Jump to content

Duurzame prikacties


Visser23

Recommended Posts

Hallo allemaal!

Ik ben bezig met het organiseren van duurzame prikacties op een MBO-school in Friesland. Duurzame prikacties zijn korte activiteiten die ervoor moeten zorgen dat studenten bewust worden van duurzaamheid. Deze activiteiten moeten in een pauze van hooguit een uurtje uitgevoerd kunnen worden.

Helaas heb ik echt totaal geen idee meer. Onderstaande ideeën heb ik al;

- Modeshow met duurzame kleding

- Duurzame condooms uitdelen

- Zelf biologische smoothies maken

- Duurzaam (speed)daten

- Bio-ijsjes maken/uitdelen

- Duurzame kook-workshop voor studenten (of een wedstrijd)

- Vervangend licht (spaarlampen ipv de lichten in school)

- Duurzaam kerstdiner

- Duurzame sinterklaas (fairtrade chocola en pepernoten)

Heeft iemand nog ideeën?

Link to comment
Delen op andere websites

Mijn definitie van "duurzaam" is "iets dat lang meegaat". Behalve kleding en licht zie ik in dat lijstje niets wat aan die definitie voldoet, dus ik denk dat dit eerder neigt naar milieuvriendelijkheid en recyclen?

Duurzaam hoeft niet perse lang mee te gaan. Duurzaam kan ook zijn; fairtrade, biologisch, streek en seizoensproducten, energiebesparend,.. Ga zo maar door.

Gaat dit toevallig op 9 oktober plaatsvinden? Kijk eens op de website 9-10 Dag van de Duurzaamheid, genoeg ideeën die jij wellicht ook kunt uitvoeren, of waar je inspiratie vandaan kan halen.

Nee, dat niet. Wij gaan prikacties elke 25e van de maand uitvoeren. Dit staat dus los van de Dag van de Duurzaamheid.

Link to comment
Delen op andere websites

Rommel opruimen op een bepaalde plek, bijvoorbeeld bij het water. Plastic of iets dergelijks. Op die manier zien je pupilletjes wat er gebeurt als je je plastic in de natuur kwakt en dus niet duurzaam bent (want anders zou je 't recyclen.)

Link to comment
Delen op andere websites

Ben ik de enige die niet snapt wat duurzame condooms zijn, die dingen zijn volgens mij altijd van gerecycled rubber gemaakt, en ken maar weinig(of eigenlijk geen) die hun condooms uitwassen en hergebruiken.

Tevens zijn velen scholen voorzien van TL buizen, die al spaarzaam zijn, en gezien de hoeveelheid overige lampen zullen de meeste al voorzien zijn van spaarlampen.

Tevens denk ik niet dat het indraaien van spaarlampen echt blijft hangen, en ik denk dat je daar wel naar moet zoeken, dan is Cabyon's suggestie eentje die goed kan zijn.

Een stinkende vis ontleden die vol plastiek zit wat mensen in water hebben gegooid, dat blijft ook wel hangen, incl. de geur die het achterlaat.

En Guardian, op 9 oktober een duurzaam kerst diner organiseren is wel wat vroeg he? :clown:

Link to comment
Delen op andere websites

Dat zal inderdaad wel blijven hangen, maar de vraag is wel of MBO-studenten mee gaan helpen om spullen op te ruimen in hun pauze. Zo'n vis ontleden met plastic erin is natuurlijk wel lachen :puh:

Over de lichten heb je gelijk inderdaad. Helemaal niet aan gedacht.

Overigens; duurzame condooms zijn condooms welke gemaakt zijn van fairtrade latex. Ze zijn CO2-neutraal en daarnaast ecologisch verantwoord gefabriceerd.

Iemand anders nog meer ideeën? :)

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...