Jump to content

Volkert van der Graaf komt voorwaardelijk vrij

Recommended Posts

Geplaatst:

Van der Graaf voorwaardelijk vrij

Volkert van der Graaf komt voorwaardelijk vrij. Volgens het Openbaar Ministerie hoeft hij na 2 mei niet langer vast te blijven en staatssecretaris Teeven vindt de conclusie van het OM "gedegen voorbereid en uitgebreid onderbouwd". Hij neemt de conclusies over.

De afgelopen tijd was er veel discussie over een vrijlating van de moordenaar van Pim Fortuyn. Van der Graaf is drie keer op proefverlof geweest en volgens de staatssecretaris is dat zonder probleem verlopen.

Contactverbod

Op 2 mei zit tweederde van de straf van Van der Graaf erop. Hij moet zich daarna elke week melden bij de reclassering, hij mag niet in Hilversum, Rotterdam en Den Haag komen en ook niet in de woonplaats van nabestaanden van Fortuyn; hij krijgt elektronisch toezicht via een enkelband.

Verder mag hij geen contact opnemen met nabestaanden en hij mag ook niet praten met de media. Ook wordt hij verplicht begeleid door een psycholoog of psychiater.

Laag risico

Volgens het Openbaar Ministerie heeft Van der Graaf zich tijdens zijn straf niet misdragen. Er is geen psychische stoornis bij hem aangetroffen die de kans op herhaling vergroot. En er is een laag risico dat hij nog eens in de fout zal gaan, zegt het OM.

Door aan de invrijheidstelling voorwaarden te verbinden wordt het lage risico zoveel mogelijk beperkt, aldus Teeven. Hij benadrukt dat er consequenties aan worden verbonden als de voorwaarden niet worden nageleefd. Die consequenties kunnen uiteenlopen van een waarschuwing tot het herroepen van de invrijheidstelling.

Teeven zegt dat het OM bij de beoordeling extra heeft gelet op de grote ernst, het politieke karakter en de impact van het misdrijf dat Van der Graaf heeft gepleegd. Hij verwacht van alle betrokken instanties een optimale samenwerking.

De familie en de chauffeur van Fortuyn zijn van tevoren over de voorwaardelijke vrijlating geïnformeerd.

bron: NOS

Het bovenstaande artikel zegt waarschijnlijk al genoeg: Volkert van der Graaf, de moordenaar van Pim Fortuyn, komt na 12 jaar brommen voorwaardelijk vrij. Er zijn grote meningsverschillen over zijn voorwaardelijke vrijlating, zowel in de politiek als in de samenleving. Daarom was ik wel eens benieuwd naar jullie mening. Brand los!

Geplaatst:

Tja, het is toch alweer 12 jaar terug dat hij die moord had gepleegd. Die openbare ministertjes zullen het wel weten. Weinig kans dat hij nu meteen op de fiets springt om Geert Wilders te vermoorden. Maar het is inderdaad wel een apart idee om de moordenaar van Pim Fortuyn weer in de samenleving te verwelkomen, omdat het bij veel mensen nog vers in het geheugen staat gegrift.

Geplaatst:

Ik denk dat de Nederlandse bevolking die man z'n hele leven niet meer wil zien en het hem niet vergeven. Misschien mag die man wel een kans krijgen, maar wel onder zeer strenge controle (met zo'n volgchip in zn lichaam)

Geplaatst:

Ik denk dat de Nederlandse bevolking die man z'n hele leven niet meer wil zien en het hem niet vergeven. Misschien mag die man wel een kans krijgen, maar wel onder zeer strenge controle (met zo'n volgchip in zn lichaam)

Zoiets lijkt me de beste oplossing. Vanuit m'n hart moet ik er natuurlijk niet aan denken om deze man op vrije voeten te zien. Wie zal ooit weten hoe Nederland er nu uit had gezien als Pim - vermoord 9 dagen voor de verkiezingen 2002 - nog leefde? Anderzijds is het de Nederlandse wet die zegt dat deze man zijn straf heeft uitgezeten. Hij is getest door diverse psychologen en die verklaren hem gezond. Waarom zou je hem dan anders behandelen als alle anderen..

