier in Nederland wordt het homo zijn echt op handen en voeten gedragen, want als je homo bent ben je speciaal en moet iedereen je leuk en aardig vinden, ik wil ten eerste zeggen dat ik geen hekel heb aan homo's en ik haat ze totaal niet, ik heb een hekel aan aandachttrekkers en dat zijn de meeste homo's hier in Nederland, en dan horen mensen al zeggen "wat weet jij er nou van?'' ik woon in de grote stad en ik ken genoeg homoseksuelen (Ja ook in mijn vriendengroep) maar als ik bijv. in een groep zeg dat ik iemand niet mag omdat ie zich nichterig gedraagt moet je zien wat voor boze blikken ik kan krijgen want ja tegenwoordig voelt iedereen zich gekwetst als je gewoon je mening uit, dus terug te komen op paarse vrijdag, wat heeft een homo eraan als je paars draagt? het is gewoon pure aandachttrekkerij niks meer niks minder, maar als ik zo mijn klasgenoten hoor voor andere minderheden zoals Buitenlanders, gehandicapten en daklozen hoor ik dat ''ze moeten oprotten'' of dat ''ze maar werk moeten zoeken'' en dat ''het heel jammer voor hun is'' daarom snap ik niet dat er zoveel aandacht naar de homoseksuelen gaat terwijl er mensen zijn die het veel minder goed hebben, je mag best homo zijn maar schreeuw het niet van de daken.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 52
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Venzio

    6

  • Grand Theft Auto TOM

    6

  • SpacyColours

    6

  • NicolaB

    6

Toevallig dat ik dit topic zie, paar maanden geleden begonnen klasgenoten van mij er ook over om paars te gaan dragen voor homorechten of iets in die trant, het enige wat ik kon denken ''daar gaan we weer'' waar ik vooral me aan erger is dat het grote publiek hier in Nederland ''Homoseksuelen'' iets speciaals vindt, iets wat door IEDEREEN geaccepteerd moet worden of je het nou leuk vindt of niet, hier in Nederland wordt het homo zijn echt op handen en voeten gedragen, want als je homo bent ben je speciaal en moet iedereen je leuk en aardig vinden, ik wil ten eerste zeggen dat ik geen hekel heb aan homo's en ik haat ze totaal niet, ik heb een hekel aan aandachttrekkers en dat zijn de meeste homo's hier in Nederland, en dan horen mensen al zeggen "wat weet jij er nou van?'' ik woon in de grote stad en ik ken genoeg homoseksuelen (Ja ook in mijn vriendengroep) maar als ik bijv. in een groep zeg dat ik iemand niet mag omdat ie zich nichterig gedraagt moet je zien wat voor boze blikken ik kan krijgen want ja tegenwoordig voelt iedereen zich gekwetst als je gewoon je mening uit, dus terug te komen op paarse vrijdag, wat heeft een homo eraan als je paars draagt? het is gewoon pure aandachttrekkerij niks meer niks minder, maar als ik zo mijn klasgenoten hoor voor andere minderheden zoals Buitenlanders, gehandicapten en daklozen hoor ik dat ''ze moeten oprotten'' of dat ''ze maar werk moeten zoeken'' en dat ''het heel jammer voor hun is'' daarom snap ik niet dat er zoveel aandacht naar de homoseksuelen gaat terwijl er mensen zijn die het veel minder goed hebben, je mag best homo zijn maar schreeuw het niet van de daken.

Je zegt het zelf heel mooi: iets dat door iedereen geaccepteerd moet worden. Maar zo simpel is het natuurlijk niet. Het feit dat homo's en lesbiennes in Nederland gelijke rechten hebben en gelijk behandeld dienen te worden, betekend nog niet dat het ook zo is. Er zijn nog genoeg mensen die er (fel) op tegen zijn:

Dagelijks registreert de politie gemiddeld drie gevallen van anti-homogeweld, waarvan overigens zestig procent in Amsterdam. En sinds deze meting begon in 2009, stagneert het aantal gevallen van geweld en bedreiging. Door gebrek aan landelijke uniformiteit binnen de politie kan het getal zelfs hoger liggen, meldt de politie.

