Jump to content

Maps, maps everywhere!


Phoenyxar

Recommended Posts

  • Reacties 1.6k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Phoenyxar

    1070

  • NicolaB

    110

  • Dexist

    93

  • SpacyColours

    61

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ik kwam dit onlangs tegen en moest aan dit topic denken.

Een artist impression van Afrika als het nooit gekoloniseerd zou zijn, gemaakt door Nikolaj Cyon.

edit: bron (met toelichting en nadere informatie): http://www.cyon.se/#...alkebu-lan/ck0q

zie ook vooral de link in zijn toelichting naar de website van The Washington Post voor nog 39 kaarten

Waarom is t omgekeerd?

Om je vraag nog maar even te beantwoorden.. Ik heb het gelezen, maar durf het niet meer met zekerheid te zeggen. Volgens mij omdat Arabische cartografen het zuiden vroeger aan de bovenkant plaatsten.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik kwam dit onlangs tegen en moest aan dit topic denken.

Een artist impression van Afrika als het nooit gekoloniseerd zou zijn, gemaakt door Nikolaj Cyon.

edit: bron (met toelichting en nadere informatie): http://www.cyon.se/#...alkebu-lan/ck0q

zie ook vooral de link in zijn toelichting naar de website van The Washington Post voor nog 39 kaarten

Waarom is t omgekeerd?

Om je vraag nog maar even te beantwoorden.. Ik heb het gelezen, maar durf het niet meer met zekerheid te zeggen. Volgens mij omdat Arabische cartografen het zuiden vroeger aan de bovenkant plaatsten.

Dit is eigenlijk een hele interessante vraag. Nou moet ik al gauw vragen: Waarom ligt het noorden boven en het zuiden onder? Misschien dat Phoenyxar daar wat over kan zeggen. Ik heb zelfs kaarten gezien uit het verleden waar het Oosten boven lag. Misschien dat het iets te maken heeft met de uitvinding van het kompas of is het inderdaad een gewoonte van Arabische cartografen geweest om de wereldkaart om te draaien. Maar het gaat hier om Afrika, dus misschien is dat ook weer niet de reden. Misschien heeft het wel iets te maken met het (psychologische) idee van boven betekent 'aan top'. Volgens die alternatieve historie van de impressie van Cyon, is Europa geen koloniserende macht geworden omdat ze flink ten onder zijn gegaan aan de pest en Afrika daardoor de kans had om zichzelf volledig te ontwikkelen. In dat geval zou het met dat laatste best wel logisch zijn om Afrika bovenaan te plaatsen.
Link to comment
Delen op andere websites

Zo uit mijn hoofd zijn er enkele voorname redenen waarom het noorden op kaarten boven geplaatst wordt. De westerese kolonisatie van de wereld, bijvoorbeeld, die samenhing met het kompas dat naar het (magnetische) noorden wijst. Maar ook het simpele gegeven dat het noordelijk halfrond veel meer landmassa's telt dan het zuidelijk halfrond.

Pin me er niet op vast :-(

Link to comment
Delen op andere websites

Misschien is dit ook wel leuk om te delen, op maploco kun je eenvoudig een kaart maken van landen waar je bent geweest.

m67kdf8ruo-b3vmhuv2f6-b3ajtx5la8-b33r64ijnk-45uua6wxkw.gif

Of een alternatieve, met landen die ik nog graag wil bezoeken :)

Weet niet of dit echt de bedoeling is van dit topic, maar een kaart is een kaart :clown:

m672jxbim8-cijtiij30g-b9qhwpr2tc-b33ja07y0w-2rsjhv0y9s.gif

Al ben ik sinds een jaar of vijf niet zo enthousiast meer over Syrië, want oorlog en de ruïnes zijn helaas allemaal kapot gemaakt :-(

Link to comment
Delen op andere websites

Dat is wel leuk (was zelfs al eens een apart topic over ooit maar ik kan het mis hebben), alleen wel een beetje misleidend. Één bezoekje aan New York City en het halve continent kleurt blauw. En ik heb ook een paar kilometer door Polen gereden onderweg naar een plaatsje in Tsjechië, maar dat zul je op zo'n kaartje niet gauw merken. Het is leuker als je daadwerkelijk de routes kon tekenen die je hebt gereden, of plaatsen waar je naartoe bent gevlogen.

Link to comment
Delen op andere websites

Voor Spacy:

post-113271-0-43626600-1464267764_thumb.jpg

Er zijn insets voor Meso-America (1.1) en Caribbean Ocean (1.2) voor leesbaarheid.

En als een goed deelnemer ben ik net al gaan checken wat ik fout heb: Honduras en Nicaragua... schaam schaam. Heb er ook wat Braziliaanse staten opgezet voor het plezier. Sul noemt blijkbaar Rio Grande do Sul voluit.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...