Het zijn dus twee gedachten die spelen. Ik kan me het goed voorstellen dat veel Nederlanders roepen dat hij voor goed achter de tralies moet. Ze hadden er toen een hogere straf op moeten zetten..

Geplaatst:

Ik vind niet dat Volkert van der Graaf anders behandeld moet worden dan andere misdadigers. Hij heeft net zo goed recht op deze regeling als ieder ander, en het feit dat hij toevallig een politicus heeft vermoord moet hier niets aan veranderen.

Geplaatst:

Ik vind niet dat Volkert van der Graaf anders behandeld moet worden dan andere misdadigers. Hij heeft net zo goed recht op deze regeling als ieder ander, en het feit dat hij toevallig een politicus heeft vermoord moet hier niets aan veranderen.

Daar ben ik het mee eens, Pim Fortuyn was ook gewoon een mens, net als ieder ander. Waarom zou v.d. Graaf daarvoor extra veroordeeld moeten worden? Hij heeft zijn straf uitgezeten, 12 jaar -ik geloof dat anderen er nog wel met 6 jaar afkomen- en we zijn gewoon een rechtstaat. De mensen die denken dat ze nu het heft in eigen hand moeten nemen zijn zelf niet goed bij hun hoofd.

Geplaatst:

Deze discussie is in feite hetzelfde als de discussie mbt de woonplaats van een pedofiel. Iemand wordt behandeld zoals het volgens het Nederlandse recht hoort. Dat de straf te laag is, kan je over debatteren. Feit blijft dat dit besloten is door de rechter en dat hij nu recht heeft op vrijlating. Ongeacht wie het is of wat hij gedaan heeft.

Geplaatst:

Ik heb eigenlijk het hele Pim Fortuyn niet kunnen meemaken omdat ik te jong was. Maar ik kijk toch wel even vreemd van sommigen hun reacties dat ze zeggen dat hij eigenlijk wel in de cel mag rotten of op een andere manier. Hij heeft twaalf jaar in een gevangenis gezeten. Wanneer hij eruit komt heeft hij volgens mij enorm veel moeite dat alles zoveel is verandert in de maatschappij. Je had op dat moment enorme dozen van computers en een blok beton als telefoon. Ik denk ook dat hij nooit meer veilig is in Nederland. Er zijn nog genoeg mensen die boos zijn op hem voor de moord van Pim Fortuyn.

Geplaatst:

Je kan het er mee eens zijn of niet, feit blijft dat het allemaal gaat volgens Nederlandse wetgeving. Er wordt nu gezegd dat hij zal emigreren, maar de komende zes jaar blijft hij onder toezicht van de reclassering en zal hij zich wekelijks in Nederland moeten melden bij die reclassering. Maar ik denk dat dat voor hem wel de beste optie is, emigreren.

Geplaatst:

Dat denk ik ook, want hij heeft in Nederland minder bewegingsvrijheid en daarbij blijft hij altijd het label op hebben. Dus een kans op recidive is dan juist groter.

• 1 maand later...
Geplaatst:

Ja nederland had er nu heel anders kunnen uitzien, en dat hoor ik ook van veel mensen.

Iemand als hem moet je niet vrijlaten, en die bewaking is gewoon zonde van het geld, want iemand die geen spijt heeft verdient dat niet.

Ik heb eigenlijk het hele Pim Fortuyn niet kunnen meemaken omdat ik te jong was. Maar ik kijk toch wel even vreemd van sommigen hun reacties dat ze zeggen dat hij eigenlijk wel in de cel mag rotten of op een andere manier. Hij heeft twaalf jaar in een gevangenis gezeten. Wanneer hij eruit komt heeft hij volgens mij enorm veel moeite dat alles zoveel is verandert in de maatschappij. Je had op dat moment enorme dozen van computers en een blok beton als telefoon. Ik denk ook dat hij nooit meer veilig is in Nederland. Er zijn nog genoeg mensen die boos zijn op hem voor de moord van Pim Fortuyn.

Hij heeft er zelf voor gekozen, en hoe zal jij het vinden als een moordenaar eerder vrijkwam, die iemand uit jou familie heeft vermoord of je hele leven kapot heeft gemaakt ????

