Carl_Johnson2 Geplaatst: 22 oktober 2006 Rapport Geplaatst: 22 oktober 2006 (bewerkt) Ik heb een vraagje ik hebzojuist een huisje gemaakt maar hoe zet ik het ingame en waar komt het dan te staan??? PS: Ik gebruik sketchup Bewerkt: 22 oktober 2006 door Carl_Johnson2 Reageren
Wazuup Geplaatst: 22 oktober 2006 Rapport Geplaatst: 22 oktober 2006 Ingame zetten gebeurt vanuit het programma 3dsmax of Gmax. Heb je je model dus niet in één van die programma's gemaakt, dan zul je die daarin moeten krijgen. In jou geval kun je je model opslaan als .3ds en deze importeren in 3dsmax door middel van de import functie (file, import). Dan kun je deze tutorial gaan volgen om je object te mappen ingame. Als je nog niets weet van de GTA bestanden, kijk dan ook eerst even deze tutorial. In de Master Tutorial List vind je een overzich van alle gta modding tutorials geschreven door gtaforum leden. Reageren
Killa-Billa Geplaatst: 23 oktober 2006 Rapport Geplaatst: 23 oktober 2006 Is er ook niet zo een programma waarmee je heel makkelijk modellen ingame kan zetten? Ik had daar eens over gelezen dacht ik. SAM of SAMI of zoiets noemde het dacht ik? Reageren
Wazuup Geplaatst: 23 oktober 2006 Rapport Geplaatst: 23 oktober 2006 Is er ook niet zo een programma waarmee je heel makkelijk modellen ingame kan zetten? Ik had daar eens over gelezen dacht ik. SAM of SAMI of zoiets noemde het dacht ik? SAMI, voluit de San Andreas Mod Installer kan inderdaad mods automatisch installeren. Alleen heb je hier niets aan als je je eigen objecten ingame wilt zetten, omdat je daarvoor de coorinaten moet vinden om een IPL bestand aan te maken. SAMI kan alleen een bestaan IPL bestand plaatsen en bestanden toevoegen aan de gta3.img. Reageren
Puma Geplaatst: 23 oktober 2006 Rapport Geplaatst: 23 oktober 2006 Alle tutorials zijn goed, maar voor Sketchup moet jet iets meer doen. Zelf gebruik ik ook Sketchup, en het ingame krijgen van Sketchup models is makkelijk. Je mag namelijk weinig fouten maken in Sketchup, ook met de textures. Voordat je je model uit Sketchup export, moet je namelijk eerst een paar dingen goed hebben: -Je model en textures MOETEN in dezelfde map zijn opgeslagen. -In Sketchup moet je zorgen dat alle textures de goede naam hebben, in .bmp formaat staan en niet meer dan 8 letters/cijfers bevatten; dit verander je zo: Zorg eerst dat ál je textures (alle plaatjes die op je model zitten) in 1 dezelfde map zitten. Als je textures van Sketchup zelf hebt gebruikt, kun je deze vinden in de Sketchup map, in de "Materials" map. Kleuren en glas staan daar niet bij, die moet je zelf even maken in Paint of een ander 'plaatjesprogramma'. Zorg ook dat alle textures in .bmp formaat zijn. Hoe? Open gewoon even Paint, open het plaatje en sla 'm op als .bmp, en zorg dat de naam van de texture niet meer dan 8 letters of cijfers bevat. Zet alle textures in 1 dezelfde map, en nu open je je model in Sketchup en open je de PaintBucket en dan doe je rechtermuisknop op een texture, en "Edit". Nu krijg je een klein schermpje. Klik het vinkje bij "Use Texture Image" even uit, klik op "Make New" en klik het weg. Nu doe je nog een keer rechter muisknop op de texture, weer op Edit, en nu klik je op dat mapje, en nu zoek je de texture op die je in de map hebt gezet waar alle textures staan, de 'nieuwe'. Nu vul je in het bovenste vakje, waar waarschijnlijk iets van "Material <cijfer>" staat, de naam van de texture in, die je net hebt geopend (bijvoorbeeld "muur" (zonder .bmp)). Nu klik je op "Make New" en dit doe je met alle textures. Als je dat gedaan hebt, sla je je model op in dezelfde map als waar je net alle textures hebt gezet. Dan klik het "File" menuutje open, "Export" en "3d model...". Nu klik je op "Options" en dan zorg je dat je deze opties hebt aangevinkt: . Als dat het geval is, klik op "OK". Stel nu in dat je het als een .3ds model opslaat, en dan sla je 'm op in dezelfde map als waar je alle textures en het Sketchup model hebt opgeslagen. Vanaf hier verwijs ik je door naar de de tutorial van Wazuup hoe je models ingame moet zetten. Verder heb ik het geleerd door deze geweldige tutorial van Uni, deze tutorial laat zien hoe je Sketchup models ingame moet krijgen. Ik heb een paar belangrijke dingen even voor je opgeschreven, want dat deed ik fout in het begin. Succes, Grtz Puma. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.