Jump to content

[MODEL] 'Edit Poly' basics


Recommended Posts

Geplaatst:

Hallo allemaal, ik heb een tutorial geschreven over de basics van EDIT POLY in 3ds max.

Needs:

-3ds max

-Geduld / Tijd

Wij gaan door middel van een simpele TV heel veel technieken van Edit poly toepassen.

Stap 1

Open 3ds max en maak een box met 5x5x5 segmenten.

pic_tut_wauz_3ds_b_1.jpg

Ga naar edit poly (rechtermuisknop -> convert to editable poly)

Selecteer nu per puntje (vertex) en druk op T voor de Top view.

Selecteer evenveel polygons als ik doe en scale die naar elkaar toe zodat dat gedeelte smaller wordt.

pic_tut_wauz_3ds_b_2.jpg

Neem nu dezelfde rij vertexes en sleep die een beetje naar rechts.

pic_tut_wauz_3ds_b_3.jpg

Neem nu weer 2 vertexes (denk eraan dat er onder die vertex nog 4 zitten, dus selecteer ze allemaal) en schuif ze een beetje zodat het ronden wordt.

pic_tut_wauz_3ds_b_4.jpg

Neem dezelfde vertexes en schuif ze ietwat naar links.

pic_tut_wauz_3ds_b_5.jpg

Dit is het resultaat tot nu toe:

pic_tut_wauz_3ds_b_6.jpg

Druk op L (voor left view) en kijk even of je hetzelfde tegen de model aankijkt als ik doe, anders verander je de view naar Right, Front, Back. (SHIFT + Z is undo view change).

pic_tut_wauz_3ds_b_7.jpg

Schuif de vertexes zoals ik doe:

pic_tut_wauz_3ds_b_8.jpg

Neem dezelfe vertexes en scale ze een beetje naar je toe zodat het ronder wordt.

pic_tut_wauz_3ds_b_9.jpg

Ok, dit is wat we nu hebben, nu maken we een fatsoenlijke voorkant.

pic_tut_wauz_3ds_b_10.jpg

Neem weer de Perspective / User view en selecteer dezelfde lijntjes als ik doe.

pic_tut_wauz_3ds_b_11.jpg

Druk nu op Loop zodat alle lijntjes van dat vierkant geselecteerd worden (soms hoef je maar 1 lijntje te selecteer tot loop goed werkt maar bij mij moet ik er een van iedere lange lijn nemen).

pic_tut_wauz_3ds_b_12.jpg

Met deze lijntjes geselecteerd kies je voor het vierkantje naast Chamfer (het plaatje is idd fout). Bij chamfer amount kun je instellen hoegroot de afstand tussen de 2 lijnen is, ik nam 1. Druk op OK.

pic_tut_wauz_3ds_b_13.jpg

Selecteer nu per vlak (polygon) en selecteer dezelfde vlakken als ik.

pic_tut_wauz_3ds_b_14.jpg

Scale deze vlakken naar buiten en bepaal zo de breedte/hoogte van het beeld zelf.

pic_tut_wauz_3ds_b_15.jpg

Neem nu het vierkantje naast Bevel en neem mijn instellingen, of je eigen instellingen:

pic_tut_wauz_3ds_b_16.jpg

Een oude tv heeft een bol beeldscherm dus dat doen wij ook. Selecteer per vlak en vink aan: Soft Selection. Als je nu met de move tool het vlak beweegt zie je dat alles heel geleidelijk meegaat, dit moeten wij hebben.

pic_tut_wauz_3ds_b_17.jpg

Schuif het vlak iets naar buiten.

pic_tut_wauz_3ds_b_18.jpg

Selecteer dezelfde lijnen als ik (met de loop functie).

pic_tut_wauz_3ds_b_19.jpg

Kies Relax.

pic_tut_wauz_3ds_b_20.jpg

Als laatste maken we de randjes nog wat ronder, selecteer deze dus (met loop) en gebruik het effect Chamfer.

pic_tut_wauz_3ds_b_21.jpg

Resulaat, een TV:

pic_tut_wauz_3ds_b_22.png

©Wauzie

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...