Jump to content

Modden met Sketchup

Recommended Posts

Geplaatst:

Nu ik bij SA de storyline heb uitgespeeld, wil ik graag gaan modden. Ik maak de gebouwen en dergelijke met Sketchup en nu had ik een paar vragen erover:

I. Hoe weet ik of mijn gebouw de goede grootte in SA heeft?

II. Is het handig om een eiland met wat huizen erop (dus als 1 geheel) in 1 keer in SA te zetten, of kan ik dat beter eerst het eiland en dan alle huizen los neer zetten?

Ik heb ook nog wat vragen over GMax:

III. Hoe zet je een gebouw uit GMax in SA? (Als hier al een tut over is, geef me de link, als het kan)

IV. Bestaan er tuts over GMax?

V. Hoe weet ik of bij GMax het gebouw de juiste grootte heeft?

Alvast bedankt :bier:

P.S. En als iemand nog een goede downloadlink weet voor 3ds Max 7 (trial), wil je die dan geven, want bij mij loopt ie op Softpedia.com de hele tijd vast...

Geplaatst: (bewerkt)
Wat een geweldige naam voor een topic, ik las als eerste modden met ketchup, geweldig, echt :schater::schater::schater::klap::klap::klap::schater::schater::schater:

Dit is volgens mij dikke spam... :duh:

maargoed ik zal je wel effe op het goede spoor helpen :sigaar:

Je kan beter een eiland maken en dan de huizen er los op mappen dat is wel handiger dan in één geheel

want anders is het een beetje high poly en bovendien werkt R* ook zo. :)

Hier kan je een tut vinden over een model in Sanandreas zetten. het is dan wel in 3ds max maar het in inprinciepe hetzelfde maar dan minder fucntie,s

Of er tut,s over Gmax bestaan zou ik niet weten je kan het gewoon 3ds max tut,s volgen

dan is het toch een beetje hetzelfde tenzij je lighting tut,s doet ofso dan is het een andere verhaal. :)

Als je wil weten of je gebouw de juiste groote heeft dan moet je hem scalen met een paar voorwerpen

uit Sanandreas. de scale objecten vind je in de bijlage. :)

Succes nog met modden _O_

EDIT: Wazuup ik heb jouw niet eens zien schrijven :?

Mijn bericht was op 16:36:19 en die van jouw op 16:50:09

dus ik heb jouw niet eens gezien nou ja :puh:

scalen.rar

Bewerkt: door nick11123
Nu ik bij SA de storyline heb uitgespeeld, wil ik graag gaan modden. Ik maak de gebouwen en dergelijke met Sketchup en nu had ik een paar vragen erover:

I. Hoe weet ik of mijn gebouw de goede grootte in SA heeft?

Hiervoor moet je een schaalmodel importeren. Het voor de handst liggende is om de player.dff te gebruiken. Deze kun je halen uit de gta3.img (die je natuurlijk opent met de IMG-Tool 2.0) door naar edit, find te gaan en naar player.dff te zoeken. Als je een match hebt, kun je er met je rechtermuisknop op klikken en extract kiezen. Sla het bestand ergens op. Om hem nu in sketchup te krijgen heb je 3dsmax/Gmax nodig, want hiermee importeer je de player.dff met de scripts van KAM. Heb je hem in 3dsmax/Gmax staan, is het een qwestie van opslaan als .3ds (file, export) en importeren in Sketchup. Volgens mij zit er ook standaard een player schaalmodel in Sketchup, je moet maar even zoeken.

II. Is het handig om een eiland met wat huizen erop (dus als 1 geheel) in 1 keer in SA te zetten, of kan ik dat beter eerst het eiland en dan alle huizen los neer zetten?

Aan jou de keuze, in principe maakt het niet veel uit het is maar wat jij makkelijker vind. Maar let wel op: In San Andreas kunnen slechts 5 objecten toegevoegd worden. Maar hoe doen al die Total Conversion mods het dan, want die voegen hele steden toe? Dit kan omdat deze mods heel San Andreas verwijderen, waardoor er veel ID's vrijkomen. Ook moet je rekening houden met de polycount van je object. Per object mag je ongeveer 1000 Collision poly's hebben, ga je hieroverheen dan krijg je een crash.

