Jump to content

Belgische gedetineerde ondergaat euthanasie


_Night-Men_

Recommended Posts

In dat verband, Nicola, raad ik dit boek aan (Levenslang, geschreven door Mick van Wely). Hij heeft dit boek geschreven vanuit twee perspectieven: daders en slachtoffers (of nabestaanden). Of eigenlijk drie: ook rechters en officieren van justitie worden behandeld. Het geeft je een heel ander beeld van ons Levenslang. Voordat ik dat boek las ging ik er eigenlijk van uit dat levenslang ongeveer gelijk stond aan 25(+) jaar, nu weet ik wel anders.

Volgens het Europees Hof voor de Rechten van de Mens is levenslang, zonder uitzicht op een vrijlating, in strijd met artikel 3 EVRM. Gevangenen mogen dus niet uitzichtloos zijn binnen de EU. In Nederland is levenslang daadwerkelijk levenslang, maar er kan gratie worden aangevraagd. Volgens het Hof is deze wetgeving door de mogelijkheid tot gratie toegestaan.

Bedankt, het lijkt me inderdaad een interessant boek. Toch eens kijken of die bij ons in de mediatheek te vinden is (staan echt veel boeken over de criminologie).

Edit: Nee, hij staat er niet tussen.

Volgens mij is er niemand meer die gratie heeft gekregen die veroordeeld is voor levenslang na 1970. Dat is dus al 55 jaar geleden!

Levenslang in Nederland betekent ook echt levenslang. Ik meen me te herinneren uit dat boek dat een advocaat ooit tegen zijn cliënt zei: als je levenslang krijgt, heb dan maar geen hoop meer dat je eruit kom. Dat gaat niet gebeuren.

Gratie gaat in Nederland niet via de rechter. Dit besluit wordt genomen door de minister van Veiligheid en Justitie. Natuurlijk gaat geen enkele Minister dat in dit geval doen, omdat hem dat stemmen voor de verkiezingen kost en enorm veel voer geeft voor de oppositie.

Dus mijn conclusie: Nederlands beleid is formeel niet in strijd met artikel 3 EVRM, maar materieel eigenlijk wel.

Minister Hirsch Ballin had een aantal jaren terug nog gratie verleend aan iemand die kanker had (ondertekend door Beatrix), daarvoor was het Hans van Zon die gratie kreeg bij levenslang (in 1986 volgens mij)... Ehm... gotye. Daarvoor volgens mij de gifmenger van Berkel. In de jaren 60 en 70 werd overigens veel gratie verleend aan levenslang veroordeelde collaborateurs van de 2e wereld oorlog. Wat je dus zegt klopt: die kans is zeer klein in het heden. Toch hoop ik dat dat in een soort van 25(+) jaar straf kan veranderen, zie beredenering 2 berichten terug.

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

Minister Hirsch Ballin had een aantal jaren terug nog gratie verleend aan iemand die kanker had

Ja inderdaad, dat staat ook in dat boek, maar dat vond ik zo'n speciaal geval, dat het de "normale" gang van zaken niet verandert. Dit werd inderdaad aangedragen door Nederland om te stellen dat de regelgeving wel degelijk in overeenstemming is met EVRM. Maar slechts gratie verlenen ivm terminale ziekte, is naar mijn mening ook nog steeds uitzichtloos voor gevangenen.

daarvoor was het Hans van Zon die gratie kreeg bij levenslang (in 1986 volgens mij)

Ja, maar die werd voor 1970 veroordeeld. Er is, buiten de terminale patiënt, niemand gratie verleend die na 1970 levenslang heeft gekregen.

Link to comment
Delen op andere websites

daarvoor was het Hans van Zon die gratie kreeg bij levenslang (in 1986 volgens mij)

Ja, maar die werd voor 1970 veroordeeld. Er is, buiten de terminale patiënt, niemand gratie verleend die na 1970 levenslang heeft gekregen.

Inderdaad en zelfs nog door Duitsland ook (veroordeeld door de Duitse rechtbank, niet de Nederlandse).Ik deel je mening wel, maar dat is natuurlijk ook niet het doel van gratie verlenen. Gratie wordt verleend op grond van een persoonlijke omstandigheid, niet om men uitzicht te geven. Het is op grond gebeurd van een persoonlijke omstandigheid. Dus zou het ook gewoon als individuele gratie gerekend moeten Vroeger werd er trouwens ook vaak collectieve gratie verleend (zoals dus bijv. bij die collaborateurs uit de 2e wereldoorlog).