De mensen die dit genoeg rechtvaardigheid vinden, zouden zelf zo iets ergs mee moeten maken. Nou dan denken ze er wel anders over hoor haha zachtgekookt eieren.

Geplaatst:

Iemand als hem moet je niet vrijlaten, en die bewaking is gewoon zonde van het geld, want iemand die geen spijt heeft verdient dat niet.

Onzin, dus omdat hij geen spijt betuigd verdient ie het niet, maar als ie zou snikken en liegen dan weer wel?

Als ie wel spijt had betuigd, dan had je nog steeds zitten blaten die ie geen bewaking zou moeten krijgen, en waarom, dan heb je weer een andere random reden.

Hij heeft er zelf voor gekozen, en hoe zal jij het vinden als een moordenaar eerder vrijkwam, die iemand uit jou familie heeft vermoord of je hele leven kapot heeft gemaakt ????

Volkert heeft 12 jaar gezeten, dit is al meer dan het gemiddelde wat een moordenaar krijgt, beter gezegd, ik heb een vermoord familie lid en de dader heeft 8 jaar gekregen en kan dus met ongeveer 5,5 jaar al eruit zijn.

Aangezien het je zo hoog zit, ik denk dat Pim geen familie van je is, kan ik dan concluderen dat Volkert je leven kapot heeft gemaakt?

Geplaatst:

De mensen die dit genoeg rechtvaardigheid vinden, zouden zelf zo iets ergs mee moeten maken. Nou dan denken ze er wel anders over hoor haha zachtgekookt eieren.

Zoals ik al eerder heb betoogd, gaat dit niet eens om de vraag of deze straf streng genoeg is. Dat is de vraag in dit topic. Deze straf heeft hij gehad en als hij dan volgens de wet vrij mag komen, dan moet dat ook gewoon gebeuren.

Geplaatst:

Doe eens normaal ofzo? :{ Ik zou nooit iemand het willen toewensen dat een persoon iets vreselijks moet maken dat hun vader, partner, of familielid wordt neergeschoten. Ik vind het vreselijk voor de familie Fortuyn dat ze zo iets moeten mee maken. Het is enorm jammer dat er moorden wordt gepleegd, maar ik heb hem liever thuis zitten met een enkelband dan dat hij in de gevangenis zit. Kost veel te veel geld om hem achttien jaar in de gevangenis te houden.

Geplaatst:

Doe eens normaal ofzo? :{ Ik zou nooit iemand het willen toewensen dat een persoon iets vreselijks moet maken dat hun vader, partner, of familielid wordt neergeschoten. Ik vind het vreselijk voor de familie Fortuyn dat ze zo iets moeten mee maken. Het is enorm jammer dat er moorden wordt gepleegd, maar ik heb hem liever thuis zitten met een enkelband dan dat hij in de gevangenis zit. Kost veel te veel geld om hem achttien jaar in de gevangenis te houden.

Nee dat is niet waar wat je zegt, want die bewaking kost meer geld, en dat huis mogen we ook betalen, want niemand zal hem nog in dienst willen nemen.

Onzin, dus omdat hij geen spijt betuigd verdient ie het niet, maar als ie zou snikken en liegen dan weer wel?

Als ie wel spijt had betuigd, dan had je nog steeds zitten blaten die ie geen bewaking zou moeten krijgen, en waarom, dan heb je weer een andere random reden.

Volkert heeft 12 jaar gezeten, dit is al meer dan het gemiddelde wat een moordenaar krijgt, beter gezegd, ik heb een vermoord familie lid en de dader heeft 8 jaar gekregen en kan dus met ongeveer 5,5 jaar al eruit zijn.

Aangezien het je zo hoog zit, ik denk dat Pim geen familie van je is, kan ik dan concluderen dat Volkert je leven kapot heeft gemaakt?

Ja dat noem ik ook geen straf, en dat moet dan ook snel afgeschaft worden, want dat is gewoon de omgekeerde wereld. Nee Pim is geen familie van mij, maar had hij had wel ons land er heel anders uit kunnen laten zien.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...