Jump to content

iBeacon


Visser23

Recommended Posts

Hallo allemaal!

Op school ga ik bezig met een project over de iBeacon. Een Estimote Beacon is een klein, draadloos apparaat. Wanneer je deze Beacon in een fysieke ruimte plaatst, zendt deze kleine radiosignalen uit die verbinding kunnen maken met smartphones en tablets. Er zijn vele mogelijkheden mee. Zo kan je, als je in de buurt van een winkel bent, alle aanbiedingen direct op je telefoon krijgen door de iBeacon die in die winkel hangt. Ook zou je er in de horeca dingen kunnen bestellen. Voor ondernemers biedt het ook mogelijkheden; je kan nu zien hoelang iemand voor een schap boter staat tot degene iets in het mandje doet. Zo kan de winkel er op aangepast worden.

Ik heb een aantal vragen aan jullie over dit product.

1. Zie jij de iBeacon als een toegevoegde waarde? (Waarom/waarom niet?)

2. Waar denk jij dat de iBeacon een goede toepassing kan zijn? (Of een slechte toepassing. Motiveer je antwoord)

3. Zou jij gebruik maken van de iBeacon, als deze in winkels hangt? (Bluetooth moet dan worden ingeschakeld)

Jullie zouden me erg helpen! Discussies over de iBeacon zijn natuurlijk ook van harte welkom.

Bewerkt: door Visser23
Link to comment
Delen op andere websites

1. Zie jij de iBeacon als een toegevoegde waarde? (Waarom/waarom niet?)

Zoals je had beschreven voor in de winkel niet. Ik heb zelf in een winkel gewerkt en als personeel vind ik mensen met een telefoon in de hand onbeschoft en asociaal. Jammer dat bedrijven dit stimuleren.

2. Waar denk jij dat de iBeacon een goede toepassing kan zijn? (Mag ook meerdere..)

Enige goede toevoeging zou zijn, op een vliegveld. Zo kan alles zorgvuldig worden geregistreerd.

3. Zou jij gebruik maken van de iBeacon, als deze in winkels hangt? (Bluetooth moet dan worden ingeschakeld)

Nee, absoluut niet.

Bewerkt: door ERRWINS
Link to comment
Delen op andere websites

Zolang dit product VER weg blijft uit de horeca branche vind ik alles prima. Ik ben al in verschillende restaurants geweest waar je door middel van een tablet of zelfs een beamer met touch functie je eten en drinken besteld. In de horeca HOREN mensen in de bediening te lopen, bestellingen opnemen e.d dit moet niet geautomatiseerd worden imho. Dit bespaart op personeelskosten, maar je hebt weer wat minder persoonlijk contact met de waiter, wat veel mensen fijn vinden. Waaronder ik.

Voor grote winkels zoals Bijenkorf e.d zie ik dit wel zitten.. Ik zal je lijstje ook nog even afgaan.

1.Ik zie het in de toekomst wel als iets met een toegevoegde waarde. We zijn nu met z'n allen nog ouderwets winkelen gewend, maar als dit eenmaal geintegreerd is kan dit zeer zeker goed werken. Ben alleen benieuwd hoe het uiteindelijk gaat werken i.c.m het grote aantal webshops wat er per jaar uit de grond wordt gestampt.

2. As said in de Bijenkorf en/of andere grote ketens. Voor kleine bedrijven is dit gewoon niet weggelegd.

3. Ik zou het wel gebruiken. Ik denk dat wanneer ik een melding krijg van een aanbieding dat ik die bekijk en dan weer fysiek verder ga browsen in de winkel. Het zou nog idealer zijn als je in de Mediamarkt bijvoorbeeld per sectie een iBeacon zou hangen. Voor elke sectie andere aanbiedingen.

Link to comment
Delen op andere websites

1. Zie jij de iBeacon als een toegevoegde waarde? (Waarom/waarom niet?)

Toevallig ken ik de iBeacon-technologie, omdat dit vorig jaar aangekondigd werd als feature in iOS 7, zoals waar je al naar refereert. Helaas werd er tijdens de presentatie helemaal niets over verteld, je zag het alleen in een losse dia staan. Dat vind ik best wel jammer, want het is toch iets dat heel veel nut kan bieden. Het maakt gebruik van het energiezuinige Bluetooth 4 LE en in combinatie met een goede app kan het voor wat automatisering zorgen. In het huishouden kun je bijvoorbeeld instellen dat de Klok-app geopend wordt zodra je de keuken inloopt (zodat je een kookwekker in kunt stellen).

