thebig Geplaatst: 14 februari 2014 Rapport Geplaatst: 14 februari 2014 Wegens de recente ontwikkelingen rond de Belgische euthanasiewet wou ik eens weten wat jullie mening erover is. Aangezien er geen topic bestaat over dit onderwerp of over euthanasie zelf, heb ik dit topic even aangemaakt. België staat dus op het punt het tweede land in de wereld te worden dat de euthanasie ook beschikbaar gaat maken voor minderjarigen, het eerste land was Nederland. Dit doet denken aan enkele jaren geleden, waar Nederland het eerste land was dat euthanasie voor meerderjarigen legaliseerde, een goed jaar later gevolgd door België. Er is echter een groot verschil tussen de twee wetten: in Nederland is er nog steeds een leeftijdslimiet van 12 jaar, kinderen die dus in aanmerking zouden komen voor euthanasie moeten dus eerst 12 jaar worden voor ze euthanasie kunnen plegen. In de Belgische variant, waarvoor ondertussen groen licht is gegeven, staat er in theorie geen leeftijd op. Bij wijze van spreke zou een kind dat net uit de baarmoeder is gekomen al euthanasie kunnen plegen. Natuurlijk is het niet zo extreem, je kan namelijk niet zomaar euthanasie plegen. Sowieso blijven de normale voorwaarden om euthanasie te plegen bestaan. Ik citeer van Wikipedia (belangrijkste punten in het vet): De voorwaarden voor euthanasie in België zijn: ondraaglijk en uitzichtloos fysiek of psychisch lijden, zonder kans op herstel of verbetering van levenskwaliteit. Het verzoek tot euthanasie dient vrijwillig, overwogen en op herhaaldelijk verzoek te gebeuren door patiënt zelf. De patiënt moet zich in een medisch uitzichtloze toestand bevinden, maar hoeft niet terminaal te zijn. Ook kan elk Belgische staatsburger in een voorafgaande wilsverklaring zijn keuze voor euthanasie laten vastleggen voor het geval hij ooit in een onomkeerbare coma terecht komt. Over het algemeen zijn de voorwaarden voor minderjarigen hetzelfde, al zijn er twee grote verschillen. Ten eerste kan deze keuze niet zelfstandig gemaakt worden door een minderjarige patiënt, de ouders moeten akkoord gaan met de aanvraag tot euthanasie vooraleer deze uitgevoerd kan worden. Verder kan een euthanasie enkel op basis van fysisch lijden goedgekeurd worden, bij psychisch lijden moeten minderjarigen nog altijd wachten tot ze meerderjarig zijn. In België zelf en ook door de internationale gemeenschap wordt er verontwaardigd gereageerd. Zo was er eerder deze week een emotionele oproep van kinderartsen om de wet niet te stemmen en ook tijdens de debatten hebben CD&V en cdH, respectievelijk de Vlaamse en Waalse christendemocratische partij, een oproep gedaan om tegen het voorstel te stemmen. Dit heeft uiteindelijk niet gebaat, de wet is met een redelijke meerderheid aanvaard. In het buitenland is dit onderwerp voorpaginanieuws voor de kranten en is het ook veel aangehaald in nieuwsprogramma's. Er wordt niet geschroomd om het woord 'kindermoord' te gebruiken. Het meest extreme voorbeeld is van het Amerikaanse CBN News. De nieuwszender noemt België een 'Culture of Death' en maakt de link met het koloniale Congo, waar handen van mensen afgehakt werden als ze niet genoeg rubber konden leveren (Link naar het filmpje). Nu is mijn vraag wat jullie hier van vinden. Vinden jullie deze euthanasiewet verregaand, of vinden jullie dat het nog extremer mag, bijvoorbeeld door ook euthanasie bij psychisch lijden bij minderjarigen toe te laten? Is de Nederlandse euthanasiewet beter (genuanceerd) dan de Belgische? Is de kritiek van de internationale gemeenschap terecht, of zouden ze beter werk maken van een soortgelijke wet in hun land? Als dit nodig zou blijken mag er ook over euthanasie in het algemeen gediscussieerd worden, maar ik zou graag willen dat, toch zeker in het begin, aan het oorspronkelijke, specifiekere onderwerp wordt gehouden. Reageren
