Jump to content

Advies voor koptelefoon


thebig

Recommended Posts

De laatste paar jaren luisterde ik altijd naar muziek en keek ik naar series met goedkope oortjes, die binnen de paar maanden kapot waren. Normaal had ik altijd een reservepaar liggen, maar nu heb ik enkel nog maar één paar, waarvan slechts één oortje werkt. Ik had me altijd voorgenomen een koptelefoon te kopen als het zover was, dus zit ik nu wat rond te kijken voor een degelijke koptelefoon. Ik ken niet echt veel van die dingen en waarschijnlijk zou ik sowieso tevreden zijn met wat ik ook koop. Echter: als ik er toch geld voor neertel, kan ik evengoed maken dat het het beste is wat ik voor die prijs kon kopen.

Daarom schakel ik jullie dus in! Hier even wat ik van de koptelefoon verwacht:

Algemeen: Koptelefoon met een degelijke kwaliteit om naar muziek te luisteren en video's te bekijken. Liefst ook makkelijk mee te nemen.

Prijs: rond de €100 (maar als je een degelijke koptelefoon weet voor 20 euro, is dat evengoed.

Winkel: Mediamarkt(Dit is de winkel het dichtst in mijn buurt, over het algemeen goedkoop, ik moet er bovendien nog sowieso eens langsgaan wegens problemen met mijn muis. Als je elders iets beter weet, mag je het ook altijd sturen).

Jack: 3.5 mm

Model & Kleur: Liefst een model met een strak design. Kleur maakt weinig uit, zwart lijkt me het mooiste wat bij het meeste past, maar als er wat kleuren subtiel in verwerkt zijn, maakt me dat niet veel uit.

Extra:

  • Koptelefoon met kabel (dus geen bluetooth of andere draadloze zooi)
  • Koptelefoon zonder batterijen (ik wil hem op elk moment kunnen gebruiken, zonder me zorgen te moeten maken over batterijen)
  • Andere extra's (ruisonderdrukking, microfoon (al dan niet ingebouwd), volumeregeling, ...) mogen altijd maar zoek ik niet specifiek.

Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven, als ik iets kritiek ben vergeten: vraag maar raak.

Hopelijk hebben jullie een paar goede suggesties voor koptelefoons of tips hoe ik de beste kan uitkiezen.

Ik heb al even rondgeklikt en heb voorlopig deze koptelefoons eruit gevist.

http://www.mediamark...html?langId=-17

http://www.mediamark...html?langId=-17

http://www.mediamark...html?langId=-17

http://www.mediamark...html?langId=-17

http://www.mediamark...html?langId=-17

http://www.mediamark...html?langId=-17

En mijn voorkeur gaat momenteel uit naar deze koptelefoon:

http://www.mediamark...tml?langId=-17#

Link to comment
Delen op andere websites

Een algemeen advies wat betreft koptelefoons (uit persoonlijke ervaring): test ze eerst in de winkel. Een nadeel van de winkel is dat je de koptelefoon niet voor langere tijd achter elkaar (lees: een paar uur) kunt testen. Dat is jammer, want dan pas weet je of de koptelefoon comfortabel zit, en dat is naar mijn mening één van de meest belangrijke aspecten van een koptelefoon. Ik heb zelf relatief grote oren als je het vergelijkt met andere mensen, dus sommige over-ear koptelefoons zijn bij mij eigenlijk on-ear. Aangezien ze daar niet voor gemaakt zijn, zitten ze na een tijdje voor geen meter meer. Een zachte oorschelp is dan ook van levensbelang voor optimaal comfort.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik gebruik al een tijdje de SteelSeries Siberia V2 hoofdtelefoon en ben er erg tevreden over. Het is eigenlijk een hoofdtelefoon voor PC en is dus geenszins opplooibaar en hij heeft een extra jack voor de micro. Misschien dus niet super handig om mee te nemen, als dat je primaire doel is . Kabel is ongeveer een meter lang en heeft een ingebouwde volumeregeling en een knop om de mic te muten. Je krijgt ook een verlengkabel die nog eens twee of drie meter lang is.

Link to comment
Delen op andere websites

Online bestellen is zeker ook mogelijk en heb ik in het verleden ook al gedaan, maar als ik nu toch naar de Mediamarkt moet omwille van mijn muis, dacht ik dat het maar zo handig was om ook meteen eens te kijken of er daar een geschikte koptelefoon was. Natuurlijk zal ik het zeker niet laten als ik een goede koptelefoon elders vind.

Nja, vervoeren is niet mijn primaire doel. Op zich luister ik nooit muziek op de fiets of zo en in het algemeen neem ik oortjes weinig ergens naartoe, maar als het wel gebeurt, is het maar zo handig dat je het makkelijk kan wegsteken. Binnenshuis verplaatst het echter wel van hier naar daar: de laptop verandert sowieso veel van plek en dan luister ik soms muziek op mijn smartphone of zit ik op de PS3 (daar gebruik ik ook altijd oortjes voor).

Link to comment
Delen op andere websites

Creative Aurvana Live (1) zonder twijfel! Beste koptelefoon voor de prijs, punt. 50 euro voor een goede over-ear, niet meer, niet minder. De 2 is ook tof, maar wat duurder voor gewoon een ander design. Vergelijk de CAL1 met de OnePlus Onze, goedkoop dankzij geen marketing maar topkwaliteit.

