Jump to content

terreuraanslag IS voorkomen [NL]


Danger_dog_guy_7

Recommended Posts

Een terreurcel van IS (Islamitische Staat) wilde aanslagen plegen in Marokko en Nederland. De Marokkaanse en Nederlandse autoriteiten wisten dat echter te voorkomen. Een van de leden is de in Nederland woonachtige Mohamed B., die al in oktober vorig jaar werd opgepakt wegens zijn plan voor een aanslag op de politie en dinsdag voor de rechter zal verschijnen.

Het betreft dinsdag een pro-formazitting, wat inhoudt dat de zaak niet inhoudelijk wordt behandeld. B. is in oktober opgepakt omdat hij een aanslag op politieagenten zou voorbereiden. Volgens de AIVD probeerde B. aan een wapen te komen met dit doel. In een gevonden schrift schreef B. ook een recept voor een bom en een eed van trouw aan de leider van Islamitische Staat.

Welke doelen hij precies op het oog zou hebben gehad, is niet duidelijk. Hij zou ook geen wapens of concrete plannen voor aanslagen gehad hebben.

De andere leden van de groep zouden geweld hebben gepland in Marokko, terwijl één bommen en vuurwapens zou hebben willen gebruiken tegen veiligheidsbeambten in Nederland. Volgens de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) gaat het deels om een oude zaak, waarbij in oktober in Amsterdam de 26-jarige Marokkaanse Mohamed B. werd opgepakt omdat hij een aanslag op politieagenten zou voorbereiden.

In Marokko „planden de leden van de terreurcel specifieke terreurdaden, waaronder de moord op mensen van wie zij vinden dat ze tegen de idealen van IS zijn”, aldus het ministerie van Binnenlandse Zaken.

Er is enige onduidelijkheid over het aantal leden van de terreurcel dat in Marokko woonde. Media uit dat land hebben het over een zestal, terwijl persbureau Reuters het over vijf leden uit het Noord-Afrikaanse land heeft. De Marokkaanse leden onderhielden nauwe banden met de Nederlandse verdachte.

In de verklaring van het Marokkaanse ministerie van Binnenlandse Zaken staat: ,, De leden hadden plannen voor terroristische activiteiten in Marokko en Nederland. Ze zouden bijvoorbeeld mensen vermoorden die volgens hen tegen IS zijn.''

,,Onderzoek toonde aan dat de leden van de terreurcel geheime vergaderingen hielden en aan paramiltaire trainingen in een bos bij het Marokkaanse Nador deelnamen.''

Honderden strijders uit Marokko, maar ook uit landen als Tunesië en Algerije hebben zich aangesloten bij IS in Syrië. Sommigen zijn echter al begonnen met de terugkeer naar het land van herkomst waar ze vervolgens het grondgebied van de jihad willen vergroten, volgens veiligheidsexperts.

Link to comment
Delen op andere websites

vooral geen aandacht aan besteden in de media, om te voorkomen dat er nog meer van die retards op hetzelfde idee komen,

gewoon stilzwijgend volgen, en nog stilzwijgender laten verdwijnen. (en daar bedoel ik niet mee ze op te sluiten)

daarnaast ook de bronnen (haatimams e.d.) op dezelfde manier stilletjes laten verdwijnen.

er zijn actieve vulkaaneilandjes genoeg waar ze op passen...

en kunnen ze hier hun staatje op stichten....

kosten, 1 vlucht en een goedkope parachute

Bewerkt: door DDT Dorus
Link to comment
Delen op andere websites

Ik weet zeker dat ik hiervoor een warning krijg...

Kunnen de Amerikanen niet gewoon een atoombom op alle hoofdkwartieren van ISIS gooien?!? Zo lastig is dat niet om die idiote Extremistische Moslims te verslaan...

Link to comment
Delen op andere websites

Ik weet zeker dat ik hiervoor een warning krijg...

Kunnen de Amerikanen niet gewoon een atoombom op alle hoofdkwartieren van ISIS gooien?!? Zo lastig is dat niet om die idiote Extremistische Moslims te verslaan...

