Jump to content

Hardware Helpdesk


SummerBase

Recommended Posts

De naam van een kaart zegt vrijwel niets over de prestaties van een kaart. Vrijwel elke kaart kan HD aan, het is maar net wat je met HD bedoelt. Als je bedoelt, Windows XP op Full HD, dat is niet zo zwaar. Maar als je het hebt over GTA IV Maxed op HD, dat is wel redelijk zwaar.

Ik begrijp wat jij bedoelt, maar je hebt vaak vrijwel niets aan de naam, behalve verwarring voor de mensen die zich er niet in verdiepen.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 1.1k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Sprunk

    90

  • Limbolander

    84

  • TaartJJ~!

    84

  • Djmaddox

    72

Naja, in dit geval bedoelt intel met HD dat de kaart in staat is om Full HD af te spelen. Lang niet alle kaarten kunnen dat.

De naam zegt overigens wel heel veel over de prestaties. Dat is altijd al zo geweest. Als ik namelijk zeg GTX480 of 9600GT weet jij wel welke de snelse is. En als ik zeg HD5870 of HD5670, kan jij ook wel achterhalen welke de snelste is. Aan een naam kun je dus veel afleiden. Of ik snap je verkeerd. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Wij weten dat kaart A beter is dan kaart B, omdat ons dat interesseert en wij ons daarom in verdiepen. Een random persoon wie je op straat tegenkomt zal in de meeste gevallen totaal niet weten welke kaart sneller is, en zal vaak gewoon de kaart uit de hoogste serie pakken, of de naam die ze het bekendst klinkt. Zo zullen mensen eerder neigen naar een NVidia/Intel chipset omdat die naam hun meer bekend is.

Link to comment
Delen op andere websites

Wat jij zegt is in principe wel waar. Echter, nemen fabrikanten zoveel mogelijk maatregelen om het ook voor de normale consument zo duidelijk mogelijk te maken. Althans, dat was voorheen altijd het geval. Tegenwoordig moet ik zeggen dat nVidia het er niet makkelijk op maakt. In de tijden van de Geforce 6000, 7000, 8000 en 9000 was het eigenlijk easy. Hoe hoger het nummer, hoe beter te kaart. Nu moeten ze zo nodig eerst beginnen met een lettercombinatie. Als leek weet je het verschil tussen GT, GTS en GTX ook niet. GT was overigens in de 8000 en 9000 serie's beter dan dezelfde kaart met GTS, nu is dat weer omgedraaid.

Al met al is het dus niet zo heel makkelijk inderdaad, maar dan zeg ik: Als je er geen verstand van hebt, kan je die kaart dan wel in een systeem plaatsen. Ik neem aan dat mensen die weten hoe dat moet, zelf ook wel kunnen inschatten welke kaart goed is en welke niet. En als ze naar een goede winkel gaan (dus niet MediaMarkt) zijn er best verkopers die je opweg kunnen helpen. Maar het aantal verkopers met verstand van grafische kaarten word wel steeds kleiner, helaas.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het verschil tussen al die G'tjes ook niet volledig begrijp, en dat ik de kluts totaal kwijt raak bij laptop GPU's. Want daarbij zijn de prestaties totaal niet vergelijkbaar met de desktop varianten. Dat is op zich geen probleem, alleen is het wel lastiger om goede processor-GPU combinaties te maken, vooral als de keuze bestaat tussen een NVidia GPU en een ATi GPU.

Link to comment
Delen op andere websites

Omg, tegenwoordig lopen er toch gekke mensen rond.

Nou, inderdaad. Wat ken je jezelf goed! :puh:

100 euro voor een jaar oude laptop? Dat is echt heel weinig. Laptops dalen nou eenmaal niet veel in waarde op 2e hards website's, omdat ze heel gewilt zijn. Hoe groter de vraag hoe hoger de prijs. :puh:

100 euro voor een 1 jaar oude netbook vind ik best normaal. Zeker voor een netbook van 250 euro..400 euro voor een 3 jaar oude laptop van 700 euro is ongelofelijk veel..

Goed, mijn vraag. Kan ik een HD ready scherm aansluiten op mijn laptop? Hij heeft wel de juiste aansluiting, maar de vidchip is slecht(ik heb m'n vraag al eerder gesteld, maar nu heb ik een goedkoop scherm gevonden..).

empty.gif

videocard.gifVideokaart|Model:|Mobile Intel® 945GM Express Chipset Family

|Beeldprocessor:|Intel® GMA 950 (0x27A2)

|Geheugengrootte:|128 MB VRAM

|Stuurprogramma:|ialmrnt5.dll, versie 6.14.10.4543

empty.gif

Als ik video's afspeel van 1080p op m'n laptop laggt de boel als hel..En dit scherm is Full HD (1080p). Kan ik, als ik dit scherm op m'n laptop aansluit, wel 1080p video's bekijken of niet?

Dit is het scherm: LG LCD-W1943S.

http://www.beslist.n...LCD-scherm.html

En zal gewone DVD's afspelen wel lukken zonder lagg?

Link to comment
Delen op andere websites

Met een GMA950 kan je prima DVD's afspelen. Overigens ligt het er maar net aan wat voor programma je gebruikt, aangezien sommige programma's juist de videokaart gebruiken om de content om te zetten, terwijl andere programma's de CPU gebruiken. Wat voor CPU heb je?

Link to comment
Delen op andere websites

Nouja, maar op een 19 inch scherm? Tussen 15 inch(laptopscherm) en 19 inch zit een groot verschil..Dit is m'n cpu:

empty.gif

empty.gif

|Model:|Intel® Core™2 CPU T5300 @ 1.73GHz (Dual Core)

|Kloksnelheid:|1729 MHz

|Socket & Cache(s):|N/A, 2048 KB L2 Cache

empty.gif

Bewerkt: door MegaPilot
Link to comment
Delen op andere websites

Volgens mij is een Core 2 Duo CPU wel in staat om HD te decoden. Ik ben er haast van overtuigt dat 720P zeker weten zal werken. Mist je natuurlijk een programma neemt wat naar je CPU schaalt.

Standaard PAL DVD's kunnen op elk systeem soepel worden weergegeven. M.u.v. een Pentium II MMX systeem dan misschien...

Link to comment
Delen op andere websites

En dan koop je gewoon een budget DVD speler voor een tientje bij je lokale AH ofzo, zo'n probleem is dat denk ik niet.

Dat is wel een probleem, want bij de AH verkopen we geen DVD spelers. Plus dat MegaPilot in België woont, dus daar hebben ze geeneens een Albert Heijn. ^_^

Link to comment
Delen op andere websites

Gast
Dit onderwerp is gesloten.
  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...