Ik vind gratie ook wel een beetje een apart instrument tegenwoordig en dan vind ik maar goed ook dat er niet al te vaak gratie wordt verleend. Want eigenlijk (vind ik) zegt gratie gewoon:

Ja, je bent strafbaar; maar de strafmaat was onredelijk/ dient geen enig redelijk doel meer én de Nederlandse rechtspraak deugd eigenlijk niet (want je moet het niet bij de rechterlijke macht indienen, maar bij de wetgevende macht).

Om dus weer terug op af te komen, ik vind inderdaad dan (ook) dat in de praktijk levenslang een onredelijke straf is. Omdat er in de praktijk dus (net zoals jij ook zegt) nauwelijks uitzicht voor een persoon is. Euthanasie zou dan ook in de basis moeten kunnen vind ik na een aantal jaren (20-30 jaar), maar in een levenslange gevangenisstraf staat het natuurlijk wel een beetje vreemd (ook een soort van gratie verlening).

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Voorstander.

Ruimt lekker op zo die criminelen.

Scheelt de ''normale'' ''bevolking'' weer geld :)

Dat mag je inderdaad wel eens uitbreiden, wat wil je daarmee zeggen? Niet iedere crimineel zit in de gevangenis omdat hij iets slechts gedaan heeft.. Soms kan iemand ook in de gevangenis zitten terwijl hij onschuldig is.. Ik ben sowieso niet een voorstander dat mensen euthanasie krijgen.. Het leven heeft zoveel mooie dingen aan te bieden. :{

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben sowieso niet een voorstander dat mensen euthanasie krijgen.. Het leven heeft zoveel mooie dingen aan te bieden. :{

Heb je het hier over alle gevallen van euthanasie of specifiek over het geval van gedetineerden?

Over alle gevallen van euthanasie. Alhoewel gevangenen het ook niet horen te krijgen. Als je echt door je psychiatrische aandoening leid, en er is geen andere optie: oké. Maar als voorbeeld om je gevangenisstraf te ontlopen met euthanasie.. Nee, dan niet.. Maar er zal vast een mooi systeem zijn die dat sowieso niet toe laat staan.

Bewerkt: door Asphyxiated
Link to comment
Delen op andere websites

Maar als voorbeeld om je gevangenisstraf te ontlopen met euthanasie.. Nee, dan niet.. Maar er zal vast een mooi systeem zijn die dat sowieso niet toe laat staan.

Dan kom je altijd weer bij de vraag: waar ligt de grens? Wanneer kan je bepalen of iemand het doet om zijn straf te 'ontlopen' (want van ontlopen kan je toch niet echt spreken, als je er toch het leven bij laat) of om echt psychische redenen. Zijn drie (dacht ik dat het er waren) psychiaters die onafhankelijk van elkaar bevestigen dat deze persoon psychisch leidt dan niet genoeg dat de arts in alle rust van geweten de gedetineerde euthanasie had kunnen geven?

Link to comment
Delen op andere websites

Maar als voorbeeld om je gevangenisstraf te ontlopen met euthanasie.. Nee, dan niet.. Maar er zal vast een mooi systeem zijn die dat sowieso niet toe laat staan.

Dan kom je altijd weer bij de vraag: waar ligt de grens? Wanneer kan je bepalen of iemand het doet om zijn straf te 'ontlopen' (want van ontlopen kan je toch niet echt spreken, als je er toch het leven bij laat) of om echt psychische redenen. Zijn drie (dacht ik dat het er waren) psychiaters die onafhankelijk van elkaar bevestigen dat deze persoon psychisch leidt dan niet genoeg dat de arts in alle rust van geweten de gedetineerde euthanasie had kunnen geven?

Men ontloopt in ieder geval zijn straf als men in de onvoorwaardelijke periode euthanasie pleegt. Zoals ik eerder ook al zei: Uit het optiek van de gegeven celstraf is euthanasie een slechte zaak. Technisch gezien wordt immers de straf van de man verkort en wordt daarbij geholpen door derden.

Hoe erg diegene lijd in zijn onvoorwaardelijke strafperiode, dat doet er ook niet toe vind ik (zolang het gevangenismilieu volgens degelijke standaarden is). Al vind ik wel dat daarom een onvoorwaardelijke celstraf nooit levenslang moet zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...