Woon jij toevallig dichtbij de hoofdkwartieren van ISIS?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik weet zeker dat ik hiervoor een warning krijg...

Kunnen de Amerikanen niet gewoon een atoombom op alle hoofdkwartieren van ISIS gooien?!? Zo lastig is dat niet om die idiote Extremistische Moslims te verslaan...

Woon jij toevallig dichtbij de hoofdkwartieren van ISIS?

Nee

Link to comment
Delen op andere websites

Kunnen de Amerikanen niet gewoon een atoombom op alle hoofdkwartieren van ISIS gooien?!? Zo lastig is dat niet om die idiote Extremistische Moslims te verslaan...

Ze hebben geen hoofdkwartier.

Niet in de fysieke vorm alleszins. Mocht je je even afvragen waarom het zulk een lastige strijd is in Noord-Irak: Het zijn eigenlijk niet zo veel strijders, maar wel met fantastische middelen (externe financiering, zwarte markt-handel etc.) en ze zijn nooit ergens echt in grote getalen aanwezig. Je zult ze opmerken in het straatbeeld en de gevolgen zijn voor de bevolking aan te zien, maar het is niet echt dat ze duidelijke militaire basissen hebben (en als ze die al hadden zijn ze die nu kwijt). Vandaar dat het nogal traag gaat. Het gaat om doelwitten zoeken tussen vele burgers (en vooral een grote woestijn vol niets)

Link to comment
Delen op andere websites

Qua aantallen zijn er diverse bronnen. Dat loopt van zo'n 50.000 (1,5x het totaal actief personeel v.d. Belgische strijdkrachten), tot zo'n 250 duizend, waarvan 200k in Syria en Iraq. Dat te bedenken dat het meest professionele leger in de regio (de SAF van Assad) nu geslonken is tot 150.000, zal ISIS ook dus qua mankracht nog geen eens zo heel veel te niet doen. Zoals je zegt is inderdaad ook een van hun sterktes die externe financiering, maar ook niet te vergeten; hun tegenstanders. Al die versplinterde groeperingen (FSA, Islamitisch Front en nog tig andere groeperingen) maken het vechten voor de SAF in Syrië moeilijk. In Irak zijn de lokale strijdkrachten wat meer verdeeld en niet zo sterk. Daar heb je het Irakese leger, de Peshmerga (het 'leger' van Kurdistan) en vele kleine splintergroeperingen (zoals de NPU). Deze strijdkrachten kunnen een moeilijk front bieden tegen het enorme ISIS-gebied in Iraq, wat ISIS al sinds de val van Hussein heeft opgebouwd.

Het hangt van de strijdplek af qua bases. Logischerwijze bevinden deze bases zich niet zo vaak (meer) in het open, maar gewoon in een moskee (die waarde heeft voor de bevolking) of een gebouw met burgers erin (mits het een strategisch front betreft). Precies zoals Phoenyxar schetst.

Hoe valt het in Nederland beter te voorkomen? Ik denk zo veel mogelijk de mogelijke toekomstige jihadgangers te weten aan te spreken om anders te denken. Neem bijv. de acties van Aboutaleb of nog dichter op de man: Moskeeën die zich open tegenover deze acties zetten, maar ook alternatieven bieden die in lijn zijn met de Nederlandse cultuur.

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...

Toch vraag ik me af in hoeverre dit een hoofdkwartier (main HQ / hoofdbasis) is/was en in hoeverre deze (tactische) hoofdkwartieren bedekt zijn met burgers. Dat ISIL bases of operations heeft, dat kan ik begrijpen. Dat deze bedekt zijn met mensen en vaak hoofdkwartier genoemd worden wanneer ze gekaapt zijn ook.

Maar laat het duidelijk zijn dat een base of operations (tactisch hoofdkwartier) niet meteen een hoofdkwartier (Main HQ) hoeft te zijn. ISIS/ISIL lijkt me niet echt een organisatie die zijn communicatie om een hoofdkwartier heen vormt.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...