Krikke1992 Geplaatst: 14 februari 2014 Rapport Geplaatst: 14 februari 2014 Ik vind dit persoonlijk een zeer goede zaak... toch alleszins voor jongeren. Voor echt kleine kinderen wil ik me daarover niet echt uitspreken omdat zei de situatie misschien niet helemaal begrijpen. Langs de andere kant is het natuurlijk wel verschrikkelijk om je kind te zien leiden, en is het goed dat er een oplossing geboden wordt. Het is ook niet dat er nu massaal veel aanvragen ingediend gaan worden. ik geloof dat het er in Nederland nog maar vijf zijn geweest sinds de goedkeuring van de wed daar. Bovendien vind ik het een beetje absurd om het recht te willen sterven af te nemen van een individu. voor wie er een einde aan wil maken, is dit de mooiste oplossing. Een vriend van mij was minderjarig enkele jaren geleden, en had een hoop psychische / mentale aandoeningen die zijn wil om te leven deed verdwijnen als sneeuw voor de zon. Lange depressies, instellingen etc. zijn hem voorbij gegaan. Tot hij zich ook wou 'aanmelden' voor euthanasie. Toen niet mogelijk. Gevolg: hij is onder de trein gesprongen. Met deze anekdote wil ik niet zeggen dat op iedereen die een beetje depressief is euthanasie uitgevoerd moet worden. Wat ik wel wil zeggen is dat mensen die al jaren geen uitweg meer zien en suicidaal zijn, deze optie wel moeten krijgen. Voor ouders, familie en vrienden is het veel 'aangenamer' om je zoon / familielid / vriend zien ingeslapen worden, dan politie aan je deur te krijgen met de melding dat hij / zij onder de trein gesprongen is. Dus mijn opinie: goed. Aangenamer voor de persoon zelf, en voor alle nabestaanden. Maar enkel in gevallen waarbij iemand bij volle verstand is en oprecht euthanasie aanvraagt, en niet in een vlaag van paniek. Ook jongeren vanaf 14 of 16 jaar zouden hierop beroep moeten kunnen doen indien zij psychisch zwaar ziek zijn. Op zelfmoord zit echter niemand te wachten, en wie echt dood wil, zal naar gruwelijkere dingen grijpen dan euthanasie. Ik heb al zo'n vijf keer met zelfmoord van vrienden te maken gekregen, en dit is toch telkens een schok die je nooit meer wil beleven. Reageren
MegaPilot Geplaatst: 14 februari 2014 Rapport Geplaatst: 14 februari 2014 Hoe hypocriet is deze wereld wel niet. Men is blijkbaar van mening dat kinderen afgrijselijke pijn moeten lijden om dan alsnog te sterven ipv het lijden vroegtijdig te beëindigen. Bende sadisten. Reageren
JustDoIt. Geplaatst: 14 februari 2014 Rapport Geplaatst: 14 februari 2014 Ik ben het er helemaal mee eens want niks is verschrikkelijker dan je eigen kind zien lijden aan de vreselijke ziektes die hij/zij dan heeft. Nu snap ik wel dat vele mensen vinden dat er een limiet op moet zitten van minimaal 12 jaar maar soms moeten die ouders goed na denken wat ze hun kind en zelf wel allemaal niet aandoen, je eigen kind die 24 uur per dag pijn heeft en zij zelf die maar zitten te huilen. En soms is het moeilijk toe te geven dat het beter is om ze euthanasie te helpen dan dat ze pijn lijden. Want nogmaals niks is erger dan je eigen kind aan het lijntje te houden, wat overigens ook veel mensen doen bij huisdieren. (honden die pijn lijden wegens een tumor/oogontstekingen naarmate ze ouder worden en dan niet toegeven om het beestje beter in te laten slapen). Reageren
NicolaB Geplaatst: 14 februari 2014 Rapport Geplaatst: 14 februari 2014 Op psychisch niveau vind ik het wat minder mooi. Want juist in je jeugd kan je nog veel veranderen. Op fysiek niveau vind ik het wat anders (als je bijv 2 hoofden en kanker hebt ofzo). Reageren
TekaLoca Geplaatst: 15 februari 2014 Rapport Geplaatst: 15 februari 2014 Het kan misschien erg klinken, maar hoe je het draait of keert, is dit wel een goede zaak. We hebben op school, in de lessen levensbeschouwing net het thema over euthanasie afgewerkt en ik kan niets anders dan te zeggen dat dit een goede aanpassing is aan de wet. Dit: Hoe hypocriet is deze wereld wel niet. Men is blijkbaar van mening dat kinderen afgrijselijke pijn moeten lijden om dan alsnog te sterven ipv het lijden vroegtijdig te beëindigen. Bende sadisten. Reageren
