Jump to content

Benzineprijzen


ERRWINS

Recommended Posts

Als je in de randstad zit, inderdaad, files geen te kort, gelukkig valt het hier in het mooie zuiden reuze mee.Wat ook het nadeel van een jaarkaart is, is gelijk de volle mep betalen in een keer, maar bij je nieuwe baan waar je 2 maanden proeftijd hebt, ga je geen jaarkaart kopen, en gezien de huidige situatie is het maar de vraag of je ergens een jaar gaat werken.[citaat]Dat is altijd mogelijk dat je het volledige bedrag vergoed krijgt, geldt helaas niet voor iedereen.
Dat hangt een beetje van je werk en functie af inderdaad, maar dat doet niet af dat je dat dus ook moet meenemen in welke mate het vervoer door de eigenaar als luxeproduct betaald wordt. No way, dat ik meer dan 30km woon-werk ga reizen zonder een deel vergoed te krijgen (ik denk dat vrij weinig mensen dat doen). Uitzonderingen natuurlijk mogelijk, want soms ben ik gewoon te lui om het in te dienen :D

Dan is het ook gewoon goed kijken naar deze voorwaarden voordat je een baan accepteert. Ooit had ik eens een bijbaantje gekregen 15 km verderop. Men zei: je bent aangenomen, maar voor de reiskosten moet je zelf betalen. Daar had ik nee tegen gezegd (verdiende iets van 10 euro per uur, dan ben ik 1 uur kwijt aan reiskosten... amahoelah XD). Ik kon het wel begrijpen hoor, want normaal nam men alleen mensen aan in dezelfde stad, dan hadden ze speciaal voor mij ander beleid moeten maken; dat zou ik ook niet doen voor een bijbaantje.

Edit: ps. Kennelijk was ik toch niet zo sportief om te gaan fietsen... grotemannenpraat :7

Dan ben je de enigste die met een ton zo'n 1000 euro bedoeld, een ton in gewicht is inderdaad 1000kg, maar in geld is het toch altijd 100.000 euro geweest.
Nou nee. Ik nam de term van ThunderDuck over, dus alleen ben ik sowieso niet :) Mijn keuze is tonnen, ponden, onsen etc. trouwens niet, ik noem liever het ding zelf (net zoals "half 3 in de middag", noem ik als liefst gewoon 14:30. Maar goed, al het andere is self-explainatory; dat Thunderduck geen auto van 7 miljoen bedoelt, dat snap ik dan ook wel (ik had het eigenlijk moeten gebruiken in m'n mierenneuk alinea :D). Als ik zeg dat een Toyota Aygo 9.000 10.775 drollen kost, dan snap je het ook wel. (damn die is wel een stuk duurder geworden zeg :puh:)
Waterstof is inderdaad denk ik de toekomst, tot natuurlijk de tijd dat er weer iets nieuws en 'beters' is.Wat ik wel zie in de auto branche, is dat die lekkere stinkbakken wel 30 jaar rijden met een motor, en de huidige wagens in sommige gevallen al een vervangende motor krijgen op 30.000km.Dat is juist het tegenstrijdige, die oude krotten worden sterk gemaakt en stoken voor 30 jaar lang wat extra CO2 in de lucht, maar de nieuwe wagens stoken minder maar dat doen de fabrieken juist weer door de extra vraag aan onderdelen en materialen.Uiteindelijk kom je er niet aan onderuit dat je alles kan redden, waar extra voordelen worden geboekt, worden automatisch ook extra nadelen geboekt.
Ik ben benieuwd wat er dan beter kan, een onboard splitser misschien. Dat is tot nu toe nog niet te bedenken dat je zo'n huge compressor in je auto heb met zonnepanelen >.<

Interessant filmpje by the way over een waterstofauto.Betreft dat laatste trouwens:dat merk je steeds meer; dat we enerzijds milieuvriendelijk (ecologisch/biologisch) willen, anderzijds willen we steeds meer wegwerpapparatuur en andere apparatuur met een korte levensduur, omdat we de technologie moeten/willen bijhouden. Denk bijv. aan je mobieltje die maar 2 jaar mee gaat. Dat staat natuurlijk lijnrecht tegenover elkaar.

