Jump to content

Moet de doodstraf bestaan in België en Nederland?

Moet de doodstraf bestaan in België en Nederland?  

181 leden hebben gestemd

1. 1. Moet de doodstraf bestaan in België en Nederland?

• Ja
      64
    • Neen
      107

Recommended Posts

Geplaatst:
In sommige gevallen moet de doodstraf wel gebruikt worden, maar niet in elk geval, want er zit ook een groot nadeel aan aan de doodstraf: Als je een zware misdaad hebt gepleegd (zoals moord) en je krijgt de doodstraf, dan kom je er wel héél makkelijk vanaf. Ik bedoel, wat wil je liever? Lijden in de gevangenis (9 van de 10 keer Levenslang in zo'n geval) of gelijk dood? De keus is dan snel gemaakt :7

Maargoed, doodstraf tegen oorlogsmisdadigers is :tu:

Gemakkelijk? Ik vind dood zijn toch nog wel erger dan opgesloten te zitten in een gevangenis. Daarbij komt nog dat je nog altijd vervroegd kan vrijkomen door goed gedrag of iets anders. In de gevangenis kan je ook nog steeds contact houden met famillie.

Als je daarentegen dood bent, heb/ben/doe/kan je helemaal NIETS meer!

Ik ben in uitzonderlijke gevallen voor de doodstraf. Zoals ik al eerder zei:

Als iemand vindt dat hij het recht heeft om een ander persoons leven af te nemen, zie ik niet in waarom andere mensen dat bij hem niet zouden mogen doen.

• Reacties 154
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Jay;

11

• ZOrange

8

• East Coast Crip

4

• Jowx

4

Geplaatst:

Nee, kom op doodstraf is nooit goed. Als iemand een persoon vermoord, en hij krijgt de doodstraf toegewezen, dan pleegt je toch eigenlijk ook een soort van moord. Het is nooit goed om mensen te vermoorden, maar de doodstraf als straf?

Maar vooral hierom, als iemand nou de doodstraf krijgt, hij heeft niks gedaan, maar niks kan bewezen worden. Hij wordt vermoord, blijkt een paar jaar later dat er wel degelijk bewijs is en het persoon niks had gedaan. Dan verlies je ten eerste een dierbare. Ten tweede is het dus een fout van de overheid/ rechter. Ik vind dus dat de doodstraf helemaal afgeschaft moet worden. En in een land zoals Nederland vind ik het al helemaal te ver gaan. We zijn een netjes (nou...) land en de doodstraf past totaal niet bij onze cultuur. Over België heb ik weinig verstand.

Geplaatst:

Nee. Ik vind dat ze zware criminelen zoals seriemoordenaars gewoon hun leven lang moeten opsluiten. Dus geen vrijlating omdat je gedrag goed is ofso. Waarschijnlijk is dit niet mogelijk, de gevangenissen zitten al te vol.

Geplaatst: (bewerkt)

Nee mag niet worden ingevoerd.

Mensen die een moord hebben gepleegd gaan voor hun leven lang de cel in (Tot hun dood dus.).

Op een dieet van Water en brood met boter (Ik maak geen grapje echt niet :duh:).

Ik vind ook dat de straffen omhoog moeten, dit zal de criminaliteit aanzienelijk doen verkleinen.

Trouwens als ik voor de doodstraf mocht kiezen boven levenslang zou ik doodsstraf doen. Ben je toch in ene keer klaar? Zo denken die Criminelen d'r ook over...

@Hierboven: Gevangenissen vol? Gaan we terug naar de Gouden Eeuw :) Gewoon cellen vol doen. dan je net ruimte hebt om een beetje te kunnen bewegen. Lukt dat niet? 1ste Generatie Allochtonen ontmiddelijk uitzetten.

Daar zijn er toch genoeg van in dit land...

