Jump to content

Rellen in Frankfurt vanwege opening nieuw kantoor Europese Centrale Bank


Michael

Recommended Posts

media_xll_2852465.jpg

media_xll_2851948.jpg

media_xll_2851950.jpg

2852118.jpeg

De politie en antikapitalistische betogers van de beweging Blockupy vechten in de straten van het financiële hart van Duitsland een ware veldslag uit. Volgens een woordvoerster van de politie zijn bijna 90 agenten gewond geraakt, de meeste door traangas, acht zijn geraakt door stenen. Zeven politieauto's zijn uitgebrand. Zeker een daarvan werd volgens ooggetuigen aangestoken terwijl er nog agenten inzaten. De demonstranten gooien stenen naar agenten en de politie heeft het waterkanon ingezet om hen te verspreiden. Ook Blockupy spreekt over meerdere gewonden aan de kant van de demonstranten. In de wijk Ostend in het oosten van Frankfurt, waar het nieuwe gebouw van de Europese Centrale Bank staat, is er volgens de brandweer vrijwel geen kruispunt meer waar geen afvalcontainers, autobanden of auto's in brand staan. Betogers wierpen stenen naar de brandweerlieden die proberen de branden te blussen. De brandweer heeft de menigte via Twitter opgeroepen het bluswerk niet te hinderen.

De betogers proberen de opening van het nieuwe gebouw van de Europese Centrale Bank (ECB) te verstoren. Ze zijn het niet eens met de crisispolitiek van de ECB. De politie heeft het ECB-gebouw maandag al afgegrendeld om te voorkomen dat demonstranten er binnen zouden dringen. De ongeveer 2600 medewerkers van de centrale bank namen er al begin november hun intrek. Voorzitter Rainer Wendt van de politievakbond zei dat ,,de gewelddadige bende afkomstig uit heel Europa'' het antikapitalisme enkel als dekmantel gebruikt om de staat aan te vallen. ,,Het geweld heeft in omvang en fanatisme een nieuw niveau bereikt'', klaagde Wendt. Tijdens de officiële opening sprak ECB-president Mario Draghi ook over het protest. Hij zei dat de verwijten over de crisis aan het adres van de bank niet eerlijk zijn, omdat de ECB juist de kwalijke gevolgen van de economische crisis indamt.

Bron:

AD.nl

Wat vinden jullie ervan wat er op dit moment gebeurt in Frankfurt?

Bewerkt: door Asphyxiated
Link to comment
Delen op andere websites

Ik snap hun punt wel maar ik snap niet waar het voor nodig is om het gevecht aan te gaan met de Duitse politie. Het is toch ronduit absurd dat je politiewagens en bezittingen gaat vernielen om wat voor reden dan ook. Zeker zoals ik hier boven lees wanneer er nog agenten in de auto zitten steek je hem niet in de brand. Waarschijnlijk vind het grootste gedeelte van de groep het gewoon leuk om lekker te rellen en is daarvoor naar Frankfurt gekomen. Ze gebruiken het bovenstaande als reden om lekker los te gaan dan.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik kan een heel verhaal schrijven, maar ik sluit me aan bij de reactie hierboven. Het huidig monetair beleid moet z.s.m. Geschrapt/ herschreven worden en dat moet op de (politieke) kaart gezet worden. Echter is dit niet de manier om dat te doen.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...