thebig Geplaatst: 15 februari 2014 Auteur Rapport Geplaatst: 15 februari 2014 Ik ben het trouwens ook eens met alles wat hier gezegd is. Ik vind dat iedereen het recht moet hebben voor zichzelf uit te maken of je al dan niet verder wil leven als je ernstig ziek bent (psychisch of fysiek) en dat, als kiest te sterven, je op een menselijke manier kan sterven. Je voor een trein werpen, zoals die vriend van Krikke bijvoorbeeld, is geen menselijke manier. Ik vind ook dat dit voor alle leeftijden moet kunnen, want op ziekte staat geen leeftijd. Sommigen kunnen 100 jaar worden zonder naar de dokter te moeten gaan, anderen beginnen al aan een lange reeks geneeskundige ingrepen bij hun geboorte. Ik begrijp volkomen dat het voor sommige mensen teveel kan worden en dat euthanasie dan de beste optie voor hen is. Bovendien vind ik sommige uitspraken van nieuwszenders wel zeer verregaand. Zo zei een Amerikaanse nieuwszender dat België altijd al een harteloze cultuur is geweest, met als getuige de misdaden in Congo. Ik wil en kan in geen enkele weg die misdaden goedpraten, maar wat doet dat hier ter zake zelfs? Die dingen zijn zo'n 100 jaar geleden gebeurd, toen er niet alleen in België, maar over de hele wereld een andere kijk was op de rechten van (bepaalde) mensen. Je kan voorbeelden uit twee verschillende tijden onmogelijk uit elkaar linken en bovendien heeft het ene niets met het andere te maken. Als ik die redenering zou volgen, zou ik alles wat in de Verenigde Staten gebeurt moeten afkeuren. Want hoeveel indianen zijn er niet van hun gebieden verdreven of vermoord zodat er grote delen aan de jonge VS toegevoegd konden worden? Hoeveel onschuldige burgerdoden zijn er in Irak gevallen, toen de VS daar binnenviel? Hoeveel mensen worden onmenselijk behandeld in Guantanamo? Hoeveel landen hebben in de Koude Oorlog wel niet het gedachtegoed van de VS opgedrongen gekregen, terwijl het grootste deel van de bevolking het er niet mee eens was? Op psychisch niveau vind ik het wat minder mooi. Want juist in je jeugd kan je nog veel veranderen. Hoe bedoel je? Kinderen kunnen op basis van psychische klachten niet geëuthanaseerd worden, dus moeilijke periodes tijdens de puberteit zijn geen reden om euthanasie te plegen. Onlangs toonde een ondervraging dat 1/3 van de jongeren tussen 10 en 12 jaar al eens gepest werd, stel je voor dat die eens allemaal op de deur klopten voor euthanasie. Nee, er is wel over nagedacht, over die euthanasiewet, wat vele nieuwszenders ook mogen beweren. Ik ben verrast dat er tot nog toe niemand tegen de euthanasiewet is in dit topic, terwijl er nochtans veel verontwaardigde reacties te horen waren overal. Daarom nog een klein vraagje: vinden jullie dat ouders zelfstandig mogen beslissen over het leven van hun zoon/dochter, anders gezegd: zonder toestemming van hem/haar hem/haar laten euthanaseren? Uit een ondervraging onder de Belgen lijkt een groot merendeel hier niets tegen te hebben. Reageren
NicolaB Geplaatst: 15 februari 2014 Rapport Geplaatst: 15 februari 2014 Dat geld voor België, thebig. In Nederland wordt in euthanasiewetgeving geen onderscheid gemaakt in psychische redenen of fysieke redenen. Toch kan je ook hier als minderjarige (3 categorieën in NL: 12-16, 16-18; 18+), voor psychische klachten tot levensbeëindiging over gaan.* Voor als je geïnteresseerd in Nederlandse wetten bent (en dat moet je niet zijn hoor, daar wordt je haar spontaan grijs van ): http://wetten.overhe...stukII_Artikel2 http://wetten.overhe...atum_15-02-2014 *als de arts je tot een 'redelijke waardering van belangen terzake' in staat acht, met toestemming van degene die ook zich 'kan verenigen' bij het verzoek tot levensbeëindiging, zoals bijv. je ouders. Reageren
