Nickonly Geplaatst: 7 juni 2006 Rapport Geplaatst: 7 juni 2006 Hallo, Ik heb sinds een tijdje een nieuwe video kaart (Nvidea 6800XT) en dat is een hele verbetering vergeleken met wat ik eerst had. Nu zijn er bij spellen ook nieuwe opties in te stellen die ik eerst niet kon instellen. Alleen is mijn probleem dat ik geen idee heb wat ze betekenen. Dus wie zou mij kunnen vertellen wat de volgende woorden betekenen/zijn? - anti- antalising - textuur filters - Vsync Ik heb echt geen flauw idee wat ze betekenen dus als iemand me zou kunnen vertellen wet ze betekenen zou dat erg fijn zijn. Reageren
Marius Geplaatst: 7 juni 2006 Rapport Geplaatst: 7 juni 2006 Voor antialiasing zie: http://www.gtaforum.nl/index.php?showtopic=28252 Texture Filters zijn de verschillende soorten texture filters die de videokaart kan gebruiken, Bilinear is bijvoorbeeld de minst goede en Antistropic is de beste(hiermee ziet het er dus het mooiste uit). Als je V-Sync aan hebt staan dan probeert het spel de framerate gelijk te laten lopen met je refresh rate hierdoor, loopt je spel soepel(als je PC het spel aan kan tenminste), en op een zo evenredig mogelijke framerate. Reageren
RonaldVC Geplaatst: 7 juni 2006 Rapport Geplaatst: 7 juni 2006 (bewerkt) anti antialising: Zorgt ervoor dat lijnen en de verte minder scherp gemaakt wordt. Denk bijvoorbeeld aan een weg, in naarmate je verder kijkt, worden de lijnen zegmaar een beetje "gesmoothed" zodat het realistischer lijkt. Het zorgt ervoor dat alles er niet zo pixelachtig uitziet. texture filter: Hiermee kan je afbeeldingen een bepaalde textuur geven, zodat er in bepaalde mate een diepte ontstaat. Verschillende soorten filters die je kan gebruiken: Craquelure Grain Mosaic Tiles Patchwork Stained Glass Vsinc (vertical sync) Zie Marius beschrijving.. Hpelijk heb je hier genoeg informatie. Bewerkt: 7 juni 2006 door RonaldVC Reageren
Nickonly Geplaatst: 7 juni 2006 Auteur Rapport Geplaatst: 7 juni 2006 (bewerkt) van die anti antialising en ysinc snap ik het nu wel, maar wat doet m'n computer nou met m'n spel als "textuur filter" heb aan staan? Ik snap niet wat er dan anders is, zou iemand even misschien twee screenshots kunnen geven waar je het verschil van aan/ uit goed ziet in een spel? Bewerkt: 7 juni 2006 door Nickonly Reageren
RonaldVC Geplaatst: 7 juni 2006 Rapport Geplaatst: 7 juni 2006 Texture filter heeft geen betrekking op spelletjes maar op afbeeldingen. Zie mijn vorige post. Reageren
Nickonly Geplaatst: 7 juni 2006 Auteur Rapport Geplaatst: 7 juni 2006 (bewerkt) Waarom kan ik die dan instellen in mijn spel? Ow, en ik heb nog wat waar ik niks van begrijp: - pixel shader - particle density - frame effects - textuur compressie Bewerkt: 7 juni 2006 door Nickonly Reageren
-Roy- Geplaatst: 7 juni 2006 Rapport Geplaatst: 7 juni 2006 - textuur compressie Ik denk dat je daarmee de texturen comprimeerd. (kleiner maken) Dit lijd dus toch kwaliteitsverlies. Reageren
Schno009 Geplaatst: 7 juni 2006 Rapport Geplaatst: 7 juni 2006 ehm, sorry hoor, maar de beschrijving van maurius over texture filters is GOED, die gaat op voor spellen. die van ronaldvc gaat op voor grafische programma's! - pixel shader: zou ik begod niet weten - particle density: de dichtheid van wolken, sterren, nevels, regen Reageren
ikt Geplaatst: 7 juni 2006 Rapport Geplaatst: 7 juni 2006 Welk spel bedoelde de topicmaker nou? Reageren
JGuntherS Geplaatst: 7 juni 2006 Rapport Geplaatst: 7 juni 2006 Textuurfilters heb je ook op videokaarten, als ik het goed heb bewerkt een textuurfilter de textuur voordat het op een ruimtelijk figuur wordt geplaatst. Pixel shaders zijn stukjes code die schaduwen berekenen, je hebt pixel shaders en vertex shaders, de eerste berekent de schaduw voor elke pixel (volgens mij), en de tweede berekent de schaduw per vertex (hoekpunt). Reageren
Marius Geplaatst: 7 juni 2006 Rapport Geplaatst: 7 juni 2006 pixel shader: Dit is een stuk programmacode die voor elke getekende pixel wordt gebruikt, de taak hiervan is om de kleur van die pixel te tekenen. particle density: Nog nooit van gehoord, zal waarschijnlijk te maken hebben met de dichtheid van de particles die in een scene worden gebruikt. frame effects: ?? textuur compressie: Dit zijn methoden voor de videokaart om de gebruikte textures in een game te comprimeren zodat ze minder geheugen in beslag nemen en sneller af gehandeld kunnen worden. Reageren
Nickonly Geplaatst: 8 juni 2006 Auteur Rapport Geplaatst: 8 juni 2006 (bewerkt) A-h, nu snap ik het wel denk ik, maar is het dan ook zo dat als je textuurcompressie aan hebt staan dat het spel dan sneller word, maar minder kwaliteit? - Welk spel bedoelde de topicmaker nou? Meerdere: NFS most wanted en Joint operations. Bewerkt: 8 juni 2006 door Nickonly Reageren
Marius Geplaatst: 8 juni 2006 Rapport Geplaatst: 8 juni 2006 Als je texturecompression aan hebt staan dan zorgt dat niet voor kwaliteitsverlies, daarom hebben ze dit er juist ingebouwd(textures comprimeren en dezelfde kwaliteit behouden zodat er meer en grotere textures kunnen worden gebruikt). Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.