Jump to content

Snob 2000


ThunderDuck

Recommended Posts

Mocht je het niet kennen: Een ranglijst voor mensen die niet gestopt zijn met muziek luisteren in de jaren '80, niet van melodramatische rockballads houden of de Top 2000 gewoonweg ruk vinden. Ik acht het onwenselijk om het topic voor de oudelullenranglijst vol te pleuren met Snob 2000-lijstjes, dus mag iedereen nu hier z'n keuze tentoonstellen.

Mijn selectie:

  1. GZA - Liquid Swords
  2. Daft Punk - Da Funk
  3. Massive Attack - Angel
  4. Lucky - Radiohead
  5. Fleetwood Mac - Never Going Back Again
  6. Pixies - Debaser
  7. Autechre - Debaser
  8. David Bowie - The Man Who Sold The World
  9. Kanye West - Runaway
  10. Miles Davis - Blue in Green

Link to comment
Delen op andere websites

Waar kun je die keuze precies maken?

http://ondergewaardeerdeliedjes.nl/de-snob-2000-keuzelijst-2015/

Daar 10 uit kiezen (werkt niet bij mij). Daarna kan je er 5handmatig toevoegen.

Ik vind het nog steeds even onzinnig als de top 2000 en zie dit ook als een husk; hipstertroep. 2/3 van de nummers is al vastgesteld door een voorselectie. Daarnaast wordt je ook nog eens beperkt in de hoeveelheid je van 1 artiest mag kiezen. Ook lever je een top 15 in voor de top 2000. Wat een onzin die top, slop, snob, flop, bi-bop 2000... :duh:

Link to comment
Delen op andere websites

Ik was er al bang voor... waar de Top 2000 in de smaak valt bij iedereen's ouders, is de Snob 2000 het indie rock / grunge mecca van hipsters. Hoe toevallig moet het zijn dat al je favoriete top 10 nummers in deze lijst staan? Ik heb er geeneen kunnen vinden, en nee het is niet zo dat ik alleen obscure nummers opzoek, ik zit juist steeds between a rock and a hard place - óf het nummer wat ik zoek staat in de Top 2000, óf het staat in geen van beide.

Ik vind het allang knap dat je überhaubt één niet-commercieel rapnummer hebt weten te vinden in Liquid Swords, maar vertel me nou eens eerlijk, oh Donderse Eend. Behoort dat nummer echt tot je tien favoriete nummers aller tijden, of is het zo dat je die in de lijst tegenkwam en maar koos bij gebrek aan beter?

Uiteindelijk gaat het ook niet om lijstjes, genres, waardering en shit. Muziek is in ons wereldje een statussymbool, het staat bij wijze van spreken in je DNA genoteerd. Maar eigenlijk maken we het ons veel moeilijker dan nodig is. Ik zit nu nog in de hypocriete fase, maar ooit op een dag zal ook ik beseffen dat ik niet stiekem veel cooler ben dan jullie met mijn Litouwse koren en Russische bejaardenorkesten.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik was er al bang voor... waar de Top 2000 in de smaak valt bij iedereen's ouders, is de Snob 2000 het indie rock / grunge mecca van hipsters. Hoe toevallig moet het zijn dat al je favoriete top 10 nummers in deze lijst staan? Ik heb er geeneen kunnen vinden, en nee het is niet zo dat ik alleen obscure nummers opzoek, ik zit juist steeds between a rock and a hard place - óf het nummer wat ik zoek staat in de Top 2000, óf het staat in geen van beide.

Ik vind het allang knap dat je überhaubt één niet-commercieel rapnummer hebt weten te vinden in Liquid Swords, maar vertel me nou eens eerlijk, oh Donderse Eend. Behoort dat nummer echt tot je tien favoriete nummers aller tijden, of is het zo dat je die in de lijst tegenkwam en maar koos bij gebrek aan beter?

Uiteindelijk gaat het ook niet om lijstjes, genres, waardering en shit. Muziek is in ons wereldje een statussymbool, het staat bij wijze van spreken in je DNA genoteerd. Maar eigenlijk maken we het ons veel moeilijker dan nodig is. Ik zit nu nog in de hypocriete fase, maar ooit op een dag zal ook ik beseffen dat ik niet stiekem veel cooler ben dan jullie met mijn Litouwse koren en Russische bejaardenorkesten.

Spacy, wat lul je nou :7 Om te beginnen vind ik het markant dat jij als protohipster par excellence een website bekritiseert om het hipstergehalte. Ik vind het jammer dat je commerciele muziek ontmijdt als ware het een naakte Erica Terpstra met pokken, maar over smaak valt niet te twisten. Ik prijs mijzelf in ieder geval gelukkig met het feit dat ik wel naar Kanye of Kendrick Lamar kan luisteren zonder mijn maaginhoud en enkele meters darmkanaal over het toetsenbord heen te spuwen. Dat jouw favoriete nummers niet zowel in de Snob 2000 en in de Top 2000 is niet bij toeval: De Snob 2000 bestaat immers per definitie uit nummers die niet in Top 2000 staan.