Dat de vraag ‘Accepteert u homo’s?’ niet met een simpele ‘ja’ of ‘nee’ kan worden beantwoord laat onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau zien.

Uit hun meest recente onderzoek waarin de homo-acceptatie in Nederland wordt gemonitord blijkt dat negen van de tien Nederlanders het prima vindt dat homoseksuele mannen en vrouwen een leven moet kunnen leiden zoals zij dat willen. Maar dat leven moet dan niet bestaan uit het openlijk zoenende, want dat vindt bijna een op de drie Nederlanders ‘aanstootgevend’ als het mannen betreft. Ook het idee dat twee mannen seks met elkaar hebben, daar walgt 17 procent van Nederland van (en een kwart van Nederland wenst zich er niet duidelijk over uit te spreken). Ruim één op de vijf Nederlanders ziet liever een heteroseksueel koppeltje hand in hand lopen dan een mannenstel.

GEzgpqr.png?1

Bron: HP/De Tijd & Sociaal Cultureel Planbureau

Het is niet meer dan logisch dat, gezien de huidige sociale situatie omtrent de acceptatie, er af en toe hier extra aandacht voor wordt gevraagd. Of dat nou met een botenparade of een 'draag paars'-dag is maakt niets uit. Wat een homo/lesbienne eraan heeft als jij (of iemand anders) paars draagt? Het idee dat hij/zij gesteund en geaccepteerd wordt.

Het feit dat jij in een grote stad woont of homo's in je vriendengroep hebt maakt nog niet dat je weet hoe de homoacceptatie er in Nederland voor staat. De vergelijking met de acceptatie voor buitenlanders en daklozen heeft daar ook weinig mee van doen. Vind het sowieso trouwens vreemd dat je het hebt over acceptatie en niet wilt dat iemand 'te nichterig doet' of 'het van de daken schreeuwt'.

Link to comment
Delen op andere websites

[...] ik woon in de grote stad en ik ken genoeg homoseksuelen (Ja ook in mijn vriendengroep) maar als ik bijv. in een groep zeg dat ik iemand niet mag omdat ie zich nichterig gedraagt moet je zien wat voor boze blikken ik kan krijgen want ja tegenwoordig voelt iedereen zich gekwetst als je gewoon je mening uit.

Maar het is toch gewoon logisch dat iemand zich gekwetst voelt wanneer degene wordt aangepakt op een plek die meestal ver wordt verborgen voor vrienden? Alhoewel, ik zou het niet vreemd vinden als een vriend zich gekwetst voelt omdat ik hem beledig op zijn gedrag, die overigens ook weer wordt geassocieerd met zijn geaardheid. Ik begrijp je punt wel hoor, maar sommigen reageren uiteraard weer anders hé? Als ik een opmerking naar een persoon maak kan ik het heel normaal vinden, terwijl het eigenlijk best wel beledigend is. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk altijd bij mezelf: merk bij diegene aan wat dat gedrag doet bij jou en nog geen eens in basisprincipe dat hij/zij dat gedrag niet mag vertonen. De meeste mensen zullen dan stoppen met dat gedrag te vertonen.

Daarbij moet ik ook zeggen dat ik een inschaling naar geaardheid voor een groot deel als onnodig racisme ervaar.

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk altijd bij mezelf: merk bij diegene aan wat dat gedrag doet bij jou en nog geen eens in basisprincipe dat hij/zij dat gedrag niet mag vertonen. De meeste mensen zullen dan stoppen met dat gedrag te vertonen.

Daarbij moet ik ook zeggen dat ik een inschaling naar geaardheid voor een groot deel als onnodig racisme ervaar.

Hoezo racisme? We praten niet over rassen maar over geaardheden. Dan valt het toch onder discriminatie?