Phoenyxar Geplaatst: 16 februari 2014 Rapport Geplaatst: 16 februari 2014 De reacties lezen zijn eigenlijk wel best amusant soms. Okej, het is een zeer dubieuze wetgeving wanneer je ze moet uitleggen, maar uiteindelijk is er aan de wetgeving niets vreemd aangezien het in feite enkele basisprincipes uit de rechten van de mens combineert en dit dan met zeer stricte voorwaarden. Maar ja, internationale (en voornamelijk de lagere Amerikaanse) nieuwszenders houden van dergelijke verhalen. Ik snap de reactie van de vele instanties in het land nog wel deels hoor, het is immers een zeer gevoelig onderwerp, maar als je de voorwaarden in beschouwing neemt, dan valt hier weing slechts over te zeggen. Reageren
NicolaB Geplaatst: 16 februari 2014 Rapport Geplaatst: 16 februari 2014 (bewerkt) Dat is nog dus de vraag. Niet iedereen ziet dat combinatie van enkele basisprincipes van de mens. En ik kan het eigenlijk ook wel begrijpen. Want dit is eigenlijk een maatregel waarbij je zegt van "ik kan je niet helpen en dit ben ik ook niet in staat om in de toekomst te doen". En dat voor iemand anders beslissen, dan kan ik begrijpen dat sommige mensen dat niet zo ethisch verantwoord vinden (beslissen over of leven van iemand anders). Bewerkt: 16 februari 2014 door NicolaB Reageren
Phoenyxar Geplaatst: 17 februari 2014 Rapport Geplaatst: 17 februari 2014 Het combineert het principe van zelfbeschikking met het principe dat onnodig lijden overbodig is en dat dokters verplicht zijn hun patiënt de beste oplossing te voorzien. Natuurlijk is het wellicht wat vreemd om horen dat die beste oplossing dan is om die patiënt kunstmatig te doden. Maar als je de voorwaarden kent weet je dat het eigenlijk nog een best logische wet is. Reageren
Michael Geplaatst: 17 februari 2014 Rapport Geplaatst: 17 februari 2014 Ik vind het maar wat een vreemde wet. Ik vind dat de ouders, kinderarts en Psychiater eerder een keuze in moeten maken als dit wel of niet kan. Een kind van vijf is echt niet compatibel om zulke grote keuze's te maken. Reageren
Rutger. Geplaatst: 17 februari 2014 Rapport Geplaatst: 17 februari 2014 Ik vind het maar wat een vreemde wet. Ik vind dat de ouders, kinderarts en Psychiater eerder een keuze in moeten maken als dit wel of niet kan. Een kind van vijf is echt niet compatibel om zulke grote keuze's te maken. Ten eerste kan deze keuze niet zelfstandig gemaakt worden door een minderjarige patiënt, de ouders moeten akkoord gaan met de aanvraag tot euthanasie vooraleer deze uitgevoerd kan worden. Lezen kun je leren. Anyways, ik ben een voorstander van deze wet. Ik hoop dat België naar een soortelijk verfijnd euthanasiesysteem groeit zoals in Nederland. Dus ook met SCEN-artsen en dergelijke. Reageren
NicolaB Geplaatst: 17 februari 2014 Rapport Geplaatst: 17 februari 2014 (bewerkt) Het combineert het principe van zelfbeschikking met het principe dat onnodig lijden overbodig is en dat dokters verplicht zijn hun patiënt de beste oplossing te voorzien. Natuurlijk is het wellicht wat vreemd om horen dat die beste oplossing dan is om die patiënt kunstmatig te doden. Maar als je de voorwaarden kent weet je dat het eigenlijk nog een best logische wet is.Ja, ik begrijp het ook wel. Ikzelf kijk ook via die optiek. Maar ik kan alsnog wel begrijpen dat het makkelijk is om anders te denken. :YEn vooral het zelfbeslissingselement van de cliënten zelf vind ik belangrijk. Vaak hoor je ook dat, omdat de dokter geen vooruitgang ziet en dat aan de familie verteld, dat de familie overgaat tot euthanasie waar ze het anders niet gedaan zouden hebben (bij mensen die in coma liggen). Terwijl iemand die een kasplantje is, hoeft niet persé te leiden natuurlijk. Bewerkt: 17 februari 2014 door NicolaB Reageren
Phoenyxar Geplaatst: 17 februari 2014 Rapport Geplaatst: 17 februari 2014 Iemand in vegetatieve toestand leidt per definitie niks meer lijkt me. Maar wat is je punt dan? Dat de arts invloed heeft op de beslissing? Want dat is eigenlijk ook wel zijn job, om de toestand van iemand duidelijk te maken. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.