Bewerkt: door Interstate
Geplaatst:

Ik ben het eens met Interstate. Het is nu allemaal "gevangenissen zijn vol" etcetera, ja, kan ik ook als ik een cel krijg ter grote van een suite in een luxe hotel. Met eigen TV! In een gevangenis zitten is niet meer zo erg als vroeger. Vroeger moest je echt werken in een cel, dan betekende je in ieder geval nog wat voor de maatschappij. En als je niet hard genoeg werkte, dan moest je langer in de gevangenis zitten. Wat mij betreft mag het weer terug naar toen: werken ze ook voor hun geld. Nu krijgen ze zelfs zakgeld in de gevangenis, dat is toch te erg voor woorden. :7

Strenger, veel strenger mag het in dit land. Het land gaat kapot door de zachtaardigheid. De luxe in de gevangenis is echt niet normaal meer. Doodstraf ben ik fel op tegen, ik vind niet dat het aan iemand op aarde is om iemand anders van het leven te beroven, maar de straffen díe er zijn mogen best zwaarder. En ook niet die taakstrafjes die kinderen onder de 18 krijgen als ze iets verkeerd doen, laat ze dan ook maar in een jeugdgevangenis of tuchthuis.

Als iedereen in de gevangenis hard zou werken, zoals vroeger, zou de economie een stuk beter draaien. Of anders: de overheid betaald de gevangenen niets of nauwelijks (evenveel als het zakgeld nu, waar wij voor moeten betalen!), kan zo dingen produceren en die weer voor een relatief lage prijs verkopen. Op die manier krijgt de overheid inkomsten, waardoor wij, de nette burgers, minder belasting hoeven te betalen. Daarnaast zijn de producten die ze maken minder duur, want minder arbeidskosten. Alle problemen (te hoge belasting, te veel luxe voor gevangene, te lage straf) opgelost!

Geplaatst:

Zoals in mijn eerdere posts al een beetje duidelijk werd, ik ben voor de doodstraf.

"gevangenissen zijn vol" etcetera, ja, kan ik ook als ik een cel krijg ter grote van een suite in een luxe hotel. Met eigen TV!

Dag in dag uit in een kamertje zitten en één uur luchten komt je op een gegeven moment echt de strot uit hoor. Ook al krijg je zakgeld, heb je een eigen tv en mag je bijvoorbeeld fitnessen. Het is echt niet wat het lijkt als je er zelf in zit.

Doodstraf ben ik fel op tegen, ik vind niet dat het aan iemand op aarde is om iemand anders van het leven te beroven, maar de straffen díe er zijn mogen best zwaarder.

De straffen in Nederland zijn inderdaad erg laag, ook ik ben van mening dat ze flink moeten worden opgeschroefd. Neem nou pedofielen, iemand verkracht twee kinderen en krijgt 4 en een half jaar. Vandaar dat ik voor de doodstraf ben, geen gezeur over straffen en de mate ervan. Als je zo ziek van geest bent, gewoon op de stoel en weg ermee. Dat is toch beter dan dat hij over 5 jaar weer vrij komt en nog is zeven kinderen verkracht?

Als iedereen in de gevangenis hard zou werken, zoals vroeger, zou de economie een stuk beter draaien. Of anders: de overheid betaald de gevangenen niets of nauwelijks (evenveel als het zakgeld nu, waar wij voor moeten betalen!), kan zo dingen produceren en die weer voor een relatief lage prijs verkopen. Op die manier krijgt de overheid inkomsten, waardoor wij, de nette burgers, minder belasting hoeven te betalen. Daarnaast zijn de producten die ze maken minder duur, want minder arbeidskosten. Alle problemen (te hoge belasting, te veel luxe voor gevangene, te lage straf) opgelost!

Goed dan, even over het kosten verhaal; als we doodstraf invoeren zijn we veel goedkoper uit. Laat ze werken tot ze worden geëxecuteerd zodat we tot die tijd nog van ze kunnen profiteren. Denk eens aan al dat onderhoud als ze in de gevangenis zitten; lakens verschonen, luxe eten, kleren, personeelskosten enz. Dit alles gaat van ons belastinggeld af, wij betalen de pedofielen die onze kinderen verkrachten, een schande is het!