2. Waar denk jij dat de iBeacon een goede toepassing kan zijn? (Of een slechte toepassing. Motiveer je antwoord)

Zoals ik zojuist al noemde vormen iBeacons een prima hulpmiddel voor in het huishouden. Maar ik denk dat vooral musea baat zullen hebben bij de technologie. Dankzij iBeacons kunnen bezoekers bijvoorbeeld extra informatie verschaffen over een bepaald schilderij, een beeld of wat dan ook.

3. Zou jij gebruik maken van de iBeacon, als deze in winkels hangt? (Bluetooth moet dan worden ingeschakeld)

Absoluut. Ik heb er nog helemaal geen gebruik van kunnen maken tot nu toe, omdat het nog maar weinig ingezet wordt. Toch zie ik het als een potentiële toekomst voor zoals het net genoemde musea. Immers, heel veel mensen gebruiken tegenwoordig een smartphone en/of tablet. Ze willen geen papieren boekjes meer, ze willen de informatie in hun handpalm hebben. En dat is waar de iBeacons-technologie mede aan bijdraagt. Wat mij betreft mag er dus flink geïnvesteerd worden hierin. :)

Maar om even antwoord te geven op de echte vraag, of het in winkels zou moeten worden gebruikt en ik het dan ook zou gebruiken, nee. Het is wel leuk, maar ik denk dat het teveel van het goede zou zijn. Of je moet het zodanig toepassen dat als iemand een boodschappenlijstje heeft samengesteld diegene automatisch een melding krijgt zodra hij/zij bij het betreffende product in de buurt is ofzo. :puh:

---

Overigens, iBeacons worden op dit moment nog niet heel veel gebruikt. Om de technologie een beetje te demonstreren gebruikt Apple het in haar eigen Retail Stores. En de Apple TV kan worden ingesteld met behulp van iBeacons. Ik hoop dat met iOS 8 de mogelijkheden uitgebreid worden, maar niets is zeker helaas.

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Link to comment
Delen op andere websites

1. Het zou zeker toegevoegde waarde kunnen hebben, mits goed gedaan, bv. aanbiedingen pushen naar een telefoon.

Maar van de andere kant, is het mogelijk om ook dingen uit te sluiten, en hoe wordt dit uitgevoerd?

Wat voor mij interessant is, hoeft voor een ander niet interessant te zijn, dus dingen uitsluiten is wel een must.

Vooral als je telefoon continu alles moet verwerken zakt je accu duur ook hartstikke in, en continu een melding krijgen doet ook niets goeds want dan zit je continu op je scherm te kijken, wat tegenwoordig al normaal word.

2. Sommige dingen moeten analoog blijven en sommige digitaal, dat is handiger of beter in sommige gevallen.

Voorbeeld wat Tom aangaf, vind ik persoonlijk niet goed, kunst en geschiedenis wordt 'analoog' weergeven en ik vind dat de informatie erover ook zo moet blijven.

Als we dan toch veel op een scherm blijven kijken voor informatie, kunnen we net zo goed onze kunst/geschiedenis(objecten) via een scherm bekijken en thuis blijven, de ervaring en persoonlijkheid is dan naar mijn mening (vrijwel) hetzelfde.

Wat Sharingan zei, vind ik wel weer correct, bij een restaurant hoort een 'analoge' bediende erbij, het weglaten zou een restaurant al behoorlijk 'dood' en onpersoonlijk laten ogen.

Bij supermarkten kan het voordeel hebben voor mensen die bijvoorbeeld een allergie hebben of iets moeten kopen voor iemand met een allergie, dat als je in een bepaalde sector staat dat je alle producten ziet en extra informatie zoals voor wie dit niet geschikt is ivm. allergie.

Maar bijvoorbeeld in een modelbouw winkel, zou ik dit niet gebruiken want de informatie die ik daarvoor wil zoek ik liever op via internet zonder tijddruk, en doe ik de research liever van te voren omdat er velen alternatieven zijn en ik dit in rust wil uitzoeken wat nou beter is en wat niet.

