Jump to content

Maps, maps everywhere!


Recommended Posts

Geplaatst:

Dus, ik ga nu een kleine uitzetting maken over de menselijke geschiedenis van Parolis tussen ±5000 BFD en 250 BFD met kaarten vanaf 3000 BFD. Wat is BFD? Wel, dat zullen we met de tijd ontdekken. Okej, eerst ga ik illustreren waar deze "lokale" kaarten zich situeren op de wereld.

En dat doen we aan de hand van de werelddelen-kaart:

med_gallery_113271_234_126476.png

Om te beginnen zal de mens (of wat er voor doorgaat) zich ontwikkelen in midden-Cruzhna/Werchona (rood/groen) en van daar uit verspreiden over de andere werelddelen. De zee kende toen een lichtjes lagere stand en was het ook makkelijker om bij sommige zee-engtes over te steken.

Nu, de verschillende gebruikte kaarten:

- Zuiden van Eanostia (Blauw)

- Naburha, Vaslanra & Mutrinha (Turquoise, Cyaan & Grijs)

- Noorden van Darsoune & Somarcha (Bruin & Oranje)

Andere belangrijke informatie:

-Een jaar op Parolis is niet even lang als op Aarde, het kent 436 dagen (verdeeld over 13 maanden) en de lengte van een dag wil ik nog niet helemaal vastleggen, maar de opties zijn 24 of 26 uur. De planeet is lichtjes groter dan de Aarde (2x oppervlakte, ~1.41x diameter, 2.83x volume en ~1,4x zwaartekracht), dat heeft zijn invloeden natuurlijk en dat maakt het afstanden inschatten ook lastig, maar ja.

Laten we beginnen:

3000 BFD

med_gallery_113271_234_217389.png

In het Zuiden van Eanostia zien we vanaf de 7e millenia BFD kleine nederzettingen ontstaan, langs de kust, maar ook in open valleien waar voedsel makkelijker is om te verzamelen en waar men kan ontsnappen van onder meer de (sub-)tropische wouden en diens gevaren. Slechts enkele van deze nederzettingen groeien tot wat we steden kunnen noemen. De belangrijkste hierin is Ghotmi. De stad zou gesticht zijn in 6253 BFD en zal de komende 3500 jaar de grootste nederzetting in Parolis blijven. Ze is ook nog belangrijk voor andere steden als Hérion en Ghembonné aangezien de stichters van die steden (of toch alleszins diens administratie) afkomstig waren van Ghotmi. Specifieker verbannen ambtenaren/handelaren. Maar ontwikkeling in Eanostia gaat traag omwille van de vijandige omgeving en de groei van diens nederzettingen zal dan ook maar zeer gestaag verlopen.

med_gallery_113271_234_174808.png

In Le Noria valt er voor 3000 BFD ook niet te veel te vermelden. De vele kleine nederzettingen langs de grote rivieren zien problemen met enerzijds voedsel verzamelen, maar ook het verdedigen tegen andere groepen die proberen overleven via plunderen. Er is echter een uitzondering voor al deze nederzettingen: Dandalai. De enige nederzetting die we voor 3000 BFD een stad kunnen noemen. Dandalai ligt op de Westelijke oever en de eilanden in de grote mondingsdelta van de Tinisvea. Een stabiele rivier die elk jaar een overstromingsseizoen kent dankzij zijn ligging, relatief dichtbij de hoge Mammutal Mountains. Dandalai blijft gespaard van vele van de plunderingen dankzij zijn ligging, enerzijds aan de kust (wat dus al een zijde veiliger en voedzamer maakt) en anderzijds afgeschermd door een bos, moeras en zeer moeilijk navigeerbare rivierdelta. Maar omwille van deze vijandige omstandigheden zal de stad dan ook niet groter worden dan ±25.000 inwoners.