Ik kan mijn mening over homoseksualiteit heel eenvoudig uitdrukken: Hoe het ook wendt of keert, liefde is liefde :)

Bewerkt: door ERRWINS
Link to comment
Delen op andere websites

Racisme, is een inschaling (differentie) van de mensheid in rassen. Dit gebeurd op zowel uiterlijke, genetische als fenotypische kenmerken. Dat kan zwart of wit zijn, dik of dun, joods of christelijk, Nederlander of Marokkaan, (vallend op een-) man of vrouw, autisme of een persoon met kanker.

Daarbij ligt het woord discriminatie, gelijnd aan racisme (omdat dit racisme een discriminerend (=> differentie) begrip is). Dat hoeft niet per definitie negatief discriminerend te zijn*.

Ik ervaar het als onnodig racisme, omdat het simpelweg (indirect), naar aanleiding van het gedachtegoed van de Nederlandse burger, in het Nederlands recht geschreven staat (al dan niet grondrechtelijk). Daarbij is dat natuurlijk bij veel gevallen zo, maar ik ben van mening dat het echt stimulans moet nodig hebben om tot verandering van het algemeen gedachtegoed van het begrip te komen (=> stimulans voor verandering van termen als "homo", " gay").

Logisch te begrijpen is het wel, want voor velen is het een deviatie (afzetting tegen) van de heersende maatschappij. Een goed begin is het om het in het openbaar algemeen helder kenbaarder te maken, dat er echt geen verschil in is. Maar goed dat is hetzelfde met racisme in uiterlijkheden, zoals mensen met een boggel of negroïde personen; dat blijft nog wel eventjes het geval.

* je kan natuurlijk ook positief discrimineren, zoals bijv. christelijke mensen onderling in een kerk, een trouwerij van een man en vrouw en negroïde personen die elkaar 'nigga' noemen- en homo's die elkander 'gay' noemen als geuzennaam.

Link to comment
Delen op andere websites

Heel strikt genomen is de (wettelijke) definitie van racisme (volgens de Verenigde Naties):

"Elk onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur gebaseerd op ras, huidskleur, afstamming, of nationale of etnische oorsprong die het doel of effect heeft van opheffing of aantasting van erkenning, genieting of uitoefening, op basis van gelijkwaardigheid, van mensenrechten, en fundamentele vrijheden in het politieke, economische, sociale, culturele of enig ander veld van het openbare leven."

Kenmerken als geloof, geslacht, seksualiteit en dergelijken behoren niet tot het racisme. Er kan wel degelijk positief of negatief gediscrimineerd worden op deze kenmerken maar dat noem je dan discriminatie, geen racisme. Racisme staat synoniem voor rassendiscriminatie: discriminatie op de basis van 'een ras'. Racisme is dus een vorm van discriminatie, andersom kan je niet zeggen dat discriminatie per se racisme is.

Bewerkt: door Jaszpehr
Link to comment
Delen op andere websites

Een instantie zoals de VN zet natuurlijk een erg ruime definitie neer (naar waar al de lidstaten overeen zijn gekomen).

De Nederlandse wetgeving zet het al weer op een heel ander niveau neer.

Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap

bron

Waar het mij om draait, is dat buiten deze bekrachtiging van de wettelijke kaders (die dus over het algemeen naar algemeen gedachtegoed zijn opgesteld van de bevolking waarover het zich uitspreekt) er een tendens in te vinden is, van wat voor inschaling/differentie van de mensheid in rassen dan ook. Maar ja, dat blijven wereldbrede kaders zonder invulling. Zo'n kijk helpt wel vaak om "out-of-the-box" te denken en het overzicht te zien, voor als je dus echt dat nieuwe beleid wilt gaan schrijven en zelf de wetteksten wilt beïnvloeden. :puh:

Maar goed voor dat het geval is, lijkt me het goed om dit beeld (gebaseerd op de alreeds bestaande wettelijke teksten) algemeen te laten weerklinken. Hierdoor denk ik persoonlijk dat überhaupt de verschillen minder worden. Het zegt al genoeg dat nu 2 mensen op mij reageren, die denken dat racisme (bij wijze van :puh:) alleen tussen zwart en wit is.

zoals ik altijd lekker self-centered zeg: "I don't care what you think, but I do care that what you think will be weighed in my thoughts."

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...