Jump to content

Studentenverenigingen, ontgroeningen en dergelijke studentikoze zaken


KillerZero86

Recommended Posts

Zo, nu ik weer even een soort van actief ben wil ik graag een discussie starten over iets waar velen van jullie aan de vooravond van staan: het studeren. De meesten gaan MBO doen, een aantal HBO en nog een kleinere groep universiteit. Het is een tijd van loskomen, jezelf leren en je afvragen: wie ben ik eigenlijk? En een studentenvereniging, hoewel vooral gefocussed op HBO en Uni kan daar een integraal onderdeel van zijn. Nu ben ik heel benieuwd naar jullie visie daarover: hoe kijken jullie nu tegen studentenverenigingen aan? Is dat iets dat uberhaupt aan de orde is in jullie leven? Of zijn jullie zelf lid? Of vinden jullie het korporaal geneuzel wat niet nodig en een slecht idee is?

Zelf studeer ik in Delft en ben daar ook lid. Mijn vereniging kent een ontgroening waar ik ook zelf deel aan heb moeten nemen. Geen hele zware overigens. Zelf denk ik dat een vereniging een permanente vriendengroep biedt in je studententijd en daardoor erg waardevol kan zijn voor je leven als student. Daarnaast is het een uitstekende speelplaats om te gaan oefenen met het echt leven en biedt het de kans om vriendschappen voor het leven op te bouwen.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 36
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • KillerZero86

    9

  • NicolaB

    9

  • Dutchy3010

    7

  • Sublime

    4

Ik heb nog nooit in een studentenvereniging gezeten. Wel in een aantal studentenraden, daar schiet je imo meer mee op dan een studentenvereniging. Ik ken maar een handjevol studenten van mijn studie die momenteel bij een studentenvereniging zitten. Ik gok dat zo'n 90% niet lid is. Wellicht hangt het af van het soort mens dat in mijn studie zit natuurlijk.

Wie ben ik eigenlijk? Ha. XD

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb er niks mee, maar ik ben dan ook student in toegepaste informatica; een richting die nu niet bepaald veel super sociale mensen aantrekt. Er lijkt in deze richting ook een sterke correlatie te zijn tussen studenten die in studentenvereniging zitten en studenten die ondermaats presteren. Althans, dat is mijn ondervinding.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb er niks mee, maar ik ben dan ook student in toegepaste informatica; een richting die nu niet bepaald veel super sociale mensen aantrekt. Er lijkt in deze richting ook een sterke correlatie te zijn tussen studenten die in studentenvereniging zitten en studenten die ondermaats presteren. Althans, dat is mijn ondervinding.

Daar kan ik me ook wel in vinden.

Over die ontgroeningen, wat hier in België "doop" genoemd wordt...Dit is een "best of" van wat mensen me zeiden:

- Vrouwen die zich moeten uitkleden(volledig) en dus door de hele vereniging voor paal staan. Helemaal naakt dus, je leest het goed. :7

- Pis drinken en andere gore shit.

- Racistische opmerkingen, iemand met een andere nationaliteit wordt harder aangepakt en helemaal voor schut gezet puur omdat hij/zij een andere nationaliteit heeft.

- Moeten kussen met iemand.

Kijk, allemaal prima als je aan zulke dingen meedoet, maar het getuigt toch van niet al teveel zelfrespect. Ik ken geen 1 jongen die het zou goedkeuren dat zijn vriendin naakt loopt als een halve hoer voor de hele vereniging.

Er zijn inderdaad ontgroeningen die het binnen de perken houden, maar ik trek de lijn bij iemand verplichten zich uit te kleden of iemand te moeten kussen. Stel je eens voor dat je vriendin zulke dingen doet, dat kan je toch niet goedkeuren?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik weet niet waar jij lid bent KillerZero, maar bij DSC is het een bende klotezooi. De ontgroening was klote, de borrels zijn klote, de activiteiten zijn klote en al die ouderejaars zijn een stelletje madafakkers.

Ik kan me voorstellen dat je als onbekende in een nieuwe stad veel extra plezier kunt halen uit een studentenvereniging, maar dat lukt ook prima zonder lid te zijn, mits je een beetje prima kan socializen en op jezelf een netwerk kan opbouwen. Toen ik me vorig jaar aansloot bij het corps, had ik geweldige verwachting; Het was iets waar ik naar uitkeek toen ik nog in mijn examenjaar zat, maar het viel vies tegen nope.gif

Tegenwoordig studeer ik in Eindhoven, waar iedereen een dikke middelvinger heeft aan verenigingen en dat vind ik wel prima.

Studentenverenigingen sad2.gif

Studieverenigingen thumbsup2.gif

Link to comment
Delen op andere websites

Haha. Oh, help, hier was ik al bang voor. Ja, het Corps is kut. Ja, daar gebeuren debiele dingen. Dat is niet de norm, het gros is lid bij verenigingen waar ze zoals de mijne een bijzonder lichte ontgroening hebben (we moesten in een zelfgebouwde tent slapen (als groep gebouwd) en dat was wel het ergste, want regen!). En dan is het een uitstekendende manier om te ontsnappen aan de eenzaamheid die een leven in een nieuwe stad met zich mee kan brengen. Of een van de andere voordelen.

De enige reden dat je alleen debiele verhalen hoort over ontgroeningen is omdat de meesten best wel onintressant zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Studievereniging erg actief geweest, studentenvereniging niet. Studentenvereniging is niets voor mij, studievereniging een heel goed alternatief. Raad wel iedereen aan bij studentenvereniging te gaan, want idd houd je er vrienden voor het leven aan over. Een soort familie in een vreemde stad. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Studievereniging waren veel leuke feestjes, veel goede vrienden aan over gehouden, met bestuursjaar erbij ook echt heel veel geleerd, maar het is toch net een ander sfeertje.

Link to comment
Delen op andere websites

Maar dan laat je je studententijd wel heel erg om je studie draaien. In welke stad studeer je?

Daar zit je ook voor op school eh. Chillen doe ik wel thuis. Rotterdam overigens.


Over die ontgroeningen, wat hier in België "doop" genoemd wordt...Dit is een "best of" van wat mensen me zeiden:

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

Daar zit je ook voor op school eh. Chillen doe ik wel thuis. Rotterdam overigens.

Weet ik niet. Ik heb het liefst overal plezier, en dat betekend voor mij dat de lijnen tussen thuis en college wat vaag zijn. Heb sowieso weinig collegeuren en combineer studeren graag met de rest van mijn leven.

Link to comment
Delen op andere websites

Weet ik niet. Ik heb het liefst overal plezier, en dat betekend voor mij dat de lijnen tussen thuis en college wat vaag zijn. Heb sowieso weinig collegeuren en combineer studeren graag met de rest van mijn leven.

Oh, ik ook hoor. Het is niet dat ik gescheiden levens heb ofzo. Ik beleef plezier aan daadwerkelijk te studeren en te leren.

Maar ik heb wel altijd de motivatie om nooit games, gtaforum of weet ik veel te doen op de momenten dat ik studeer of werk. Dat doet dan ook zeker af aan de kwaliteit van studeren of werken. Beetje op je mobiel / laptop zitten te klooien zit er dan voor mij ook niet bij.

Vandaar 'chill' ik thuis, maar beleef ik gewoon plezier in m'n werk/studie. Anders had ik überhaupt niet die studie gedaan.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...