Jump to content

Mobo memory slots defect - upgrade


.Sharingan

Recommended Posts

Jo,

Gisteren kwam ik er achter dat maar 1 van de 2 sticks ram maar functioneerde . Dit was opzich niet zo heel verrassend omdat ik mijn PC onlangs omgebouwd heb naar een andere case en misschien zat een stick er niet goed in.. Wel had ik met ombouwen de sticks van slots omgewisseld (van 2 en 4 naar 1 en 3). PC wilde niet booten (bootloop). Vanuit daar ben ik elke slot afgegaan, met beide sticks samen en apart. Overigens is geen enkele stick defect. Constant kreeg ik een bootloop als de een of de andere stick in slot 1 of 3 zat. Na elke mogelijke manier van insteken geprobeerd te hebben heb ik beide sticks weer terug in slot 2 en 4 gestopt en nu herkent window's ze allebei wonderbaarlijk. Nu heb ik zojuist nog geprobeerd om 2x2GB corsair geheugen bij te steken maar weer kwam ik in bootloop.

Nu ben ik dus aan het denken om in de nabije toekomst het mobo te gaan upgraden. Maar na een kleine zoektocht op Tweakers kwam ik erachter dat borden met USB3.0 slots onboard (want die heb ik nu niet) EN socket 1155 hebben reteduur zijn. Opzich is de 3.0 slot niet echt noodzakelijk maar toch.

Mocht je over hetgene wat hierboven staat opmerkingen o.i.d hebt, please. Maar de vraag van het topic is eigenlijk of het verstandig is te upgraden van mobo, of dat ik uiteindelijk beter af ben met een nieuw mobo i.c.m een nieuwe processor met andere socket.

Huidige mobo: MSI z68A G43

CPU: Intel core i5 2400 ~1155

Link to comment
Delen op andere websites

Als je niet alle slots vult dan staat in de handleiding van je moederbord beschreven waar je de DIMM's moet steken. Meestal begin je bij het slot het verst van de processor socket. In mijn geval zijn ze gemarkeerd als A2 en B2. Dit is waarschijnlijk geen fout. Het mengen van verschillende soorten en groottes geheugen is echter niet aan te raden. Dit levert vaak problemen op, zoals bij jou. Hier is helaas niet veel aan te doen. Vraag me niet waarom dat is, want dat weet ik niet.

In principe kan je met die processor nog wel een tijdje verder. Ik heb recent besloten om mijn (oudere) 1156 bord wel te upgraden, alhoewel ik waarschijnlijk best nog wel een tijdje had kunnen vertoeven met de i7-860. Een ander 1155 bord kopen zou ik evenwel niet aanraden. Ga dan meteen voor het nieuwste. Als je nog plaats hebt op je bord zou je eventueel nog een USB3 PCIe kaartje met een interne header kunnen overwegen.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...