Jump to content

Donald Trump wilt grenzen VS sluiten voor moslims


Michael

Recommended Posts

Staat het er overigens niets in de Amerikaanse grondwet dat men de vrijheid heeft om zijn of haar religie uit te oefenen? If so, dan mag Trump toch geen religies verbieden?

Een (grond)wet kan gewijzigd worden.

Al is de kans groter dat deze bepaalde groep anders omvat zal worden en dan deze groep indirect verbannen wordt. Zo kan je randvoorwaarden van zo'n geloof verbieden, bijvoorbeeld omwille de veiligheid (voorbeeld: verbieden Boerka => geen vrijheid om religie uit te oefenen).

Niets is in die zin absoluut.

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

De wereld moet vergaan voordat de Amerikanen afstand doen van de vrijheid van religie. Die vrijheid is in Amerika, bij gebrek aan een beter woord, heilig, en zodoende lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat een boerkaverbod of een vergelijkbare maatregel rechtelijke toetsing zal doorstaan.

Link to comment
Delen op andere websites

De wereld moet vergaan voordat de Amerikanen afstand doen van de vrijheid van religie. Die vrijheid is in Amerika, bij gebrek aan een beter woord, heilig, en zodoende lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat een boerkaverbod of een vergelijkbare maatregel rechtelijke toetsing zal doorstaan.

Nu is vrijheid nooit absoluut. Het staat daarbij altijd in verband met de (wel of niet nader gedefinieerde) geaccepteerde beperkingen. Zo is de vrijheid van religie beperkt door wederrechtelijke aspecten (bijvoorbeeld het geloven in een Islamitische Staat, dat door geweld moet afgedwongen worden etc.). Je hoeft dan niet rechtstreeks het geloof aan te pakken, om iemand te beperken in zijn of haar geloofsovertuiging. Dat is natuurlijk maar goed ook.

Ik moet je wel gelijk geven dat bepaalde normen en waarden diep in de Amerikaanse samenleving zitten geworteld. Daarom lijkt mij het ook onwaarschijnlijk dat een boerkaverbod er op korte termijn doorheen komt in de VS (in de EU is dat een ander verhaal). Maar ook daarin zie in de VS steeds meer uitzonderingen. Bijvoorbeeld vrijheidsbeperkingen op luchthavens en in grote steden of een diepgewortelde discussie over de wapenwetgeving.

Wanneer je politici aan het roer hebt die dat als doel hebben, is de kans natuurlijk groter dat zoiets er doorheen komt (natuurlijk zijn er ook vele andere factoren, zoals lobbygroepen, jurisprudentie etc.).

Ik denk in ieder geval niet dat de wereld moet vergaan voordat de Amerikanen een boerkaverbod aannemen. Tuurlijk, daar moet flink wat input voor geleverd worden, maar niet de armageddon van de wereld. :D

Link to comment
Delen op andere websites

  • 4 weken later...

Toch zie ik het nog gebeuren ook dat Trump president word, dat kan alleen in amerika zoals het spreekwoord al luid. Clinton maakt tot nu toe weinig indruk.

Obama vond ik samen met Bill Clinton wel één van de beste presidenten. Wat er nu komt kan in mijn optiek alleen maar minder worden.

De grens dicht gooien voor moslims zou je bij mij niet mee scoren, dat vind ik niet de manier waarop je dingen oplost.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...