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 58
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • NicolaB

    10

  • TheDutchWesley

    7

  • GolfG60

    6

  • kelwin

    5

Waterstof is inderdaad denk ik de toekomst, tot natuurlijk de tijd dat er weer iets nieuws en 'beters' is.

Kan een leuk topic opleveren, aangezien ik die mening totaal niet deel.

Wat ik wel zie in de auto branche, is dat die lekkere stinkbakken wel 30 jaar rijden met een motor, en de huidige wagens in sommige gevallen al een vervangende motor krijgen op 30.000km.

En dat is nou typisch survivorship bias. De oudere auto's die nog steeds vrolijk rondrijden (met de eerste motor) zijn natuurlijk de beste exemplaren van dat model. De mindere exemplaren hebben al lang een 2e motor of zijn zelfs op de schroot beland. En de nieuwe auto's die na zeer weinig kilometers toe zijn aan een nieuwe motor zijn meteen de slechtste exemplaren van dat model. De goede exemplaren krijg je, behalve bij de APK of onderhoudsbeurt, niet te zien in de garage.

Link to comment
Delen op andere websites

Nou nee. Ik nam de term van ThunderDuck over, dus alleen ben ik sowieso niet :) Mijn keuze is tonnen, ponden, onsen etc. trouwens niet, ik noem liever het ding zelf (net zoals "half 3 in de middag", noem ik als liefst gewoon 14:30. Maar goed, al het andere is self-explainatory; dat Thunderduck geen auto van 7 miljoen bedoelt, dat snap ik dan ook wel (ik had het eigenlijk moeten gebruiken in m'n mierenneuk alinea :D). Als ik zeg dat een Toyota Aygo 9.000 10.775 drollen kost, dan snap je het ook wel. (damn die is wel een stuk duurder geworden zeg :puh:)

Dat is dan ieder voor zich :tu:

Van Thunderduck had ik persoonlijk overheen gelezen :$

Ik ben benieuwd wat er dan beter kan, een onboard splitser misschien. Dat is tot nu toe nog niet te bedenken dat je zo'n huge compressor in je auto heb met zonnepanelen >.<

Interessant filmpje by the way over een waterstofauto.Betreft dat laatste trouwens:dat merk je steeds meer; dat we enerzijds milieuvriendelijk (ecologisch/biologisch) willen, anderzijds willen we steeds meer wegwerpapparatuur en andere apparatuur met een korte levensduur, omdat we de technologie moeten/willen bijhouden. Denk bijv. aan je mobieltje die maar 2 jaar mee gaat. Dat staat natuurlijk lijnrecht tegenover elkaar.

Het probleem is, dat alles zo zijn voor en nadelen heeft, bio ethanol stoken is milieuvriendelijker dan benzine of diesel stoken, maar het produceren vereist weer op fossiele brandstoffen wat het proces weer milieubelastend maakt.

Bio diesel is 50/50, het stoot minder Co2 uit maar wel meer stikstofoxide, vereist tevens ook modificaties aan de wagen zelf, en dus kostbaar.

Dus eigenlijk, er zijn veel verschillende brandstoffen, eigenlijk teveel om op te noemen, maar alles heeft zo zijn voor en nadelen.

Als voorbeeld, zonnepanelen en windmolens zijn in gebruik erg milieuvriendelijk, maar qua fabricage en recycling zijn ze erg milieuonvriendelijk.

Dat de meeste ieder jaar of ieder 2 jaar een nieuwe telefoon willen is simpel te verklaren, heeft vaak twee redenen, hebzucht(voor het nieuwste) of met de mode mee lopen.

Maar vroeger ging de technologie ook nog niet zo hard als nu, aangezien de voortgang in telefoons erg vooruit gaat de laatste 10 jaar.

En dat is nou typisch survivorship bias. De oudere auto's die nog steeds vrolijk rondrijden (met de eerste motor) zijn natuurlijk de beste exemplaren van dat model. De mindere exemplaren hebben al lang een 2e motor of zijn zelfs op de schroot beland. En de nieuwe auto's die na zeer weinig kilometers toe zijn aan een nieuwe motor zijn meteen de slechtste exemplaren van dat model. De goede exemplaren krijg je, behalve bij de APK of onderhoudsbeurt, niet te zien in de garage.