2500 BFD

med_gallery_113271_234_71993.png

Vanaf 2900 BFD zien we een verandering in het evenwicht van kleine nederzettingen en plunderende groeperingen. Twee nederzettingen (Lakhu & Yungi) groeien langs de oevers van de Mütvig uit tot ware steden. Hoewel ze kleiner zijn dan Dandalai weten ze dankzij de zeer vruchtbare valleien van de Mütvig stabiliteit te creëren en weten ze zich steeds beter af te schermen tegen invallen. Na een tijd zien we meerdere nederzettingen in een cirkel rond deze twee steden uitgroeien tot steden. De helft als vruchtbare steden langs de Mütvig en Urlaval, de andere helft als strategische knooppunten. Vanaf ±2700 BFD kunnen we dan ook spreken van de Nahal-beschaving ("stedelijk"). De steden kennen geen centraal beleid, maar blijken sterk te staan in enerzijds voedsel als verdediging dat ze kunnen blijven bestaan. Er is een zekere interactie tussen de kleine stadstaten en ze houden mekaar in stand. De eerste "beschaving" op de planeet.

2000 BFD

med_gallery_113271_234_38530.png

We zijn ondertussen een goede 500-700 jaar verder. De relaties tussen de stadstaten zijn sterk gegroeid en hetzelfde geldt voor de steden zelf. Hun stabiliteit is niet onopgemerkt gebleken en steeds meer omliggende nederzettingen immigreerden naar de vrij veilige gronden. Onder meer zo veilig omdat in deze periode de steden zich hebben omwald en ook hun land. In 2214 BFD zien we de start van het eerste wereldwonder: The Great Nahal Wall. Een grote simpele stenen muur die (tegen de klok in) de steden Thangli, Synthil, Yungi, Darhyl & Fudhun verbindt. Op zich is het geen te grote of zware muur, maar genoeg om het land veilig te verklaren. De stad Lakhu, centraal gelegen, kende zijn eigen speciale muur die de grenzen van de stadstaat aanduidden en had zelf ook zijn grote stadsmuur. De bouw van deze projecten vereiste een zekere stabiliteit en rijkdom aan voedsel in het land, maar bovenal zal het de stad Lakhu als hoofdstad cementeren. De andere steden langs de muur groeien nu ook meer en meer uit tot lokale grootsteden. Verder zien we ook een uitbouw van een wegennet dat zover als Recostinel rijkte. De wegen volgen voornamelijk de loop van de Mütvig, Urlaval & Aldhain... waar de troepen van Nahal met de tijd aan lokale nederzettingen belastingen in de vorm van voedsel zullen ophalen. Maar ook een handelsweg naar Dandalai is een feit. Wat belangrijk blijkt aangezien dat de Nahal-steden, ondanks hun vruchtbare omgeving en stabiliteit, vanaf ±2100 BFD het lastig hebben met genoeg voedsel blijven produceren voor de bevolking en milities. Dandalai, dankzij het wegtrekken van enkele van de naburige nederzettingen en groeperingen, is ondertussen uitgegroeid tot een stevige stad. Nog steeds een pak kleiner dan de Nahal-steden, maar stevig en vruchtbaar genoeg om tonnen aan voedsel te produceren die het logischerwijs allemaal naar Nahal verhandelt. Het is in deze omgeving van stabiliteit, maar nipte voedselvoorziening dat de eerste religie in Nahal ontstaat. Het Nahalisme kent aan elke stad een god(in) en functie toe en probeert via deze goddelijke verdeling de problemen te verhelpen.

1500 BFD

med_gallery_113271_234_3430.png

We zijn wederom 500 jaar verder en Nahal begint zijn eerste barsten te vertonen. De voedselvoorziening wordt steeds lastiger en de afhankelijkheid van voedsel van buitenaf (andere nederzettingen, maar zeker Dandalai) is zo groot dat het besturen van de steden zeer lastig wordt. Bovendien is Dandalai ondertussen uitgegroeid tot een middelgrote stadstaat (±80.000 inwoners) die niet zou misstaan in Nahal en is via zijn handel met Nahal ondertussen de rijkste stadstaat van het continent. Ondanks deze problemen (onder meer veroorzaakt door enkele slechte oogsten) zal Nahal stevig blijven en zijn omgeving beïnvloeden. De Great Nahal Wall wordt afgewerkt en Lakhu en Nahal zullen respectievelijk de kaap van 1 en 5 miljoen inwoners overschrijden. De bevolkingsgroei begint wel al te vertragen. Maar naast dit zien we ook de eerste steden ontstaan buiten Nahal en Dandalai. Vnul vestigt zich in de delta van Brobin op een uiteinde van een van de Nahal-handelswegen en op Reidalo zien we Neaselt.

