Jump to content

Leerbedrijven; Go or No Go?


Visser23

Recommended Posts

Hallo allemaal!

Voor studenten op zowel MBO als HBO is het zo goed als verplicht om in de studieperiode een stage te lopen. Dit kan natuurlijk bij allemaal verschillende bedrijven zoals supermarkten, reclamebureau's en productiebedrijven. Echter, het is tegenwoordig ook mogelijk om bij leerbedrijven stage te lopen.

Een leerbedrijf krijgt projecten binnen van echte opdrachtgevers. Studenten van MBO en HBO werken vervolgens in groepen aan deze projecten en brengen deze tot een - zo goed mogelijk - einde.

Wat vinden jullie van deze leerbedrijven? Wat zijn de voor- en nadelen? Hoe kan een leerbedrijf zich profileren?

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Later zal ik mijn mening ook even geven.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben zeker voor.

Je krijgt de kans om ervaring op te doen in een richting/vak waar jij mogelijk later in gaat werken. Je zit in een volledig andere omgeving waar je niet alleen ervaring op kunt doen in je 'vak', maar ook op persoonlijk gebied. Je krijgt verantwoordelijkheid, maar er worden ook dingen van je verwacht die je gewoon moet uitvoeren.

Het hangt echter ook veel van een bedrijf af, een goed bedrijf moet een stagiaire behandelen als medewerker en niet om de vuile klusjes te laten doen. Ik heb zelf meerdere ervaringen binnen stagebedrijven en mijn ervaringen waren positief en negatief. Bij één bedrijf moest ik vakkenvullen (8 uur per dag, 5 dagen per week) en kreeg ik geen hulp bij het maken van mijn opdrachten. Dat is gewoon gebruik maken van een gratis kracht en dan was ik één van de 6 stagiaires en we moesten allemaal hetzelfde doen. Daar ben ik heel erg tegen, je krijgt geen stagevergoeding en doet geen enkele ervaring op in jouw leerrichting.

Ik ben overigens niet voor of tegen een stagevergoeding, de ervaring die je krijgt (bij een goed bedrijf) is heel erg waardevol en daar hoef je niet gelijk geld voor te krijgen. Mocht je het over de BBL-richting hebben, dan ben ik wél voor een stagevergoeding. Iemand die gewoon een contract heeft voor een jaar (of langer) en gewoon 5 dagen per week werkt heeft in mijn ogen wél recht op een vergoeding.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb 2x stage gelopen, en 2x werd ik aan de kant gezet met dingen als vakken vullen en papier versnipperen. Het is de bedoeling dat je de kanten van het vak kunt bekijken vanuit het perspectief van iemand die dat werk al doet, maar dat is bij mij dus nooit zo geweest. Ik ben niet te spreken over hoe MBO's met gemak de helft van het schooljaar in stage pleuren, en de bedrijven lak hebben aan de voorwaarden die gesteld worden voor je daar begint. Ik ben tegen.

Link to comment
Delen op andere websites

Jullie hebben het echt over stages. Ik doel eigenlijk direct op een leerbedrijf. Hier werken studenten van MBO en HBO in groepen aan projecten. Bijvoorbeeld het organiseren van een Lentefair, het opzetten van een campagne voor een circus etc.

Voorbeelden:

http://www.o3leeuwarden.nl/

http://www.presentpromotions.nl/

http://www.stichtingmeo.nl/

Link to comment
Delen op andere websites

Een leerbedrijf is een bedrijf dat praktijkgerichte stageplaatsen beschikbaar stelt voor scholieren. Het begrip wordt niet vaak in combinatie gebruikt met hbo- en universitaire studenten.

De kwaliteit van deze stage hangt van hetgeen af dat je er (mogelijk) bij kan leren in relatie tot het theoretische gedeelte van de studie. Net zoals Venzio zegt, zou een vergoeding afhankelijk moeten zijn van de werkzaamheden die je verricht. Ik vind dat dat wel op nationaal niveau moet vastgesteld wordten (i.t.t. alleen in sommige CAO's).

Vanuit het oogpunt van het (leer)bedrijf zelf, kan een goede stageplek de juiste mensen op de juiste plek in het bedrijf krijgen. Ook kan het bedrijf (afhankelijk van het soort stagiair) nieuwe wegen in slaan door stagiaires op nieuwe plekken te zetten en kan het bedrijfsresultaten verbeteren tegenover een relatief lage investering. Ook kunnen stagiaires het imago van het bedrijf opkrikken (men kan het als een positieve betrokkenheid in de branche zien).

