Jump to content

Maps, maps everywhere!

Recommended Posts

Geplaatst:

En dat doet het ook, het claimt geen topografische voorstelling te zijn van de werkelijkheid.

Of begrijp je dat verschil niet?

• Reacties 1.6k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Phoenyxar

1070

• NicolaB

110

• Dexist

93

• SpacyColours

61

Top Posters In This Topic

Posted Images

Geplaatst: (bewerkt)

En dat doet het ook, het claimt geen topografische voorstelling te zijn van de werkelijkheid.

Of begrijp je dat verschil niet?

Het claimt dat ik gemakkelijk de lijn volgen om te kijken waar een bepaalde treinverbinding heen rijdt. Dat wilt dus zeggen dat het wel in enige mate topografisch correct onderbouwd moet zijn. Dat houdt o.a. in: geen treinen op een Russisch spoor en geen treinen op een ander spoor dan dat ze daadwerkelijk rijden.

Om eventjes duidelijk te zijn, dat andere spoor ligt dus zo'n 10 Kilometer vanaf de plek waar het zou moeten rijden. Schematisch betekent niet maar een beetje laks op een kleutermanier lijntjes tekenen. Het schema moet wel kloppen.

Nu ben ik genoodzaakt om een gedetailleerdere correcte kaart te nemen van Prorail. En Prorail adviseerd om de Spoorkaart op minimaal A0-formaat te plotten. Zie je me al lopen?

https://www.prorail...._april_2013.pdf

Voorbeeldje hoe het schematisch wel goed kan:

metrokaart2.jpg

Geen ruimtes tussen de lijnen die op zich 1 spoorset bevinden, geen onaanvaardbaar grote verplaatsingen etc., maar wel gewoon simpel schematisch.

Bewerkt: door NicolaB
Geplaatst: (bewerkt)

geen verplaatsingen etc.

Natuurlijk wel, het is schematisch.

Correct; aangepast. Ik doelde daarbij op die verplaatsing van 10 km, die op het ene kaartje wel was op dit kaartje niet. Dat betekent natuurlijk niet dat er überhaupt geen verplaatsingen zijn.

Bewerkt: door NicolaB
Geplaatst:

tumblr_nzfvx8xyhE1rasnq9o1_1280.png

Ik ben geïnteresseerd in het kleine stukje geelgroen in Frankrijk... Even kijken wat dat is :puh:

Hmm... Park Naturel régional du Morvan.

Ik zie toch op flink wat ijkpunten menselijke invloeden.

https://www.google.nl/maps/@47.1475229,3.9265164,3a,75y,295.73h,68.8t/data=!3m6!1e1!3m4!1scBrBzVRm5EqkgzKGzy0Mmw!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1?hl=nl

Bijv. dit, damn mooie natuur, maar ik zie hier wel door de mens aangelegde grasvelden.

Nu valt me ook op dat noord-Schotland 'maar' geel is en soms zelfs rood, terwijl je daar altijd dit soort beelden ziet (ben daar zelf geweest).

https://www.google.nl/maps/@57.1527948,-5.2142041,3a,75y,60.37h,83.21t/data=!3m6!1e1!3m4!1sPjUAfwqkSe7-yIyukY5yeA!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1?hl=nl

Daar zie ik dan toch wat minder de menselijke afdruk.

Geplaatst:

Ik denk dat er relatief veel begrazing is met extensieve veeteelt, dat is in zekere mate een menselijke ingreep.

Hetzelfde voor Zuid-Amerika:

tumblr_nzhtsvRn2Z1rasnq9o1_1280.png

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...