1250 BFD

med_gallery_113271_234_77483.png

In de steeds onstabieler wordende Nahal-steden groeit er ondertussen de vraag of de heerser in Lakhu wel altijd goed weet waar hij mee bezig is. We zien in deze periode de bouw van de drie Towers of Lakhu, verdedigbare vestigingen langs de invalswegen naar Lakhu, de immense verspreiding van het Nahalism langs de handelswegen en zulk een afhankelijkheid van andere nederzettingen dat de handelwegen tot aan Froling en Nadovict rijkten. De rijkdom van Dandalai begint ook steeds zwaarder te wegen op de import van granen naar Nahal, die door de lichte inflatie steeds duurder worden. Nahal zal in 1320 BFD door de bouw van de Towers of Lakhu en de verplichte import van granen bankroet gaan en er ontstaat een burgeroorlog onder de stadstaten. Deze burgeroorlog houdt een goede 35 jaar aan en de uitkomst is verrassend gelijkaardig aan de beginsituatie. Lakhu verovert de steden terug, maar ditmaal met een nieuwe dynastie aan het hoofd. De komende honderd jaar zullen de gouden eeuw voor Lakhu worden, dankzij het slim herverdelen van land en grondstoffen door Quillin & Hengann "van Nahal". Het rijk stabiliseert zich, maar de naschok is nog te zien.

1000 BFD

med_gallery_113271_234_190027.png

Maar wat is er de afgelopen 2000 jaar in Eanostia gebeurd? Wel, bitter weinig. Op de Oostkust zien we de stad Zenneom zich vormen in een rijke rivierdelta en in Ghotmi ontstaat na de confrontatie met enkele natuurrampen en de Dandalai Summit (zo genoemd door latere ontdekkingsreizigers) Ghotism. Een geloof dat sterk bij andere natuurgodsdiensten aanleunt en dat diens grootsheid erkent. Ghotism zal zich in deze millenia ook gestaag verspreiden over het continent.

med_gallery_113271_234_104353.png

De gouden eeuw van Nahal is na het beleid van Ankhar, Silinthe & Denail tot een abrupt einde gekomen. Het rijk was echter opnieuw verenigd en de nieuwe heersers noemden weer "van Nahal", maar enkele opeenvolgende misoogsten vernielden de stabiliteit in het rijk. Een militaire coup onder leiding van Tay Elh grijpt de macht in Lakhu in 1174 BFD. Twee jaar later zal Tay Elh de dood vinden in een opstand en valt het rijk uiteen in drie delen. Nahal dat onder Silinthe zijn grootste omvang kende van 6,5 miljoen inwoners zal zijn inwoners zien vluchten naar omliggende nederzettingen (waaronder Dandalai) aangezien de nieuwe rijken instabiel lijken en elk de oude hoofdstad Lakhu claimen. Lakhu zal in de komende 100 jaar zijn bevolking zien halveren door deze strijd. Het rijk van Fudhun zal er uiteindelijk het sterkste uitkomen aangezien deze kan terugvallen op de militaire kracht van Darhyl en de handelsrelaties met het zuiden en Dandalai. De strijd tussen de drie Nahal-rijken zal nog enkele eeuwen aanhouden, elk gelovend dat ze de rechtvaardige opvolger zijn. Uit deze instabiliteit in het kernpunt van de handelwegen over land groeit een verlangen in het Westen naar alternatieven. Zeehandel ziet zijn opkomst en nederzettingen als Thlaan (gelegen aan een oude Nahal-handelsweg) en Faladassa zullen hier grote spelers in worden, handelend met Dandalai. Maar de uitvlucht van de miljoenen mensen in Nahal heeft ook nog andere gevolgen.