3. Nee, ik zou dit waarschijnlijk niet gebruiken, ik vind het onpersoonlijk om lang en/of veel op een telefoon te staren.

Ik kan bij punt 2 al weinig positiefs optrommelen, en ik heb zover ik weet geen allergie en hoef ik daarmee geen rekening te houden.

Ook kan informatie al snel opgezocht worden via google op de telefoon, mocht ik dus specifiek informatie zoeken, kan ik het ook zo doen.

Meeste gevallen is dit ook beter, want dan vind je vaak ook een alternatief, reviews van anderen of aanbiedingen over het product wat je opzoekt, wat je veelal niet zult vinden via een iBeacon verwacht ik.

Bewerkt: door GolfG60
Link to comment
Delen op andere websites

1. Het zou zeker toegevoegde waarde kunnen hebben, mits goed gedaan, bv. aanbiedingen pushen naar een telefoon.

Maar van de andere kant, is het mogelijk om ook dingen uit te sluiten, en hoe wordt dit uitgevoerd?

Wat voor mij interessant is, hoeft voor een ander niet interessant te zijn, dus dingen uitsluiten is wel een must.

Vooral als je telefoon continu alles moet verwerken zakt je accu duur ook hartstikke in, en continu een melding krijgen doet ook niets goeds want dan zit je continu op je scherm te kijken, wat tegenwoordig al normaal word.

2. Sommige dingen moeten analoog blijven en sommige digitaal, dat is handiger of beter in sommige gevallen.

Voorbeeld wat Tom aangaf, vind ik persoonlijk niet goed, kunst en geschiedenis wordt 'analoog' weergeven en ik vind dat de informatie erover ook zo moet blijven.

Als we dan toch veel op een scherm blijven kijken voor informatie, kunnen we net zo goed onze kunst/geschiedenis(objecten) via een scherm bekijken en thuis blijven, de ervaring en persoonlijkheid is dan naar mijn mening (vrijwel) hetzelfde.

Wat Sharingan zei, vind ik wel weer correct, bij een restaurant hoort een 'analoge' bediende erbij, het weglaten zou een restaurant al behoorlijk 'dood' en onpersoonlijk laten ogen.

Bij supermarkten kan het voordeel hebben voor mensen die bijvoorbeeld een allergie hebben of iets moeten kopen voor iemand met een allergie, dat als je in een bepaalde sector staat dat je alle producten ziet en extra informatie zoals voor wie dit niet geschikt is ivm. allergie.

Maar bijvoorbeeld in een modelbouw winkel, zou ik dit niet gebruiken want de informatie die ik daarvoor wil zoek ik liever op via internet zonder tijddruk, en doe ik de research liever van te voren omdat er velen alternatieven zijn en ik dit in rust wil uitzoeken wat nou beter is en wat niet.

3. Nee, ik zou dit waarschijnlijk niet gebruiken, ik vind het onpersoonlijk om lang en/of veel op een telefoon te staren.

Ik kan bij punt 2 al weinig positiefs optrommelen, en ik heb zover ik weet geen allergie en hoef ik daarmee geen rekening te houden.

Ook kan informatie al snel opgezocht worden via google op de telefoon, mocht ik dus specifiek informatie zoeken, kan ik het ook zo doen.

Meeste gevallen is dit ook beter, want dan vind je vaak ook een alternatief, reviews van anderen of aanbiedingen over het product wat je opzoekt, wat je veelal niet zult vinden via een iBeacon verwacht ik.

Het gaat vooral om het idee van meer informatie. De belangrijkste informatie moet gewoon bij het voorwerp zelf staan, maar als iemand wat achtergrondinformatie wil hebben, dan zou dat via een app kunnen die gebruik maakt van iBeacons.

