Jump to content

[Stelling] GTA: Blackwater


Phoenyxar

Recommended Posts

485.png

Blackwater

Voor menig GTA-fan is Red Dead Redemption geen onbekend spel. De game is in sommige nieuwsberichten omschreven als GTA op een paard en door sommige van de leden hier hoort het tot de beste games ooit gemaakt.

Voor mij is Red Dead Redemption een pracht van een game. Het kent een fantastische verhaallijn in een goed vormgegeven wereld met een vleugje authenticiteit. De game is niet perfect, ze mist hier en daar wel wat aspecten die de wereld "correcter" zouden doen voelen en voor mij voelt het afwezig zijn van een stad/dorp ten Westen van Amarillo als een gebrek. Storen die zaken als je speelt? Niet echt, het zijn slecht wat van die kritiekpunten die ik na jaren spelen heb voor deze game. Maar het deed me denken...

De Wereld van Red Dead Redemption, de drie staten (West Elizabeth, New Austin & Nuevo Paraiso) of de San Luis Basin, zouden wel eens een interessante mogelijkheid bieden voor een GTA. Natuurlijk is zoiets wat moeilijk om voorstellen, zo'n GTA (hier Blackwater) zou zich een goede eeuw na RDR afspelen en bijgevolg zou de wereld op sommige plaatsen ook minder herkenbaar zijn, maar op zichzelf is het mogelijk. Zeker wetende dat de stad Blackwater, gelegen aan Flatiron Lake, elke stad in het Zuiden van de Midwest kan voorstellen (gaande van St.Louis tot Memphis) en perfect wat groter kan binnen de Great Plains (en in het ontoegankelijke Noorden wat uitzwalpen). Het zou een GTA bieden waar we een regio zouden kunnen herkennen, maar toch net anders. Op zich hoeft Nuevo Paraiso ook geen deel te zijn van de kaart (hoewel dit de optie biedt tot een drugs- en cartel-relateerde verhaallijn), New Austin en West Elizabeth zijn op zich groot genoeg voor een goede game. Toch?

Er zijn voor- en nadelen voor zulk een gedachtegang. De voordelen heb ik hierboven al besproken: een game binnen een gekende omgeving kan zeer interessant zijn en ik ben benieuwd hoe de regio er nu zou uitzien, maar...

Red Dead Redemption, als gamewereld, heeft een bepaalde schaal meegekregen. Voor iedereen die eens van Nekoti Rock naar Armadillo is gereden weet dat er hier 4 à 5 verschillende biomes zijn op amper 2 tot 3 km afstand van mekaar. Perfect natuurlijk voor een game waar je op een paard het toenmalige Westen van de VS ging verkennen (de kaart van RDR strekt zich van Missouri over Texas naar Coahuila, een gigantisch gebied), maar zou zoiets wel werken in een game waar de mogelijkheden tot transport een pak groter en sneller zijn? Men zou de map ook niet kunnen aanpassen qua grootte want daarmee zou het dat gevoel van herkenning teniet doen. Misschien is het daarom ook niet geschikt?

Wat denken jullie hiervan? Nee, de kans dat dit ooit daadwerkelijk gebeurt is ongelofelijk klein, maar voor een forum als het onze lijkt het me een interessante insteek om de gamewerelden zoals we die kennen. Zou dit als GTA-wereld kunnen werken? Zou je het graag zien gebeuren? Los van de ontwikkeling van een andere GTA of RDR dan. Ik ben benieuwd!

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb RDR nooit gespeeld, als ik nog eens wat meer aan gamen toekom en hem in de koopjesbak zie liggen zal ik hem daar eens uitvissen.



Red Dead Redemption, als gamewereld, heeft een bepaalde schaal meegekregen. Voor iedereen die eens van Nekoti Rock naar Armadillo is gereden weet dat er hier 4 à 5 verschillende biomes zijn op amper 2 tot 3 km afstand van mekaar. Perfect natuurlijk voor een game waar je op een paard het toenmalige Westen van de VS ging verkennen (de kaart van RDR strekt zich van Missouri over Texas naar Coahuila, een gigantisch gebied), maar zou zoiets wel werken in een game waar de mogelijkheden tot transport een pak groter en sneller zijn? Men zou de map ook niet kunnen aanpassen qua grootte want daarmee zou het dat gevoel van herkenning teniet doen.

Dat terzijde denk ik dat onderstaand probleem. Vooral met dat laatste ben ik het niet eens, men zou de map toch groter kunnen maken? Las Venturas erbij proppen bijvoorbeeld?