750 BFD

med_gallery_113271_234_121119.png

In de 250 jaar die hier op volgden zagen we opkomst van vele nieuwe nederzettingen (die pas in de toekomst belangrijk worden), de opkomende dominantie van Dandalai op vlak van zeehandel en het verschuiven van het focuspunt van Nahal naar Dandalai. De Golf van Kalliviton neemt de rol van de Nahal-handelswegen over als belangrijkste vorm van vervoer en handel. Door het wegvallen van de "internationale" handel langs de Mütvig zullen de rijken van Synthil en Yungi te instabiel blijken en gaan de stadstaten hun eigen weg, allemaal slechts een schim van hun vroegere zelf. In het Noorden heeft Vnul het lastig om zichzelf te voeden en zal expedities beginnen uitsturen. Ezalea zal uitgroeien tot een belangrijke stad als nederzetting die ooit één van de uiteindes van de Nahal-handelswegen aangaf en Gankorah zal via Dandalai uitgroeien tot een nieuw knooppunt nu de handelswegen zich steeds meer naar het Noorden gaan ontwikkelen.

500 BFD

med_gallery_113271_234_209964.png

De uiteindelijk gevolgen van de val van Nahal worden nu pas echt duidelijk. Na de val van Fudhun is ook de laatste grote beschaving verdwenen en ook een deel van diens inwoners zien zich genoodzaakt om andere streken op te zoeken. Rond de Golf van Kalliviton zien we nieuwe handelssteden ontstaan als Gneuvel, Eirndis, Tartherah... maar ook steden als Froling, Leonardo en Sposse die afhankelijk worden van de handel in de Golf. De expedities van Vnul hebben ondertussen een keten aan steden gecreëerd die van Vnul richting Dandalai loopt. In de valleien van de Mütvig, Urlaval en Aldhain groeien de stabielste nederzettingen uit tot dominante steden als Sygfride, Estmadlin, Aclamino en Vorteks. Maar het stopt hier niet, want in het ooit zo verre Noord-Westen van Irstan zien we een gelijkaardige situatie ontstaan naar Nahal met de groei van Mortani en Chrispalstof, op het einde van de handelsweg naar de Golf van Homfias groeit handelspost Nadovict uit tot een lokale grootstad en zelfs op de Harlaanse eilanden zien we een stad ontstaan: Phangruye. Hoewel het merendeel van de vlucht uit Nahal naar het Noorden of Westen trok zien we ook 3 nieuwe steden in het Oosten. Walivostic en Wisqu zullen zeer stabiele nederzettingen blijken in een zeer vijandige omgeving en het eenzame Clantin vestigt zich op een eiland in de Elnene. Er zijn maar weinig steden die er nog echt uitspringen. Lakhu en Fudhun zijn nog vrij groot van hun Nahal-verleden, maar op de retour. De enige grote groeiende stad is Dandalai, nog steeds rijk van de handel met Nahal en ondertussen dominant in de handel op de Golf van Kalliviton. Zo dominant zelfs dat Dandalai op het einde van de 6e eeuw BFD Fudhun zal inhalen als grootste stad op het continent en de wereld. Al deze verdeeldheid kan enkel de voorbode zijn voor militaire ingrepen.

