Jump to content

Moet de doodstraf bestaan in België en Nederland?

Moet de doodstraf bestaan in België en Nederland?  

181 leden hebben gestemd

1. 1. Moet de doodstraf bestaan in België en Nederland?

• Ja
      64
    • Neen
      107

Recommended Posts

Geplaatst:

Ik vind dat als je iemand vermoord dat je dan de doodstraf moet krijgen (als er veel bewijs is gevonden dat je het hebt gedaan). Als iemand iemand verkr*cht vind ik dat hij / zij ook verkr*cht moet worden etc. Eigenlijk dus dezelfde straf als hij / zij heeft gedaan.

• Reacties 154
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Jay;

11

• ZOrange

8

• East Coast Crip

4

• Jowx

4

Geplaatst:

hangt er van af wat je doet :Y

kijk als je iemand zomaar doodmaakt dan vind ik wel dat je de doodstraf verdient

zeker als het bij iemand zoals Pim Fortuin of Theo van Gogh gebuerd

maar wat Zillah zij is waar want als je onschuldig bent en je krijgt de doodstraf dan is het zeker lullig

maar eigenlijk vind ik levenslang in de gevangenis het beste :tu:

Geplaatst:

Ik vind van niet.

Je kan dan beter iemand levenslang opsluiten dan zomaar even een spuitje toe te dienen.

Daar heb je hem pas mee, kan diegene lekker zijn hele leven lang tegen 4 muren aankijken die op hem af komen.

En ja, Nederland kent een ECHT levenslange straf.

Heleboel mensen denken dat levenslang in Nederland 25 jaar cel is, maar dat is niet zo.

Als je in Nederland levenslang krijgt, dan zit je ook tot aan je dood in de gevangenis.

Wel kan je na 20 jaar gezeten te hebben gratie aanvragen aan de Koningin.

Als diegene echt zijn leven gebeterd heeft heeft hij kans om gratie te krijgen.

Zo niet, ja dan zit diegene tot aan zijn dood in de cel.

Geplaatst:

Ik vind van niet. Stel dat later blijkt dat die persoon dan onschuldig was. En ik vind levenslang in de gevangenis zitte veel erger dan sterven en als je een crimineel vermoort verlaag je jezelf tot zijn niveau.

Geplaatst:

Ik vind ook van niet, ik heb perongeluk op Ja gestemt :N, ik ben ook zo dom.

Maargoed, ik vind van niet, als ze de verkeerde hebben, word ie onterecht vermoord en is de dader weer op vrije voeten.

Geplaatst: (bewerkt)
[...]maaruh .. waar leg je de grens ..

[...]

Denk even mee , neem het amerikaanse model even , voor de gein.. en vraag jezelf wat je dan LIEVER hebt als je mag kiezen tussen levenslang en levenseinde

- dagelijks oppassen dat je zeepje niet op de grond gegooid wordt voor de rest van je leven zonder kans op vrijkomen

- er met een spuitje direct vanaf zijn[...]

Ik ben het gedeeltelijk wel met je eens, maar ook heel erg gedeeltelijk niet.

@ het 1ste in de quote: De grens is simpel. Zodra een ander mensenleven dusdanig wordt aangetast dat er trauma's ontstaan, die niet, of zeer moeilijk te verwerken zijn, mag er iemand dood. Zodra je onmenselijk bezig bent, mag je dood. Mits het allemaal met opzet is gedaan natuurlijk.

.. maar dat is dus niet te meten .. ik werk bij een helldesk , sommige mensen vinden hun persoonlijk al zodanig trauma's en onmenselijkheid aangedaan om 1 dag geen internet .. k beetje flauw maybe .. maargoed , trauma is slecht meetbaar .. en vergeet niet een hoop trauma wat niet expres veroorzaakt is bijv bij een autoongeluk .. heel simpel gebeurt , maar wil je er iemand voor zijn leven laten geven ?
@ het 2de: Natuurlijk is het erger om je levenlang in een cel te zitten, maar de doodstraf is niet alleen als straf bedoelt (denk ik hoor). Stel je voor: Je dochter wordt verkracht (bijvoorbeeld), dader wordt gepakt, en voor een onbepaalde tijd in de cel gezet. Er is een grote kans dat hij vrij komt. Borg, ontsnapping, vrij op goed gedrag, etc. Dan loopt die gek dus weer over dezelfde straat als waar jouw dochter loopt. Bij de doodstraf weet je zeker dat een dader niet 2 keer dezelfde fout begaat. Nou hoef je wat mij betreft niet iemand de doodstraf te geven voor een verkrachting, dit was maar een voorbeeld ;)

Moeilijke discussie, ik weet eigenlijk niet of ik voor of tegen de doodstraf ben...

neen .. een straf kan en mag alleen opgelegd worden als straf .. niet als makkelijkere weg voor de maatschappij (ziet het stukje over humaan , en waarom denk je dat de doodstraf ooit eens is afgeschaft :puh: )

En dan nog ligt het probleem blijkbaar dus niet in de straf , maar in het (te vroeg) omzetten van gevangenisstraffen naar vrijlating

(ps .. ianal - i am not a lawyer )

Bewerkt: door coz
Geplaatst:

Een doodstraf vind ik té, maar ik vind wel zo dat je moet kijken hoé de grens ligt.

Als iemand iets heel vreselijks gedaan heeft, vind ik dat hij daarvoor moet LIJDEN. :@

We leven niet meer in de middeleeuwen, maar martelingen werken wel heel goed, naar mijn mening.

