Jump to content

Wat betekent dit nou?


Recommended Posts

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb sinds een tijdje een nieuwe video kaart (Nvidea 6800XT) en dat is een hele verbetering vergeleken met wat ik eerst had. Nu zijn er bij spellen ook nieuwe opties in te stellen die ik eerst niet kon instellen. Alleen is mijn probleem dat ik geen idee heb wat ze betekenen. Dus wie zou mij kunnen vertellen wat de volgende woorden betekenen/zijn?

- anti- antalising

- textuur filters

- Vsync

Ik heb echt geen flauw idee wat ze betekenen dus als iemand me zou kunnen vertellen wet ze betekenen zou dat erg fijn zijn.

Geplaatst:

Voor antialiasing zie: http://www.gtaforum.nl/index.php?showtopic=28252

Texture Filters zijn de verschillende soorten texture filters die de videokaart kan gebruiken, Bilinear is bijvoorbeeld de minst goede en Antistropic is de beste(hiermee ziet het er dus het mooiste uit).

Als je V-Sync aan hebt staan dan probeert het spel de framerate gelijk te laten lopen met je refresh rate hierdoor, loopt je spel soepel(als je PC het spel aan kan tenminste), en op een zo evenredig mogelijke framerate.

Geplaatst: (bewerkt)

anti antialising:

Zorgt ervoor dat lijnen en de verte minder scherp gemaakt wordt. Denk bijvoorbeeld aan een weg, in naarmate je verder kijkt, worden de lijnen zegmaar een beetje "gesmoothed" zodat het realistischer lijkt. Het zorgt ervoor dat alles er niet zo pixelachtig uitziet.

texture filter:

Hiermee kan je afbeeldingen een bepaalde textuur geven, zodat er in bepaalde mate een diepte ontstaat. Verschillende soorten filters die je kan gebruiken:

Craquelure

craquelure6ua.jpg

Grain

grain5up.jpg

Mosaic Tiles

mosaictiles2sw.jpg

Patchwork

patchwork9ee.jpg

Stained Glass

stainedglass5qj.jpg

Vsinc (vertical sync)

Zie Marius beschrijving.. :engel:

Hpelijk heb je hier genoeg informatie. :)

Bewerkt: door RonaldVC
Geplaatst: (bewerkt)

van die anti antialising en ysinc snap ik het nu wel, maar wat doet m'n computer nou met m'n spel als "textuur filter" heb aan staan? Ik snap niet wat er dan anders is, zou iemand even misschien twee screenshots kunnen geven waar je het verschil van aan/ uit goed ziet in een spel?

Bewerkt: door Nickonly
Geplaatst:

Texture filter heeft geen betrekking op spelletjes maar op afbeeldingen. Zie mijn vorige post. ;)

Geplaatst: (bewerkt)

Waarom kan ik die dan instellen in mijn spel?

Ow, en ik heb nog wat waar ik niks van begrijp:

- pixel shader

- particle density

- frame effects

- textuur compressie

Bewerkt: door Nickonly
Geplaatst:
- textuur compressie

Ik denk dat je daarmee de texturen comprimeerd. (kleiner maken) Dit lijd dus toch kwaliteitsverlies. ;)

Geplaatst:

ehm, sorry hoor, maar de beschrijving van maurius over texture filters is GOED, die gaat op voor spellen. die van ronaldvc gaat op voor grafische programma's!

- pixel shader: zou ik begod niet weten

- particle density: de dichtheid van wolken, sterren, nevels, regen

Geplaatst:

Textuurfilters heb je ook op videokaarten, als ik het goed heb bewerkt een textuurfilter de textuur voordat het op een ruimtelijk figuur wordt geplaatst.

Pixel shaders zijn stukjes code die schaduwen berekenen, je hebt pixel shaders en vertex shaders, de eerste berekent de schaduw voor elke pixel (volgens mij), en de tweede berekent de schaduw per vertex (hoekpunt).

Geplaatst:

pixel shader: Dit is een stuk programmacode die voor elke getekende pixel wordt gebruikt, de taak hiervan is om de kleur van die pixel te tekenen.

particle density: Nog nooit van gehoord, zal waarschijnlijk te maken hebben met de dichtheid van de particles die in een scene worden gebruikt.

frame effects: ??

textuur compressie: Dit zijn methoden voor de videokaart om de gebruikte textures in een game te comprimeren zodat ze minder geheugen in beslag nemen en sneller af gehandeld kunnen worden.

Geplaatst: (bewerkt)

A-h, nu snap ik het wel denk ik, maar is het dan ook zo dat als je textuurcompressie aan hebt staan dat het spel dan sneller word, maar minder kwaliteit?

-

Welk spel bedoelde de topicmaker nou?

Meerdere: NFS most wanted en Joint operations.

Bewerkt: door Nickonly
Geplaatst:

Als je texturecompression aan hebt staan dan zorgt dat niet voor kwaliteitsverlies, daarom hebben ze dit er juist ingebouwd(textures comprimeren en dezelfde kwaliteit behouden zodat er meer en grotere textures kunnen worden gebruikt).

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...