350 BFD

med_gallery_113271_234_367186.png

En dat is dan ook exact wat er zal gebeuren en aangezien het zo veel is gaan we het chronologisch proberen behandelen. In Irstan staat rond 470 BFD een groot leider op. Of leidster. Het is onduidelijk. Tule Nea zal op dertien jaar tijd het hele schiereiland verenigen, een stad naar hem/haar noemen (Tulenis) en een grote militaire campagne starten waar de stad Seatiff zal worden overgenomen en aan de Schlafi halt houden waar hij/zij de stad Artemios (/Artmio) "Mijn verdienste" zal stichten. Maar zo sterk als Tule Nea was, zo zwak waren de opvolgers. Tule Dirh zal het rijk nog in stand proberen houden door plaatselijke versterkingspunten (Chalocke) te stichten, maar hierna zal het bergaf gaan. Irstan zal zich terugtrekken tot aan de isthmus van Harcast en dat is ongeveer waar de huidige grens (ondanks van alle gebeurtenissen) ongeveer nog steeds ligt. In het Zuiden staat Spoden en diens megalomane gek van een leider op. Sposse was rijk geworden via vroegere handel met onder meer Fudhun en Dandalai en zal zijn greep verstevigen door het hele schiereiland in te nemen, waaronder zelfs Dandalai (al zij het echt maar enkele jaren). In Pierre staat een rijke familie (Gamella) op die een vuist wilt maken tegen Irstan. Irstan dat tegen dan al veel van zijn praal kwijt is ziet Gamella de stad Seatiff innemen, met enorme steun van de lokale milities. Toenmalig leider van de familie Vuxyrax zal vervolgens zijn kans zien en gebruikt Seatiff (de stad was een pak groter dan Pierre) om Leuchten, Froling, Thlaan en Gomère in te nemen. Niet altijd met grote tegenstand, maar de val van Thlaan maakt in het Oosten wel wat wakker. Opvolgers Merkexar en Halassar zullen zich bezig houden met het innemen van Chijnfe en het stabiel houden van het rijk. Ondertussen is Sygfride een andere rijke familie opgestaan (Amzane) die de steden op de Mütvig en Aldhain wilt verenigen als culturele opvolgers van Nahal. Amzane zal alle omliggende steden opslokken in diens rijk en diens successen rechtvaardigen als gewild door de Nahal-goden. Maar de opkomst van rijken zorgt niet enkel voor grote diverse rijken, maar ook voor stadstaten die tegen deze rijken zullen opstaan. Goede voorbeelden zijn Eirndis (tegen Kantone), Mattartart (tegen Gamella), Marice (tegen Amzane) en Artmio (tegen Irstan). Ja, Artmio zal diens stichter verwerpen. Niet onlogisch als je weet dat de regio al eerder was verkend en werd bewoond door mensen uit Vnul. Over Vnul gesproken. Rond 400 BFD zal men in Vnul beginnen inzien dat de handelsposten naar Dandalai niet puur een voordeel zijn geweest en dat ze ondertussen zijn uitgegroeid tot individuele steden die met Vnul gaan concurreren. We zien de militaire Molnen de naburige steden (Meitu en Kretol) annexeren, maar niet zonder zijn problemen. Bij het afzakken naar het grote Astilma stoot Molnen op grote tegenstand wat via de successen van een bepaalde familie zal resulteren in de start van het Rijk van de Galvan. Een dynastie dat snel de steun zal vinden van andere nabijgelegen steden die eenzelfde lot als Kretol vrezen. We zien een gelijkaardige gebeurtenis in Leonardo, waar het rijk van Kantone enkel ontstaat om weerstand te kunnen bieden naar Gamella.

Maar tussen al dit komt één stad wederom dominant naar voren. Dandalai zal na de bezetting door Spoden realiseren dat het wel eens snel gedaan zou kunnen zijn en gaat contracten afsluiten met andere steden. Rijk als Dandalai is blijkt dit dus geen probleem. Vele steden zijn zelfs dankbaar en zien de komst van Dandalai als een manier om zelf sterker te kunnen staan tegen hun lokale dreigingen. Ter eigen bescherming zal Dandalai eerst Gankorah opkopen (een militaire stad met inwoners uit Darhyl) en in de komende decennia zal het een rijk opbouwen dat een groot deel van de Golf van Kalliviton omvangt. Het rijk van Dandalai is echter geen conventioneel rijk, maar eerder een handelsovereenkomst met voordelen aan beide zijdes. Het kan zo zelfs Spoden, Kantone en Gamella lichtjes terugdringen (die zelf ook problemen hadden met stabiliteit) door kuststeden op te kopen.