Al mijn argumenten voor de doodstraf zijn er alleen als de verdachte 100% schuldig kan worden bewezen voor pedofilie/moord. Vooral als de verdachte eerder in aanraking is geweest met de politie voor ernstige delicten.

Geplaatst:

Op het ene punt ben ik voor de doodstraf, maar ook tegen.

Idd, zoals Bigstijn al zei: Stel dat diegene onschuldig word verklaard, en hij is al veroordeeld. Wat dan?

Maar ernstigere zaken, zoals een massamoord ofzo, of een oorlogsmisdadiger moet wel gelijk de doodstraf krijgen (Als het écht bewezen is)

Geplaatst:

De doodstraf zal niks oplossen, ik ben er dan ook erg op tegen. We verlagen ons in zo'n geval tot hetzelfde niveau als dat van een moordenaar, we mogen onszelf niet het recht geven om te beslissen over het leven en de dood van een persoon. Natuurlijk, de gevangenissen zitten stampend vol. Toch zijn de straffen belachelijk laag in sommige gevallen, verkrachting en moord stelt in Nederland vrij weinig voor. Je zit in een ander land langer vast als je drugs smokkelt, wat dat betreft kunnen de straffen inderdaad flink omhoog. Maar als we langere straffen uitdelen, zitten gedetineerden ook langer vast. Dan hebben we nog meer cellen nodig, nog meer personeel en nog meer kosten. Als je er van uit gaat dat één gevangene de samenleving €180,- per dag kost, wat neerkomt op ongeveer €65.000,- per jaar, word dat alleen nog maar duurder. Misschien dat de dreiging van hogere straffen sommige misdaden voorkomt, maar dat zie ik zo snel nog niet gebeuren. De doodstraf is trouwens ook minder simpel als sommige denken, er zitten ellenlange processen aan vast die peperduur zijn voor de samenleving. Een doodstraf zou de samenleving per ter dood veroordeelde crimineel zo'n €20.000,- kosten, als het eenmaal zover komt tenminste. Dan zit je nog met het probleem dat de kans bestaat dat er een onschuldige veroordeeld word, dan heb je een schadeclaim voor de nabestaanden die wij net zo goed moeten betalen. Dan komt het probleem er nog bij dat je moet bepalen voor welke misdaad je de doodstraf geldt, ieder heeft daar een andere mening over. Pedofilie is bij iedereen een gevoelig onderwerp, maar dan moeten moorden en mishandelingen ook de doodstraf tot gevolg hebben. Dan volgt nog het probleem dat veel mensen psychologisch gewoon ziek zijn, moeten we die maar gewoon afschrijven? Het zijn en blijven mensen, hoe erg de daden die ze gepleegd hebben ook zijn. Die mensen moeten (onder dwang) geholpen worden, meestal zijn het mensen die zelf al iets verschrikkelijks (misbruik toen ze jong waren bv.) hebben moeten verwerken.

Wij betalen onze pedofielen, wij betalen onze moordenaars, wij betalen onze verkrachters, schande.. Nee.. We betalen net zo goed alle werklozen, het koningshuis, alle zieken en alle voorzieningen waar we gebruik van kunnen maken. Je leeft nou eenmaal in een land waar we voor elkaar moeten zorgen, we betalen zoveel dat naar anderen toe gaat. Zo werkt het hier nou eenmaal, als jij in de shit zit word er ook voor jou betaald. Prima geregeld als je het mij vraagt.

Wat mij betreft kunnen we ze voorlopig nog gewoon in cellen proppen, heeft veel voordelen tegen over de doodstraf. Het leven in een cel is geen pretje, de verhalen over dat het net een hotel is slaat nergens op. Je krijgt dan wel zakgeld, maar daar moet je net zo goed voor werken. Een tv stelt niks meer voor als je bijna geen vrienden of familie meer kan zien, je bent je vrijheid kwijt. Constant in een beperkte leefruimte, geen vrijheid om te kunnen doen en laten wat je zelf wilt. Dan ga ik toch echt liever naar een normaal hotel, ik laat de gevangenis liever links liggen als ik naar een hotel op zoek ben.. ^^

Geplaatst:

Van mij mag de Doodstraf wegblijven hoor..

