Jump to content

[MODEL] 'Edit Poly' basics


Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal, ik heb een tutorial geschreven over de basics van EDIT POLY in 3ds max.

Needs:

-3ds max

-Geduld / Tijd

Wij gaan door middel van een simpele TV heel veel technieken van Edit poly toepassen.

Stap 1

Open 3ds max en maak een box met 5x5x5 segmenten.

pic_tut_wauz_3ds_b_1.jpg

Ga naar edit poly (rechtermuisknop -> convert to editable poly)

Selecteer nu per puntje (vertex) en druk op T voor de Top view.

Selecteer evenveel polygons als ik doe en scale die naar elkaar toe zodat dat gedeelte smaller wordt.

pic_tut_wauz_3ds_b_2.jpg

Neem nu dezelfde rij vertexes en sleep die een beetje naar rechts.

pic_tut_wauz_3ds_b_3.jpg

Neem nu weer 2 vertexes (denk eraan dat er onder die vertex nog 4 zitten, dus selecteer ze allemaal) en schuif ze een beetje zodat het ronden wordt.

pic_tut_wauz_3ds_b_4.jpg

Neem dezelfde vertexes en schuif ze ietwat naar links.

pic_tut_wauz_3ds_b_5.jpg

Dit is het resultaat tot nu toe:

pic_tut_wauz_3ds_b_6.jpg

Druk op L (voor left view) en kijk even of je hetzelfde tegen de model aankijkt als ik doe, anders verander je de view naar Right, Front, Back. (SHIFT + Z is undo view change).

pic_tut_wauz_3ds_b_7.jpg

Schuif de vertexes zoals ik doe:

pic_tut_wauz_3ds_b_8.jpg

Neem dezelfe vertexes en scale ze een beetje naar je toe zodat het ronder wordt.

pic_tut_wauz_3ds_b_9.jpg

Ok, dit is wat we nu hebben, nu maken we een fatsoenlijke voorkant.

pic_tut_wauz_3ds_b_10.jpg

Neem weer de Perspective / User view en selecteer dezelfde lijntjes als ik doe.

pic_tut_wauz_3ds_b_11.jpg

Druk nu op Loop zodat alle lijntjes van dat vierkant geselecteerd worden (soms hoef je maar 1 lijntje te selecteer tot loop goed werkt maar bij mij moet ik er een van iedere lange lijn nemen).

pic_tut_wauz_3ds_b_12.jpg

Met deze lijntjes geselecteerd kies je voor het vierkantje naast Chamfer (het plaatje is idd fout). Bij chamfer amount kun je instellen hoegroot de afstand tussen de 2 lijnen is, ik nam 1. Druk op OK.

pic_tut_wauz_3ds_b_13.jpg

Selecteer nu per vlak (polygon) en selecteer dezelfde vlakken als ik.

pic_tut_wauz_3ds_b_14.jpg

Scale deze vlakken naar buiten en bepaal zo de breedte/hoogte van het beeld zelf.

pic_tut_wauz_3ds_b_15.jpg

Neem nu het vierkantje naast Bevel en neem mijn instellingen, of je eigen instellingen:

pic_tut_wauz_3ds_b_16.jpg

Een oude tv heeft een bol beeldscherm dus dat doen wij ook. Selecteer per vlak en vink aan: Soft Selection. Als je nu met de move tool het vlak beweegt zie je dat alles heel geleidelijk meegaat, dit moeten wij hebben.

pic_tut_wauz_3ds_b_17.jpg

Schuif het vlak iets naar buiten.

pic_tut_wauz_3ds_b_18.jpg

Selecteer dezelfde lijnen als ik (met de loop functie).

pic_tut_wauz_3ds_b_19.jpg

Kies Relax.

pic_tut_wauz_3ds_b_20.jpg

Als laatste maken we de randjes nog wat ronder, selecteer deze dus (met loop) en gebruik het effect Chamfer.

pic_tut_wauz_3ds_b_21.jpg

Resulaat, een TV:

pic_tut_wauz_3ds_b_22.png

©Wauzie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...