Maar de opkomst van Dandalai is niet onopgemerkt en zo zal een rijk handelsman in Lakhu zich gaan verdiepen in de geschiedenis van de omgeving, zich Silinthe II noemen en de oude Nahal-steden gaan herenigen. Steunend op de rijke geschiedenis en de haat naar de omliggende rijken (die de Nahal-steden enkele keren hebben geplunderd) zal men 377 BFD New Nahal als waardige opvolger van Nahal uitroepen. Nog niet alle steden zijn opnieuw aangesloten, maar dit komt nog wel. Het probleem komt wanneer het bericht Spoden en Amzane bereikt. New Nahal zal een groeiend probleem worden voor Amzane. Maar hiermee hebben we nog niet alle rijken opgesomd. Nee, er zijn er nog twee. Allebei zijn ze net voor 350 BFD ontstaan. Grohe als lokale reactie tegen Dandalai, waar de handelaars van Grotink een alternatief op land wouden creëren tegen Dandalai en Geraye ontstaan in Phangruye als één van de vele bewegingen om heel Harla of delen ervan te verenigen onder dezelfde vlag. Succesvol of niet? Dat moet nog blijken.

med_gallery_113271_234_6605.png

En de ontwikkelingen op Le Noria brengen ons vervolgens naar Dar Souna. Een plaats waar we tot nog toe niet veel over hebben gezegd, simpelweg omdat er nog niet veel is gebeurd. Het kent een gelijkaardige geschiedenis als het beginnende Le Noria. Yemindu is de enige stevige stad op een heel continent met vele kleine nederzettingen en rondtrekkende groepen. Niet toevallig daar. Het is goed te verdedigen en het handelt met enkele steden van Le Noria (als je op de wereldkaart kijkt, het ligt op het punt waar Le Noria en Dar Souna mekaar bijna raken) Maar dit gaat allemaal veranderen. Dar Souna is namelijk gigantisch en rijk aan natuurlijke grondstoffen. Het bestaan van het continent is niet vreemd voor de steden op Le Noria, maar men heeft niet de noodzaak om de oversteek te wagen. Maar daar komt verandering in.

250 BFD

med_gallery_113271_234_143351.png

Lang geleden dat we nog in Eanostia zijn geweest. Wat is er ondertussen gebeurd? Wel, de nederzetting Potcus is door een kleine handelsroute van Oost naar West en Noord naar Zuid als knooppunt uitgegroeid tot een bescheiden stad. Ghotmi is ondertussen nog steeds dominant en heeft met de Dandalai Summit als inspiratie de Grand Stairway of Figha Irg gebouwd, een puntige trappiramide die over de stad heen kijkt.

med_gallery_113271_234_169937.png

Waar te beginnen... wel, in Dandalai groeit rond 350 BFD dezelfde vrees als in Nahal rond 1350 BFD. Dandalai is op dit punt pas half zo groot als Lakhu was op diens grootste punt, maar Nahal kon terugvallen op duizenden kilometers aan Mütvig- en Aldhain-nederzettingen om voedsel op te eisen, dat waar Dandalai steeds meer wordt ingesloten door naburige rijken. In 347 BFD varen dan ook de eerste kolonisatie-schepen uit bij Dandalai. De Wozhe-expeditie moet nederzettingen stichten op de Noordelijke kusten van Dar Souna en daar voedsel voorzien voor Dandalai (en ook de omgeving verkennen). Succesvol? Dat zien we op het einde wel. Dandalai's vrees is ook niet ongegrond. Grohe breidt uit om diens opzet van succesvol handelsrijk op land te bereiken en de dreiging lijkt reëel. In het Oosten zien we de tweeling Walivostic en Wisqu een akkoord slaan en vormen zij het Rijk van de Wale. Eén van de acties van Wale bestaat er in om de Oostelijke toegangspoort van de wereld te worden, tot grote irritatie van de Oostelijke steden Clantin, Urelich etc. Clantin dat als te dominant wordt beschouwd krijgt een embargo naar zich toegeworpen en besluit vervolgens om het heft in eigen handen te nemen en volgt Dandalai in diens techniek. De Ahale-familie start een handelsoperatie naar het Zuiden en gaat er ook kolonies stichten. We zien wel wat het wordt. In het Noord-Oosten wordt Chalocke het getouwtrek van Gamella en Irstan beu en de regio verklaart zichzelf onafhankelijk. Chale is geboren. Ondertussen begaat New Nahal de domste beslissing in diens bestaan. Na het verenigen van de Nahal-steden probeert het Uirplon aan de grens met Amzane in te nemen. Het faalt hierin en Amzane, al geïrriteerd door het bestaan van New Nahal, sluit een verdrag met Spoden. De twee rijken vallen New Nahal binnen en vernietigen de droom van Silinthe II en diens opvolger Silinthe III om een nieuw Nahal te vormen. Of toch niet? Want de Oostelijke steden verenigen zich onder leiding van Synthil als Syne Nahal, dat op zijn beurt Forkolt zal innemen. Syne en Amzane zullen nog enkele slagen kennen, maar Amzane is weinig geïnteresseerd in Syne en ziet zichzelf de winnaar. Vele inwoners van Yungi en Lakhu vertrekken naar het machtige Sygfride, waar om de overwinning op Nahal te vieren de Tower of Zan wordt opgericht. Ondertussen zien we op Harla dat Geraye tegenstand krijgt van andere steden en families. In totaal zullen 7 lokale rijken ontstaan, waarvan in 250 BFD Geraye er twee heeft kunnen veroveren, maar de tegenstand is nog steeds groot. (En aangezien het eiland klein is: Phan. = Phangruye ; Klan. = Klangeru ; Ging. = Gingeruhe ; Nang. = Nangarha ; Makh. = Makherelli ; Dans. = Danseraye ; Aher. = Aherolla ; Lukh. = Lukhurou)