Link to comment
Delen op andere websites

Het design van die Creative Aurvana Live spreekt me alleszins meer aan dan de andere twee toestellen waar Djmaddox en Big Boss het over hadden. Spijtig genoeg niet in de Mediamarkt te koop (op de site staan enkel on-ear modellen), maar online bestellen werkt evengoed. Ik zal nog wat meer specificaties zoeken, maar lijkt me er toch goed uit te zien. Was dat die koptelefoon die jij vorig jaar gekocht had, of is dit nog een andere?

Link to comment
Delen op andere websites

Er zijn genoeg hoofdtelefoons te vinden voor de dingen waar jij 'm over het algemeen voor wilt gebruiken. Zelf zou ik niet zo gauw wat bij de Mediamarkt kopen, ik vind het juist over het algemeen een duurdere (tenminste geen goedkopere) winkel waar ze je nog eens garantie bij willen aansmeren. Maar goed dat ter zijde. Zelf ben ik een fan van de winkel Bax-shop, erg nette service en een ruim assortiment. Zo kan ik je de Pioneer HDJ 500 aanraden. Erg goed geluid, geschikt voor veel apparaten (45 Ohm), verwisselbaar snoer (korte en lange + gekruld) en het rechter oor is verstelbaar. Ik raad je aan om sowieso even nog een kijkje daar te nemen voor wat meer aanbod.

Link to comment
Delen op andere websites

Het design van die Creative Aurvana Live spreekt me alleszins meer aan dan de andere twee toestellen waar Djmaddox en Big Boss het over hadden. Spijtig genoeg niet in de Mediamarkt te koop (op de site staan enkel on-ear modellen), maar online bestellen werkt evengoed. Ik zal nog wat meer specificaties zoeken, maar lijkt me er toch goed uit te zien. Was dat die koptelefoon die jij vorig jaar gekocht had, of is dit nog een andere?

Dit was inderdaad degene die ik besteld had toen, en nog altijd enorm tevreden mee. Was toen 53 euro op de Duitse Amazon denk ik, zal zeker niet duurder geworden zijn. :Y

Link to comment
Delen op andere websites

Bedankt voor de aanbevelingen weer.

Hoe zit dat eigenlijk met die impedantie die je daar aanhaalt, Bas? Ik heb namelijk vorig jaar eens earplugs voor 1 euro gekocht (gewoon om een reservepaar te hebben) en die werkten vlekkeloos op mijn laptop, maar toen ik ze op mijn smartphone gebruikte, kreeg ik een schel geluid en was het lied amper te herkennen. Dat wil ik natuurlijk niet mee geconfronteerd worden bij mijn nieuwe koptelefoon. Dus rond 45 Ohm zou compatibel moeten zijn met de meeste apparaten? Is dat dan een richtlijn, of moet je zo hoog/laag mogelijk hebben of hangt dat ook weer af van koptelefoon tot koptelefoon?

Ik vind alleszins de Creative Aurvana Live niet zo snel terug voor 50 euro ergens. Heb er nog niet actief naar gezocht, dus kan zijn dat ik het nog tegenkom.

Mediamarkt is trouwens echt geen verplichting of zo, leek me gewoon handig omdat ik daar nog moet zijn en hem dan meteen heb, in plaats van bijvoorbeeld drie dagen te wachten tot levering. Als jij positieve ervaringen hebt met die Bax Shop kan ik evengoed iets van daar kopen.

Link to comment
Delen op andere websites

Er zullen niet veel zijn die een afwijkende Ohm frequentie hebben binnen die prijsklasse. Op een site als Bax-Shop worden wel veel producten verkocht voor DJ's en die hoofdtelefoons hebben soms een hogere frequentie. Je kan het altijd bij de specificaties checken.

Een hogere Ohm frequentie geeft een iets zuiverder/eerlijker geluid, maar daar staat tegenover dat die meer kracht nodig hebben om het 'uit te poepen'. (het verschil in zuiverheid is niet super groot, voor het luisteren van muziek heb je niet een specifiek hogere frequentie nodig) Ik heb bijvoorbeeld een hoofdtelefoon van 250 Ohm, die kan bijvoorbeeld minder hard dan de gemiddelde hoofdtelefoon op mijn mobiel. Wel lastig te zeggen als er vaste richtlijn is, maar als je onder de 100 Ohm zit, zit je denk ik wel goed.

Over de winkel snap ik je volledig hoor, altijd handig om het te combineren. ;)

Bewerkt: door Bassieboy35
Link to comment
Delen op andere websites

Nja, nu denk ik dat het gewoon tussen de twee koptelefoons die jullie hebben voorgesteld gaat. Bij die Pioneer vind ik het wel leuk dat je een tweede kabel krijgt, als ik gamede had ik bij sommige oortjes een te korte kabel. Echter weet ik niet hoe lang het moet zijn, als de gewone 1.2 meter kabel die er gewoon bijzit ook al lang genoeg is, maakt het eigenlijk al geen verschil meer.

De CAL heeft een opbergzakje, die de Pioneer dan weer niet heeft. Kan zeker wel handig zijn als ik 'm bijvoorbeeld in mijn trekrugzak wil steken.

Qua geluidskwaliteit lijkt het me wel op te gaan (en zeker iemand zoals ik zal nooit een verschil merken) dus ik denk dat ik voorlopig wel voor de CAL zou gaan.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...