De doodstraf vind ik wel toepasselijk, wanneer een enorme terrorist bijvoorbeeld iedereen het leven zuur maakt. Dan moeten ze hem de doodstraf geven. Maar niet met een spuitje, oh nee, ze moeten hem met zijn blote reet[/font] op een paal zetten, met een hele scherpe punt, en zo zal de paal langzaam steeds verder door zijn lichaam zakken, hij zal enorm veel pijn lijden, en wanneer de staak zijn hart raakt is hij er wel geweest. Misschien wel erg grof, maar dat vind ik nou eenmaal. Het is tegenwoordig in Nederland allemaal maar een beetje flauw geregeld, vind ik. :N

Maar goed, een echte doodstraf hoeft van mij niet ingevoerd te worden, maar het is wel zo hoé je tegen de grens aankijkt, van dingen die bestraft moeten worden. ;)

Geplaatst:

Lijkt me geen goed idee. Bijvoorbeeld een seriemoordenaar moet lijden tot zijn dood in een cel en niet er van af komen met een spuitje. Zowiezo slaat de doodstraf nergens op, in Amerika gebruiken ze het alleen als ze een tekort aan cellen hebben, in Amerika vermoorde een man zijn vrouw en kreeg hij de doodstraf, een paar maanden later bleek hij onschuldig zijn...Oeps foutje :?

Geplaatst:

Ik vind dat het niet moet,maar het is te zien wat de dader doet als het maar een inbraak is,dan niet.Maar is het seriemoordenaar is dan verdiend hij het wel de doodstraf :Y

Geplaatst:

Ik heb per ongeluk op Ja gestemd, het was de bedoeling dat het nee moest zijn, maar goed ik ga nu ook even uitleggen waarom ik voor nee heb gekozen.

De doodstraf is iets wat niet meer hoort in deze tijd; doodstraf wordt in meerdere gevallen op een pijnlijke manier toegepast, bijvoorbeeld de electrische stoel of andere middelen. Deze aparaten worden daarintegen nog wel in de V.S. gebruikt. Dit mag en moet niet kunnen in Nederland en België.

Het is afgeschaft omdat het mens onwaardig is, vooral voor de nabestaande van de persoon is het uitermate zwaar. De dader heeft natuurlijk iets gedaan wat je je leven nooit zal vergeten. Een moord of meer, dat mag natuurlijk nooit. Daarom moeten deze mensen gewoon een gevangenis straf krijgen van levenslang en niet tot 65+ maar gewoon sterven in de cel.

Dan gaan ze pas nadenken over hun gedaante, veranderen doen de meeste toch niet maar het is beter als de doodstraf. En het argument van Amsterdamboy al aangaf ben ik het volkomen mee eens; je weet nooit 100% of de dader wel de goede is. Behalve als het duidelijk opgenomen is. Maar dat is in de meeste gevallen niet aan de orde.

Het verhaal dat een echtpaar in Amerika de doodstraf kreeg en daar achteraf niks mee te maken had vindt ik afschuwlijk. En mens onwaardig; het is een schande van de staat. Maar blijkbaar heeft Amerika daar scheit aan.

Zo dat was mijn zegje over de doodstraf mijn keuze is dus neen.

Geplaatst:
Een doodstraf vind ik té, maar ik vind wel zo dat je moet kijken hoé de grens ligt.

Als iemand iets heel vreselijks gedaan heeft, vind ik dat hij daarvoor moet LIJDEN. :@

We leven niet meer in de middeleeuwen, maar martelingen werken wel heel goed, naar mijn mening.

De doodstraf vind ik wel toepasselijk, wanneer een enorme terrorist bijvoorbeeld iedereen het leven zuur maakt. Dan moeten ze hem de doodstraf geven. Maar niet met een spuitje, oh nee, ze moeten hem met zijn blote reet[/font] op een paal zetten, met een hele scherpe punt, en zo zal de paal langzaam steeds verder door zijn lichaam zakken, hij zal enorm veel pijn lijden, en wanneer de staak zijn hart raakt is hij er wel geweest. Misschien wel erg grof, maar dat vind ik nou eenmaal. Het is tegenwoordig in Nederland allemaal maar een beetje flauw geregeld, vind ik. :N

Maar goed, een echte doodstraf hoeft van mij niet ingevoerd te worden, maar het is wel zo hoé je tegen de grens aankijkt, van dingen die bestraft moeten worden. ;)

Haha, typisch pietje altijd right to the point. Lekker iemand met zijn blote reet spicen :puh:

Ik vind een doodstraf té overdreven, je verlaagt je tot hun niveau dat moet je niet doen. Maar ik vind wel dat een marteling of geen eten en lekker laten weg rotten en dan na 2 dagen weer eten op de plaats. Laat hem maar lekker pijn lijden, dan weet hij wat hij anderen aan dood. Maar dat spicen van pietje wilt niemand doen, mensen doen dat niet. of een robot moet het doen. ;)

NL recht systeem is véél te soft!

Geplaatst: (bewerkt)
Ik vind dat als je iemand vermoord dat je dan de doodstraf moet krijgen (als er veel bewijs is gevonden dat je het hebt gedaan). Als iemand iemand verkr*cht vind ik dat hij / zij ook verkr*cht moet worden etc. Eigenlijk dus dezelfde straf als hij / zij heeft gedaan.

Lol misschien vindt hij dat leuk ????

Aangezien het jongens zijn....

Laat Nederland zo blijven...

Bewerkt: door AmsterdamBoy
Geplaatst:

whahaha Pietje // :puh:

Ja ergens heb je er wel gelijk in, zo denk ik ook zo vaak.

Jij heb tenminste een goed beeld hoe een terrorist moet lijden _O_:klap:

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...