Terug op het continent zien we zoals verwacht een reactie op de annexatie van Forkolt door Syne. In Knalmes zal de Tostman-familie de macht grijpen met doel om de verbinding te spelen tussen Wale en Syne, om ooit Syne tegen te gaan. Aan de andere kant van New Nahal zien we in Halvont het rijk van de Alekhin ontstaan dat de plannen van Grohe wat tegenzit en zelf geniet van de val van New Nahal door enkele van de steden over te nemen. Het continent maakt ook een religieuze breuk mee in deze gebeurtenissen. In Wale verklaart men het Waline Dhalism als de ware vorm van het geloof tegenover het veel oudere Astile Dhalism. Een mooie bron voor toekomstige conflicten. In het Noorden zien we dan de opkomst van de Victu uit Nadovict die de kusten van de Golf van Homfias zullen innemen en aan de andere kant van de Golf ziet Urelich zich uitgroeien tot een grote stadstaat met toekomstige expansieplannen. De rest van de 3e eeuw BFD kenmerkt zich door verschillende wonderlijke constructies in onder meer Astilma, Phangruye en Dandalai. Ten laatste geeft de opkomst van Dandalai, Grohe en Kantone een immense klap aan Gamella. Als Gamella vervolgens niets weet te doen wanneer Dandalai Siqueneth opkoopt valt het rijk stuk per stuk uiteen. Gamella blijft achter met Pierre, Emmancewall en Gomère. Seatiff, Leuchten, Thlaan en Froling verklaren zich onafhankelijk stadstaten, waarbij die laatste de Alenta een kans zien om hun macht te vergroten waarop ze Chijnfe en Krotismo bij het nieuwgevormde rijk laten aansluiten.

Ten laatste: Dandalai. Rond 350 BFD zien we de stad in lichte angst kolonie-schepen uitsturen. Was de angst gerechtvaardigd? Misschien, maar de resultaten zijn er. Dandalai ziet zijn bevolking in deze 100 jaar verdrievoudigen. Het gaat van dominante stad naar grootste stad ooit en kent op zichzelf meer inwoners dan welk rijk dan ook. Ook bouwt het meerdere grote wonders, zoals de Grand Lighthouse, Guligiz Palace en de Daedalus Project, waar de stad zich meer immuun maakt tegen overstromingen en het gedeeltelijk de zee gaat bedwingen en nieuwe stukken land optrekken door eilanden te verbinden. Hoe kan dit? Wel, om te beginnen ligt Dandalai in een net wat vruchtbare regio dan Nahal en belangrijker: Dandalai is met voorsprong dé stad. Waar Nahal verdeeldheid zag en diens rijk de meerdere steden moest bedienen is er in Dandalai maar één stad die gevoed moet worden. De enige andere stad die er wat uitspringt is Tartherah (en Gankorah een beetje) dat onder Dandalai zijn bevolking zag vertienvoudigen en die kan zichzelf nog steeds goed voeden, een voordeel van een half eiland voor je te hebben. Het hele handelsrijk van Dandalai kent in 250 BFD ook maar half zoveel inwoners als Nahal dat deed op diens hoogtepunt. Alle andere steden in het rijk staan dus in voor het behoud van de voedselstroom naar Dandalai en de stad geniet dankzij deze positie een volledig soevereine status over het hele continent en kan zo die steden bescherming bieden. Maar ook de kolonies spelen natuurlijk hun rol zoals we nu gaan zien.