Al zie ik liever eens een GTA in het noorden van de VS, GTA: Carcer City (Detroit) ftw! :D

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind dit wel een interessante gedachtegang, zelf zou ik er nooit op zijn gekomen. Een wereld als die van RDR in een nieuw jasje lijkt mij haast niet voor te stellen. Of naja, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de map zou onderscheiden van een willekeurige andere stad waar GTA plaats zou kunnen vinden. Na al die jaren zou je er denk ik weinig in terug herkennen op de hot spots na gok ik zo. De grootte van de map hoeft in mijn ogen niet zo'n probleem te zijn. We zijn als GTA-fans gewend dat de maps per GTA groter worden, maar vroeger deden we het met vele kleinere maps. Uitbreiden is altijd mogelijk, maar ik zie dat nog niet zo nodig. Hangt natuurlijk ook af van dingen als vegetatie, hoeveel natuur is er in gebied?/In hoeverre kan je je er bewegen?

Link to comment
Delen op andere websites

Lijkt me in pricnipe heel interessant, maar dan krijg je eigenlijk een soort GTA: Volendam :puh: En daar bedoel ik mee: een klein dorpje met heel veel 'country' en dat werkt voor een GTA denk ik helaas gewoon niet.

Link to comment
Delen op andere websites

Las Venturas erbij proppen bijvoorbeeld?

Hoe zou men dat moeten doen? En dat verandert het probleem van de bestaande schaal nog steeds niet.

Of naja, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de map zou onderscheiden van een willekeurige andere stad waar GTA plaats zou kunnen vinden.

Plaatsen die te herkennen vallen vanuit RDR is hier een beetje hét focuspunt. Maar ik kan wel begrijpen wat je bedoelt.

En daar bedoel ik mee: een klein dorpje met heel veel 'country' en dat werkt voor een GTA denk ik helaas gewoon niet.

Maar dat hoeft ook niet echt. Blackwater is klein in RDR, maar dat hoeft een eeuw later niet meer het geval te zijn. Armadillo en Thieves' Landing kunnen ook gegroeid zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Aha, Als je het zo ziet kan t natuurlijk wel. Dan krijg je natuurlijk wel het 'probleem' wat Bassieboy zegt. Het is dan namelijk niet echt anders dan een normale GTA, al zie ik zeker wel wat zitten in het idee van "een R* map ge-update naar de toekomst". Alleen heb je dan natuurlijk de schaal, uiteindelijk veel te klein.

Wel interessante discussies deze :) Houden het forum in leven en zou ik graag vaker zien :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

Las Venturas erbij proppen bijvoorbeeld?

Hoe zou men dat moeten doen? En dat verandert het probleem van de bestaande schaal nog steeds niet.

Zoals je zelf al zegt; de nederzettingen zouden gegroeid kunnen zijn. Deze zouden bijvoorbeeld tot agglomeratie ontwikkeld hebben.

Met groter maken bedoel ik niet de map letterlijk opblazen maar er stukken bijvoegen, een van die stukken zou een Nevada-achtig gebied kunnen zijn.

Het verbaasd me overigens dat er zo weinig animo is [die uitgesproken wordt onder leden hier op het forum] voor een GTA in het noorden van de VS :o!

Link to comment
Delen op andere websites

Ten eerste moet ik zeggen dat 't een leuk en 'n goed uitgewerkt concept is, complimten daarvoor. Ten tweede wil ik het nog even over

de biomes hebben; 't feit dat erin Red Dead Redemption om de haverklap een nieuwe biome te zien was, vond ik eigenlijk niet zo

storend, maar meer uniek. Hier bedoel ik mee te zeggen dat bijna géén enkele game ook zoiets heeft (op Minecraft uitgezonderd na dan).

Verder heeft Need for Speed Rivals tevens zo'n soortgelijk concept, maar dat terzijde.

Link to comment
Delen op andere websites

't feit dat erin Red Dead Redemption om de haverklap een nieuwe biome te zien was, vond ik eigenlijk niet zo storend, maar meer uniek.

Wel, dat is het inderdaad ook niet, binnen RDR, want je zit met paarden en een stoomkoker op wielen die voor trein moet doorgaan. Maar als je deze wereld binnen een GTA zou plaatsen, met andere manieren voor vervoer, dan zie je snel dat het kleine biomes zijn. Het werkt in RDR, maar erbuiten niet.

Link to comment
Delen op andere websites

Niets dat een beetje googelen niet zou opbrengen, maar even een poging:

Biomes zijn regio's die een specifieke type-geografische op klimatologische toestand voorstellen. Een woestijn, een steppe, een mangrove... in dit geval van Nekoti Rock naar Hennigan's Stead heb je achtereenvolgens: een berglandschap, besneeuwde taiga, gewone taiga, grassteppe, moeras en weer een (gras)steppe. Ga je verder naar het Westen heb je nog een woestijnsteppe en een canyon.

In het Noordoosten van de RDR-map zijn ze wat opgehoopt rond Tall Trees.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...