En wat betreft het verbruik: Apple heeft er expres voor gekozen om de technologie via Bluetooth LE te laten werken, omdat Bluetooth 2.1 en eerder de accu snel leegtrekken. Daarom beperkt de functionaliteit zich tot bepaalde apparaten (zo beschikken de iPhone 4 en iPad 2 er niet over, omdat Bluetooth 4.0 een vereiste is). Maar Bluetooth LE is zo zuinig dat het helemaal niet zo'n last is voor de accu. Ik laat de functie weleens (per ongeluk) aan staan, maar m'n iPhone gaat er niet sneller leeg van dan normaal. Komt omdat het alleen gebruikt wordt voor het zoeken naar andere Bluetooth-apparaten, meer niet. Pas zodra je in de buurt van een iBeacon komt komt iOS in actie en opent, mits je erover beschikt, de benodigde app voor het tonen van extra informatie. Waar je wel voor op moet passen is dat je niet ook nog eens twintig apps open hebt staan. Of dat je constant op het mobiele netwerk zit, zware apps gebruikt enzovoort. Dan gaat je accu wel snel leeg.

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Link to comment
Delen op andere websites

Het gaat vooral om het idee van meer informatie. De belangrijkste informatie moet gewoon bij het voorwerp zelf staan, maar als iemand wat achtergrondinformatie wil hebben, dan zou dat via een app kunnen die gebruik maakt van iBeacons.

Dan is een QR code toch ook al zat?

En wat betreft het verbruik: Apple heeft er expres voor gekozen om de technologie via Bluetooth LE te laten werken, omdat Bluetooth 2.1 en eerder de accu snel leegtrekken. Daarom beperkt de functionaliteit zich tot bepaalde apparaten (zo beschikken de iPhone 4 en iPad 2 er niet over, omdat Bluetooth 4.0 een vereiste is). Maar Bluetooth LE is zo zuinig dat het helemaal niet zo'n last is voor de accu. Ik laat de functie weleens (per ongeluk) aan staan, maar m'n iPhone gaat er niet sneller leeg van dan normaal. Komt omdat het alleen gebruikt wordt voor het zoeken naar andere Bluetooth-apparaten, meer niet. Pas zodra je in de buurt van een iBeacon komt komt iOS in actie en opent, mits je erover beschikt, de benodigde app voor het tonen van extra informatie. Waar je wel voor op moet passen is dat je niet ook nog eens twintig apps open hebt staan. Of dat je constant op het mobiele netwerk zit, zware apps gebruikt enzovoort. Dan gaat je accu wel snel leeg.

Dat kan best allemaal kloppen, ik ben niet thuis in bluetooth, maar dan komen we wel bij de meldingen aan.

Waarbij geluid af speelt en je scherm aan springt, welke nodig zijn want anders loop je de aanbiedingen zo voorbij.

Enkel trillen kan overigens, maar ik persoonlijk voel het meestal niet eens, dus op stilte kan voor mij niet.

En hiermee kom ik bij een nieuw irritant iets, wat als je door een winkel straat loopt en je hebt aanbiedingen meldingen aan.

Net zoals nog 20 mensen om je heen, hoe snel gaat het irritant worden als dus 20 telefoons beginnen te piepen bij iedere gepasseerde winkel met wat aanbiedingen?

Link to comment
Delen op andere websites

Het gaat vooral om het idee van meer informatie. De belangrijkste informatie moet gewoon bij het voorwerp zelf staan, maar als iemand wat achtergrondinformatie wil hebben, dan zou dat via een app kunnen die gebruik maakt van iBeacons.

Dan is een QR code toch ook al zat?

En wat betreft het verbruik: Apple heeft er expres voor gekozen om de technologie via Bluetooth LE te laten werken, omdat Bluetooth 2.1 en eerder de accu snel leegtrekken. Daarom beperkt de functionaliteit zich tot bepaalde apparaten (zo beschikken de iPhone 4 en iPad 2 er niet over, omdat Bluetooth 4.0 een vereiste is). Maar Bluetooth LE is zo zuinig dat het helemaal niet zo'n last is voor de accu. Ik laat de functie weleens (per ongeluk) aan staan, maar m'n iPhone gaat er niet sneller leeg van dan normaal. Komt omdat het alleen gebruikt wordt voor het zoeken naar andere Bluetooth-apparaten, meer niet. Pas zodra je in de buurt van een iBeacon komt komt iOS in actie en opent, mits je erover beschikt, de benodigde app voor het tonen van extra informatie. Waar je wel voor op moet passen is dat je niet ook nog eens twintig apps open hebt staan. Of dat je constant op het mobiele netwerk zit, zware apps gebruikt enzovoort. Dan gaat je accu wel snel leeg.