med_gallery_113271_234_26597.png

Want waar Yemindu oorspronkelijk alleen op een continent lag zien we nu een goed dozijn nieuwe steden. De Wozhe Exploration heeft twee gebieden met andere doelen gekoloniseerd. De Westelijke Xanta met Esmegui aan kop zijn voornamelijk graanschuren voor Dandalai, ze liggen ook het dichtste bij de stad en de omgeving is vruchtbaar genoeg om de aanstroom te verzekeren. Verder ontstaat er langs de kust ook een handelroute tussen de steden. In het Oosten/Zuiden zien we de Wozhe, oorspronkelijk met Derseladha als belangrijkste nederzetting, maar met de ontdekking van koper- en goudmijnen in het binnenland verschoof die rol naar Ulleran. Hoewel Wozhe ook in zekere mate voedsel voorziet is het meer een strategische kolonie die andere grondstoffen moet voorzien. De rol van de kolonies is voor Dandalai van ongekende grootte en zal in de toekomst ook zijn invloed kennen om de omgeving en diens bewoners.

Maar in het Oosten zien we ook de kolonie van Ahale. Gungraia is in een vruchtbare vallei met verschillende rijst- en suikersoorten gesticht en handelt logischerwijs met Clantin. Yemindu dat zich door de opkomende kolonisatie bedreigt ziet voelt zich steeds meer genoodzaakt om duidelijke grenzen af te spreken en nieuwe grensstad Lusighendu ligt er niet zonder reden. De vraag is vooral wie eerst zal aanvallen.

  • Reacties 1.6k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Phoenyxar

    1070

  • NicolaB

    110

  • Dexist

    93

  • SpacyColours

    61

Top Posters In This Topic

Posted Images

Geplaatst:

De klimaten van de wereld tijdens de laatste ijstijd:

LGM_vegetation.gif

En dit is de map van de Minecraft GTAForum server:

Schermafbeelding%2B2014-12-28%2Bom%2B23.41.04.png

Geplaatst:

Heb je ook een legenda oid voor de kleuren?

Leuk kaartje wel, laat wel even zien wat het verschil is met Nederland en België qua dichtbevolktheid etc.

Geplaatst:

Ik ga gokken en zeggen dat het of afgescheiden operators zijn of het naar de "thuisstad" verwijst.

Eventjes gezocht en het lijkt het eerste te zijn, eventjes naar beneden scrollen! :o

Geplaatst:

Meest eerlijke stad (toch volgens dit onderzoekje):

tumblr_nhopri3HLO1s6c1p2o1_1280.jpg

Vaakst voorkomend unieke woord, ten opzichte van andere landen, op een land's Wikipedia-pagina:

tumblr_nhcdc0P4aB1rasnq9o1_1280.png

Geplaatst:

Leuk "historisch" kaartje van de London Underground:

alttubebigfin.jpg

En voor wie er de echte/huidige variant wilt naastleggen

640px-London_Underground_Overground_DLR_Crossrail_map.svg.png

Geplaatst:

Een kaart van verschillende zeeën, vereist wel wat inzicht en kennis van de wereld om ze te kunnen plaatsen of zien wat er gaande is.

tumblr_nhz2qgKxnp1s6c1p2o1_1280.jpg

Geplaatst:

Een iets betere kaart van de Afrikaanse bevolkingsdichtheid.

tumblr_nigb23cyl01rasnq9o1_1280.jpg

En een interessant grafiekje.

global_warming_chart.0.jpg

Ik vraag me af waar die ±5% verschil tussen België en Nederland in zit.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...