Mhaww, in theorie zou iedere auto even oud moeten worden, kijk naar de 190D Mercedes, wagens die bekend stonden om te blijven rijden.

Helaas betekende dat ook de ondergang van de oldtimerwet, maar dat is een andere discussie.

Wat ik bedoel te zeggen, is dat de emissies van tegenwoordig zo streng zijn, dat fabrikanten noodgedwongen moeten downsizen.

Wat inhoud, meer vermogen uit kleine motoren, want alle snufjes en veiligheidsvoorzieningen wegen ook meer maar de emissies zijn ook meer.

Alles moet meer, behalve emissies en verbruik, en zoals altijd, een mes snijdt aan twee kanten, dus ergens is er een lijn tussen kwaliteit en milieu.

Door motoren zoveel vermogen te laten leveren met zulke kleine cilinderinhoud, dat is vragen om problemen, en die zijn er ook.

Het is namelijk niet zo dat het om een slechte of goede batch gaat, maar het te veel vragen van een te kleine motor.

Link to comment
Delen op andere websites

Het probleem is, dat alles zo zijn voor en nadelen heeft, bio ethanol stoken is milieuvriendelijker dan benzine of diesel stoken, maar het produceren vereist weer op fossiele brandstoffen wat het proces weer milieubelastend maakt.

Bio diesel is 50/50, het stoot minder Co2 uit maar wel meer stikstofoxide, vereist tevens ook modificaties aan de wagen zelf, en dus kostbaar.

Dus eigenlijk, er zijn veel verschillende brandstoffen, eigenlijk teveel om op te noemen, maar alles heeft zo zijn voor en nadelen.

Als voorbeeld, zonnepanelen en windmolens zijn in gebruik erg milieuvriendelijk, maar qua fabricage en recycling zijn ze erg milieuonvriendelijk.

Dat de meeste ieder jaar of ieder 2 jaar een nieuwe telefoon willen is simpel te verklaren, heeft vaak twee redenen, hebzucht(voor het nieuwste) of met de mode mee lopen.

Maar vroeger ging de technologie ook nog niet zo hard als nu, aangezien de voortgang in telefoons erg vooruit gaat de laatste 10 jaar.

Je hebt absoluut gelijk, ieder voordeel heeft z'n nadeel en met elke oplossing creëren we weer een ander probleem.

Al denk ik dat waterstof als brandstof het meest veelzijdige in het ecologisch stabiliseren is. Juist omdat waterstof uit verschillende soorten manieren gewonnen kan worden. Van windenergie en nucleaire energie tot energiebronnen als biomassa, zonne-energie en fossiele brandstoffen. Ook kan het op relatief kleine schaal gemaakt worden (fotosynthese in zonnepanelen), maar ook op hele grote schaal (denk aan elektrolyse in kernreactoren) en zelfs door micro-organismen in een lab. Daarom denk ik dat het ook goed te doen valt, omdat je niet direct alle waterstof gewonnen hoeft te krijgen uit duurzame methoden. Zo kan waterstof makkelijk uit aardgas gewonnen worden. Ander voordeel is dat relatief makkelijk is om oude auto's om te bouwen (net als bij LPG).

Dat is dus momenteel het grootste probleem wat daarmee wel (of niet) te stabiliseren valt; het verduurzamen. Dat kan waterstof, maar hoeft dus niet.

Het creëren is wel complexer dan benzinemotoren, maar anderzijds ook niet meer dan bij (andere) electromotoren. Net zoals je zegt is het qua recycling wel erg milieuonvriendelijk. Als je daar de kwaliteit van kan verbeteren helpt dat wel.

Mrja, hierin denk ik ook; dat hebben al die nieuwe electrische systemen. En daar worden ze steeds meer voor gemaakt. Want wat heb je aan een mobieltje dat 15 jaar meekan, terwijl 90% het niet meer heeft na 5 jaar?!? En je digitaal apparaat is ook (globaal gezien) complexer dan een analoog systeem om te maken en milieuonvriendelijker om te slopen/ hergebruiken.

En dat is nou typisch survivorship bias. De oudere auto's die nog steeds vrolijk rondrijden (met de eerste motor) zijn natuurlijk de beste exemplaren van dat model. De mindere exemplaren hebben al lang een 2e motor of zijn zelfs op de schroot beland. En de nieuwe auto's die na zeer weinig kilometers toe zijn aan een nieuwe motor zijn meteen de slechtste exemplaren van dat model. De goede exemplaren krijg je, behalve bij de APK of onderhoudsbeurt, niet te zien in de garage.