Dat kan best allemaal kloppen, ik ben niet thuis in bluetooth, maar dan komen we wel bij de meldingen aan.

Waarbij geluid af speelt en je scherm aan springt, welke nodig zijn want anders loop je de aanbiedingen zo voorbij.

Enkel trillen kan overigens, maar ik persoonlijk voel het meestal niet eens, dus op stilte kan voor mij niet.

En hiermee kom ik bij een nieuw irritant iets, wat als je door een winkel straat loopt en je hebt aanbiedingen meldingen aan.

Net zoals nog 20 mensen om je heen, hoe snel gaat het irritant worden als dus 20 telefoons beginnen te piepen bij iedere gepasseerde winkel met wat aanbiedingen?

Een QR-code is een goedkoper (bijna gratis zelfs) alternatief, maar het probleem is dat anno 2014 veel mensen te lui zijn om hun smartphone uit hun zak te halen, te ontgrendelen, de juiste app op te zoeken en de code te scannen. Het idee achter iBeacons is dat het allemaal op de achtergrond gebeurt. Zodra je je iPhone uit je zak haalt in de buurt van een schilderij of wat dan ook is de app al geopend op de juiste pagina.

Veel mensen zien al die Apple-varianten op bestaande technieken als iets nutteloos (AirDrop, iCloud, iBeacons enz.), maar het verschil is dat alles gebeurt zonder dat je er echt iets voor hoeft te doen. En met een QR-code ben je vaak vrij lang bezig. :puh:

Meldingen en geluiden zorgen inderdaad ook voor een verkorte batterijduur, maar houdt er rekening mee dat dit niet constant gebeurt. Want als het goed is zou je bij veel van die iBeacons-ondersteunende apps opties moeten hebben waarmee je bepaalde meldingen kunt blokkeren. En als je trouwens een slechte batterijduur krijgt door al die meldingen, dan zou ik toch eerst bedenken dat je ook meldingen van Twitter, Facebook, Mail, WhatsApp enzovoorts krijgt. Dat kost eveneens energie. iBeacons gebruikt daarbij vergeleken slechts een fractie van je volledige batterijduur. En die geluiden als iedereen dezelfde melding ontvangt op één plek zijn inderdaad irritant, maar het is niks nieuws.

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Link to comment
Delen op andere websites

1. Zie jij de iBeacon als een toegevoegde waarde? (Waarom/waarom niet?)

Ik denk dat het zeker een toegevoegde waarde kan zijn, over een tijdje. Als er meer voor is ontwikkeld en daarom meer bedrijven en mensen dit gaan gebruiken, denk ik dat dit op bepaalde plekken zeker een toegevoegd waarde kan zijn.

2. Waar denk jij dat de iBeacon een goede toepassing kan zijn? (Of een slechte toepassing. Motiveer je antwoord)

Ik denk dat zo'n iBeacon in de horeca of een kledingwinkel niet veel toegevoegde waarde heeft voor zowel het bedrijf als de klant. Het is nogal onpersoonlijk, wat niet in die branche past vind ik. Het lijkt me wel een goede toepassing op plekken als musea of supermarkten waar je op die manier snel specifieke informatie kan vinden. Waar moet je heen om naar dat schilderij te gaan? Zit er iets in dit product wat je door je allergie of dieet niet mag hebben? Ik denk dat op zulke plekken waar 'gezelligheid' of 'persoonlijk contact met de klant' (bijna) geen rol spelen, de iBeacon wel toegevoegde waarde kan hebben.

3. Zou jij gebruik maken van de iBeacon, als deze in winkels hangt? (Bluetooth moet dan worden ingeschakeld)

Nee. Op dit moment zie ik het mezelf nog niet doen. Ik ben er sowieso niet zo'n fan van dat bedrijven kunnen volgend waar je precies bent in hun winkel. Ik denk ook niet dat ik d.m.v. aanbiedingen die ik dan via mijn mobiel binnenkrijg sneller een winkel in zal stappen. Misschien als het wat meer geïntegreerd is dat ik het dan wel ga gebruiken.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...