Nadelen kunnen er ook zijn (exact het tegenovergestelde als bovenstaande), daarom moet er goed gekeken worden of de student wel geschikt is voor de stage en andersom. Voorbeelden zoals in totaal de verkeerde functie je stage vervullen, zoals in het voorbeeld van Venzio, kunnen hierdoor voorkomen worden.

Daarin heb ik 1 tip: Voordat men het stagecontract aangaat; zet duidelijk op papier wat de stagiair gaat bieden, wat het bedrijf bied en wat de werkzaamheden van de stagiair zullen omvatten.

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk juist door allereerst zo goed en duidelijk mogelijk die tip door te voeren.

Populair onder de studenten, zou kunnen zijn door een stage aan te bieden die dicht bij de theorie licht of door stageplekken aan te bieden die als plezierig worden ervaren (in de branche).

Maar besef wel dat een leerbedrijf het in de basis voor zichzelf doet. Dan is het ook niet altijd een zaak om populaire stageplekken aan te bieden, maar juist stageplekken die het bedrijf helpen om te vorderen.

Ik snap by-the-way niet echt wat je met voor-en-nadelen bedoeld, met name de nadelen van een goed leerbedrijf. Praktijkervaring lijkt me altijd een positief punt voor scholieren/studenten.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik snap by-the-way niet echt wat je met voor-en-nadelen bedoeld, met name de nadelen van een goed leerbedrijf. Praktijkervaring lijkt me altijd een positief punt voor scholieren/studenten.

Word je niet te snel bij vele verschillende projecten gezet? Is er genoeg afwisseling? Is er veel verschil in kennis? Dat soort dingen kunnen best negatief uitpakken, denk ik.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik snap by-the-way niet echt wat je met voor-en-nadelen bedoeld, met name de nadelen van een goed leerbedrijf. Praktijkervaring lijkt me altijd een positief punt voor scholieren/studenten.

Word je niet te snel bij vele verschillende projecten gezet? Is er genoeg afwisseling? Is er veel verschil in kennis? Dat soort dingen kunnen best negatief uitpakken, denk ik.

Ja oke. De nadelen daarvan vallen wel voor een groot deel te voorkomen door goede afspraken in het stagecontract. Over het MBO kan ik niet oordelen; ik weet niet of de positie van de stagiair hetzelfde is als op een universiteit. Al denk ik ook dat de input van de MBO studenten anders ligt dan respectievelijk de HBO- en de uni- studenten.

Wel over de praktijkstages op de politieacademie en het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (brandweer) op MBO niveau, maar dat zijn (grotendeels) interne opleidingen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb beide MBO 2 & 3 diploma gehaald door middel van een BBL traject, wat inhoud dat je een leerbedrijf nodig hebt. Beide studies heb ik met een ruim voldoende afgerond en dat vind ik meer dan prima. Je leert in dit proces niet alleen de theorie, maar ook de praktijk en dat is in meerdere gevallen beter. Daarbij komt ook nog eens dat je geld verdiend, wat wil je nog meer?

Aanrader dus!

Link to comment
Delen op andere websites

En gelijk hebben ze, laat die groentjes het vuile werk maar opknappen!

Nee eventjes zonder dollen. Zaak is wel dat er ook wat van de studies geëist wordt aan een stage. Dus dat de stagiair een stageplek heeft waar een minimaal aantal uren aan vereiste stagebezigheden wordt gewerkt. Dat men daarbuiten ook overig werk doet, dat moet soms ook wel kunnen, maar het moet niet primair worden overgenomen door de stagiair (oud werk) of dat de stagiair meer bezig is met deze taken, dan aan zijn stage. Al kan ik wel begrijpen dat daarop ook uitzonderingen mogelijk zijn (zoals stage lopen bij je werkgever, voor de deeltijdstudenten).

Link to comment
Delen op andere websites

Even een topic in de gaten te houden, ik ga zelf binnenkort een cursus doen tot leermeester :)

Op het moment ook al leermeester maar dan officieel met certificaat

Heb op het moment ook een stagiaire voor 10 weken

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...