In een gevangenis heb je het nog niet zo slecht..

Geplaatst:
Zoals in mijn eerdere posts al een beetje duidelijk werd, ik ben voor de doodstraf.
"gevangenissen zijn vol" etcetera, ja, kan ik ook als ik een cel krijg ter grote van een suite in een luxe hotel. Met eigen TV!

Dag in dag uit in een kamertje zitten en één uur luchten komt je op een gegeven moment echt de strot uit hoor. Ook al krijg je zakgeld, heb je een eigen tv en mag je bijvoorbeeld fitnessen. Het is echt niet wat het lijkt als je er zelf in zit.

Uhm, het is toch een gevangenisSTRAF? Is het dan niet juist de bedoeling dat je gestraft wordt, en het je strot uitkomt?

Op je andere argumenten ga ik niet in, want ik ben uit principiële redenen tegen de doodstraf. Het is nooit en te nimmer 100% te bewijzen, zelfs al geeft die persoon het toe. Altijd kan dat zijn uit schuldgevoel, ter bescherming van anderen, etcetera. De overheid wordt op die manier zelf moordenaars.

Geplaatst:

nooit never tenzij ik weer zo'n bui heb

maar als iej bestaat wil ik hem niet zometteen krijgt ene familie lid hem dat zou ik niet leuk vinden

• 3 weken later...
Geplaatst:

Nee ben er eigenlijk wel tegen het kan niet, maar er zijn uitzonderingen op de ergste gevallen bij hitler/napoleon etc..

Als ze gelijk dood zijn hebben ze geen straf (beyond verder weet je niet) levenslang is al erg, al maken ze het wel steeds knusser en meer dingen tv, comfortabel bed etc.. zou kunnen want je hebt niks te doen in de cel behalve op een buitenplaatsje staan. sommige dingen kunnen maar ze moeten ook nog wat te smachten hebben naar de buiten wereld. hier in NL zijn ze nog mild dacht ik, maar elders andere landen dus echt niet en dat is pas echte straf als ik die amerikaanse films zo zie, alhoewel ze soms te ver erin gaan.

Geplaatst:

Ik ben neutraal. Het is nooit egt te bewijzen of iemand nou wle of niet iets heeft gedaan. Maar ook omdat de gevangene er niets van leren. Als gevangenen gewoon levenslang in de gevangenis zitten dan denken ze: "Nu zit ik hier mijn hele leven in een cel niks te doen. Was ik maar braaf geweest." Als je de gevangenen de doodstraf geeft dan kunnen ze er verder geen spijt van krijgen. Ze zijn er des te sneller van af. Of je zit je verdere leven lang alleen in een cel tv te kijken of je laat er gelijk een eind aan maken.

Maar de doodstraf heeft ook voordelen. Het is lekker goedkoop, je hoeft geen nieuwe gevangenissen te bouwen, je hoeft minder bewakers te betalen die op gevangenen letten. Oke, de doodstraf is niet echt mens vriendelijk en je kan de verkeerde persoon vermoorden. Maar je hoeft veel minder belasting te betalen.

Geplaatst:

NEE! Het moet niet meer, alleen als iemand iets wat echt niet kan gedaan heeft,

Geplaatst:
NEE! Het moet niet meer, alleen als iemand iets wat echt niet kan gedaan heeft,

De doodstraf word alleen toegepast als iemand echt iets gedaan heeft wat echt niet door de beugel kan. Denk dus maar aan pedofielen en moordenaars dus van waar die 'nee' als je het er mee eens bent dat het alleen in de ergste gevallen moet worden toegepast?

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...