Argon Geplaatst: 28 februari 2006 Rapport Geplaatst: 28 februari 2006 (bewerkt) Goed ik ga er vanuit dat jullie al de basis kunnen. Basis: Php bestaat voornamelijk uit functies. Deze gebruik je als volgd: <?php functienaam(parameters); ?> Paar voorbeelden: <?php echo time(); // Geeft het aantal seconden verstreken sinds 1970 echo date("d-m-y"); // Geeft de datum in de parameter kan je tekst zetten d word veranderd in de dag, m word veranderd in de maand en y word veranderd in het jaar je kan ook het volgende doen: $timestamp = time(); echo date("d-m-y", $timestamp); // Dit geeft het zelfde terug als de eerste keer dat ik de functie date() aanroep omdate de timestamp van nu is $tekst = " Dit is de tekst waarmee ik een aantal functies ga uitleggen! "; $new_tekst = trim($tekst); // Trim verwijdert de spaties die voor de tekst en achter de tekst staat ?> Er zijn nog vele meer functies maar die ga ik nu niet allemaal uitlegen. Zelf een functie maken: Ja dit kan je ook doen met php. <?php function functienaam() { // hier zet je dan al de shit van je functie // echo'en enz kan je gewoon doen maar ik gebruik liever return // return geeft een waarde aan de functie en die kan je dan echo'en dus bv. return "Dit is de output van de functie"; } echo functienaam(); // Dit toont: Dit is de output van de functie ?> In een functie kan je geen variabelen van buiten de functie gebruiken, maar als je dit wel wilt doen moet je gewoon het volgende stukje code in de tekst zetten: global $variabele; Zo dit was het, ik hoop dat jullie wat hebben bijgeleerd! Edit: dit is men 123ste post Copyright Juuldr Bewerkt: 1 maart 2006 door juuldr Reageren
Jarno Geplaatst: 1 maart 2006 Rapport Geplaatst: 1 maart 2006 Simpele maar goede tutorial. >>> Door Jarno: In Master Tutorial List gezet!<<< Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.