Ik denk er ook een mate bij zit ja. Al denk ik ook dat bij het complexer worden van de systemen en het vervangen door andere (zwakkere) materialen, de levensduur verkleint wordt. Van dat laatste zou ik het niet weten bij auto's, maar ik zie dat wel bij pannen of ander robuust materiaal. Waar bij mijn nieuwe pannen de plastic handvaten er naar een decenia er al af zijn, heb ik ook nog een aantal gietijzeren en emaille pannen van 30-80 jaar oud, die zijn nog perfect.

hOpen%20dag%20Emaille%20Kabinet%2029-05-2010%20klein%204.JPG

Dat kleine pannetje links op die toren en die rechter theepot plus dat gasstelletje. Gastelletje en theepot heb ik als reserve (op vakantie), pannetje gebruiken we nog wekelijks :puh:

... Wacht, ik ga ooit wel eens m'n pannencollectie op m'n fotogedeelte posten... :D

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

Voor mijn prive auto betaal ik hier in de omgeving rond de 1,50. Dit is dan een onbemande Shell. Voor de auto van de zaak heb ik een tankpas van de BP en de Shell, dus opzich heb ik daar niet zoveel last van. Buiten dat tank ik soms in Belgie rond de 1,30. Dan merk je het verschil erg goed in de portomonnee kan ik jullie vertellen. Overigens ben ik al tevreden genoeg met de huidige prijzen, ik kan me het tijdperk van 1,5jr terug herinneren dat ik voor 1.79 moest tanken, en aangezien ik toen een 1800 16V reed, stond ik erg vaak bij de pomp. :sst:

Link to comment
Delen op andere websites

Overigens ben ik al tevreden genoeg met de huidige prijzen, ik kan me het tijdperk van 1,5jr terug herinneren dat ik voor 1.79 moest tanken, en aangezien ik toen een 1800 16V reed, stond ik erg vaak bij de pomp.

Pffft, b*tch please

Zo erg zuipt een 1800 nou ook weer niet :puh:

Tikte hier geregeld de 1 op 7/8 aan, en moest destijds 1,83 betalen voor een litertje Euro 98 :schater:

Link to comment
Delen op andere websites

Overigens ben ik al tevreden genoeg met de huidige prijzen, ik kan me het tijdperk van 1,5jr terug herinneren dat ik voor 1.79 moest tanken, en aangezien ik toen een 1800 16V reed, stond ik erg vaak bij de pomp.

Pffft, b*tch please

Zo erg zuipt een 1800 nou ook weer niet :puh:

Tikte hier geregeld de 1 op 7/8 aan, en moest destijds 1,83 betalen voor een litertje Euro 98 :schater:

Haha klinkt redelijk zuinig, maar ik reed altijd spits, in de stad. verbruik lag dus altijd rond de 1 op 10.

Was die 1 op 7 met de 206 of de 207?

Link to comment
Delen op andere websites

Overigens ben ik al tevreden genoeg met de huidige prijzen, ik kan me het tijdperk van 1,5jr terug herinneren dat ik voor 1.79 moest tanken, en aangezien ik toen een 1800 16V reed, stond ik erg vaak bij de pomp.

Pffft, b*tch please

Zo erg zuipt een 1800 nou ook weer niet :puh:

Tikte hier geregeld de 1 op 7/8 aan, en moest destijds 1,83 betalen voor een litertje Euro 98 :schater:

Haha klinkt redelijk zuinig, maar ik reed altijd spits, in de stad. verbruik lag dus altijd rond de 1 op 10.

Was die 1 op 7 met de 206 of de 207?

Zijn Subura, neem ik aan :7

Link to comment
Delen op andere websites

Zijn Subura, neem ik aan :7

Subaru inderdaad....

Voor mijn prive auto betaal ik hier in de omgeving rond de 1,50.

Welke privé wagen? :7

Volgens mij was die zin van Rustly in verleden tijd geschreven, dus vandaar dat ik vroeg om welke auto het ging.

De micra ofc. :7

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...