Je aantijging dat het gros van de nummers bestaat uit indie rock of grunge bestaat acht ik onwaar, daar artiesten zoals Leonard Cohen, Joy Division, Björk, en ja, ook Fleetwood Mac ruim vertegenwoordigd zijn. Het is waar dat de Top 10 die ik in de hoofdpost heb geplaatst niet werkelijk mijn 'top 10 beste nummers alle tijden' is, maar het is een goede afspiegeling van wat ik op dit moment luister. Lucky, Debaser en Runaway zou ik werkelijk in mijn top 10 zetten zonder er over na te hoeven denken. Ben ik zo zeker over de andere nummers? Nee, maar ik vind hen allemale acceptabele alternatieven voor de liederen die ik graag in de lijst terug had gezien.

Uiteindelijk komt het er op neer dat je niet iedereen blij kunt maken. Ik vind de Snob 2000 goed aansluiten bij mijn muzikale voorkeuren, net zoals een groep Nederlanders dat vindt van de Top 2000 (ik kijk naar u, babyboomers). Dat is ook de bedoeling: De Snob 2000 richt zich juist op liefhebbers van de alternatieve muziek die nu populair is. Ik snap geheel dat jij niet kunt vinden in de muziek van Alt-J, Arcade Fire en Arctic Monkeys (kijk mama, ik weet wat alliteratie is), doch is het helaas onmogelijk om ook de keuzes van liefhebbers van Zuid-Peruaanse nasaal bespeelde panfluitmuziek te faciliteren. Dat vind ik niet een bezwaarlijk feit voor de legitimiteit van de ranglijst.

Link to comment
Delen op andere websites

Je hebt zelf een grote mond over de Top 2000, die je bestempelt als een oudelullenranglijst met melodramatische rockballads en whatnot. Daarmee introduceer je de Snob 2000 alsof dat de lijst is voor de échte muziekliefhebber, en zo heb ik er wel meer over die lijst horen praten. Daarom komt die Snob 2000 op me over als de lijst voor "hipsters", oftewel mensen die zich af willen keren tegen de mainstream lijst met "alternatieve"/"indie" muziek (waar de lijst duidelijk door gedomineerd wordt).

Als de lijst zo opschept over het hebben van ondergewaardeerde nummers, obscure nummers, nummers die de top 2000 over het hoofd ziet etc., dan vind ik dat ik terecht mag klagen dat de ruim 4000 nummers of zo in de keuzelijst, helemaal niet zo veelzijdig zijn. Ik heb alleen maar naar nummers gezocht die daadwerkelijk op de nummer 1 in de hitlijsten hebben gestaan, die Grammy Awards hebben gewonnen, als goud zijn bestempeld etc. Maar het zijn met name nummers uit bepaalde genres die gerepresenteerd worden, en daarom valt over die lijst precies dezelfde kritiek te uiten als de meeste Snob 2000-stemmers op de Top 2000 hebben.

Zoals ik aangeef en jij nu ook, de lijst is een alternatief op de top 2000, geen verbetering. Voor mij heeft het geen meerwaarde, voor jou misschien wel, maar respecteer dan ook de mensen die de Top 2000 prefereren (dat respect zul je vast hebben maar blijkt niet uit de toon van je openingspost).

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben zeker niet blijven hangen in de jaren 80 - ik heb de jaren tachtig immers maar 2 maanden meegemaakt - maar toch komen mijn favo nummers nagenoeg allemaal ik die lijst terug. In tegenstelling tot deze lijst; ik vind ze nagenoeg allemaal ruk of ken ze niet (goed).

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb net even tussen de lijstjes uit 2012, 2013 en 2014 gekeken. Ik moet zeggen dat ik versteld sta. Er staan zoveel goede nummers op die ik een plek in de top 2000 gun, maar er nooit zullen komen. Mooi lijstje. :tu: Is er ook een mogelijkheid om te stemmen op de website?

Link to comment
Delen op andere websites

Welke lijst je het meeste weet te waarderen is zo ontzettend afhankelijk van je muzieksmaak: je voelt je het meest vertrouwd bij een lijst waar je je muzikale ei het beste kwijt kunt. En tja, dat zal voor sommigen bij de Top 2000 zijn, maar voor sommigen ook niet. :puh:

Wat dat betreft vind ik de Snob 2000 toffer, omdat de nummers die daar in staan mijn muzieksmaak een tikkeltje beter weten te representeren. Nummers als Bohemian Rhapsody, Hotel California en Imagine vind ik fantastisch, maar het zijn niet de nummers waar ik op stem wanneer mij wordt gevraagd een persoonlijke lijst samen te stellen. Maar goed, dat vind ik ook niet helemaal terug in de Snob 2000, natuurlijk. In veel gevallen is het gewoon onmogelijk om een hitlijst te hebben die iemands muzieksmaak precies weet af te spiegelen, omdat muzieksmaak simpelweg zo'n ontzettend persoonlijk iets is.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...