Ik heb ook nog wat vragen over GMax:

III. Hoe zet je een gebouw uit GMax in SA? (Als hier al een tut over is, geef me de link, als het kan)

Hiervoor zijn twee videotutorials die in de Master Tutorial List staan, en dan heb ik het over deze en deze. Deze tutorials gebruiken weliswaar 3dsmax, maar het werkt precies hetzelfde (je hebt alleen wel de Gmax scripts van KAM nodig!)

IV. Bestaan er tuts over GMax?

Natuurlijk bestaan er tutorials over, die had je waarschijnlijk ook zelf wel kunnen vinden met google of een andere zoekmachine. Toch zijn er veel meer tutorials over 3dsmax. Deze kun je ook volgen, omdat 3dsmax vrijwel hetzelfde werkt als Gmax. Kijk ook hier wederom in de Master Tutorial List!

V. Hoe weet ik of bij GMax het gebouw de juiste grootte heeft?

Natuurlijk is dit precies dezelfde vraag als vraag nummer één. Importeer ook hier een schaalmodel zoals de player of een auto, en je hersenen moeten de rest doen ^_^

//> Edit: Nick, als je ziet dat ik aan het schrijven ben kun je beter wachten met posten, nu krijgen we dubbele antwoorden... Edit2: Ik heb ook lang over mijn bericht gedaan, met al die quotes :bonk: Maar no probs hoor ;)

Bewerkt: door Wazuup
Geplaatst:

Heel erg bedankt, nick11123 en Wazuup! _O__O__O_ Ik denk dat het wel gaat lukken.

Ik heb alleen nog 1 vraagje: Kan je in Sketchup zien hoeveel ploys je model heeft, en zoja, hoe dan?

Neen, dat kan helaas niet in Scetchup. Maar wel in Gmax/3DS Max. Volg de volgende stappen:

polygonfw0.th.jpg

1. Klik aan de rechterkant van het menutje op het 'hamertje'.
  2. Klik op 'More', nu komt er een venstertje opengesprongen.
  3. Zoek 'Polygon Counter' en klik op 'Ok'.
  4. Klik op het bolletje van 'Count Polygons'.

Nu zou je moeten zien hoeveel polygonen je object heeft.

Vriendelijke groeten,

DaBeast :sigaar:

Bewerkt: door DaBeast

Sketchup is een 3d-programma, net als 3ds Max en GMax. Je kan het hier vinden, en hier staan een paar tuts erover. De modellen die je in Sketchup maakt, kan je in GTA zetten. Meer ervaren modders gebruiken liever 3ds Max of GMax, omdat in Sketchup nog wat bugs zitten.

De naam staat volgens mij voor to sketch, wat tekenen of creëren betekent (meld het even als ik het fout heb, ik heb namelijk geen woorden boek bij de hand :puh:)

Edit:

sketch

1. ontwerpen, schetsen, uitstippelen

2. aanleg, krabbel, ontwerp, schets

Bewerkt: door thundercover
Geplaatst:

Het lukt me niet om een bestand (in dit geval .dff) in GMax te exporteren naar een .3ds bestand. Ik heb de scripts van KAM geinstalleerd en ik heb GMax gedownload (versie 1.2). Het lukt me niet op de manier die Wazuup zei (via export of save as...) en ik kan het ook niet in de scripts van KAM vinden. Wil iemand me helpen of anders de files uit het .rar bestand omzetten naar .3ds bestand, zodat ik wat ik gemaakt heb de goede grootte kan geven.

Alvast bedankt!

Sorry voor de dubbelpost.

Geplaatst:

Ik heb het even nagekeken, en ik kon inderdaad ook niet opslaan als .3ds maar alleen als .P3D. Hoe dan ook, ik heb het even voor je naar .3ds geëxporteerd met 3dsmax, alle dff's in één bestand. Download hem hier:

3dbestand.rar

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...